Gå til innhold

ANBEFALING: Her er våre anbefalinger av bærbar PC til studiene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vekten på Dell PCen er feil. Dere har brukt vekt med berøringsskjerm, men linket en uten dette. Dermed er vekten også 100g lavere.

Ville nok ellers gått for 8GB RAM versjonen med PCIe SSD. Altså et pristrinn opp. Kan jo ikke bytte eller legge til RAM, og 4 GB blir fort litt lite.

800 kr for 4 GB RAM og 128GB ekstra SSD + en veldig stor ytelsesøkning er og en veldig god deal. Du går jo fra SATA SSD til en SM 951 tror jeg. SM 951 256 GB koster 1500 kr alene. Du får og en marginalt bedre i5 CPU.

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal man kjøpe laptop til skolebruk kan det godt være brukt.

 

Så kan man kjøpe nye batterier fra:

https://altitec.no/?gclid=CNHshoHVys4CFUMDcwodv1YCzw

 

Fleste studenter trenger neppe DDR4 ram PCI-E SSD.

Holder lenge med billig Samsung 750\850 evo minst 250 GB.

8-16 GB ram bør holde lenge med intel skjermkort.

Viktigste er det er i3 cpu. Helst haswell. Som i dag er noen år gammelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

Hvorfor ingen rimeligere PC-er?

F.eks. denne til 3500 med Core i3, 6GB, 128 GB SSD, Full HD oppløsning og under 2.5 kg:
https://www.prisguide.no/produkt/hp-notebook-15-ay-x3l16ea-269618

 

Vi har ikke testet særlig mange rimelige maskiner og må derfor passe oss litt for å anbefale maskiner vi ikke kjenner til. Basert på spesifikasjoner kunne denne imidlertid fint vært med på sistesiden vår, ser jeg. (Selv om det skal nevnes at mange nok ikke er så interesserte i å dra rundt på en 15-tommer. Denne maskinen er en ganske stor i forhold til våre lette(re) og fysisk mindre alternativer.)

Denne kom vel litt i seneste laget? Burde vært publisert for senest en uke siden. Men en flott oversikt er det jo uansett.

 

Helt enig, men som det gjerne er på denne tiden har mange i redaksjonen, inkl. meg selv, hatt ferie. Vi ønsket ikke å lage saken klar allerede i juni ettersom vi da ikke kunne snappet opp nye/utgående modeller eller justerte priser. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Disse anbefalingene fungerer kun for de som skal ha maskiner til bruk ved typiske humanistiske fag og ikke tekniske fag. Ta det fra en som har studert en stund, jeg ville tatt i noen av anbefalingene deres med ildtang til f. eks ett ingeniørstudie. Videre er dette utsagnet " Intel Core i7 er penger ut av vinduet og alt for kraftig for studentbruk" helt avhengig av hvilken TDP det er på prosessoren. På en tradisjonell ultrabook ville jeg aldri kjøpt noe mindre enn i7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tar man ikke med laptoper ment for bedriftsmarkedet? Type Dell Latitude, Lenovo ThinkPad eller HP EliteBook, f.eks. Disse har typisk solid byggekvalitet, dessuten kan de fås med serviceavtaler som Next Business Day on-site, slik at studenten som kanskje er avhengig av PC ikke skal måtte vente dager, uker på å få en feil rettet. Dere har jo tatt med Apple MacBook Pro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Anbefalte søstra min til å kjøpe denne til hennes studiestart.

https://www.expert.no/data/pc-og-mac/barbar-pc-og-mac/asus-e403sa-fa0029t-14-laptop/p-261277/

 

Den oppfyller nesten alle kriteriene som artikkelen anbefalte, med unntak for 128GB eMMc lagring istedenfor SSD. Ellers har den 14' Full HD, Quad-Core Pentium, USB 2, 3 og C, HDMI, WiFi 802.11 AC, veier 1,5kg, og opp mot 14 timers batteritid!

