Gå til innhold

E-SPORT: NRK med konkrete e-sportplaner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Argumentet om at det er reklame for Valve er bare vås. Da burde de aldri sendt f.eks. Autofil som i så fall bare var reklame for diverse bilprodusenter.

Det er ikke poenget. Det er lov å reklamere for biler i Noge. Derimot finnes det enkelte ting som det ikke er tillatt å reklamere for. Blant annet alkohol, tobakk, gambling og spill. Det er en grunn for at du kun ser de irriterende mobilspillreklamene på kanaler som Viasat 4 og Discovery, men ikke på NRK og TV 2.

Endret av Sanchez_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker så er ikke dette første gangen NRK viser gaming av denne sorten. De hadde vel livesendinger for Battlefield 2 blant annet for mange år siden. Husker at Dignitas var et at lagene som spilte i en av sendingene NRK hadde den gangen.

 

Men det er artig å se at de ikke lenger ignorerer e-sport, og faktisk setter av ressurser til å lage noe ut av det.

Lenke til kommentar

 

Argumentet om at det er reklame for Valve er bare vås. Da burde de aldri sendt f.eks. Autofil som i så fall bare var reklame for diverse bilprodusenter.

Det er ikke poenget. Det er lov å reklamere for biler i Noge. Derimot finnes det enkelte ting som det ikke er tillatt å reklamere for. Blant annet alkohol, tobakk, gambling og spill. Det er en grunn for at du kun ser de irriterende mobilspillreklamene på kanaler som Viasat 4 og Discovery, men ikke på NRK og TV 2.

 

 

Er det ulovlig å reklamere for spill i norge?

 

AtW

Lenke til kommentar

Om de begynner å kjøre skikkelige CS-sendinger får vi håpe det blir godt gjennomført. Jeg har ikke sett det TV2 forsøkte i fjor(?), men etter det jeg hørte var det visst veldig amatørmessig og offer for mye tekniske problemer. Slike feiltrinn, inntrykket det kan sette på nye seere, tror jeg gjør mer vondt enn godt for e-sporten i Norge, selv om det faktisk blir vist på riksdekkende TV. *Krysser fingrene*

Lenke til kommentar

Får håpe dette funker.

 

Dessverre tror jeg det finnes et par problemer med slike e-sportsendinger:

- De blir ikke gitt nok tid til å etablere seg, går gjerne på ugunstige tidspunkt, og blir preget av at verken produksjon eller kommentatorer er varme i trøya.

- E-sportscenen er ikke skikkelig etablert i Norge, hvilket blant annet bidrar til at det blir en noe snever målgruppe. Samtidig vises det gjerne få spill, typisk CS og LoL, eventuelt CS og Starcraft, hvilket bidrar ytterligere til innsnevring.

 

Det ideelle er om de hadde satset større, eksempelvis en nisjekanal dedikert til gamingkultur (også utover e-sport). Eksempelvis tror jeg personlig at WoW-relaterte sendinger kunne trukket en del seere (det kan være alt fra arena e-sport og live top-end raiding og eventuelt highlights fra raideguilds (norske og utenlandske) til lore-gjennomgang og UI-råd), samt at spill som Dota, LoL, HoN og andre lignende spill gjerne alle kunne fått litt oppmerksomhet.

 

Et ensidig fokus på CS og andre konkurransespill vil nok slite med å trekke nok seere.

Lenke til kommentar

Gøy å se NRK vil satse på dette, men jeg føler e-sport fremdeles ikke er helt modent for fjernsyn. Dette i stor grad grunnet forsinkelser, utsettelser og omrokkeringer i turneringsoppsett.

 

Selv på twitch lar jeg meg erge over at SC2-matchen jeg hadde planlagt å se klokken 14:00 ble flyttet og ble spilt klokken 11:30 i stedet. Slikt fungerer ikke om ting skal sendes på TV.

 

Nå følger jeg ikke med på så mange andre spill enn SC2, så det er selvsagt mulig det fungerer bedre der.

Lenke til kommentar

 

 

Argumentet om at det er reklame for Valve er bare vås. Da burde de aldri sendt f.eks. Autofil som i så fall bare var reklame for diverse bilprodusenter.

