Gå til innhold

Snart kan mobilbatteriene få dobbelt så høy kapasitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper https://altitec.no/?gclid=CPTDwenb1M4CFcsAcwod6PUG_w

Får inn disse nye batteriene til eksisterende laptop\mobiler.

 

Slik man slipper å kjøpe nytt utstyr. Selv hadde jeg håpet å slippe å bytte

Men laptop\mobiler skal ha et argument å bytte.

 

hvordan vil en mobil:

http://www.iwill.no/Mobiltelefon+Android.439/Ulefone+Power+4G+LTE+5.5%22+FHD+1920x1080+LPTS+Android+-+Sort.4132.html

 

Bli med de nye batteriene?

Lenke til kommentar

Doblet batterikapasitet betyr ikke nødvendigvis doblet batteritid. Produsentene benytter ofte den ekstra kapasiteten til å skru opp ytelser og lysstyrke, og redusere tykkelse slik at batteritiden kanskje ikke øker i det hele tatt.

 

Edit: Telefoner har såpass kort praktisk levetid at det ikke er stort poeng å kunne oppgradere. Elbiler derimot, burde kunne oppgraderes for å få økt praktisk verdi. Dagens ~25 kWh for de fleste mellomklassemodellene burde kunne dobles og dermed få et langt bedre og mer aktivt liv.

 

Hvordan blir produksjonskapasiteten og prisen på de nye batteriene? Blir det konkurransedyktig mot Gigafactory, BYD, Fuji Pigment med flere?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tynnere mobiler trenger vi ikke. Min Galaxy S6 er ALT for tynn å vanskelig å holde i ut av boksen, uten noen form for deksel eller 'mappe'. Det blir veldig kvantitet forran kvalitet nå da de er så tynne. Jeg må også ha med lader for å ikke gå strømtom på jobb.

 

45% igjen etter lunchen nå, og da ladet jeg en time før pausen og den var 100% da jeg dro hjemmefra kl 06.10.. Ved bruk av podcast og bluetooth headsett (pluss hardt bruk i pausen) er jeg strømtom i 13 tiden hvis jeg ikke lader. Totalt unødvendig med så tynne mobiler.. (min mening)

 

Edit: Batterilevetiden er såklart bedre på en ny mobil. Men, etter over et års bruk så må jeg lade så og si hele tiden for å ikke gå strømtom.

Endret av Kjetil_90
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Forskerne tar faktisk sikte på å starte produksjon av batterier til mobiler allerede neste år. "

 

"Teknologien er selvsagt også anvendelig til elektriske biler, som forskerne anslår vil få de nye høykapasitetsbatteriene i 2018."

 

Så både batteriene til mobiltelefoner og til biler kommer i 2018...?:

 

http://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/neste-helg/

 

"Neste" er så tvetydig at journalister burde utrykke seg mer konkret og entydig enn som så.

Lenke til kommentar

- Inneværende år = 2016

- Neste år = 2017

- Starter produksjonen neste år = starter produksjonen innen 31. desember 2017. Slike uttalelser peker som regel mot helt i slutten av det lovnaden kan holde, regn derfor med at det er snakk om november/desember.

- Produksjonsstart er ikke det samme som salgsstart. Først må noe produseres, så monteres i diverse produkter, så må disse produktene lanseres og deretter starter salgtet.

- Dermed er det en ganske naturlig tolkning at du neppe ser disse i butikkhyllene før i 2018.

- Ellers så virker det som de satser på å levere til mobiltelefoner før de leverer til elbiler. Antagelig på grunn av oppskalering av produksjonskapasitet og at mobiltelefoner ikke krever spesielt høyt volum.

Lenke til kommentar

"Neste år" er ikke vanskelig å forstå.

I år 2016 betyr "neste år" 2017.

 

"Neste helg" kan være litt mer tvetydig, hvis ytret f.eks. på en onsdag.

Mener man da førstkommende, eller om over en uke?

 

For å unngå denslags nonsens, insisterer jeg alltid på konkrete datoer når jeg avtaler ting.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

"Neste år" er ikke vanskelig å forstå.

I år 2016 betyr "neste år" 2017.

 

"Neste helg" kan være litt mer tvetydig, hvis ytret f.eks. på en onsdag.

Mener man da førstkommende, eller om over en uke?

 

For å unngå denslags nonsens, insisterer jeg alltid på konkrete datoer når jeg avtaler ting.

 

Tjaa. Høres slitsomt ut. Men er nok dessverre sant.

Men "neste helg" betyr jo nettopp det. Ikke "kommende" eller "til helga".

 

Kan godt ta en diskusjon med folk som bruker hvem, istedenfor hvilken.

Jeg er nok litt sær ja :p

Lenke til kommentar

Edit: Telefoner har såpass kort praktisk levetid at det ikke er stort poeng å kunne oppgradere. Elbiler derimot, burde kunne oppgraderes for å få økt praktisk verdi. Dagens ~25 kWh for de fleste mellomklassemodellene burde kunne dobles og dermed få et langt bedre og mer aktivt liv.

 

 

Det hadde vært storveis å kunne kjøpe nytt elbil-batteri med dobbelt rekkevidde om fem år. Dessverre kommer det ikke til å skje. Bilprodusentene gjør aldri slike ting; de tjener mer penger på å selge deg en ny bil. (Profitt trumfer miljø).

 

Dessverre. Men det hadde vært fint da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Edit: Telefoner har såpass kort praktisk levetid at det ikke er stort poeng å kunne oppgradere. Elbiler derimot, burde kunne oppgraderes for å få økt praktisk verdi. Dagens ~25 kWh for de fleste mellomklassemodellene burde kunne dobles og dermed få et langt bedre og mer aktivt liv.

 

 

Det hadde vært storveis å kunne kjøpe nytt elbil-batteri med dobbelt rekkevidde om fem år. Dessverre kommer det ikke til å skje. Bilprodusentene gjør aldri slike ting; de tjener mer penger på å selge deg en ny bil. (Profitt trumfer miljø).

 

Dessverre. Men det hadde vært fint da.

Litt på siden, men Tesla tilbyr jo nå oppdaterte batterier til sine Roadstere. Vi får håpe de (og andre) gjør det samme for de øvrige modellene også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

" stoffer, såkalte dendritter, som fører til økt motstand og kortslutninger i batteriene"

 

Dendritter er ikke et bestemt stoff. Det beskriver bare geometrien, nærmere bestemt jule-tre formede utfellinger som forgrener ut ifra anoden. Om disse vokser lange nok vil de naturlig nok kortslutte.

Lenke til kommentar

Tja. Eg veit ikkje kor mange år (tiår?) eg har høyrt at jau, no er det ein revolusjonerande ny batteriteknologi rett rundt hjørnet som skal gjere alt så mykje betre. Likevel så sit me der den dag i dag med "det same gamle", med nokre små forbetringar.

 

Å nei, eg ventar til noko revolusjonerande faktisk er i produksjon og mogeleg å få tak i for oss vanlege folk før eg jublar så alt for høgt...  :grin2:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...