Gå til innhold

Så mye får Telenor for brukte mobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det lønner seg nesten alltid å kjøpe kontant, kanskje mest på grunn av fritt valg av operatør, men det swap gir er muligheten for mange å kjøpe nyeste mobil til en månedspris de fleste klarer. Det er få som har 8000kr kontant, men 300kr i måneden går fint for mange.

Når man i tillegg får nyeste mobil etter et år ser jeg det er fristende for mange selv om personlig ville jeg aldri valg det på grunn av de horrible datakvotene til Telenor.

Endret av hartvig89
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regnestykket er derfor : hvis du føler at telefonen din mister MER en 50% av verdi iløpet av 12mnd så er SWAP helt innafor.

 

Det er vell ikke casen?

 

Kommer også litt an på hvor lett telefonen vil være å selge. Jeg har lagt merke til at folk går helt fra skaftet når de ser en gammel iPhone på bruktmarkedet, selv om den er aldri så smadret og knust. 

 

Ellers høres selve abonnementet slitsomt ut. Telenor SWAP er uten binding, men du må allikevel kjøpe SIM-kort fra Telenor og betale ut den første måneden på det som er et veldig dyrt abonnement. 399 kr i måneden for 5 GB er på grensen til kriminelt, når du kan få et tilsvarende mobilabonnementet hos en annen operatør for 248 kr (også med full Telenor-dekning), selvfølgelig bytter du. Da er det spesielt slitsomt å måtte binde seg til Telenor den første måneden. 

Endret av Windoge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det lønner seg nesten alltid å kjøpe kontant, kanskje mest på grunn av fritt valg av operatør, men det swap gir er muligheten for mange å kjøpe nyeste mobil til en månedspris de fleste klarer. Det er få som har 8000kr kontant, men 300kr i måneden går fint for mange.

Når man i tillegg får nyeste mobil etter et år ser jeg det er fristende for mange selv om personlig ville jeg aldri valg det på grunn av de horrible datakvotene til Telenor.

 

Står fritt til å velge operatør ved kjøp med swap :) Må bare ha telenor i en mnd.

Lenke til kommentar

Regnestykket er derfor : hvis du føler at telefonen din mister MER en 50% av verdi iløpet av 12mnd så er SWAP helt innafor.

 

Det er vell ikke casen?

 

Bare om du synes telefonen ikke lengre er bra nok og ville byttet telefon uansett.

 

Dersom du synes en telefon er brukbar i mer enn et år før den er utdatert kan du bare fortsette å bruke den en stund til og det er billigere enn swap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det lønner seg nesten alltid å kjøpe kontant, kanskje mest på grunn av fritt valg av operatør, men det swap gir er muligheten for mange å kjøpe nyeste mobil til en månedspris de fleste klarer. Det er få som har 8000kr kontant, men 300kr i måneden går fint for mange.

Når man i tillegg får nyeste mobil etter et år ser jeg det er fristende for mange selv om personlig ville jeg aldri valg det på grunn av de horrible datakvotene til Telenor.

 

Hvorfor lønner det seg nesten alltid å kjøpe kontant? Du betaler da samme pris for abonnement om du kjøper med telefon eller uten, men får avslag på selve telefonen om du kjøper abonnement i forhandler.

 

La oss ta Samsung Galaxy A3 2016 som et eksempel. God mellomklassetelefon som ligger til kontantpris cirka 2590 kroner. Den tilbys også til 1 krone, om du binder deg til ICE 5GB til 299 kroner i 12 måneder. Dette er et veldig rimelig abonnement for datamengden. Finn en bedre avtale enn dette, der du kjøper kontant, er du grei. :)

 

