Gå til innhold

GUIDE: En ny ruter var alt som skulle til for å få superhastighet på hytta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et tips til Huawei-routeren. På hytta har jeg fri sikt til Netcom-basen, men den er langt unna. Huawei-routeren ville kun koble seg til 3G med to "streker" inntil ny firmware ble tilgjengelig for ca 12 måneder siden. Nå er den koblet opp med 5 streker 4G med de små antennene.

 

Et annet tips til 4G på hytta er Chess. Chess gir deg mulighet til å endre størrelse på datapakken online uten kostnad. På den måten kan man velge f.eks 20 GB (299,-) når man trenger det for så å "nedgradere" til 1 GB (79,-) når man ikke er på hytta. På den måten betaler man bare for det man trenger når man trenger det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjempebra artikkel, med godt og interessant innhold, men jeg er overrasket over at en ussel hastighet på bare 20mbit/s i 2016 kvalifiserer for en overskrift som "super bredbånd". Det er direkte feil og misvisende. I beste fall er det i nedre sjikt av hva som kan kalles bredbånd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

Er dette relevant?

 

EU Parlamentet og Rådet vedtok 15. mai 2014 et direktiv med tiltak for å redusere kostnadene ved etablering av høyhastighetsnett for elektronisk kommunikasjon. Høyhastighetsnett for elektronisk kommunikasjon defineres i direktivet til elektronisk kommunikasjonsnett som kan levere tilgang til bredbåndstjenester med hastigheter på minst 30 Mb/s nedstrøms. Formålet med direktivet er å gjøre etablering av høyhastighetsinfrastruktur for elektronisk kommunikasjon mindre kostnadskrevende og mer effektiv. Kostnadsreduksjonen skal blant annet skje gjennom mer koordinert etablering av ny infrastruktur på tvers av sektorer og anvendelse av allerede eksisterende infrastruktur til etablering av høyhastighetsbredbånd.

 

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2013/apr/direktiv-om-utbygging-av-hoyhastighetsbredband/id2433793/

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kjempebra artikkel, med godt og interessant innhold, men jeg er overrasket over at en ussel hastighet på bare 20mbit/s i 2016 kvalifiserer for en overskrift som "super bredbånd". Det er direkte feil og misvisende. I beste fall er det i nedre sjikt av hva som kan kalles bredbånd.

 

 

 

 

- Du tar det der med SUPER- for bokstavelig...

 

Det kan ikke defineres som SUPER-Bredbånd..., det har du rett i..., men det er ikke det artikkelen gjør heller.

 

I denne artikkelen så nevnes SUPERHASTIGHET.

Som i denne sammenheng refererer til det faktum at hastigheten økte fra 220kilobit/s til 20Megabit/s.

Det tilsvarer en økning på nesten 91 ganger den orginale hastigeten.

Jeg vil påstå at det er superhastighet om man går i målestokk fra før til etter bytte av ruteren.

Og jeg er rimelig sikker på at det var det artikkelforfatteren også hadde i bakehodet da han skrev denne artikkelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kjempebra artikkel, med godt og interessant innhold, men jeg er overrasket over at en ussel hastighet på bare 20mbit/s i 2016 kvalifiserer for en overskrift som "super bredbånd". Det er direkte feil og misvisende. I beste fall er det i nedre sjikt av hva som kan kalles bredbånd.

 

 

 

- Du tar det der med SUPER- for bokstavelig...

 

Det kan ikke defineres som SUPER-Bredbånd..., det har du rett i..., men det er ikke det artikkelen gjør heller.

 

I denne artikkelen så nevnes SUPERHASTIGHET.

Som i denne sammenheng refererer til det faktum at hastigheten økte fra 220kilobit/s til 20Megabit/s.

Det tilsvarer en økning på nesten 91 ganger den orginale hastigeten.

Jeg vil påstå at det er superhastighet om man går i målestokk fra før til etter bytte av ruteren.

Og jeg er rimelig sikker på at det var det artikkelforfatteren også hadde i bakehodet da han skrev denne artikkelen.

Endelig noen som sa det!! :)

Lenke til kommentar

Dette med frekvenser minner meg om overhørt samtale på Elkjøp, nå i sommer (2016):

En godt eldre mann ser på ny mobil (av bedre modell). Han spør om mobilen støtter 800 mhz båndet, da det er best på hytta. Han ønsker å benytte internett på telefon, og har sett at det gis via 800 mHz nettet hos Ice net, der hytta er..

Selger forstod ikke noe av spørsmålet, Selger svarte noe arrogant om at telefonen har 4g og gir raskt nett.

