Gå til innhold

RYKTE: Nvidia GTX 1050 og GTX 1050 Ti kommer i oktober


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse kortene vil konkurere mot RX 460-480 i ytelse\pris?

 

Blir spennende å se hva disse leverer, men hadde håpet på low profile kort.

er de kortene som mangler nå.

 

Lite trolig disse overklokker noe særlig.

 

Vil trolig kunne konkurrere mot 450 og 460 hos Amd, tvilsomt at de i det hele tatt vil greie å konkurrere med 470 og 480 siden det er 1060 med 6Gb som konkurrere med 480 og 3Gb med 470/480.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man allerede har skjerm, og et av disse GTX1050'ene mot formodning faktisk er en reell oppgradering, eller grei erstatning for defekt skjermkort. Så er det jo for så vidt greit nok at Nvidia i det minste har en "tilstedeværelse" i dette segmentet også.

 

Men om vi snakker om å handle komplett PC og skjerm, eller bare skjerm og skjermkort, i denne nederste prisklassen. Ja, da skal jeg politi anmelde enhver som anbefaler GTX1050/Ti m/vanlig skjerm, fremfor RX460+Freesync skjerm, for "grov uforstand i tjenesten". :p

 

Nvidia må enten komme med en "billig" G-Sync skjerm ned i minst ~2000Kr, eller så må de åpne for at ihvertfall disse minste skjermkortene kan få tilgang til AS med Freesync skjermer. Ellers bør disse skjermkortene forbigås i stillhet.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man allerede har skjerm, og et av disse GTX1050'ene mot formodning faktisk er en reell oppgradering, eller grei erstatning for defekt skjermkort. Så er det jo for så vidt greit nok at Nvidia i det minste har en "tilstedeværelse" i dette segmentet også.

 

Men om vi snakker om å handle komplett PC og skjerm, eller bare skjerm og skjermkort, i denne nederste prisklassen. Ja, da skal jeg politi anmelde enhver som anbefaler GTX1050/Ti m/vanlig skjerm, fremfor RX460+Freesync skjerm, for "grov uforstand i tjenesten". :p

 

Nvidia må enten komme med en "billig" G-Sync skjerm ned i minst ~2000Kr, eller så må de åpne for at ihvertfall disse minste skjermkortene kan få tilgang til AS med Freesync skjermer. Ellers bør disse skjermkortene forbigås i stillhet..

Tja, fastsync og lightboost virker jo...
Lenke til kommentar

 

Tja, fastsync og lightboost virker jo...

 

 

Joda, Fastsync har en nærmest utilsiktet bonus for et slikt bruks scenarie som dette. Så man vil kunne få høyere fps enn med bare vanlig VSync skrudd på. Men samtidig, så vil jo bruk av Fastsync resultere i ujevn bevegelse på en vanlig 60/75Hz skjerm som en følge av måten den fungerer på. Og på såpass lav refresh rate/fps er det nok å foretrekke at hver frames tid på skjermen varierer fra la oss si 14 til 18ms (Freesync). Enn at man setter skjermen på 75Hz (i beste fall) og har variasjon der hver frame er enten 13,3ms eller 26,6ms og så videre på skjermen. Enkelte frames vil jo også gjerne bli kastet i søpla, og da kunne man jo like så godt latt være å rendre dem i utgangspunktet. Dette kan avhjelpes i noen grad med en 144Hz skjerm. Men da kan man jo like så godt kjøpe Freesync skjerm på 144Hz, siden de koster omtrent det samme.

 

Lightboost krever minst 80Hz så vidt jeg husker. Og skal man få noe særlig utbytte av det, så må man da også ha godt over 80fps i gjennomsnitt. Man er altså over på dyrere skjermer igjen, og da er det igjen Freesync som trekker lengste strået.

 

Jeg tenker at når vi er nede i denne prisgruppen skjermkort, så snakker vi om kjøpere som synes at selv ~2500Kr er for mye for en skjerm. Når man da får 75Hz Freesync skjermer under ~1500Kr så er det en klar, og stor, fordel for AMD alternativet.