Lenke til kommentar

Anbefalte søstra min til å kjøpe denne til hennes studiestart.

https://www.expert.no/data/pc-og-mac/barbar-pc-og-mac/asus-e403sa-fa0029t-14-laptop/p-261277/

 

Den oppfyller nesten alle kriteriene som artikkelen anbefalte, med unntak for 128GB eMMc lagring istedenfor SSD. Ellers har den 14' Full HD, Quad-Core Pentium, USB 2, 3 og C, HDMI, WiFi 802.11 AC, veier 1,5kg, og opp mot 14 timers batteritid!

Den er langt fra å oppfylle kravene fra artikkelen. Pentium N3700 er en etterkommer/videreutvikling av de totalt håpløse Atom-CPU'ene. Til tross for fire kjerner er ytelsen utrolig frustrerende, selv etter at de la til out-of-order-prosessering. Men den er billig, bruker veldig lite strøm, og den er en SoC som kan drive en eMMC på egenhånd. Derfor finner du den i denne typen budsjettmaskiner. Men følelsen av å jobbe på en sånn er noe heeelt annet enn å bruke en i5-5200U med en ordentlig SSD. Ytelen er mer som en tablet/tafsetelefon enn en PC.

 

 

Edit: Artikkelen burde forøvrig tydelig opplyse om og understreke ytelsesforskjellen mellom Pentium G og Pentium N (og J). Disse er to vidt forskjellige arkitekturer med helt forskjellig pris, ytelse og bruksområde. Samtidig som det blir advart mot Celeron, burde det også bli advart mot Pentium N.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

"Student-pc" som starter på over 7000,-.

Ikke rimelig å være student i dag, gitt.

Om man er så fjong og følger slike råd, dog.

 

Er nå dessverre det det koster for en god ultrabook i dag, billigere PCer fungerer jo fint, men blir fort veldig tykk og tung. Selv har bruker eg Asus UX32LN til 7800. I5 128gb ssd, 1,4kg som studiepc og fungerer utmerket, den har i tillegg geoforce 840m så den funker fint på LAN og.

Lenke til kommentar

En ekstremt viktig ting, hvertfall for meg er kvalitet på skjermen. Og da tenker jeg ikke først og fremst bare på oppløsning, men også ting som fargekvalitet, og ikke minst om skjermen benytter seg av så kalt "PWM" som skaper flickering (ofte ikke direkte merkbar) men som jeg merker at sliter voldsomt på øynene og hodet om jeg må stirre i skjermen over lenger tid. De fleste rimelige alternativer har jo temmelig horrible skjermer, alle med PWM.

Lenke til kommentar

Disse anbefalingene fungerer kun for de som skal ha maskiner til bruk ved typiske humanistiske fag og ikke tekniske fag. Ta det fra en som har studert en stund, jeg ville tatt i noen av anbefalingene deres med ildtang til f. eks ett ingeniørstudie. Videre er dette utsagnet " Intel Core i7 er penger ut av vinduet og alt for kraftig for studentbruk" helt avhengig av hvilken TDP det er på prosessoren. På en tradisjonell ultrabook ville jeg aldri kjøpt noe mindre enn i7.

Spørs hva du gjør i studiet ditt. Hvor langt inn i studiet du er. Hvis du har noe veldig tungt er det jo uansett best å bruke universitetets maskiner. Og du kan ha stasjonær i tillegg til bærbar hvis du har tenkt å kjøre massevis av simuleringer hele tiden. En kraftig bærbar er både dyr, tung og har ikke noe batteri. Det er sånn lade til 100% før forelesning og forhåpentligvis er det strøm igjen når den er ferdig.

 

Hvorfor kjøpe i7 på Ultrabook? Den er litt kraftigere, men trekker og mer strøm og blir varmere. Det er ikke som om du kan gjøre noe med den ekstra kraften uansett. Hvis ditt tunge program ikke kjører på en i5-U så kjører den ikke på i7-U heller. du ender i praksis opp med lik real-life ytelse, bare mindre batteritid.