Og selv om Telenor ikke er billigst, er det ikke nødvendigvis slik at Telenor er en dårlig operatør. De gir en del tjenester med på kjøpet som mange vil ha nytte av. Gratis forsikring av mobil i 3 måneder, fri bruk av data i nettskyen for alle enheter, flere frekvenser for bedre dekning innendørs, WiFi Tale som gir ringedekning når du har WiFi, 100Mbit på 5GB-abonnementene, ekstratjenester som blir tilbudt gratis i løpet av abonnementperioden osv. I tillegg har du servicen som jeg mener er bedre enn konkurrentene. Bare å forsøke å ringe til de ulike operatørene og sammenligne ventetid. Telenor er alltid best. Og eneste som tilbyr å ringe deg tilbake, såvidt jeg vet, slik at du slipper å bruke mye penger på 5-sifret nummer. Skulle jeg valgt operatør uavhengig av pris, ville jeg trolig valgt Telenor. Derfor er det også forståelig at mange velger Telenor selv om de betaler noe mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det lønner seg nesten alltid å kjøpe kontant, kanskje mest på grunn av fritt valg av operatør, men det swap gir er muligheten for mange å kjøpe nyeste mobil til en månedspris de fleste klarer. Det er få som har 8000kr kontant, men 300kr i måneden går fint for mange.

Når man i tillegg får nyeste mobil etter et år ser jeg det er fristende for mange selv om personlig ville jeg aldri valg det på grunn av de horrible datakvotene til Telenor.

Hvorfor lønner det seg nesten alltid å kjøpe kontant? Du betaler da samme pris for abonnement om du kjøper med telefon eller uten, men får avslag på selve telefonen om du kjøper abonnement i forhandler.

La oss ta Samsung Galaxy A3 2016 som et eksempel. God mellomklassetelefon som ligger til kontantpris cirka 2590 kroner. Den tilbys også til 1 krone, om du binder deg til ICE 5GB til 299 kroner i 12 måneder. Dette er et veldig rimelig abonnement for datamengden. Finn en bedre avtale enn dette, der du kjøper kontant, er du grei. :)

Og selv om Telenor ikke er billigst, er det ikke nødvendigvis slik at Telenor er en dårlig operatør. De gir en del tjenester med på kjøpet som mange vil ha nytte av. Gratis forsikring av mobil i 3 måneder, fri bruk av data i nettskyen for alle enheter, flere frekvenser for bedre dekning innendørs, WiFi Tale som gir ringedekning når du har WiFi, 100Mbit på 5GB-abonnementene, ekstratjenester som blir tilbudt gratis i løpet av abonnementperioden osv. I tillegg har du servicen som jeg mener er bedre enn konkurrentene. Bare å forsøke å ringe til de ulike operatørene og sammenligne ventetid. Telenor er alltid best. Og eneste som tilbyr å ringe deg tilbake, såvidt jeg vet, slik at du slipper å bruke mye penger på 5-sifret nummer. Skulle jeg valgt operatør uavhengig av pris, ville jeg trolig valgt Telenor. Derfor er det også forståelig at mange velger Telenor selv om de betaler noe mer.

På tek.no tenker jeg mest på erfarne brukere. Som den nylige spørreundersøkelsen til tek viste var det viktigste for leserne datakvoten. Jeg ville også tro at de fleste her allerede har tjenestene Telenor tilbyr ekstra, men for uerfarne brukere er det sikkert greie tjenester å betale ekstra for.

Ja, noen ganger lønner det seg, men på de dyreste telefonene tar for eks Telenor med nedbetaling 8535kr for S7 Edge mens billigste kontant på prisjakt.no er 6750kr.

Hva mener du forresten med at man som Telenorkunde har tilgang på flere frekvenser for bedre innendørsdekning? Aldri hørt noe om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, noen ganger lønner det seg, men på de dyreste telefonene tar for eks Telenor med nedbetaling 8535kr for S7 Edge mens billigste kontant på prisjakt.no er 6750kr.

Hva mener du forresten med at man som Telenorkunde har tilgang på flere frekvenser for bedre innendørsdekning? Aldri hørt noe om det.

 

De 8535,- du nevner er vel inkludert abonement, altså kan du trekke fra 249,-(minste månedspris hos Telenor) X 12(antall måneder i et år) = 2988,-. Altså får du telefonen til 5547. Abonement må du jo ha uansett, så du kan ikke regne det inn i prisen som en del av telefonen.

 

Det finnes utrolig mange frekvenser man bruker mobilnett på. Det betyr ikke at alle frekvensene blir sendt ut fra hver dekningsstasjon. Når Telenor bygger en dekningsstasjon, bygger de nesten alltid med 3 frekvenser (en lang, en medium og en kort), mens Telia stort sett bygger med to. Det vil si at taledekningen til Telenor dekker større områder enn Telia per dekningsstasjon. Legg merke til at vi nå snakker KUN om taledekning, og ikke datahastighet :)

Lenke til kommentar

De 8535,- du nevner er vel inkludert abonement, altså kan du trekke fra 249,-(minste månedspris hos Telenor) X 12(antall måneder i et år) = 2988,-. Altså får du telefonen til 5547. Abonement må du jo ha uansett, så du kan ikke regne det inn i prisen som en del av telefonen.