 

Det finnes altså scenarier der et GTX1050/Ti vil være et greit alternativ. Men mitt poeng var at i et hvert tilfelle der man skal kjøpe skjerm også. Så er det AMD som "eier" dette segmentet. Skjønt "eier".. Selv om de er det beste alternativet, så tviler jeg jo på at de kommer til å selge flest kort. :p

Lenke til kommentar

Om man allerede har skjerm, og et av disse GTX1050'ene mot formodning faktisk er en reell oppgradering, eller grei erstatning for defekt skjermkort. Så er det jo for så vidt greit nok at Nvidia i det minste har en "tilstedeværelse" i dette segmentet også.

 

Men om vi snakker om å handle komplett PC og skjerm, eller bare skjerm og skjermkort, i denne nederste prisklassen. Ja, da skal jeg politi anmelde enhver som anbefaler GTX1050/Ti m/vanlig skjerm, fremfor RX460+Freesync skjerm, for "grov uforstand i tjenesten". :p

 

Nvidia må enten komme med en "billig" G-Sync skjerm ned i minst ~2000Kr, eller så må de åpne for at ihvertfall disse minste skjermkortene kan få tilgang til AS med Freesync skjermer. Ellers bør disse skjermkortene forbigås i stillhet.. 

 

Alle skjermene som jeg vet om som har Gsync har en pris på minst 2000 kroner. Mente du kanskje maks? Eller rundt?

Lenke til kommentar

 

Ja, da skal jeg politi anmelde enhver som anbefaler GTX1050/Ti m/vanlig skjerm, fremfor RX460+Freesync skjerm, for "grov uforstand i tjenesten".

:rofl:

Vel ikke alle trenger å spille, enkelte klarer seg med noe som e9260 til 4k film eller mindre lett spilling i CS GO.

Her gir vel freesync lite effekt.

Lenke til kommentar

 

Om man allerede har skjerm, og et av disse GTX1050'ene mot formodning faktisk er en reell oppgradering, eller grei erstatning for defekt skjermkort. Så er det jo for så vidt greit nok at Nvidia i det minste har en "tilstedeværelse" i dette segmentet også.

 

Men om vi snakker om å handle komplett PC og skjerm, eller bare skjerm og skjermkort, i denne nederste prisklassen. Ja, da skal jeg politi anmelde enhver som anbefaler GTX1050/Ti m/vanlig skjerm, fremfor RX460+Freesync skjerm, for "grov uforstand i tjenesten". :p

 

Nvidia må enten komme med en "billig" G-Sync skjerm ned i minst ~2000Kr, eller så må de åpne for at ihvertfall disse minste skjermkortene kan få tilgang til AS med Freesync skjermer. Ellers bør disse skjermkortene forbigås i stillhet.. 

Alle skjermene som jeg vet om som har Gsync har en pris på minst 2000 kroner. Mente du kanskje maks? Eller rundt?

 

 

Billigste G-Sync skjerm på markedet i dag koster ~4000Kr. Så jeg mente at de må lage en ned i minst ~2000Kr. Jeg bruker "~" i stedet for å skrive "ca." eller "rundtomkring" etc. Det er ingen tvil om at det er Nvidia som lager de beste skjermkortene. Men manglende mulighet for "Adaptive sync" til en fornuftig pris gjør at disse skjermkortene nede i budsjett segmentet likevel ikke er det beste kjøpet om man også skal ha skjerm.

 

 

 

Ja, da skal jeg politi anmelde enhver som anbefaler GTX1050/Ti m/vanlig skjerm, fremfor RX460+Freesync skjerm, for "grov uforstand i tjenesten".

:rofl:

Vel ikke alle trenger å spille, enkelte klarer seg med noe som e9260 til 4k film eller mindre lett spilling i CS GO.

Her gir vel freesync lite effekt.