Det er ikke poenget. Det er lov å reklamere for biler i Noge. Derimot finnes det enkelte ting som det ikke er tillatt å reklamere for. Blant annet alkohol, tobakk, gambling og spill. Det er en grunn for at du kun ser de irriterende mobilspillreklamene på kanaler som Viasat 4 og Discovery, men ikke på NRK og TV 2.

 

 

Er det ulovlig å reklamere for spill i norge?

 

AtW

Strengt tatt er det ikke ulovlig med reklame for spill, men det er ulovlig med reklame rettet mot barn, altså vil reklame for spill med lave aldersgrenser kunne ende opp i en gråsone selv om de ikke nødvendigvis har sitt hovedpublikum hos barn, mens spill som åpenbart appellerer til barn faktisk er ulovlig å reklamere for.

Lenke til kommentar

 

 

 

Argumentet om at det er reklame for Valve er bare vås. Da burde de aldri sendt f.eks. Autofil som i så fall bare var reklame for diverse bilprodusenter.

Det er ikke poenget. Det er lov å reklamere for biler i Noge. Derimot finnes det enkelte ting som det ikke er tillatt å reklamere for. Blant annet alkohol, tobakk, gambling og spill. Det er en grunn for at du kun ser de irriterende mobilspillreklamene på kanaler som Viasat 4 og Discovery, men ikke på NRK og TV 2.

 

 

Er det ulovlig å reklamere for spill i norge?

 

AtW

Strengt tatt er det ikke ulovlig med reklame for spill, men det er ulovlig med reklame rettet mot barn, altså vil reklame for spill med lave aldersgrenser kunne ende opp i en gråsone selv om de ikke nødvendigvis har sitt hovedpublikum hos barn, mens spill som åpenbart appellerer til barn faktisk er ulovlig å reklamere for.

 

 

Det er i mine øyne vanskelig å argumentere for at CS appelerer mer til barn enn fotball, om å sende esport er reklame, så er vel å sende sport reklame?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Argumentet om at det er reklame for Valve er bare vås. Da burde de aldri sendt f.eks. Autofil som i så fall bare var reklame for diverse bilprodusenter.

Det er ikke poenget. Det er lov å reklamere for biler i Noge. Derimot finnes det enkelte ting som det ikke er tillatt å reklamere for. Blant annet alkohol, tobakk, gambling og spill. Det er en grunn for at du kun ser de irriterende mobilspillreklamene på kanaler som Viasat 4 og Discovery, men ikke på NRK og TV 2.

 

 

Er det ulovlig å reklamere for spill i norge?

 

AtW

Strengt tatt er det ikke ulovlig med reklame for spill, men det er ulovlig med reklame rettet mot barn, altså vil reklame for spill med lave aldersgrenser kunne ende opp i en gråsone selv om de ikke nødvendigvis har sitt hovedpublikum hos barn, mens spill som åpenbart appellerer til barn faktisk er ulovlig å reklamere for.

 

 

Det er i mine øyne vanskelig å argumentere for at CS appelerer mer til barn enn fotball, om å sende esport er reklame, så er vel å sende sport reklame?

 

AtW

 

Jeg ser helt ærlig ikke at det kan være noe problem å sende e-sport på tv. Mitt første svar var mer rettet direkte mot spørsmålet om reklame for spill enn innholdet i artikkelen. :)

Lenke til kommentar

Håper det blir litt mangfold og ikke bare CS eller StarCraft, men også andre ting, til tross for at de to nevnte nokså sikkert er blant de mest utbredte.

 

Starcraft er nesten dødt. Lol, CS, Dota2 og Hearthstone som er mest populært på twitch. Selv under store turneringer så er det ofte under 10k seere av SC2.
Lenke til kommentar

 

Håper det blir litt mangfold og ikke bare CS eller StarCraft, men også andre ting, til tross for at de to nevnte nokså sikkert er blant de mest utbredte.

Starcraft er nesten dødt. Lol, CS, Dota2 og Hearthstone som er mest populært på twitch. Selv under store turneringer så er det ofte under 10k seere av SC2.

 

 

Det er litt synd, selv om jeg ikke spiller så mye SC2, så er det noe av det morsomste å se på synes jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...