 

Det finnes utrolig mange frekvenser man bruker mobilnett på. Det betyr ikke at alle frekvensene blir sendt ut fra hver dekningsstasjon. Når Telenor bygger en dekningsstasjon, bygger de nesten alltid med 3 frekvenser (en lang, en medium og en kort), mens Telia stort sett bygger med to. Det vil si at taledekningen til Telenor dekker større områder enn Telia per dekningsstasjon. Legg merke til at vi nå snakker KUN om taledekning, og ikke datahastighet :)

 

Regnestykket her er helt korrekt. I de fleste tilfeller vil det lønne seg å kjøpe telefonen på avbetaling, siden du da får en sponset pris på apparatet.

 

Et eksempel fra bedriftsmarkedet, som jeg kjenner best: Galaxy S7 får du for 3.099,- I avtaleperioden på 24 måneder øker abonnementsprisen med 50,- Ergo har telefonen når bindingen er ute kostet deg 4.299,- Billigste alternativet uten abonnement som jeg har funnet er 5.850 på Multicom.no

 

Når det gjelder frekvenser, så vil for eksempel 4G Tale på grunn av frekvensen ofte gi deg mye bedre innendørs dekning. Pr. i dag er det vel kun Telenor som tilbyr tale over 4G?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, noen ganger lønner det seg, men på de dyreste telefonene tar for eks Telenor med nedbetaling 8535kr for S7 Edge mens billigste kontant på prisjakt.no er 6750kr.

Hva mener du forresten med at man som Telenorkunde har tilgang på flere frekvenser for bedre innendørsdekning? Aldri hørt noe om det.

 

De 8535,- du nevner er vel inkludert abonement, altså kan du trekke fra 249,-(minste månedspris hos Telenor) X 12(antall måneder i et år) = 2988,-. Altså får du telefonen til 5547. Abonement må du jo ha uansett, så du kan ikke regne det inn i prisen som en del av telefonen.

 

Det finnes utrolig mange frekvenser man bruker mobilnett på. Det betyr ikke at alle frekvensene blir sendt ut fra hver dekningsstasjon. Når Telenor bygger en dekningsstasjon, bygger de nesten alltid med 3 frekvenser (en lang, en medium og en kort), mens Telia stort sett bygger med to. Det vil si at taledekningen til Telenor dekker større områder enn Telia per dekningsstasjon. Legg merke til at vi nå snakker KUN om taledekning, og ikke datahastighet :)

De 8535 kronene er nok ikke inkludert abonnement nei. :) Jeg er selv ingen tilhenger av SWAP, fordi du hele tiden må re-binde deg for at det skal ha noe for seg. Den dagen du velger å bryte ut av SWAP-systemet, må du jo betale inn det du har spart nesten. Om du er en forbruker som bytter telefon årlig, ville jeg kjøpt beskyttelsescover og glassbeskyttelse til mobilen for å unngå riper og skraper, og solgt den på Finn når bindingen har gått ut. Da faller ikke verdien så mye på toppmodellene, og du vil gå i pluss i forhold til denne avtalen.

 

Abonnement som helhet derimot, synes jeg er bare positivt. Ikke kun på mellomklasse-mobilene, men alle mobiler. Skal du i fysisk forhandler, som jeg mener er svært mye enklere å forholde seg til (service, tilbehør, prøve produkt, informasjon fra selger, tilgjengelige ekstratjenester osv.), så ligger prisen på S7 Edge på 7400 - 7500 kroner. Men uansett om vi tar utgangspunkt i nettbutikkprisen på 6750 (ikke på lager...), så finner jeg per dags dato telefonpris på henholdsvis 6000 kr (m/3GB abbo) og 5300 kr (m/5GB abbo) i forhandler. Generelt med 5GB abbonement, så er det svært sjeldent at forhandlere ikke slår kontantprisen på telefoner på nettbutikker, med god, god margin. Dette fordi de tar inn langt større partiinnkjøp, og har tilsvarende større marginer å rutte med.

