Gå til innhold

Windows 10 får to store oppdateringer neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil det alltid være slik at Windows 10-kompatibel hardware kan kjøre Windows 10 med alle oppdateringer?

Microsoft sier jo at Windows 10 skal være den siste versjonen, altså ingen Windows 11, 12, 13...

 

Jeg ser for meg at det vil komme oppdateringer som ikke er kompatible med gammel hardware, selv om hardwaren kan kjøre Windows 10 uten oppdateringen.

 

Noen som vet hvordan dette løses i praksis?

Microsoft vil kanskje ikke støtte dagens maskinvare i all evighet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den nettleseren som feiler oftest på min Win10-innstallasjon er Google Chrome.

 

On-topic:

Jeg har følelsen av at Win10 blir det neste bloatware-prosjektet til Microsoft, men det blir interessant å se om de har en plan for å unngå bloat..

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den nettleseren som feiler oftest på min Win10-innstallasjon er Google Chrome.

 

On-topic:

Jeg har følelsen av at Win10 blir det neste bloatware-prosjektet til Microsoft, men det blir interessant å se om de har en plan for å unngå bloat..

 

Hva definerer du bloatware som her? Om du mener at Windows 10 med fremtidige oppdateringer blir tregere så er ikke bloatware et godt begrep fordi det har flere andre betydninger som folk flest har et forhold til.

 

Og selv om vi begynner å diskutere software bloat så blir det ikke rett fram å diskutere. Bloat kan faktisk være et resultat av krav fra markedet eller en nødvendighet, selv om effekten blir den samme. Så hva er et bloatware-prosjekt?

 

Men, nei, jeg tror ikke MS overser problemstillingen totalt når de jobber med W10. Men det vil være en balansegang. W10 er allerede mer effektivt enn både 8.x og 7, og dette vil forbli et fokus. Men, med ny funksjonalitet så vil nødvendigvis OS'et over årene som kommer også kunne kreve mer av maskinvaren.

Lenke til kommentar

Vil det alltid være slik at Windows 10-kompatibel hardware kan kjøre Windows 10 med alle oppdateringer?

Microsoft sier jo at Windows 10 skal være den siste versjonen, altså ingen Windows 11, 12, 13...

aat

Jeg ser for meg at det vil komme oppdateringer som ikke er kompatible med gammel hardware, selv om hardwaren kan kjøre Windows 10 uten oppdateringen.

 

Noen som vet hvordan dette løses i praksis?

Microsoft vil kanskje ikke støtte dagens maskinvare i all evighet?

 

Grunnleggende støtte for hardware ville jeg ha forventet. Så lenge de holder seg på samme drivermodell er det da ingen grunn til å slutte å støtte hardware. Historisk sett er det heller hw-produsentene som ikke vil gi ut driverpakker til nye OS-versjoner. De har økonomisk interesse av å slutte å støtte, mens Microsoft har interesse av at flest mulig bruker Windows, og lite grunn til å fjerne støtte.

 

Nye komponenter i Windows vil imidlertid komme til og disse kan kreve nyere hardware-features enn tidligere versjoner. Så det er grunn til å tro at Windows i helhet om 10 år ikke kan kjøres på alle dagens maskiner.

Lenke til kommentar

Vil det alltid være slik at Windows 10-kompatibel hardware kan kjøre Windows 10 med alle oppdateringer?

Microsoft sier jo at Windows 10 skal være den siste versjonen, altså ingen Windows 11, 12, 13...

 

Jeg ser for meg at det vil komme oppdateringer som ikke er kompatible med gammel hardware, selv om hardwaren kan kjøre Windows 10 uten oppdateringen.

 

Noen som vet hvordan dette løses i praksis?

Microsoft vil kanskje ikke støtte dagens maskinvare i all evighet?

 

Det virker som om de planlegger å støtte dagens hardware i all evighet. De har sagt at Windows-kjernen er funksjonsferdig, og da skal det være lite poeng i å gjøre radikale endringer.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Vil det alltid være slik at Windows 10-kompatibel hardware kan kjøre Windows 10 med alle oppdateringer?

Microsoft sier jo at Windows 10 skal være den siste versjonen, altså ingen Windows 11, 12, 13...

aat

Jeg ser for meg at det vil komme oppdateringer som ikke er kompatible med gammel hardware, selv om hardwaren kan kjøre Windows 10 uten oppdateringen.

 

Noen som vet hvordan dette løses i praksis?

Microsoft vil kanskje ikke støtte dagens maskinvare i all evighet?

 

 

 

 

Grunnleggende støtte for hardware ville jeg ha forventet.

Så lenge de holder seg på samme drivermodell er det da ingen grunn til å slutte å støtte hardware.

Historisk sett er det heller hw-produsentene som ikke vil gi ut driverpakker til nye OS-versjoner.

De har økonomisk interesse av å slutte å støtte, mens Microsoft har interesse av at flest mulig bruker Windows, og lite grunn til å fjerne støtte.

 

Nye komponenter i Windows vil imidlertid komme til og disse kan kreve nyere hardware-features enn tidligere versjoner.

Så det er grunn til å tro at Windows i helhet om 10 år ikke kan kjøres på alle dagens maskiner.

 

 

 

- Personlig så har jeg lite kjenskap til hvilke HW-krav Win10 i bunn og grunn har.

Men jeg vet at fra og med Kabylake så er det kun Win10 som støttes.

 

Det i seg selv er ikke noe problem om man allerede har emigrert over til Win10, men bad news for alle dem som fortsatt bruker eldre Win-OS når HW'en må byttes ut.