 

Hvorfor tar man ikke med laptoper ment for bedriftsmarkedet? Type Dell Latitude, Lenovo ThinkPad eller HP EliteBook, f.eks. Disse har typisk solid byggekvalitet, dessuten kan de fås med serviceavtaler som Next Business Day on-site, slik at studenten som kanskje er avhengig av PC ikke skal måtte vente dager, uker på å få en feil rettet. Dere har jo tatt med Apple MacBook Pro.

Får alt det med Dell XPS. Den har tom BIOS med admin passord og hele pakken. Skikkelig bedriftsmarked bios. Pluss den er bedre enn Latitude, ThinkPad og Elitebook.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man kjøpe laptop til skolebruk kan det godt være brukt.

 

Så kan man kjøpe nye batterier fra:

https://altitec.no/?gclid=CNHshoHVys4CFUMDcwodv1YCzw

 

Fleste studenter trenger neppe DDR4 ram PCI-E SSD.

Holder lenge med billig Samsung 750\850 evo minst 250 GB.

8-16 GB ram bør holde lenge med intel skjermkort.

Viktigste er det er i3 cpu. Helst haswell. Som i dag er noen år gammelt.

 

Det er ikke DDR4 RAM.

 

PCIe SSDen er ikke noe du betaler ekstra for. Som du sier i din anbefaling så er det minst 8 GB RAM og 250 GB SSD. Vel, i tilfellet med XPS betyr oppgraderingen fra 128 til 250 og 4GB til 8GB RAM at du får en 256 GB SM 951. (tror jeg) Istedenfor en SATA SSD. Du kan kjøpe din egen 850 EVO 250 GB å sette inn, men får du de for under 800 kr? Neppe.

 

Hvorfor i all verden skulle du ønske å kjøpe Haswell? Det er bare ulemper med å kjøpe Haswell kontra Skylake.

Lenke til kommentar

Får alt det med Dell XPS. Den har tom BIOS med admin passord og hele pakken. Skikkelig bedriftsmarked bios. Pluss den er bedre enn Latitude, ThinkPad og Elitebook.

Nei, XPS er IKKE en bedrifts-laptop som de produktseriene jeg refererte til.

 

Edit: forresten, på hvilken måte mener du XPSen er "bedre" enn de jeg refererte til?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jobber som brukerstøtte på en høyskole og det finnes tydeligvis ingen grenser for hva slags skrot noen butikker prakker på intetanende studenter. 

 

1: Du får (som oftest) det du betaler for. Er det bedre å betale litt ekstra for en maskin som varer i 3 år, eller kjøpe en ny hvert semester? Personlig ville jeg sett på ultrabook i 6k klassen og oppover. Byggekvalitet har mye å si, husk at denne maskinen skal opp og ned i en sekk/bag en god del ganger.

 

2: Hold deg til nyere Windows eller OSX. Tablets, Chromebooks etc. vil gi deg mye hodebry hvis du i det heletatt får det til å virke.

 

3: Sjekk om du må bruke egen programvare for et studie; kvalitative og kvantitative analyseprogrammer etc. er ofte begrenset til et spesielt OS. I noen tilfeller kan du slippe unna med å kjøre programmet i en VDI etc. På vår skole har det skjedd at studenter har kommet med splitter nye maskiner som ikke har vært brukbare i studiene fordi de er for trege, eller de har handlet dyre Mac'er til musikkproduksjon, bare for å finne ut at programvaren ikke finnes til OSX.

 

4: Hør med skolen om de har anbefalinger til hardware. Noen studier som digitale mediefag har ofte en ganske heftige krav til hardware og OS. 

 

5: Hvis du skal handle brukt, se til at det er maskiner som er beregnet på bedriftsmarkedet. Disse har ofte god byggekvalitet, lette å skru på og siden de ofte brukes i store kvanta er det lett å finne hjelp om det skulle skje noe. Det er også lettere å finne oppdaterte drivere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...