Lenke til kommentar

Telenor swap er verd det om du kaster mobilen ut av vinduet etter ett år, ja. Men ellers nei. Jeg betalte 5600 for min S7 edge.

På telenor sine sider så koster S7 med SWAP 8.535, som blir fordelt på 2 år før mobilen er din.

 

Altså etter ett år så ville S7 edge kostet meg kr 4068. Altså har jeg betalt 1600 mere for att mobilen skal være MIN etter år. Men sannsynligvis så kune jeg lett ha fått solgt den for 2-3000.

 

SWAP er ganske enkelt ikke verd det med mindre du er lat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det lønner seg nesten alltid å kjøpe kontant, kanskje mest på grunn av fritt valg av operatør

Jeg er litt spent om du kan underbygge dette litt bedre, eller om dette bare er nok en trangsynt og gammeldags holdning til det vi kaller binding? For å komme med en slik påstand burde du ha oversikt over sånn cirka hvor mange som bytter operatør med "jevne" mellomrom, kanskje da årlig. For det er slik at man kan spare penger på binding, og ironisk nok er det vel nettopp det å spare penger som er motivasjonen til å bytte operatør for deg, eller?

Selv sitter jeg ikke på noe kilde med statistisk bevis på det motsatte jeg kan presentere, men har etter hvert fått lang og mye erfaring med salg av mobiler, samt deltatt på kurs og samlinger der slik statistikk er vist. Det er derfor jeg bryr  meg. Mitt inntrykk er at folk (i hvert fall nogenlunde voksne) sjeldent bytter operatør så lenge de har dekning der de ferdes og ikke er direkte misfornøyde med kundeservice de evt. har fått fra operatøren. Jeg skal komme med noen eksempler på at det lønner seg å binde opp mobilen sin:

 

I skrivende stund kan du kjøpe Samsung Galaxy S7 med djuice nonstop L til kr 1199.

De tolv første månedene vil månedprisen være 649, derav 350 går til "nedbetaling" av mobilen.

(350*12) + 1199 = 5399,-. Laveste nedpris er i skrivende stund 5799 + frakt (ref Prisguide)

 

Telia selger iPhone 6 til 1kr med SMART Pluss. Månedspris 774 de tolv første, der 375 er "nedbetaling" av mobilen.

(375*12) + 1 = 4501,-. Laveste nedpris er i skrivende stund 5489 + frakt (ref Prisguide)

 

Jeg vet at det finnes dealer der du kan spare mer enn dette, og at det finnes dealer der du sparer mindre.

 

Når en kunde ikke planlegger å bytte operatør med det første, er det sjeldent noe vondt i å binde opp den nye mobilen. Spesielt nå som det finnes det vi kaller 0-binding. 12 måneders avtale uten tillegg i månedprisen, men med et fratrekk i prisen på mobilen.

I tillegg har jeg til nå sett helt bort ifra fordelen det for mange er å kunne dele opp betalingen rentefritt, slik at de slipper å punge ut seks-sju laken. For meg, mange andre jeg kjenner, og mange av mine kunder, er dette en langt mer komfortabel måte å kjøpe telefon på. Du sparer som sagt ofte penger på en slik løsning (da det er slik i dag at operatørene slåss om deg, og ikke motsatt), og du slipper å ha en kjip måned økonomisk på grunn av det. Uten at jeg sitter på noen statistikk, vil ikke dette "lønne seg som nesten alltid"?

 

Edit: Telenor SWAP kan absolutt være lønnsomt, om du bytter mobil cirka en gang i året.

Eksempel på en S7, der du ser totalpris på mobilen for hver måned som går:

 

12  3588 Her kan du sette i gang ny avtale og kutte mobilens totalpris

13  3887

14  4186

15  4485

16  4784

17  5083

18  5382

19  5681

20  5980

21  6279

22  6578

23  6877

24  7176

 

Igjen, som med tradisjonell bindingsavtale, en veldig komfortabel måte å handle ny mobil på, men prisen på mobilen avhenger av når du bytter den ut.

