Gå til innhold

Slik blir Mafia IIIs ekstrainnhold


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er så latterlig at folk kritiserer dette. Det er helt vanlig og fornuftig praksis å starte planleggingen av det nedlastbare innholdet før spillet lanseres. Kan vedde den venstre foten min på at innholdet kun er helt i startfasen hos studioet. Ærlig talt. Litt kompentanse og kunnskap er ønskelig når man uttaler seg.

Det er strategisk dumpt av de å si det. Med tanke på hvor mange som blir gretne av å høre "når spillet er ferdig kan dere veldig snart bruke enda mer penger på et spill som kanskje er dritt)

 

Det er godt mulig at siden tidenes morgen har utviklere begynt på xp pakker og oppfølgere mens hoved spillet ikke er ute enda. Men de sa det ikke. De sa ikke 3 måneder før HL2 kom ut at vi kunne "glede" oss episode 1-3!

 

Det får det til å høres ut som de bare er ute etter penger (noe de naturlig nok er) Det hadde hørtes mye bedre ut fra PR standpunkt om de venter 3 måneder etter release når folk forhåpentligvis liker spillet og cil ha mer. At de sier innen 3 måneder kommer det mye nytt innhold til spillet dere er så glad i.

 

Med å gå ut med dette før spillet er ute. Har de allerede gitt nasty bismak i munnen hos folk.

Lenke til kommentar

 

Er så latterlig at folk kritiserer dette. Det er helt vanlig og fornuftig praksis å starte planleggingen av det nedlastbare innholdet før spillet lanseres. Kan vedde den venstre foten min på at innholdet kun er helt i startfasen hos studioet. Ærlig talt. Litt kompentanse og kunnskap er ønskelig når man uttaler seg.

Det er strategisk dumpt av de å si det. Med tanke på hvor mange som blir gretne av å høre "når spillet er ferdig kan dere veldig snart bruke enda mer penger på et spill som kanskje er dritt)

 

Det er godt mulig at siden tidenes morgen har utviklere begynt på xp pakker og oppfølgere mens hoved spillet ikke er ute enda. Men de sa det ikke. De sa ikke 3 måneder før HL2 kom ut at vi kunne "glede" oss episode 1-3!

 

Det får det til å høres ut som de bare er ute etter penger (noe de naturlig nok er) Det hadde hørtes mye bedre ut fra PR standpunkt om de venter 3 måneder etter release når folk forhåpentligvis liker spillet og cil ha mer. At de sier innen 3 måneder kommer det mye nytt innhold til spillet dere er så glad i.

 

Med å gå ut med dette før spillet er ute. Har de allerede gitt nasty bismak i munnen hos folk.

 

 

De gikk ikke ut og sa det før, fordi de fleste spill ikke fikk nedlastbart innhold eller utvidelsespakker. Og de spillene som hadde det, hadde i hvertfall ikke noe som het sesongpass. I dag er det normen, og det ser ut til at folk liker det. Jeg for min del blir glad for å høre at et spill jeg er interessert i vil få lang hale med nedlastbart innhold. Hvis jeg kjøper hovedspillet og liker det, har jeg ikke noen problemer med å kaste enda mer penger etter utviklerne og utgiverne. Da har de fortjent det. Man må også ta høyde for at utviklingskostnadene i dag er eksponensielt høyere enn de var for 10, 15 og 20 år siden, så det er helt forståelig at utviklere og utgivere ser etter flere muligheter til å tjene penger.

Lenke til kommentar

Men det de burde gjøre var rett og slett å heve prisene. Salgsprisen på AAA-spill er jo mer eller mindre den samme i dag som i 1990. Dette er bare en mindre ærlig måte å gjøre det på. Alt som er ferdig rundt slippdato burde være en del av fullversjonen, det skulle vært karenstid på utvidelser.

 

Men vi har jo nettopp stadfestet at innholdet ikke er ferdig rundt slippdato. Innholdet er jo selvfølgelig planlagt, men arbeidet er mest sannsynlig bare i veldig tidlig utvikling, om det er påbegynt i det hele tatt. Når det gjelder økte priser på spill er jeg i utgangspunktet enig i at de burde økes, men det er bare ikke realistisk uten økt piratkopiering. Uansett er det jo ikke mindre ærlig å selge ekstrainnhold? Du får innholdet du fikk i selve grunnpakken, i tillegg til at du får mer innhold om du ønsker å betale for det. Hvis man bare hadde økt prisene og innholdet vært det samme, vil jo det egentlig vært mer uærlig.

Lenke til kommentar

 

Men det de burde gjøre var rett og slett å heve prisene. Salgsprisen på AAA-spill er jo mer eller mindre den samme i dag som i 1990. Dette er bare en mindre ærlig måte å gjøre det på. Alt som er ferdig rundt slippdato burde være en del av fullversjonen, det skulle vært karenstid på utvidelser.

