Gå til innhold

Nytt selskap skal lage offisielle Commodore-produkter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spiller da ingen rolle hvorvidt selskapet det er snakk om ikke er "noen hvem som helst", Commodore er uansett forlengst dead and gone - og vil aldri gjenoppstå.  Om de lager fikse oppgraderinger og gizmos for originale C64 maskiner så er det selvsagt kult, men det gjør dem ikke til "Nye Commodore" og jeg har svært begrenset sans for denne type forsøk på å slå mynt på navnet til fordums storheter.

Lenke til kommentar

Det spiller da ingen rolle hvorvidt selskapet det er snakk om ikke er "noen hvem som helst", Commodore er uansett forlengst dead and gone - og vil aldri gjenoppstå.  Om de lager fikse oppgraderinger og gizmos for originale C64 maskiner så er det selvsagt kult, men det gjør dem ikke til "Nye Commodore" og jeg har svært begrenset sans for denne type forsøk på å slå mynt på navnet til fordums storheter.

Poenget er at dette er et selskap som er involvert i Commodore 64/Amiga-miljøet, noe de har vært i mange år. Med andre ord er navnet høyst relevant for produktene de lager, og sjansene er store for at det de kommer med er noe som er interessant for dem som fortsatt bryr seg om plattformen. Det er en ganske stor forskjell fra de som har brukt navnet til ordinære PC-er og mobiltelefoner (det vil jeg kalle å slå mynt på navnet).

 

"Nye Commodore" tror jeg ingen ønsker å være, ettersom Commodore selv har et velfortjent dårlig rykte i store deler av retromiljøet. Men om de vil for eksempel relansere en versjon av Commodore 64 for entusiaster og nostalgikere, så er det greit å kunne bruke det offisielle navnet.

Endret av Joachim_F
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har lært meg å la historie være historie og kommer aldri til å kjøpe meg noe commodore. Å prøve å opplive den gamle følelsen man hadde når man åpnet VIC 20 eller C64 fra gamle dager lykkes sjelden. Mest sannsynlig så blir man bare skuffet.

 

Det smerter meg virkelig å si dette, men det stemmer nok det du sier.

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på vitsen, eller vandrehistorien, om mannen som ikke får trekt ned etter et toalett besøk på hotellet. Så han drar ned til resepsjonen for å få dem til å sende opp en rørlegger og fikse doen. Men mannen er dessverre fullstendig ubrukelig i spansk, og klarer såvidt å bestille mat på restaurant på engelsk. Så å få forklart hva som er galt til resepsjonisten, selv med de villeste gestikuleringer, viser seg å være en utfordring. Og det ender med at mannen får resepsjonisten med seg opp på hotellrommet for å vise hva som er galt. Han peker så på sin avføring i doskålen, før han trekker i snoren, og dritten blir spylt avgårde..

 

Her om dagen i et anfall av nostalgi fant jeg frem "D&D: Chronicles of Mystara" for en runde med couch co-op med en kompis. Nå, jeg hadde ikke prøvd spillet siden det var på spillautomat i min barndom. Og det var første gang jeg fyrte opp steam versjonen av spillet sammen med kompisen min. Etter et par minutter fikk jeg det samme blikket fra kompisen min, som jeg forestiller meg resepsjonisten i historien over sendte mannen på hotellet. Blikket som sier: Hvorfor viser du meg dette her?!

 

Og jeg må innrømme, det er ikke lett å få overbevist noen om at dette spillet var sinnssykt bra når det kom. Spesielt ikke når man tenker selv: WTF?!

 

Så mine både Amigaer og C64 ligger trygt i boden fremdeles. Jeg har ikke noe ønske om å ødelegge disse minnene i det hele tatt. :p Men jeg kunne godt tenkt meg noen profilerings produkter med den gode gamle Commodore logoen på. Gjerne på en mobiltelefon for eksempel. En godt speccet Android telefon med Commodore logoen hadde vært skjønt. Eller en XONE/PS4 kontroller med Commodore tema og logo. Absolutt!

 

Selve spillene og opplevelsen tenker jeg gjør seg best der de allerede er...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har fungerende ZX Spectrum, Spectrum QL og Amiga 500. Brukes på retrokvelder med gutta, øl og mimring.

 

Dersom maskinene mine ble borte ville jeg hadde ikke kjøpt noe nytt. Det som binder meg til dette utstyret er naturligvis nostalgiske/sentimentale/emosjonelle årsaker. Dog er det (for meg ihvertfall) bundet sterk til nettopp disse bestemte maskinene, ikke en hvilken-som-helst Spectrum eller Amiga.

 

Mangler en hardwaren for å kjøre programvaren har en emulatorer. Kan være mye god mimring i det også. Men ikke lev i den tro at ting er like artig å spille/bruke nå som en husker det var da; både du selv og verden ellers har endra seg for mye. Det er kun artig for mimringens skyld. Da helst sammen med andre.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det spiller da ingen rolle hvorvidt selskapet det er snakk om ikke er "noen hvem som helst", Commodore er uansett forlengst dead and gone - og vil aldri gjenoppstå.  Om de lager fikse oppgraderinger og gizmos for originale C64 maskiner så er det selvsagt kult, men det gjør dem ikke til "Nye Commodore" og jeg har svært begrenset sans for denne type forsøk på å slå mynt på navnet til fordums storheter.

¨De slår vel ikke så mye mynt på det hos den "vanlige mann" uansett?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en Turbo Chameleon 64 som er laget av Individual Computers, og er veldig fornøyd med den. Jeg har plugget den inn i den gamle C64-en min, og dermed kan jeg bruke en vanlig pc-skjerm i stedet for en gammel TV. Jeg kan også laste spillene fra SD-kort. Nostalgi er fint, men jeg kommer nok ikke til å savne diskettstasjonen eller kassettspilleren med det første.

 

Jeg synes det er flott at Individual Computers får lov å selge produktene sine under Commodore-navnet. Jeg kan ikke tenke meg noen andre som er oppgaven mer verdig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Knallbra for de som fortsatt mekker med Commodore retro, og de fins det faktisk fler av enn mange skjønner. Dette er ikke for å lage "nye Commodore", men for å kunne tilby det gamle varemerket på retroprodukter SOM retroprodukter. En nisje som vokser i disse dager. Bare Jens ikke blir for stor og mister oversikten nå ..

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar

Jens Schönfeld har eg snakka med, når han kom og besøkte oss på den lille Amiga-messa vi arrangerte på vitensenteret i Trondheim for mange år sidan. Ein sympatisk fyr med ei genuin interesse for eldre datamaskiner og fotografering, om eg hugsar rett. Det er litt rart for meg at han no eig Commodore-namnet, men eg reknar med at han vil bruke det til noko interessant. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...