 

 

Endret av Harepuz
Lenke til kommentar

 

Det lønner seg nesten alltid å kjøpe kontant, kanskje mest på grunn av fritt valg av operatør

Jeg er litt spent om du kan underbygge dette litt bedre, eller om dette bare er nok en trangsynt og gammeldags holdning til det vi kaller binding? For å komme med en slik påstand burde du ha oversikt over sånn cirka hvor mange som bytter operatør med "jevne" mellomrom, kanskje da årlig. For det er slik at man kan spare penger på binding, og ironisk nok er det vel nettopp det å spare penger som er motivasjonen til å bytte operatør for deg, eller?

Selv sitter jeg ikke på noe kilde med statistisk bevis på det motsatte jeg kan presentere, men har etter hvert fått lang og mye erfaring med salg av mobiler, samt deltatt på kurs og samlinger der slik statistikk er vist. Det er derfor jeg bryr  meg. Mitt inntrykk er at folk (i hvert fall nogenlunde voksne) sjeldent bytter operatør så lenge de har dekning der de ferdes og ikke er direkte misfornøyde med kundeservice de evt. har fått fra operatøren. Jeg skal komme med noen eksempler på at det lønner seg å binde opp mobilen sin:

 

I skrivende stund kan du kjøpe Samsung Galaxy S7 med djuice nonstop L til kr 1199.

De tolv første månedene vil månedprisen være 649, derav 350 går til "nedbetaling" av mobilen.

(350*12) + 1199 = 5399,-. Laveste nedpris er i skrivende stund 5799 + frakt (ref Prisguide)

 

Telia selger iPhone 6 til 1kr med SMART Pluss. Månedspris 774 de tolv første, der 375 er "nedbetaling" av mobilen.

(375*12) + 1 = 4501,-. Laveste nedpris er i skrivende stund 5489 + frakt (ref Prisguide)

 

Jeg vet at det finnes dealer der du kan spare mer enn dette, og at det finnes dealer der du sparer mindre.

 

Når en kunde ikke planlegger å bytte operatør med det første, er det sjeldent noe vondt i å binde opp den nye mobilen. Spesielt nå som det finnes det vi kaller 0-binding. 12 måneders avtale uten tillegg i månedprisen, men med et fratrekk i prisen på mobilen.

I tillegg har jeg til nå sett helt bort ifra fordelen det for mange er å kunne dele opp betalingen rentefritt, slik at de slipper å punge ut seks-sju laken. For meg, mange andre jeg kjenner, og mange av mine kunder, er dette en langt mer komfortabel måte å kjøpe telefon på. Du sparer som sagt ofte penger på en slik løsning (da det er slik i dag at operatørene slåss om deg, og ikke motsatt), og du slipper å ha en kjip måned økonomisk på grunn av det. Uten at jeg sitter på noen statistikk, vil ikke dette "lønne seg som nesten alltid"?

 

Edit: Telenor SWAP kan absolutt være lønnsomt, om du bytter mobil cirka en gang i året.

Eksempel på en S7, der du ser totalpris på mobilen for hver måned som går:

 

12  3588 Her kan du sette i gang ny avtale og kutte mobilens totalpris

13  3887

14  4186

15  4485

16  4784

17  5083

18  5382

19  5681

20  5980

21  6279

22  6578

23  6877

24  7176

 

Igjen, som med tradisjonell bindingsavtale, en veldig komfortabel måte å handle ny mobil på, men prisen på mobilen avhenger av når du bytter den ut.

 

 

Men mener du selv at det er "ok" at de regner inn ca 4000,- i tap il.a ett år?

Lenke til kommentar

1 år? Prøv 4000 i verditap på 6mnd. S7 edge kom for under 6mnd siden, og den koster idag under 6000,- men da den kom ut kostet den over 8000,- legg til bruktmarkedet så er man nær 4000,- i verditap på under 6 mnd. Den dagen note 7 kommer vil den falle med minst 500 kroner i verdi på sekundet, og når 1 år er gått og s8 edge er en realitet, snakker vi om et verditap på nærmere 5000 på 1 år om tlf er brukt og mer enn 3000 for en ny ;) samme gjelder iphone 6s når når iphone 7 kommer ut. 2-3000 i prisforskjell på en 6s kontra når den kom ut... teknologien går så latterlig fort nå, at man hiver 20% av prisen ut vinduet idet man tar plastikken av esken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...