Gå til innhold

Seagate slår til med en forbrukerharddisk på 10 TB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjempekos når denne blir fylt til randen og kræsjer på et ubestemt tidspunkt. Har hatt Seagates 3TB HDD i filler og lært leksa den harde veien. RAID 1 og 5 på lagringsdisker her i heimen siden. Blir dyr fornøyelse med 10TB i et slikt oppsett, og får vondt i magen bare på tanken av hvor lang tid det ville tatt å rekonstruere et array av slike :<

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lagring her i huset skjer pl et WD Red raid... Noe annet og spesielt da lagring på enkelt disker er å be om bråk. Men selv i et raid er man utsatt for bitråte (Argh)... Neste oppgradering bytter jeg til et beta filsystem som har feilkorreksjon eller hva det nå heter..

Lenke til kommentar

 

Aldri er i overkant strengt...

 

Enig i det, men man bør sette seg godt inn i teknologien før man velger RAID-løsning, særlig som privatpersjon.

 

Forøvrig er to av versjonene anbefalt for RAID-bruk av Seagate. http://www.tomshardware.com/news/seagate-hdd-desktop-nas-pc,32277.html

 

Og disken kan bli min for 5K hos Digital Impuls som ser ut til å ha den på lager allerede. http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Harddisker/SSD/3-5--Serial-ATA/Seagate/Seagate-Ironwolf-10TB-NAS-Harddisk-SATA-6GB-S-NCQ-256MB-cache138854-p0000142167

Lenke til kommentar

Alltid "morsomt" med folk som tror deres personlige anekdoter er allmenngyldige.

 

Jeg begynte å kjøre RAID en gang i andre halvdel av 90-tallet og hatt dårlige opplevelser med Seagate, WD, Toshiba, Fujitsu, Maxtor og Quantum.  Ser man bort fra RAID-bruk har jeg også hatt dårlige opplevelser med Conner, Micropolis og trolig et par-tre til som jeg forlengst har glemt.  Om jeg skulle anbefale disker på samme syltynne grunnlag folk vanligvis på fora så kunne jeg kun nevne Samsung, som er den eneste av dagens produsenter jeg aldri har hatt problemer med (gitt at HGST er en del av WD).

 

I dag har jeg forlengst gitt opp RAID og alle snurrediskene mine har vært fra Seagate siste fire-fem år - uten at jeg har hatt problemer av noe slag.  Det samme, eller det motsatte, kunne vært tilfelle uansett hvilke disker jeg hadde valgt.

 

Når det gjelder RAID så ga jeg opp det når jeg måtte over 2TB diskstørrelse.  Å vente i dagevis på et rebuild frister lite og når hver døde disk øker risikoen for en ny død disk eksponentielt så gir det heller ingen mening i et sikkerhetsperspektiv for en vanlig bruker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Du har vel rett i det La Menthe.

 

EVO 840 hadde bug, som måtte rettes med firmware.

EVO 850 er vel godsaker.

PRO 850 er vel bare en eldre hardware, og disse beholder dessverre ofte sine høye eldre prisrelasjon, på tross av at nye modeller gjerne er rimeligere å produsere, så er det sjeldent man ser at noen vil fire for mye på prisleie til gammel hardware.

 

Det betyr jo ikke at PRO er særlig dårligere enn EVO, bare dyrere.

https://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=828771&sku=820613

 

https://www.komplett.no/category/10088/harddiskerssd?subcategory=11126_SSD%202.5%22&cnet-A00076-queryfacet=%5B1073741824000%20TO%202146409906176%5D&cnet-A00076-queryfacet=%5B2146409906180%20TO%203220151730176%5D&sort=Price%3AASCENDING

 

Du får kun 7 stykk 2 TB Samsung 850 EVO for de 10 Seagate-diskene sånn omtrentlig. Siden det ikke ligger særlige SSD-modeller mellom 1 og 2 Terabyte, ihvertfall ikke hos Komplett.no eksempelvis:

 

https://www.komplett.no/product/850313/datautstyr/harddiskerssd/ssd-25/samsung-850-evo-2tb-ssd#

 

Bruker kun Komplett.no som referanse, har ingen elsk på webshop'en eller relasjoner til den, annet sporadisk å ha vært kunde der. Foretrekker ikke komplett til mer enn å søke opp varer for informasjon.

