Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til fiksing av feil etter EU-kontroll.


martin12333

Anbefalte innlegg

Har 5 feil jeg må få rettet opp i og lurte på noen tips fra noen her inne. Dette er på en Toyota corolla 2002 modell.

 

1.2.1 ytelse - driftbrems b) forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel strøøre enn 30% av høyeste verdi, eller kjøretøyet avviker sterkt fra en rett linje med prøving på vei, bak

 

1.2.1 ytelse - driftbrems b) forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel strøøre enn 30% av høyeste verdi, eller kjøretøyet avviker sterkt fra en rett linje med prøving på vei, foran

 

4.1.2 hovedlykter - instilling a) frontlyktens lysstråle er ikke innenfor grenseverdiene fastsatt i kravene ( feil instilling eller lysbilde mv.), instilling

 

4.1.2 hovedlykter - instilling a) frontlyktens lysstråle er ikke innenfor grenseverdiene fastsatt i kravene ( feil instilling eller lysbilde mv.) lysbilde venstre foran.

 

5.3.1 fjærer og stabilistator f) stabilistator, for stor slakk i foringer eller kuler, slakk ytre stabstag høyre foran.

 

Litt usikker på hvordan jeg skal på fikset punkt 1 og 2, samt det med lysene. Stabstag er nylig byttet, så dette er antagligvis bare skrudd litt for slakt på og skal prøves å strammes litt opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta av bremseklossene på skivebrems, rengjør og smør glideflater med kobberfett, glidere må tas ut for inspeksjon, evt, rengjøring/bytting og smøres med silikonfett. Monter opp igjen mens du skjekker at alt beveger seg bra.

 

Bremsetromler må vel åpnes for å se hva som er feil, her gjelder også rengjøring og smøring av det mekaniske. Kanskje du vil se at bremsebånd må byttes.

 

Annleggsflatene på bremseklossene mot bremseskive og bremsebånd mot trommel skal selvfølgelig ikke smøres.

 

 

Stopp bilen i litt avstand foran en vegg på kveldstid, da vil du enkelt se om det venstre lyset står for høyt eller lavt i forhold til det andre (vanligst og enklest). Det er mer uvanlig med feil sideveis (vanskeligere).

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Ikke bruk kobberfett for all del. Bruk egnet middel til det som Novalube eller Bosch Superfit. Kobber holder ikke på Norske veger så det å anbefalle det er å skape problemer i fremtiden. Kan være at skiver/belegg er slitt ujevnt ogvil anbefalle deg da å bare skiftet komplett sett på aksling som det er feil på.

Lenke til kommentar

Jeg bruker hvit keramisk fett for å smøre bremsedeler. Når du ber om hjelp, er det alltid lurt å skrive bostedet. Jeg har veiledet en som fikset bilen selv. Jeg tror ikke du har trommelbrems på bakakslingen da jeg selv har byttet skiver og kalipere på samme type bil før.
Nå det gjelder lyset, snakk med de som tar etterkontroll og be dem å justere lysene samtidig. Koster rundt 180 kroner.

Lenke til kommentar

Jeg bruker hvit keramisk fett for å smøre bremsedeler. Når du ber om hjelp, er det alltid lurt å skrive bostedet. Jeg har veiledet en som fikset bilen selv. Jeg tror ikke du har trommelbrems på bakakslingen da jeg selv har byttet skiver og kalipere på samme type bil før.

Nå det gjelder lyset, snakk med de som tar etterkontroll og be dem å justere lysene samtidig. Koster rundt 180 kroner.

Hallo, jeg er bosatt i Bergen. Det du sier er riktig, det er ikke trommelbrems på denne modellen. Det er skiver både bak og foran.

Lenke til kommentar

Ta av bremseklossene på skivebrems, rengjør og smør glideflater med kobberfett, glidere må tas ut for inspeksjon, evt, rengjøring/bytting og smøres med silikonfett. Monter opp igjen mens du skjekker at alt beveger seg bra.

 

Bremsetromler må vel åpnes for å se hva som er feil, her gjelder også rengjøring og smøring av det mekaniske. Kanskje du vil se at bremsebånd må byttes.

 

Annleggsflatene på bremseklossene mot bremseskive og bremsebånd mot trommel skal selvfølgelig ikke smøres.

 

 

Stopp bilen i litt avstand foran en vegg på kveldstid, da vil du enkelt se om det venstre lyset står for høyt eller lavt i forhold til det andre (vanligst og enklest). Det er mer uvanlig med feil sideveis (vanskeligere).

Takk for kjapt svar! angående lys, skal lysene da stå omtrent vannrett mot veggen da? jeg har en sånn høydejusterer inni bilen, bør den da stå på 0, altså det laveste alternativet når jeg stiller inn lys?

Lenke til kommentar

angående lys, skal lysene da stå omtrent vannrett mot veggen da? jeg har en sånn høydejusterer inni bilen, bør den da stå på 0, altså det laveste alternativet når jeg stiller inn lys?

Lyset skal danne én horisontal linje (med samme høyde). Det er uten betydning hvor høydejusteringen inne i bilen står. Illustrasjonsbilde:

 

lys002-1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...