 

 

Ettersom film er spilt inn i 24 bilder i sekundet (noen nyere filmer i 48bps). Så får man faktisk et problem i film på en 60Hz monitor som kanskje ikke alle er klar over (eller legger merke til). 60Hz er jo åpenbart ikke så lett delelig på 24bps. En Freesync eller G-Sync monitor vil hjelpe mot hakkingen som oppstår når man ellers kjører 2 og 3 repetisjoner av en frame vekselvis for å få det til å gå opp i 60. Så selv en billig Freesync monitor kan gi en ekstra bonus når det kommer til film, i det den kan endre oppdaterings frekvensen sin til 48Hz (eller 72Hz) for å passe bedre med kildematerialet.

 

Har man derimot en monitor som kan settes til 120 eller 144Hz, så løses dette problemet i at begge er frekvenser som er lett delelig med 24bps. Hvert bilde vises da bare henholdsvis 5 eller 6 ganger hver, og behovet for adaptiv sync, eller ihvertfall 24Hz støtte som det het i "gamle dager", faller bort.

 

Når det gjelder CS:GO, så er det jo også klart at det er en liten fordel å gå opp til en 75Hz skjerm fremfor en 60Hz. Men det er ingenting i veien for at Nvidia skjermkort kan brukes med en 75Hz Freesync skjerm og settes til 75Hz uten adaptive sync. Så på et slikt spill, der man på selv svært beskjeden HW når veldig høye fps. Så vil ikke Freesync være en fordel for AMD spesifikt. Og det gjelder for såvidt alle skjermer med adaptive sync. Får man langt over skjermens Hz i fps. Så har adaptive sync ingenting for seg.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Man trenger da ikke gsync eller freesync for å kjøre en skjerm på 24Hz?

 

AtW

 

Om skjermen din støtter det, så kan du jo sette den til 24Hz eller 48Hz. Men hvis skjermen ikke oppdager slikt kildemateriale selv, og stiller seg inn til det automatisk. Så er det jo ihvertfall rimelig tungvindt å måtte gjøre det manuelt hver gang man skal se en film..

Lenke til kommentar

 

Man trenger da ikke gsync eller freesync for å kjøre en skjerm på 24Hz?

 

AtW

 

Om skjermen din støtter det, så kan du jo sette den til 24Hz eller 48Hz. Men hvis skjermen ikke oppdager slikt kildemateriale selv, og stiller seg inn til det automatisk. Så er det jo ihvertfall rimelig tungvindt å måtte gjøre det manuelt hver gang man skal se en film..

 

 

Om softwaren ikke gir beskjed til skjermen om å oppdatere seg med en gitt frekvens, så kjører den vel i 60 fps også med gsync eller freesync (dessuten vil god avspillersoftware gi bedskjed om automatisk endring av refresh)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har flere skjermer som ikke støtter hverken DDC/CI eller 24Hz (native). Men siste åra har jeg ikke handlet en eneste 60Hz skjerm. Så dette kan jo være mer utbredt i dag enn hva jeg har fått med meg. Jeg har lagt merke til at AMD opplyser at deres R9 280/X skjermkort har støtte for Freesync til video materiale, men ikke i spill. Så jeg har antatt at dette da nødvendigvis er en i dette tilfellet adaptive sync "feature". Men jeg er ikke 100% sikker på om jeg forstår helt hva du mener..

Lenke til kommentar

Synd den ikke klarer seg uten PCIe-kontakt da. Kunne ha sluppet å koble til og dra en ekstra kabel om man har modulær PSU.   Edit: eller jeg ser kanskje feil.   75W er jo forsåvidt lavt nok til at den klarer seg uten PCIe.  (så et kort med PCIe-kontakt på Sweclockers, men det er kanskje illustrativt.)

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Om softwaren ikke gir beskjed til skjermen om å oppdatere seg med en gitt frekvens, så kjører den vel i 60 fps også med gsync eller freesync (dessuten vil god avspillersoftware gi bedskjed om automatisk endring av refresh)

 

AtW

 

 

Glede seg til framtidens 8K-opplevelser? Han får ca. 50 FPS  :love:

 

Montro hva slags sync man da behøver  :omg:

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...