 

Men vi har jo nettopp stadfestet at innholdet ikke er ferdig rundt slippdato. Innholdet er jo selvfølgelig planlagt, men arbeidet er mest sannsynlig bare i veldig tidlig utvikling, om det er påbegynt i det hele tatt. Når det gjelder økte priser på spill er jeg i utgangspunktet enig i at de burde økes, men det er bare ikke realistisk uten økt piratkopiering. Uansett er det jo ikke mindre ærlig å selge ekstrainnhold? Du får innholdet du fikk i selve grunnpakken, i tillegg til at du får mer innhold om du ønsker å betale for det. Hvis man bare hadde økt prisene og innholdet vært det samme, vil jo det egentlig vært mer uærlig.

 

Jeg sa rundt slippdato. Hvis de har planlagt det så langt at de kan vise oss bilder av det rundt slippdato, er det ferdig nok til at det burde være en del av salgspakken. Det er ikke noe galt i å selge faktisk ekstrainnhold en stund etter slippet, men hvis det er noe å ha fremstår det som kuttet bort, og hvis ikke er det verdiløst. "Season pass" er et av de kjipeste begrepene som har invadrert spillbransjen. For ikke å snakke om bruken av ordet "pack" for å få det til å virke som du får mer.

Akkurat når det gjelder Mafia III begikk de allerede tabbene i forrige omgang, så jeg er forsiktig optimistisk. De kan jo ha lært noe.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

 

Men det de burde gjøre var rett og slett å heve prisene. Salgsprisen på AAA-spill er jo mer eller mindre den samme i dag som i 1990. Dette er bare en mindre ærlig måte å gjøre det på. Alt som er ferdig rundt slippdato burde være en del av fullversjonen, det skulle vært karenstid på utvidelser.

 

Men vi har jo nettopp stadfestet at innholdet ikke er ferdig rundt slippdato. Innholdet er jo selvfølgelig planlagt, men arbeidet er mest sannsynlig bare i veldig tidlig utvikling, om det er påbegynt i det hele tatt. Når det gjelder økte priser på spill er jeg i utgangspunktet enig i at de burde økes, men det er bare ikke realistisk uten økt piratkopiering. Uansett er det jo ikke mindre ærlig å selge ekstrainnhold? Du får innholdet du fikk i selve grunnpakken, i tillegg til at du får mer innhold om du ønsker å betale for det. Hvis man bare hadde økt prisene og innholdet vært det samme, vil jo det egentlig vært mer uærlig.

 

Jeg sa rundt slippdato. Hvis de har planlagt det så langt at de kan vise oss bilder av det rundt slippdato, er det ferdig nok til at det burde være en del av salgspakken. Det er ikke noe galt i å selge faktisk ekstrainnhold en stund etter slippet, men hvis det er noe å ha fremstår det som kuttet bort, og hvis ikke er det verdiløst. "Season pass" er et av de kjipeste begrepene som har invadrert spillbransjen. For ikke å snakke om bruken av ordet "pack" for å få det til å virke som du får mer.

Akkurat når det gjelder Mafia III begikk de allerede tabbene i forrige omgang, så jeg er forsiktig optimistisk. De kan jo ha lært noe.

 

 

Så hvis du har ferdigstilt nok til å vise et bilde til "rundt slippdato" så har du egentlig nok til at det burde være med i spillet? Du vet at når et spill vises i spillbar form på for eksempel E3, så er det en såkalt "vertical slice"? Det er en bitte liten del av et spill som er polert og pusset på og jobbet spesifikt på i mange måneder, men selve spillet er jo fortsatt langt fra å ferdigstilles. Jeg vil anta at spill som kan vises frem på den måten er nærmere ferdigstilling enn spill som er på konseptbildestadiet (for ja, det er konseptbilder som vises i artikkelen, altså ikke noe som er rendert i spillet enda), men med din logikk bør det jo være klart til utgivelse neste dag.

 

Ærlig talt, nå må du ta et steg tilbake og revurdere de tingene du sier. Det er jo ganske åpenbart at du ikke har nok innblikk i utviklingsprosessen til å kunne ha noen særlig mening om akkurat det her. Jeg vil ikke påstå at noen konseptbilder tyder på at dette er innhold som er fjernet fra hovedspillet.

Lenke til kommentar

Altså, akkurat hvor langt de har kommet kan jo bare studioet selv vite. Men å planlegge slik at innhold som ellers kunne vært ferdig til release ikke blir det, er heller ikke helt OK.

Det eneste uklanderlige blir å ta det de trenger for en fullversjon som er så bra som mulig, og ikke begynne med noe ekstratull før det har gått en god stund.

