Gå til innhold

KOMMENTAR: – Hvorfor gå fra en avgift til en annen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge trenger NRK, men vi trenger ikke lisensfinansiering for at NRK skal kunne gjøre jobben sin.

Jeg betaler lisensen uten noen spesiell glede, men ei heller vrede.

Verden forandrer seg, og det bør også finansieringen til NRK gjøre.

 

Selv om jeg har glede av NRK så skjønner jeg også de røstene som advarer om at NRK kan bli for dominerende og for mektig i medieverdenen. Å la NRK gå på selvstyr kan være vel så stort problem som at de ikke får nok redaksjonell frihet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Polarisere diskusjonen med litt for og i mot artikler. Skjønner.
Du mener og står inne for det du skriver Vegar Jansen? Ser at dere ivrer for ekstra engasjement i debattene. Nå fyrer dere med:

 

 

Slankeoperasjon sa du? Ja, dette fine utstyret kan man vel få en slant penger for, ved salg tenker jeg  :) 
 
Jeg har argumentert nok i de andre trådene. Legg heller ned Nrk, tenker jeg. Eller la oss som ikke vil se på, få slippe å delta i sponsingen. Innfør gjerne en "betalingsmur", gjør meg ingenting noen plass  :)
 
Er visst opprettet en underskriftskampanje, slik at Rimmereide ikke blir den eneste lobbyisten til Stortinget:
 
http://www.underskrift.no/vis/6161

Er visst opprettet av en Truls Pedersen. +1 til Truls

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vegar, du må forstå... NRK er Satan, OK? Vi som "unngår" lisensen ser ingen lyspunkter i å betale for noe vi ikke bruker. Grunnen til det er at det ikke fins noen verdi i det for oss, I tverr motsetning til å betale skatt.

Du våger å sammenligne NRK lisensen med offentlige goder og tjenester vi får fra å betale skatt, og legger til at du ikke benytter deg av disse godene personlig, men likevel betaler med et smil? Så du kjører ikke bil på norske veier, og trakker ikke på fortauer? Fortell meg hva som skjer hvis du går på trynet ned en trapp og skader deg såpass at du må til sykehus, hm? Er det NRK som kommer til redningen, tror du? Var denne artikkelen ment til å trolle på seg folk? Takk, det virket.

Norsk-produsert underholdning er en tragedie av greske proporsjoner som vi med den minste anelse av smak og kriterier unngår med livet som innsats. NRK, som statskanal, må appelere til hver eneste demografiske bøtteballett som sutrer etter noe å se på, fra unge jenter til gamle menn. NRK eier ikke fokus, og dermed får seere bare en liten mengde bedriten underholdning av null-budsjetts tullball-kødd og norsk propaganda.

Jeg ga opp på TV rundt 2000-2001 når bredbånd fikk bakkefeste og vi slapp å betale per minutt for internett. Siden den gang har jeg brukt penger spart på underholdning av egen interesse, og har ingen planer om å forandre på det. Hvis dette forslaget blir en realitet, så blir det stammekrig her i landet.

Endret av Øyvind Kringstad
  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

 

- På en side så kunne jeg godt se for meg at NRK-lisensen ble avskaffet.

Men må man absolutt betale til NRK så er en skatteordningen et verdi alternativ.

 

Det der med at lisensen-skatt pålegges per boenhet kan være en god løsning om den blir brukt riktig.

Men det jeg er litt i tvil om er når det kommer til boenhets rettet lisens...

Vil det da fungere slik at lisens beløpet blir en fastsatt sum.

I motsettning til dagens modell som avhenger av hvor mangen mottagere man har.

 

En annen ting som jeg bet meg merke I artikkelen var det der med lisens vs politikk.

 

Først...

"Rimmereid-utvalget avfeier mer eller mindre det førstnevnte og mener en NRK-skatt i det minste vil sikre en viss uavhengighet for statskanalen, både økonomisk og politisk."

 

Så...

"Poenget er at dersom det er politisk vilje for det, bør det kunne være fullt mulig å finne en skatteordning med like stabile rammer. "

 

Contradiction much...

Lenke til kommentar

Vil helst ikke ha skatt. Og lisensordningen slik den er i dag er egentlig "best", da man er sikret at man kan slippe. Men, det kommer med en bismak, og det er at man ikke kan kjøpe seg et normalt TV-apparat, men man må gå for monitor, prosjektor og liknende som er strippet rent for TV-mottakermodul.

 

Skal det først over skatteseddelen, så ønsker jeg også medvirkning til en brutal slankekur for Nrk, slik at lisensskatten blir marginal. Kostnaden ved å eie TV er allerede alt for høyt, og dersom en skatt, så må det ned til kr 400 i året eller noe sånn pr. innbygger  :)

 

Eventuellt kr 300 i året (heller den veien).

 

Alternativt nedleggelse, eller at de som ser på betaler for hele gildet selv, og at en "betalingsmur" opprettes, slik at lobbyister (pengekåt) som Rimmereide mister tyngde om "gratis passasjerer".

