Gå til innhold

Dette er Sonys nye og lekre 4K-TV-er med HDR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oy, jaja, da for jeg vente litt ser det ut som, de tvene hørtes meget fristene ut. Jeg har vært svært fornøyd med Bravia tv opp igjennom årene, topp kvalitet med unntak av smart tv, men det bruker ikke jeg . Jeg gleder meg til å se hvordan de nye presterer :D

Lenke til kommentar

Befriende å se flere artikkeloverskrifter som faktisk er fornuftige, sier noe om innholdet og ikke er ren clickbait. Tenker da på tek.no artiklene, og ikke den latterlige digi.no clickbaitsaken som er linket inn. Det snodige er jo at tek.no og digi.no er under samme paraply. Tek har blitt bedre på dette med overskrifter, mens Digi har blitt skikkelig dårlig. Go figure ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva skal til for å utnytte HDR-funksjonen fra PC? TVene støtter vel HDR via HDMI fra PC? Holder det med et helt vanlig noen år gammelt skjermkort eller trengs det noe ekstra? Går det an å bruke kalibrert fargeprofil når man bruker HDR?

 

Spennende å se hvordan Sonys LCD back light system vil fungere i praksis og hvor mange nits den klarer. Prototypen på ces 16 klarte 4000nits.

Jeg er like spent på jevnheten i sortnivået og hvor lavt det ligger (nits).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva skal til for å utnytte HDR-funksjonen fra PC? TVene støtter vel HDR via HDMI fra PC? Holder det med et helt vanlig noen år gammelt skjermkort eller trengs det noe ekstra? Går det an å bruke kalibrert fargeprofil når man bruker HDR?

Håper det er så enkelt som å skru opp fargedybden under grafikkinnstillingene – slik som når man bruker en vanlig 10-bit skjerm. Om du bruker Nvidia så har vel disse støttet 10-bit siden GeForce 200-serien som kom(i 2008?). 

 

Også må man jo selvføgelig ha en kilde med 10-bit på pcen...

Lenke til kommentar

Hva skal til for å utnytte HDR-funksjonen fra PC? TVene støtter vel HDR via HDMI fra PC? Holder det med et helt vanlig noen år gammelt skjermkort eller trengs det noe ekstra? Går det an å bruke kalibrert fargeprofil når man bruker HDR?

 

Spennende å se hvordan Sonys LCD back light system vil fungere i praksis og hvor mange nits den klarer. Prototypen på ces 16 klarte 4000nits.

Jeg er like spent på jevnheten i sortnivået og hvor lavt det ligger (nits).

Caliman har noen test patterns men kalibrering av HDR er i tidlig start fase et av problemene er de fleste filmene er masterd for 1000nits og flere HDR tv som Lg Oled 2015/16 ikke klarer 1000nits og klipper lyse detaljer i bildet. Hvordan de løser dette er uklart. Virker som de fleste kalibrerer til dci P3 eller rec709 å håper tvne klarer HDR delen selv.

Lenke til kommentar

Hva skal til for å utnytte HDR-funksjonen fra PC? TVene støtter vel HDR via HDMI fra PC? Holder det med et helt vanlig noen år gammelt skjermkort eller trengs det noe ekstra? Går det an å bruke kalibrert fargeprofil når man bruker HDR?

Spennende å se hvordan Sonys LCD back light system vil fungere i praksis og hvor mange nits den klarer. Prototypen på ces 16 klarte 4000nits.

Jeg er like spent på jevnheten i sortnivået og hvor lavt det ligger (nits).
Caliman har noen test patterns men kalibrering av HDR er i tidlig start fase et av problemene er de fleste filmene er masterd for 1000nits og flere HDR tv som Lg Oled 2015/16 ikke klarer 1000nits og klipper lyse detaljer i bildet. Hvordan de løser dette er uklart. Virker som de fleste kalibrerer til dci P3 eller rec709 å håper tvne klarer HDR delen selv.

Hva filmprodusender gjør er irrelvant for meg. Jeg lurer bare på hva som skal til for å få ekte 10 eller 12 bit HDR fra PCen til å vises i 10 eller 12 bit på skjermen. Materialet jeg tenker på er egenproduserte foto i for eksempel DNG format med 14 bit.

 

Filmindustrien henger så langt etter at for deres del kan man like gjerne holde seg til Full HD 8 bit i mange flere år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...