Gå til innhold

Europa har et stort pirat-problem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikkje det lille som har vore av objektiv vitenskapelig forskning på det slått fast at de som piratkopierer mest også kjøper mest?

 

MUSO er så vidt eg forstår ett selskap som jobber med å gjøre innhold og tjenester vanskelig å kopiere, ikkje akkurat objektivt noe som de kommer med tenker eg.......

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har vi et stort problem? Ta ting som PC-spill, har ikke det "alltid" solgt relativt sett bedr ei europa, enda det piratkopieres mer i europa?

 

AtW

 

Stemmer helt sikkert. Ikke så merkelig at ett spill både piratkopieres og selges i fler antall i f.eks Norge vs Uganda. Da ett fåtall av befolkningen i Uganda har råd til en spill pc, eller en pc i det hele tatt. Vi har ikke ett stort problem, men det gir oss like vel ikke rett til å kun betale for hvert 3 spill fordi befolkningen i Uganda ikke har råd til en pc.

Lenke til kommentar

 

Har vi et stort problem? Ta ting som PC-spill, har ikke det "alltid" solgt relativt sett bedr ei europa, enda det piratkopieres mer i europa?

 

AtW

 

Stemmer helt sikkert. Ikke så merkelig at ett spill både piratkopieres og selges i fler antall i f.eks Norge vs Uganda. Da ett fåtall av befolkningen i Uganda har råd til en spill pc, eller en pc i det hele tatt. Vi har ikke ett stort problem, men det gir oss like vel ikke rett til å kun betale for hvert 3 spill fordi befolkningen i Uganda ikke har råd til en pc.

 

 

Jeg sa "relativt sett", og dette er uansett ikke "uganda vs norge", men mer USA vs europa.

 

AtW

Lenke til kommentar

Europa er verst om en ser på enkeltland, men USA har høyest mengde totalt. Likevel har Europa over dobbelt så mange innbyggere. Så om USA har totalt mer enn Europa, så har USA over dobbelt så mye piratkopiering per innbygger som Europa. Og da stemmer det ikke at Europa er verst om en ser på en per land basis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rydda i kottet i går, og fant den gamle Creative Zen mp3-spilleren min.

 

Hadde nesten glemt hvordan man holdt på og lastet ned mp3-filer, organiserte dette i mapper og spillelister og kopierte til og fra PC/mp3-spiller. Hadde en bunke med CD-er som jeg brant musikk på for å høre i bilen. I dag spilles musikk til bilen via blåtann fra smarttelefonen.

 

Hadde aldri i verden orka å holde på sånn i dag, etter å ha blitt så godt vant med Spotify og smarttelefon.

En hundrings i måneden er peanuts for en såpass velfungerende tjeneste.

 

Det streames serier gjennom kodi når det ikke er tilgjengelig ved betaltjenester her i Norge, og den har jeg ikke så fryktelig dårlig samvittighet for. Jeg betaler for å se Game of Thrones på HBO Nordic selv om det er lett tilgjengelig gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artig så i Latvia der piratkopier selv oldemor?

 

Det første jeg tenkte på også. Noe skurrer totalt med denne "statistikken".

Halvparten av befolkningen??? Seriøst??? Da er nok ikke bare bestemødre men spedbarn også inn i bildet.

 

ps, tek:

De aller, aller fleste driver med fildeling og ikke piratkopiering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første, det å besøke en piratnettside er slett ikke det samme som å "drive med piratkopiering".

 

For det andre, utgjør den store forskjellen et svært tydelig skille i tilgjengelig tjenestenivå, som enkelt kunne vært løst ved å være mer tilbøyelige med globale rettigheter, så kan heller landsdekkende tjenester slåss seg i mellom på pris og kvalitet, fremfor hoveddelen av utvalget.

 

Og som flere poengterer, dette virker ikke å være en spesielt upartisk "undersøkelse"..

Lenke til kommentar

MUSO har samlet data fra 14 000 nettsider som de sier er koblet til ulovlig nedlasting av innhold i løpet av 2015. Totalt var det snakk om 141 milliarder sidevisninger, som ble fordelt på brukere fra 226 land. 

Å direkte oversette sidevisninger hos nettsider man mener er koblet til ulovlig fildeling til antall "pirater", er - pent sagt - ekstremt unøyaktig. For det første finner man både lovlig og ulovlig delt innhold på de samme sidene. Eksempelvis var mitt siste besøk på en slik nettside i den hensikt å laste ned en uoffisiell patch til et spill. At man besøker en side innebærer heller ikke nødvendigvis at man laster ned noe. Det blir litt som å si at det var 500 personer som brøt sexkjøpsloven i går kveld fordi det var 500 mennesker som gikk forbi en gate hvor det står prostituerte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spotify (og til dels Netflix) har jo bevist at det er mangel på lovlige alternativer som er hovedgrunnen til piratkopiering. Om industrien lanserer en felles plattform der man har tilgang på alt av materiale i god kvalitet, uten at det forsvinner, til en god pris, så vil det ikke være mange grunner til å piratkopiere.

Problemet er vel heller hva folk mener er en OK pris. De fleste kan betale 500 kr eller mer for en innholdsrik kanalpakke fra Canal Digital e.l. men pokker heller om de ville betalt det eller mer for en tjeneste med tilgang til serier og filmer over internett på nivå med hva Spotify er for musikk.

 

Jeg er rimelig sikker på at det er et fåtall i dag som driver piratkopiering av musikk sammenlignet med film og serier i Norge. 

Endret av FB.934880505
Lenke til kommentar

Betaler "gjerne" 500 kroner for alt på en plass, og da mener jeg ALT

at en må ha HBO og Netflix etc er bare tull og grunnen til at en velger det enklere valget

 

Jeg får all musikken jeg har behov for via Google Play og kan ikke huske sist jeg lastet ned musikk

Hadde forøvrig Spotify i mange år før, men det var på tide å prøve noe nytt, men samme utvalget av musikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...