Gå til innhold

SNIKTITT: PlayStation VR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt Oculus DK2 en god stund på elendig maskin, men ble imponert nok til å forhåndsbestille PSVR for lenge siden. Blir bra dette her.

 

Men et kjapt spørsmål: På Oculus DK2 føles det som om jeg går med en dykkermaske. Det er en sort kant rundt hele bildet. Dette er ikke nok til å ødelegge opplevelsen, men skulle gjerne vært kvitt den. Er det noe sånt på PSVR også?

Lenke til kommentar

vr trenger 4k PR øye dette blir for pixlete.

 

Det er som med det meste rom for forbedring. Noe som også gjelder VR idag. Men om det eneste en sitter igjen med etter å ha prøvd moderne VR og et bra VR spill er at det for pixlete så tror jeg for å være helt ærlig at selv ikke 4K pr øye hadde hjulpet da en ikke er i stand eller vil se hvorfor VR selv med dagens begrensninger er så fantastiskt. 

 

Har hatt alt ifra folk som spiller MYE til dem som har null interesse til å prøve VR. Samtlige har fått bakoversveis etter jeg har kasta dem ut i den ene etter den andre VR opplevelsen. 

Endret av LarZen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har brukt Oculus DK2 en god stund på elendig maskin, men ble imponert nok til å forhåndsbestille PSVR for lenge siden. Blir bra dette her.

 

Men et kjapt spørsmål: På Oculus DK2 føles det som om jeg går med en dykkermaske. Det er en sort kant rundt hele bildet. Dette er ikke nok til å ødelegge opplevelsen, men skulle gjerne vært kvitt den. Er det noe sånt på PSVR også?

 

DK2 og PSVR har like bredt synsfelt (100 grader).

 

Vive har 10 grader bredere synsfelt, men du har de synlige linjene der også. Tror vi må vente til teknologien blir forbedret før synsfeltet blir så bredt at det ikke synes.

Lenke til kommentar

 

vr trenger 4k PR øye dette blir for pixlete.

 

Det er som med det meste rom for forbedring. Noe som også gjelder VR idag. Men om det eneste en sitter igjen med etter å ha prøvd moderne VR og et bra VR spill er at det for pixlete så tror jeg for å være helt ærlig at selv ikke 4K pr øye hadde hjulpet da en ikke er i stand eller vil se hvorfor VR selv med dagens begrensninger er så fantastiskt. 

 

Har hatt alt ifra folk som spiller MYE til dem som har null interesse til å prøve VR. Samtlige har fått bakoversveis etter jeg har kasta dem ut i den ene etter den andre VR opplevelsen. 

Kan ikke si annet enn at dette er akkurat det samme som jeg har gjort. Det er ingen som har gått herifra uten å synes det er drit kult. Piksler eller ei, denne opplevelsen får du ikke fra noe annet i hjemmet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det skal visst være mulig å venne seg til VR på samme måte som mye annet. I følge disse:



I Spell Fighter så beveger du deg visstnok fremover med kontrollerne. Akkurat slik man "ikke skal gjøre" i VR fordi det gjør folk syke. De presiserer at de hadde brukt VR så mye at for dem var ikke dette et problem. De hadde rett og slett vendt seg til den formen for bevegelse.

"Seeing a lot of questions regarding movement. The game has the option to teleport or walk. You touch the track pad to control which direction you walk in (like a thumb stick). If you're new to VR this can make you sick, but we've spent enough time in VR now that our brains don't get confused by by what we see versus what we feel, which is what causes the motion sickness. I imagine in a year or two most games will let you simply walk around without teleporting as people will have gotten used to it."

Jeg regner med at det også her vil være individuelle forskjeller. Noen vil fint klare å venne seg til dette andre aldri.

Endret av ism_InnleggNO
Lenke til kommentar

 

 Har brukt Oculus DK2 en god stund på elendig maskin, men ble imponert nok til å forhåndsbestille PSVR for lenge siden. Blir bra dette her.

 

Men et kjapt spørsmål: På Oculus DK2 føles det som om jeg går med en dykkermaske. Det er en sort kant rundt hele bildet. Dette er ikke nok til å ødelegge opplevelsen, men skulle gjerne vært kvitt den. Er det noe sånt på PSVR også?

