Gå til innhold

Derfor tar Chromebook-salget av i USA, men ikke i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Personlig så ville ikke jeg kjøpt en chromebook som koster det samme som en PC. Helt nederst på prisskalaen ligger svake men brukbare PC'er, og så kommer chromebooks 500-1000 kroner over der, og helt opp til ca. 5000 kroner. Hvem vil kjøpe en chromebook når man får for samme pris eller mindre, en fullverdig PC? :p

 

Kanskje det er dumt av meg å nevne det, for nå kommer sikkert bærbare PC'er til å gå opp tilsvarende i pris. :(

Men jeg har et lite håp om at bærbare PC'er vil fortsette å falle i pris, pga. deflasjon.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Personlig så ville ikke jeg kjøpt en chromebook som koster det samme som en PC. Helt nederst på prisskalaen ligger svake men brukbare PC'er, og så kommer chromebooks 500-1000 kroner over der, og helt opp til ca. 5000 kroner. Hvem vil kjøpe en chromebook når man får for samme pris eller mindre, en fullverdig PC? :p

 

Kanskje det er dumt av meg å nevne det, for nå kommer sikkert bærbare PC'er til å gå opp tilsvarende i pris. :(

Men jeg har et lite håp om at bærbare PC'er vil fortsette å falle i pris, pga. deflasjon.

 

Det spørs vel på bruker og bruksområdet, jeg ville fort kunne anbefalt chromebook til noen dersom alt de gjorde var å surfe.

Men windows på en PC med samme specs som en chromebook vil jo være adsjillig mye tregere, kreve mere av "ressurs-poolen" og ha flere feil...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

MariusJS: Jeg bruker for det meste mine PC'er til nettsurfing også. Har aldri hatt feil med windows utenom når jeg har forårsaket feilen. :)

 

Hmm, jeg har riktignok ikke tenkt på hastigheten, men liker å kunne lagre ting lokalt selv om jeg bruker onecloud til alle dokumenter også da...

Lenke til kommentar

Personlig så ville ikke jeg kjøpt en chromebook som koster det samme som en PC. Helt nederst på prisskalaen ligger svake men brukbare PC'er, og så kommer chromebooks 500-1000 kroner over der, og helt opp til ca. 5000 kroner. Hvem vil kjøpe en chromebook når man får for samme pris eller mindre, en fullverdig PC? :p

 

Kanskje det er dumt av meg å nevne det, for nå kommer sikkert bærbare PC'er til å gå opp tilsvarende i pris. :(

Men jeg har et lite håp om at bærbare PC'er vil fortsette å falle i pris, pga. deflasjon.

 

Jeg betalte nesten kr 4000 for en brukt Chromebook Pixel, men den var verd det.

Høyoppløst (2,560 × 1,700) IPS-skjerm med 3:2 format, bra tastatur og touchpad (glass). Kun aluminium, ikke noe billig plastikk.

Lenke til kommentar

Selv så vurderte jeg å kjøpe meg en Chromebook for et par år siden, som en ekstra laptop å ha med seg på farta. Det er også greit synes å bruke noe annet enn Windows hele tiden. Men pris i forhold til ytelse gjør at det ikke er mye å spare på å kjøpe en Chromebook, etter min mening.

Lenke til kommentar

Selv ser jeg ikke meningen i en Chromebook på privaten da jeg driver med ting som er litt utenfor hva en Chromebook yter.

For øvrig ser jeg at Chromebooks i skolesammenheng er genialt, og skjønner ikke hvorfor kommuner rundt i landet ikke kjører på med Chromebooks til alle elevene.

Lenke til kommentar

Selv har jeg blitt veldig glad i min SP4 i7.

 

Men alt er etter behovet, hvis du alltid befinner deg i en nettleser så ser jeg ikke noe grunn til og velge en Windows modell over Chrome OS til samme pris.

 

De fleste modeller med ChromeOS har en sdkort port. 128GB sdkort koster ikke veldig mye lenger.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner appellen med et OS som ikke trenger oppdateres, men det er en skikkelig dårlig idé. Jeg vet ikke hvordan det er med Chromebooks, men dersom nivået på OS-oppdateringer inklusive sikkerhetslapping som Android har, altså helt opp til OEMene, så er det ikke godt nok.

 

Da får det ikke hjelpe at konkurrentenes løsning for oppdateringer ikke er smidig nok og nok diskret. Reboots er bedre enn ingen oppdateringer.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner appellen med et OS som ikke trenger oppdateres, men det er en skikkelig dårlig idé. Jeg vet ikke hvordan det er med Chromebooks, men dersom nivået på OS-oppdateringer inklusive sikkerhetslapping som Android har, altså helt opp til OEMene, så er det ikke godt nok.

 

Da får det ikke hjelpe at konkurrentenes løsning for oppdateringer ikke er smidig nok og nok diskret. Reboots er bedre enn ingen oppdateringer.

 

Det er ikke sånn med Chromebook, Google har åpenbart lært. Alle enheter oppdateres like ofte som Chrome, altså ca. hver måned og oftere ved behov. Oppdatering av OS tar noen få sekunder (ca 10), og så er man oppe og kjører igjen på ny versjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke sånn med Chromebook, Google har åpenbart lært. Alle enheter oppdateres like ofte som Chrome, altså ca. hver måned og oftere ved behov. Oppdatering av OS tar noen få sekunder (ca 10), og så er man oppe og kjører igjen på ny versjon. 

 

 

Det er godt å høre. Vi trenger ikke flere upatchede enheter på nettet, prototype-OS for IoT skal ha oss dekket en god stund framover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...