Mannen prøver å forklare 800 mHz er viktig på hytta og om 4G telefoner støtter 800 mhz som standard, eller bare utvalgte modeller. Selger svarer at 4G er raskt.

Jeg får lyst til å bryte inn å gi arrogant og idiotselger (unnskyld meg, men en selger på mobilavdeling bør da kunne bittelitt...). Jeg brøt ikke inn og gikk videre. Ser at kunden blir mer oppgitt i utrykket og selger nærmest rister på hodet av at kunden ikke er fornøyd med "4G ER raskt". Det var jo ikke spørsmålet en gang. Stakkars kunde som hadde veldig relevante og kunnskapsrike spørsmål om dekning, men ble møtt med å fremstå som en idiot av selger.

Har solgt mobiler selv før og godt voksne kan ofte dette med frekvenser og dekningsevne m.m.

 

Dårlig at Elkjøp ikke stiller krav til selgere om noe kunnskap.

Det er selvsagt selgere som kan ting også, jeg tar ikke alle selgere i dette innlegget, men kjeden burde da ha litt opplæring.

Mange godt voksne har nok mye mer kunnskap om dekning og frekvenser, da "gamle lover og regler" har blitt virkelig aktuelt igjen når det gjelder mobil og 2g/3g/4g.

 

Litt utenfor tråden. Men viser at man ikke kan forvente særlig hjelp hos Elkjøp. Da kjeden selv ikke krever dette av ansatte.

 

Da jeg jobber for en elektronikkforhandler selv, kan jeg si at dette i prinsippet ikke stemmer. En har tilgang til portaler for opplæring fra mobiloperatører, der blant annet frekvens er på læreplanen.

 

En må huske på at når en selger blir ansatt, så kan han eller hun ikke alt. :) Det er ikke krav om teknisk bakgrunn for å jobbe som deltid i en elkjede. Med erfaring får en bredere kunnskap, og blir sendt på kurs for å tette igjen huller. Klart det er stor forskjell på selgere, spesielt mellom en erfaren fast fulltidsansatt, og en fersk deltid. Jeg føler iallefall at der jeg jobber er det tilfredstillende fokus på opplæring og kompetanse. Likevel, etter snart to år i arbeid, hender det at også jeg kommer over spørsmål som jeg ikke vet svaret til. Dette på data-avdelingen, der jeg vil hevde at jeg kan en del mer enn mange her inne også.

 

Likevel er jeg helt enig i at medarbeideren i dette tilfellet gjorde en feil, ved å ikke innrømme at han ikke forstod spørsmålet, og henviste til mer erfaren selger / avdelingsleder eller oppsøkte informasjonen på nettet. Men man kan ikke konkludere med at hele kjeden dermed ikke kan jobben sin, på bakgrunn av det jeg vil kalle en kundeopplevelse. Er mange dyktige folk også. =P

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Plankeby snakket noe om elkjøp-selgere:

 

Er litt forskjellige Elkjøp-selgere å finne også. Har vært borti de fleste varianter selv.

 

Det er nok hardt å være selger å stå pal og vente på få unnagjort køen av nysgjerrige kunder. Det går seg nok til og inn i et bare være der på jobben for lønna-mentalitet. For maken til trege selgere som på Elkjøp og Lefdal før de tar ny kunde fra køen kan man vel vanskelig finne.

 

Jeg sier ikke at det er lett å ha en slik selgerjobb, men butikkleder bør følge litt bedre med. Gjerne forsøke å skape den entusiasmen hos selger som er fraværende hos enkelte. Spesiellt de veldig unge selgerne har en del å lære på det med kundeservice. Drar selvfølgelig ikke alle under en og samme kam.

 

Også kan det være vanskelig for en selger å skjelne mellom den kompetente og den som ikke kan noen ting om produktene blant kundene, om man ikke lytter grundig etter når spørsmålene kommer rekende på ei fjøl.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vedrørende Elkjøp selgere. Et par refererer til mitt innlegg i starten. Jeg presiserer der at jeg ikke drar inn alle selgere i Elkjøp.

At det er svikt å ikke gi bedre opplæring mener jeg i dette tilfellet. Det var stille i butikken, kunden spurte rolig og pent m.m. At egen mobilselger i mobil avdeling ikke har lært om frekvenser med lang rekkevidde, som har vært mye tema i mange år, vedrørende dekning i fjell og kyst. Er for dårlig. Dessuten var den etter min mening arrogante og nedlatende holdningen stryk i enn hver servicebedrift. Jeg er helt enig at alle selgere ikke må forventes å kunne alt i sin avdeling, men da sier man vel det, hvis man kommer til kort.

