Gå til innhold

Snart kan du skaffe deg GoPros heftige VR-rigg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Halloen.... 360 video er IKKE VR, siden VR er 3d mens dette har absolutt ingenting med stereoskopisk video å gjøre, og bare så dere vet så dere vet det så er det umulig å lage 3d video annet enn "rett frem", noe som helst "surround" er teknisk umulig.

 

Tenkte jeg ikke på, men det stemmer jo ganske bra det! Blir jo helt feil å selge dette som VR.

Lenke til kommentar

 

Halloen.... 360 video er IKKE VR, siden VR er 3d mens dette har absolutt ingenting med stereoskopisk video å gjøre, og bare så dere vet så dere vet det så er det umulig å lage 3d video annet enn "rett frem", noe som helst "surround" er teknisk umulig.

Tenkte jeg ikke på, men det stemmer jo ganske bra det! Blir jo helt feil å selge dette som VR.

Det er teknisk ekstremt utfordrende men mulig å lage 360x360x360 VR video.

Det vil forutsette at i HVER retning som kameraene filmer at det peker 2 kameraer, helst enda flere i "hjørnene". Så hvis vi antar at denne klossen har 6 kameraer, så vil et VR-360 opplegg kreve minst 12, helst 24 for som jeg sier da brukeren vil snu hodet sitt vil videoen som "spleises sammen" i hjørnene vises feil for da er man på utkanten av synsfeltet til hvert kamera. Så må det kreves noe helt hinsides med regnekraft siden det er snakk om å lage en separat videokanal for hvert øye pluss tilrettelegge for "sann" stereoskopisk video uansett hvilken retning man ser i.

Dette vil nok komme etter 20-40 år, men inntil dette skjer blir det feil å kalle 360 kamera for noe annet enn akkurat det.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

 

 

Halloen.... 360 video er IKKE VR, siden VR er 3d mens dette har absolutt ingenting med stereoskopisk video å gjøre, og bare så dere vet så dere vet det så er det umulig å lage 3d video annet enn "rett frem", noe som helst "surround" er teknisk umulig.

Tenkte jeg ikke på, men det stemmer jo ganske bra det! Blir jo helt feil å selge dette som VR.

Det er teknisk ekstremt utfordrende men mulig å lage 360x360x360 VR video.

Det vil forutsette at i HVER retning som kameraene filmer at det peker 2 kameraer, helst enda flere i "hjørnene". Så hvis vi antar at denne klossen har 6 kameraer, så vil et VR-360 opplegg kreve minst 12, helst 24 for som jeg sier da brukeren vil snu hodet sitt vil videoen som "spleises sammen" i hjørnene vises feil for da er man på utkanten av synsfeltet til hvert kamera. Så må det kreves noe helt hinsides med regnekraft siden det er snakk om å lage en separat videokanal for hvert øye pluss tilrettelegge for "sann" stereoskopisk video uansett hvilken retning man ser i.

Dette vil nok komme etter 20-40 år, men inntil dette skjer blir det feil å kalle 360 kamera for noe annet enn akkurat det.

Eller så har vi hatt det i to år....

http://www.360heros.com/2014/01/worlds-first-fully-spherical-3d-360-video-and-photo-gear/

 

To 360 videostrømmer vil vel lage ok 3d vel ? Med så stort overlapp som det vil være med GoPro sin vidvinkel kommer vi aldri til utkanten av synsfeltet.

Lenke til kommentar

To 360 videostrømmer vil vel lage ok 3d vel ? Med så stort overlapp som det vil være med GoPro sin vidvinkel kommer vi aldri til utkanten av synsfeltet.

 

Ja, den har stereoskopiske kameraer pekende i hver retning, men det andre jeg snakket om er like viktig: hvis 2 stk stereoskopiske kameraer peker i f.eks. 1 ut av 6 retninger, så vil dypden oppfattes feil i de stedene der videoene blir "sydd sammen" siden perspektivet til brukeren som har da VR briller på seg, mens videostrømmen som kommer til å bli matet inn i VR headsettet vil fortsette å komme fra statiske kameraer. Tenk deg vinkeloppløsning "in reverse" - at man kan se dybde er avhengig av at man ser mer eller mindre rett frem. Her blir problemet at man vil så å si bruke "sidesyn", altså kamera (som erstatter brukerens egne øyne) flytter seg ikke og dermed blir det beste man ender opp med er en slags "sidesyn".

Dette kan nok løses ved å ha enda flere kameraer, som jeg sa 24 (12 par) eller kanskje enda bedre 28 (6 par i alle hovedretninger, 8 par i hver hjørne, evt 7 i hjørner bortsett fra der kamerastativet er).

Og fortsatt så vil en "ferdig" video ikke la seg lage så godt, og må helst konverteres fortløpende etter hva slags XYZ input kommer inn fra VR headset.

 

Uansett er dette noe helt, helt annet enn "enkel" 360 "flat view" kamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig prissetting: 54000 - 16000 = 6333.- per Gopro.

INGEN kjöper i så fall riggen med gopros.

Billigere å kjöpe 6 löse Gopros på Gopros web og så riggen. Hmm. Må väre skrivefeil en eller annen stans.

 

Det er to forskjellige produkter. Den komplette pakken inneholder alt man trenger av hardware og software inkludert en Switronix HYPERCORE -98S.

Lenke til kommentar

 

Merkelig prissetting: 54000 - 16000 = 6333.- per Gopro.

INGEN kjöper i så fall riggen med gopros.

Billigere å kjöpe 6 löse Gopros på Gopros web og så riggen. Hmm. Må väre skrivefeil en eller annen stans.

 

Det er to forskjellige produkter. Den komplette pakken inneholder alt man trenger av hardware og software inkludert en Switronix HYPERCORE -98S.

Det forklarer en del.

Og det gjör i så fall også teksten i artikkelen feil der de sier at

" Om du mot formodning allerede skulle eie de seks GoPro-kameraene og kun trenger riggen og programvaren er prisen på 16 000 kroner, heller ikke direkte lite."

Lenke til kommentar

Man skjønner jo at de ikke har særlig trua på at produktet skal bli noe suksess når de har lagt så lite innsats i å utvikle det. "La oss bare lage en ramme og slenge sammen kameraene vi allerede lager og synke dem" Også ikke en gang gi noe rabatt på kameraene...

 

Hadde de hatt trua på markedet for produktet ville de ha laget dedikert hardware her og dermed fått en både mer kompakt og mer elegant og vesentlig billigere løsning med ett hovedkort, et batteri, ett kamera hus og flere linser.

Lenke til kommentar

Det er teknisk ekstremt utfordrende men mulig å lage 360x360x360 VR video.

Det vil forutsette at i HVER retning som kameraene filmer at det peker 2 kameraer, helst enda flere i "hjørnene". Så hvis vi antar at denne klossen har 6 kameraer, så vil et VR-360 opplegg kreve minst 12, helst 24 for som jeg sier da brukeren vil snu hodet sitt vil videoen som "spleises sammen" i hjørnene vises feil for da er man på utkanten av synsfeltet til hvert kamera. Så må det kreves noe helt hinsides med regnekraft siden det er snakk om å lage en separat videokanal for hvert øye pluss tilrettelegge for "sann" stereoskopisk video uansett hvilken retning man ser i.

Dette vil nok komme etter 20-40 år, men inntil dette skjer blir det feil å kalle 360 kamera for noe annet enn akkurat det.

 

20-40 år?

Det er da allerede i dag flere stereo 360 kameraer. F.eks "Samsung Beyond"

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...