Gå til innhold

Sony droppet støtte for 4K Blu-ray i PlayStation 4 Pro på grunn av streaming


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror dette er et svært dumt valg av Sony siden UHD BluRay ikke er et format man kan se bort ifra i dag. De har nesten samme utsagn som Microsoft hadde da de først lanserte at Xbox One ikke skulle ha et optisk drev i det hele tatt siden de fleste har nok båndbredde til kun å laste ned spillene. Det eneste positive med det var med hensyn på miljøet, men for oss med tregt nett er ikke det særlig praktisk. Vente 10 timer på at et spill skal lastes ned for så å måtte oppdatere det i 2 timer er ikke spesielt kult når man gleder seg til et nytt spill til helgen.

 

Mange vil gjerne se filmer som ikke ligger på Netflix ennå i det beste formatet, og når Netflix i tillegg kun klarer å presse ut en gjennomsnitlig BluRay-versjon av sin såkalte 4K blir dette for tamt. Sony går altså bakover i tid. Tro om Xbox skal trone øverst nå?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er det dette som var PlayStation 4 Neo, eller er det noe annet?

Det stemmer. «Neo» var alltid et kodenavn – ikke det endelige navnet. Det samme gjelder Project Morpheus --> PlayStation VR.

 

Ah okey, da blir det nok Xbox "Scorpio" på meg når den kommer da UHD BD og HDR var en av primærgrunnen til at jeg skulle kjøpe en av disse konsollene (har ikke PS4 eller XBONE fra før) akkurat som jeg kun kjøpte PS3 for å få en Blu-ray spiller. Får håpe Sony kommer med en ny konsoll som har UHD og HDR BD i fremtiden.

Lenke til kommentar

 

 

Er det dette som var PlayStation 4 Neo, eller er det noe annet?

Det stemmer. «Neo» var alltid et kodenavn – ikke det endelige navnet. Det samme gjelder Project Morpheus --> PlayStation VR.

 

Ah okey, da blir det nok Xbox "Scorpio" på meg når den kommer da UHD BD og HDR var en av primærgrunnen til at jeg skulle kjøpe en av disse konsollene (har ikke PS4 eller XBONE fra før) akkurat som jeg kun kjøpte PS3 for å få en Blu-ray spiller. Får håpe Sony kommer med en ny konsoll som har UHD og HDR BD i fremtiden.

 

 

Xbox One S som er ute nå støtter UHD og HDR.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det dette som var PlayStation 4 Neo, eller er det noe annet?

Det stemmer. «Neo» var alltid et kodenavn – ikke det endelige navnet. Det samme gjelder Project Morpheus --> PlayStation VR.

 

Ah okey, da blir det nok Xbox "Scorpio" på meg når den kommer da UHD BD og HDR var en av primærgrunnen til at jeg skulle kjøpe en av disse konsollene (har ikke PS4 eller XBONE fra før) akkurat som jeg kun kjøpte PS3 for å få en Blu-ray spiller. Får håpe Sony kommer med en ny konsoll som har UHD og HDR BD i fremtiden.

 

 

Xbox One S som er ute nå støtter UHD og HDR.

 

¨

 

Ja jeg vet, men jeg vet jo allerede at Scorpio kommer. Og jeg har uansett ikke 4k TV enda, så jeg har tid til å vente.

Lenke til kommentar

Å "se en trend" betyr lite når det er "nok" av de som kjøper fysiske medier! Trodde Sony hadde lagt arrogansen sin bak seg...

 

Ettersom Sony har droppet det vil jeg tro de har gjort matten sin. Det er allerede få som kjøper fysiske medier og de blir færre.

 

UHD DVD forventes vel kanksje også å bli kjøpt mest av dem som likevel vil ha en dedikert avspiller til dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, her ser vi "massenes tyranni" i praksis. :p

 

"Samma det vel, 4K er 4K."  :wallbash:

Det bør også nevnes at HDR er ikke bare HDR:

Det finnes jo ikke en eneste TV på markedet i dag som er i nærheten av å dekke fargerommet spesifisert i Rec 2020.

Det er kun OLED som er istand til å vise både 0.05 nit sortnivå i samme bilde som det vises detaljer i 500 nits.

 

Det morsomme med UHD Premium er jo at sortnivået må være mørkere enn 0.05 nits og maksimal lysstyrke over 1000 nits, uten noe krav om hva slags kombinasjon av lysstyrke og sortnivå TV-en må kunne produsere samtidig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Big deal?

 

Er vel knapt noen mennesker som fremdeles kjøper fysiske filmer.

Tull. Alle som er litt opptatt av bilde-kvalitet kjøper jo fremdeles fysiske filmer da kvaliteten på streaming ikke er i nærheten av å være like bra.

Ikke jeg. Jeg var tidligere en som deg, men nå gidder jeg ikke mer. Ikke bare ser jeg mindre film enn før, og når jeg først ser film er det nokså spontant. Da er det greit å streame med helt grei kvalitet, noe jeg tror folk flest også gjør.

 

Det finnes og vil alltid eksistere entusiastutstyr til dere som gidder. Have fun.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...