 

Beskyldningene dine gidder jeg ikke ta stilling til annet enn å si at du har et eget innblikk å passe.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Grunnen til at man påbegynner jobben med ekstrainnhold før spillet slippes er det selvfølgelig to grunner til:

 

1. En stund før slippet er spillet i seg selv ferdigstilt (som oftest) og man fokuserer da på bugfixing og andre ting som kommer med i en såkalt day one patch som er mer og mer vanlig.

 

2. Hele studioet kan ikke jobbe med bugfixing, og man iverksetter da jobben med ekstrainnholdet. Før var dette en periode da det var vanlig at nesten hele studioet tok ferie etter en tung crunch-periode. I dag er det mindre vanlig, og som oftest må studioet fokusere på det nedlastbare innholdet for å få det ferdigstilt til en dato hvor spillet fortsatt er relevant.

 

Med andre ord er det ikke sånn at innholdet som påbegynnes før spillet lanseres (la oss i si en måned) er klart til lansering, eller ville vært en del av hovedspillet, eller er innhold som er fjernet. Igjen må jeg be om at du setter deg litt inn i hvordan spillutvikling faktisk foregår, i stedet for å uttale deg om noe du veldig åpenbart ikke kan så mye om. Jeg sier ikke at jeg er noen mester på spillutvikling, men har i hvertfall en grunnleggende forståelse av hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Men det er jo fordi de har lagt opp arbeidsflyten sin på den måten, det er absolutt ikke umulig å gjøre det annerledes. At det er vanlig å gjøre noe på en måte, betyr ikke at den er fritatt kritikk.

Synes litt vel mye av argumentasjonen din går ut på at andre folk er latterlige, inkompetente og kunnskapsløse. Hvis vi er det, burde jo argumentene tale for seg selv.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Men det er jo fordi de har lagt opp arbeidsflyten sin på den måten, det er absolutt ikke umulig å gjøre det annerledes. At det er vanlig å gjøre noe på en måte, betyr ikke at den er fritatt kritikk.

Synes litt vel mye av argumentasjonen din går ut på at andre folk er latterlige, inkompetente og kunnskapsløse. Hvis vi er det, burde jo argumentene tale for seg selv.

 

Så i tillegg til at man lager mer enn nok innhold til et komplett spill, skal man i tillegg lage enda mer innhold (og bruke enda mer tid og penger, og utnytte arbeidskraften på det groveste). Du er klar over at å være spillutvikler er en langt mer tidskrevende jobb enn de aller fleste andre jobber, og at lønnsvilkårene er dårlige samtidig som at tryggheten på arbeidsplassen er lav?

 

Igjen, du har ingen forståelse og ingen respekt for spillutviklere, og det bunner ut i din fullstendige mangel på kunnskap. Det lar jeg meg irritere voldsomt av.

Lenke til kommentar

Å herregud. Det er ikke min mening. Jeg forteller deg virkeligheten av hvordan det er å være en spillutvikler. Det er ikke uvanlig for en spillutvikler å jobbe overtid gjennom hele natta, for så å jobbe gjennom hele neste dag også. Igjen, lønna er dårlig, timene er lange og usikkerheten stor. Spillutviklere jobber fletta av seg for å møte kravene og fristene fra utgiverne. Men det er ikke du fornøyd med. De skal jobbe enda mer, og de skal bake alt inn i et produkt sånn at du får mer for pengene dine, mens utviklerne sitter igjen med mindre. Det er en forkastelig, barnslig og uvitende holdning. Min irritasjon bunner i at du ikke vet hva du snakker om.

 

Men denne diskusjonen er poengløs så lenge du ikke vet hva du snakker om. Det er så trist at man i informasjonsalderen velger å være ignorant. Det er vel derfor vi i 2016 fortsatt har mennesker som ikke tror på global oppvarming, og det er vel også derfor vi i 2016 har folk som kritiserer spillutviklere, uten engang å vite forskjellen på en utvikler og utgiver.

Endret av CommanderKeen
Lenke til kommentar

Det er ikke det som er din mening. Din mening er at vi skal la dem gjøre som de vil, og du begrunner det med din "dype bransjeinnsikt". Selvfølgelig jobber de ræva av seg. Men det i seg selv betyr ikke at vi skal si "stakkars, de må få flå oss etter alle kunstens regler". Produktet lider også under kunstig oppdeling.

Dette er ingen faktadiskusjon rundt bransjerealiteter, uansett hvor hardt du måtte prøve å få det til å se sånn ut. Noen av oss, nei, mange av oss, liker ikke måten spill selges på i dag. Det er ikke fordi vi er ignorante.

Forøvrig må du ha hoppet over det jeg sa om at prisene på fullversjoner burde være høyere. Jeg har ingenting imot at bransjen tar seg bedre betalt, men jeg har noe imot måten det skjer på nå, med sesongpass og "pakker". Og at de ikke har økt prisen i takt med inflasjonen kan de faktisk takke seg selv for.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...