Har vært brunevareselger i mange år selv og elsket det.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Litt utenfor tråden. Men viser at man ikke kan forvente særlig hjelp hos Elkjøp. Da kjeden selv ikke krever dette av ansatte.

 

Og dette viser at du kan like lite om Elkjøp til at du kan uttale deg på et generelt grunnlag om emnet.

 

Jo Elkjøp krever en viss kunnskap fra sine ansatte og de kjører kurs og opplæring på ekstremt mange ansatte. De som ofte forsvinner imellom her er deltidsansatte skoleungdom som er i bedriften kanskje 1 år. Sier seg selv at det er en dårlig investering å lære opp personer som iløpet av en veldig kort tid forsvinner videre. De får en basisopplæring og kan det de "trenger" å vite. Ved mer tekniske spørsmål og vanskeligere kunder er det nesten alltid en avdelingsleder tilgjengelig for vær sektor. Be om å få prate med dem istedet om selgeren kan for lite om ditt spørsmål.

Lenke til kommentar

Et annet tips til 4G på hytta er Chess. Chess gir deg mulighet til å endre størrelse på datapakken online uten kostnad. På den måten kan man velge f.eks 20 GB (299,-) når man trenger det for så å "nedgradere" til 1 GB (79,-) når man ikke er på hytta. På den måten betaler man bare for det man trenger når man trenger det.

 

Telia gir deg akkurat samme muligheten. Jeg har Telia mobilt bredbånd på hytta og bruker App-en på mobilen til å endre abonnement ved behov. Fungerer glimrende med slik selvbetjening.

Lenke til kommentar

 

Kjempebra artikkel, med godt og interessant innhold, men jeg er overrasket over at en ussel hastighet på bare 20mbit/s i 2016 kvalifiserer for en overskrift som "super bredbånd". Det er direkte feil og misvisende. I beste fall er det i nedre sjikt av hva som kan kalles bredbånd.

 

 

 

- Du tar det der med SUPER- for bokstavelig...

 

Det kan ikke defineres som SUPER-Bredbånd..., det har du rett i..., men det er ikke det artikkelen gjør heller.

 

I denne artikkelen så nevnes SUPERHASTIGHET.

Som i denne sammenheng refererer til det faktum at hastigheten økte fra 220kilobit/s til 20Megabit/s.

Det tilsvarer en økning på nesten 91 ganger den orginale hastigeten.

Jeg vil påstå at det er superhastighet om man går i målestokk fra før til etter bytte av ruteren.

Og jeg er rimelig sikker på at det var det artikkelforfatteren også hadde i bakehodet da han skrev denne artikkelen.

Ser at overskriften er endret siden jeg la ut min kommentar :-)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvor får man kjøpt sånne "øreantenner" da? Elkjøp? Expert? Har en mobilruter (Netgear Aircard 785S med 4G) jeg vil ha sånne antenner på, den har to antenneinnganger. Aner ikke hva navnet på sånne antenner er, og ser ingen som selger det som tilbehør. Hadde vært fint om Expert eller Elkjøp/Lefdal hadde solgt dem, siden de også selger ruteren.

 

REDIGERT: eller kan jeg skru av antennene på en billig ruter og sette dem på? Må det være 4G ruter eller kan jeg ta dem fra en wifi ruter?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

"En ny ruter var alt som skulle til for å få superhastighet på hytta
Fra gjørmetreg edge-dekning til lynrask 4G."

Overskrift, ingress og illustrasjonsbilde lyver!
Allerede med den gamle routeren og uten 800 MHz så var det da LAAAANGT over Edge-hastighet med ekstern antenne.

Veien fra "gjørmetreg edge-dekning" til dagens resultat er summen av tre endringer:
- ekstern antenne. Som forbedret forholdene vesentlig allerede i 2012.
- aktivering av 800 MHz. Dette er nok uten tvil det viktigste punktet.
- ny router. Hvor mye dette har å si for resultatene er det umulig å si ut fra artikkelen.

Dersom dere hadde testet den gamle routeren på 800 MHz, og/eller testet den nye begrenset til 1800 MHz så hadde man kunnet lese noe fornuftig ut av dette. Sånn som artikkelen fremstår så er den i beste fall ufullstendig, med en direkte misvisende overskrift!

 

Edit: Ser jeg bumpet en drøyt halvt år gammel artikkel, det var ikke med hensikt. La dessverre ikke merke til at denne artikkelen var merket"Redaksjonen anbefaler", og trodde den var ny... :-/

Endret av Surfern
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...