Endret av G
Lenke til kommentar

Alltid "morsomt" med folk som tror deres personlige anekdoter er allmenngyldige.

 

Jeg begynte å kjøre RAID en gang i andre halvdel av 90-tallet og hatt dårlige opplevelser med Seagate, WD, Toshiba, Fujitsu, Maxtor og Quantum.  Ser man bort fra RAID-bruk har jeg også hatt dårlige opplevelser med Conner, Micropolis og trolig et par-tre til som jeg forlengst har glemt.  Om jeg skulle anbefale disker på samme syltynne grunnlag folk vanligvis på fora så kunne jeg kun nevne Samsung, som er den eneste av dagens produsenter jeg aldri har hatt problemer med (gitt at HGST er en del av WD).

 

I dag har jeg forlengst gitt opp RAID og alle snurrediskene mine har vært fra Seagate siste fire-fem år - uten at jeg har hatt problemer av noe slag.  Det samme, eller det motsatte, kunne vært tilfelle uansett hvilke disker jeg hadde valgt.

 

Når det gjelder RAID så ga jeg opp det når jeg måtte over 2TB diskstørrelse.  Å vente i dagevis på et rebuild frister lite og når hver døde disk øker risikoen for en ny død disk eksponentielt så gir det heller ingen mening i et sikkerhetsperspektiv for en vanlig bruker.

 

Om du synes personlig anekdoter er så verdiløse kan du jo se på statistikken fra store aktører, som feks backblaze, seagate kommer mildt sagt uheldig ut. Kanskje har de blitt bedre, kanskje ikke, vi får se.

 

Øker risikoen for en ny død disk eksponentielt? Hva legger du egentlig i det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Et tips.. Ikke kjøp Seagate...

 

Har hatt 7 Seagate Harddisker. Ingen av de varte lenger en 5 eller 6 år...

Har 2 stk eldre Seagate disker i bruk nå. Tror de er ~7 år nå. Tenker varighet varierer på model, antall plater i disken, etc. Men kan ikke klage over det jeg har opplevd iallefall. Har hatt noen samsung-disker som har gitt seg etter 5 års tid da. 

Men sant å si er WD som jeg er mest fornøyd med, har 10-12 år gamle disker som fremdeles spinner :p

Endret av slacky
Lenke til kommentar

Jeg har kun en HGST-disk som har dødd, men da kom det S.M.A.R.T. -varsel fra Win7 før den døde. Siden dette skjedde nylig, så kan jeg jo komme med unøyaktige påstander om at: ergo så er harddisker dårligere nå enn i gamledager. Kan hende det er en sannhet, men jeg har jo kun opplevd en diskdød på 22 år.

 

Samme år så døde en OCZ Trion 100 SSD på 240 Gig, etter bare 5 uker. Jeg kunne f.eks. konkludert med at SSD'er derfor er noe upålitelig piss. Men, andre forumbrukere har pekt meg i retning av at Samsung 850 EVO er tingen.

 

Kommer aldri til å kjøpe OCZ noensinne mer.

 

Men, jeg kan legge til at mitt oppgraderingsmønster har avtatt de senere år. Samt, at jeg som regel har lagt eldre harddisker på hylla, framfor å gjenbruke dem. Dessuten at jeg begynte på SCSI-disk, og ikke slikt IDE/EIDE, og at jeg valgte SCSI i min PC-barndom kan ha gjort at kvaliteten de første årene var høyere. Jeg gikk enten rett fra SCSI over på S-ATA, eller så har jeg maks kjøpt 1 EIDE-disk i alle disse årene. Husker ikke helt sikkert lengre, begynner å bli lenge siden. Uansett så vet jeg at jeg prøvde å unngå EIDE så langt jeg orket.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kjempekos når denne blir fylt til randen og kræsjer på et ubestemt tidspunkt. Har hatt Seagates 3TB HDD i filler og lært leksa den harde veien. RAID 1 og 5 på lagringsdisker her i heimen siden. Blir dyr fornøyelse med 10TB i et slikt oppsett, og får vondt i magen bare på tanken av hvor lang tid det ville tatt å rekonstruere et array av slike :

 

Seagates 3TB-disker var en ekstrem/ekstraordinær sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...