 

Man kan selvsagt finne eldre HW-alternativer om man absolutt ikke ønsker å gå over til Win10..., men det er bare en midlertidig løsning.

Da slik HW vil bli faset ut over tid.

 

Men velger man å følge strømmen og hoppe over på Win10 så åpnes muligheten til dra nytten av ny funksjonalitet i både Win10 OS'et og fremtidig HW-funksjonalitet.

Det er da vel positivt eller hur?

 

Jeg er enig i det at basic HW-kompativeliteten for Win10 vil forbli i mange år fremover..., men jeg antar som andre her på tråden at nye OS-funksjonener vil bli forbehold nyere HW.

 

Ønsker man å gå den andre veien etter å ha begynt og bruke Win10 så er virtualization et alternativ.

Særlig om man trenger å bruke eldre software som ikke fungere helt som det skal igjennom Win10.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Windows helt siden 2000-versjonen. Jeg har nå brukt og testet Windows 10 i mange uker, og kan trygt konkludere med at Microsoft's Window 10 på mange måter er low grade software. Alt er bare rot og tull og tøys og egentlig helt random. FULLSTENDIG ubrukelig og TREGT operativsystem i 2016, viktige funksjoner som nettverksinnstillinger er skjult uten grunn. Andre gullfunksjoner som "Min Datamaskin"/User Explorer er borte vekk. Bryr meg derfor fint lite om at Windows 10 "kommer til å endres kraftig neste år", når Microsoft ennå vandrer i tåken til Windows 8. Folk vil IKKE ha masse random funksjoner som har svært liten reell nytteverdi. Folk ønsket ETT enkelt, raskt, pent og ryddig system/grensesnitt, som gjør det man ber om, ikke utviklere som hele tiden "spår fremtiden". Microsoft nekter ennå å innse dette. I så fall har jeg mistet troen på Microsoft, og jeg vet at jeg ikke er alene om det. Men fra alvor til denne deilige årstiden: God Sommer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den nettleseren som feiler oftest på min Win10-innstallasjon er Google Chrome.

 

On-topic:

Jeg har følelsen av at Win10 blir det neste bloatware-prosjektet til Microsoft, men det blir interessant å se om de har en plan for å unngå bloat..

Riktig det du sier, bare at Windows 10 allerede har blitt bloatware-prosjektet til Microsoft. For eksempel

alle disse "oppdateringene" til Windows 10 som skal "fikse" alt. Windows 10 er Desktop's svar på Windows Phone,

altså de vil miste brukere etterhvert.

 

Folk vil BRUKE enheten sin, IKKE hele tiden oppdatere den. Så ikke prøv dere Microsoft, nok er faktisk nok.

Den tiden er forbi, Microsoft nekter likevel å innse det. God Sommer!

Endret av Hawaii
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tvert i mot. 

 

Jeg vil at alle enhetene mine, enten det er Android-enhetene eller Windows-enhetene, alltid oppdaterer seg selv. Hele tiden. 

Mye oftere enn de gjør. Når en fix er ute, vil jeg ikke at den skal vente på at jeg blir ferdig med å bruke datamaskinen før den blir lastet ned. Og i alle fall ikke at den skal vente på at jeg blir ferdig med å bruke datamaskinen før den installerer forrige patch uten å engang sjekke om det er kommet en nyere, viktigere patch før den er ferdig med rebooten. Jeg slutta å boote for mange år siden, så det er ikke noe lurt å vente på slike anledninger. 

 

Og det gjelder ikke bare operativsystemet. Jeg er svinlei av at nettleserene mine er utdaterte når det finnes nye oppdateringer. Jeg bruker dem hele tiden, så ikke vent i flere uker før den første patchen og den neste patchen blir kjørt inn.

 

Sikkerhetsoppdateringer er for viktige til å vente på brukeren.

 

Så da er moralen i historien: patch i bakgrunnen, uten reboots. Sikkerhet må bli høyere prioritert, og det betyr at utviklerne av OS og programmer må gå ned de vanskelige veiene og lære seg å patche filer som er i bruk, til og med ligger i minnet. Jadda. Vi er nok mange generasjoner unna enda. Men sånn burde det være. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

viktige funksjoner som nettverksinnstillinger er skjult uten grunn.

 

Akkurat som i Windows 7, du høyreklikker på nettverksikonet nede i høyre hjørne og velger "Open Network and Sharing Center". Der ser du dine tilkoblede nettverk, der kan du finne dine nettverksadaptere, osv.

 

Andre gullfunksjoner som "Min Datamaskin"/User Explorer er borte vekk.

 

Neida, men akkurat som i Windows 7 / XP / 2000 så synes de ikke hvis du ikke ber om å få dem på skjermen. Høyreklikk på skjermen og velg "Personalize", så velger du "Themes", og deretter klikker du på "Desktop Icon Settings" og krysser av i listen hvilke ikoner du vil ha synlige på desktop'en.

 

Eventuelt, hvis du ikke har noe i mot å stenge Alzheimer ute en stund til, hva med å lære noe nytt? Klikk en gang på Start-knappen, og begynn umiddelbart å skrive "desktop icon". Da spretter det opp en liste over systemkommandoer osv. som matcher det søket du gjorde, i dette tilfellet "Themes". Prøv dette når det er andre ting du ikke finner.

 

Når det gjelder "treg PC" kan jo det skyldes at den er gammel - den kom kanskje med Windows 2000? -, eller noe kan selvsagt ha gått skeis under oppgraderingen. Som et alternativ til å reinstallere Windows kan du vurdere å bruke "Reset this PC" (under Settings, Update & Security, Recovery) som en enkere metode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...