DK2 og PSVR har like bredt synsfelt (100 grader).

 

Vive har 10 grader bredere synsfelt, men du har de synlige linjene der også. Tror vi må vente til teknologien blir forbedret før synsfeltet blir så bredt at det ikke synes.

På en måte litt skuffet, selv om det var det jeg forventet. Men pytt, tok ikke lang tid å venne seg til det for min del. En ting er å se screenshots eller videoer av folk som spiller og se hvordan det ser ut "utenfra" med de sorte kantene, men da jeg tok på meg DK2en første gang var det ubeskrivelig. Gleder meg til å prøve "ekte" VR med ferdige briller og hele greia. PCen min har for dårlig skjermkort til å kjøre VR bra, så det hakker når jeg snur på hodet i de fleste spillene. Men det er så lite at jeg kom over det rimelig kjapt.

 

Det skal visst være mulig å venne seg til VR på samme måte som mye annet. I følge disse:

 

I Spell Fighter så beveger du deg visstnok fremover med kontrollerne. Akkurat slik man "ikke skal gjøre" i VR fordi det gjør folk syke. De presiserer at de hadde brukt VR så mye at for dem var ikke dette et problem. De hadde rett og slett vendt seg til den formen for bevegelse.

 Kan nok ikke uttale meg mye om kontrollene, men brukte VorpX-driveren til DK2 en god del for å spille gamle spill som strengt tatt ikke støtter VR. Blandt annet spilte jeg Skyrim og Borderlands 2, og begge fungerte helt fint. Jeg skjønner det kan være rart å tenke at man beveger en stikke for å "gå" fremover, men dette er noe jeg aldri tenkte noe over. Er så vant med å bevege meg med en kontroller at jeg har det i fingrene. Det blir mye av det samme som å holde nede høyre trigger for å gi gass og venstre for å bremse  i et bilspill. Jeg trenger aldri tenke noe over det. Har gjort det så mange ganger at det kommer automatisk. Når jeg satt med DK2en tenkte jeg rett og slett ikke over hva hendene gjorde med kontrolleren. Alt gikk automatisk. Eneste jeg slet med var å sikte. Det ble helt feil å sikte ved å snu hodet. Aner ikke hvordan de har tenkt å løse dette, men har sett noen interessante konsepter. PSMove kan for eksempel bli gjenfødt med VR. :)

Lenke til kommentar

 Kan nok ikke uttale meg mye om kontrollene, men brukte VorpX-driveren til DK2 en god del for å spille gamle spill som strengt tatt ikke støtter VR. Blandt annet spilte jeg Skyrim og Borderlands 2, og begge fungerte helt fint. Jeg skjønner det kan være rart å tenke at man beveger en stikke for å "gå" fremover, men dette er noe jeg aldri tenkte noe over. Er så vant med å bevege meg med en kontroller at jeg har det i fingrene. Det blir mye av det samme som å holde nede høyre trigger for å gi gass og venstre for å bremse  i et bilspill. Jeg trenger aldri tenke noe over det. Har gjort det så mange ganger at det kommer automatisk. Når jeg satt med DK2en tenkte jeg rett og slett ikke over hva hendene gjorde med kontrolleren. Alt gikk automatisk. Eneste jeg slet med var å sikte. Det ble helt feil å sikte ved å snu hodet. Aner ikke hvordan de har tenkt å løse dette, men har sett noen interessante konsepter. PSMove kan for eksempel bli gjenfødt med VR. :)

 

Det er ikke i og for seg at man bruker kontrollerne. Problemet skal visstnok være at mange ikke klarer at øynene forteller hjernen at man beveger seg fremover, mens resten av hjernen vet at man står stille. Dette gjør mange "sjøsyke" og de fleste spill bruker dermed teleportering for å flytte spillerne rundt.

 

PS Move vil nok bli brukt i mange spill ja, men jeg blir ikke veldig overrasket om det kommer nye, eller i det minste enn oppgradering av Move også. I følge "ekspertene" er Move ikke rask nok og nøyaktig nok for mange bevegelser.

 

Jeg tenker at det helt sikkert er noe jeg kommer til å bli vant til eller i det minste vil finne meg i en stund :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...