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Folk er så utrolig kortsynte at de knapt klarer se fram til sin egen nesetipp når det gjelder regninger de ikke har valgt å betale selv. NRK er det eneste håpet vi har om en politisk uavhengig presse i Norge. Og det kan den kun være om de er økonomisk uavhengig, noe ingen annen presseaktør i Norge er eller kan være.

 

Ok, dersom det er slik du tenker, så kan jeg foreslå følgende tiltak som skulle passe de fleste.

 

Man legger ned alt som kan få merkelappen kultur over statskanalen, alt som kan kalles underholdning, også sørger man for kun to ting som denne statskanalen skal benyttes til:

 

1. Nyhetsformidling, med et kritisk øye.

 

2. Valginnspurt og valgvakedekning, så blir politikerne så fornøyde atte.

Ellers blir jo kanalen en mulig spredning av krigsalarmer og slikt, når behovet melder seg.

 

 

Så blir de ansatte som jobber der fristillet til å danne et nytt aksjeselskap for å servere det andre utenfor noen som helst statlig styring, skattesubsidiering eller kjipe og dyre lisensinnkrevingskostnader.

 

Det blir en enorm forenkling, og man slipper også å måtte ta stilling til en urettferdighet overfor de andre mediehusene. Slik at det kun er nyhetsformidling og valg som kan gi stønadskroner.

 

Om man vil ha raritetskulturdekning, så går det an å sette av en liten sum penger i året til det, og la den gå på anbud  :wee:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal det først over skatteseddelen, så ønsker jeg også medvirkning til en brutal slankekur for Nrk, slik at lisensskatten blir marginal. Kostnaden ved å eie TV er allerede alt for høyt, og dersom en skatt, så må det ned til kr 400 i året eller noe sånn pr. innbygger  :)

 

Eventuellt kr 300 i året (heller den veien).

 

Alternativt nedleggelse, eller at de som ser på betaler for hele gildet selv, og at en "betalingsmur" opprettes, slik at lobbyister (pengekåt) som Rimmereide mister tyngde om "gratis passasjerer".

 

Dette er jo den vanlige misoppfatningen om at NRKs oppgaver er å underholde på lik linje med kommersielle aktører. Det er kanskje behagelig å ikke se dypere, hva vet vel jeg. 

 

Et NRK med betalingstjenester er ikke og kan ikke være politisk uavhengig, og det tar bort hele poenget med å ha en almenkringkaster like mye som dersom det ble satt under politisk redaksjon. Som forslag viser det at man ikke evner å forstå medias rolle i samfunnet i det hele tatt. 

 

Da kan vi heller enes om at NRK ikke trenger være så stort og dyrt som det er, for å opprettholde sin funksjon. Dropp de dyreste sportssendingene, la private aktører blåse av penger på Melodi Grand Prix, vis breddeidrett i stedet for OL og andre svindyre arrangementer. Kutt i antall underholdningsprogrammer og stå heller igjen med programmer som gir kunnskap, forståelse og viser bredden av landet. De kan nedskaleres, og nedskaleringa vil kun gi økt andel av det som faktisk er NRKs oppdrag. 

 

Edit: 

 

Det siste innlegget ditt er faktisk langt mer prinsipielt overkommelig. Det blir kanskje et kjedelig tilbud for mange, men direktesendt TV er uansett en døende underholdningsform. 

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er jo den vanlige misoppfatningen om at NRKs oppgaver er å underholde på lik linje med kommersielle aktører. Det er kanskje behagelig å ikke se dypere, hva vet vel jeg. 

 

Et NRK med betalingstjenester er ikke og kan ikke være politisk uavhengig, og det tar bort hele poenget med å ha en almenkringkaster like mye som dersom det ble satt under politisk redaksjon. Som forslag viser det at man ikke evner å forstå medias rolle i samfunnet i det hele tatt. 

 

Se svar i mitt forrige innlegg, plz.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1731815&do=findComment&comment=23351189

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja til NRK, Nei til dinosauren tv-lisens. Det er ingen forskjell i praksis på å øremerke pengene gjennom skatteseddelen, og at staten krever inn de samme pengene via et lisensinnkrevingskontor. Den forskjellen lever kun på papiret, og brukes nå som et skalkeskjul for å unngå den moderniseringen som er skrikende nødvendig. Det er lov å håpe at de som skal ta avgjørelsen ikke lar seg lure. Å tvinge alle husstander til en flat tvlisens, som skal kreves inn av på den minst rasjonelle måten som finnes, er enda verre enn det vi prøver å bli kvitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norge er et land med mange lattelige skatter, av disse er NRKavgiften en av de mest forferdelige å betale.

 

Hva med årsavgift på bil? Ja, det heter årsavgift, ikke veiavgift som mange tror. Avgiften er ikke øremerket vei, den er en 100% fiskal avgift! NRK-lisensen går i det minste til NRK.

Nå kan man argumentere med at man godt kan betale en avgift pr år for å få lov til å ha bilen registrert, og kjøre med den. Men hva om man har to biler, eller en bil og en MC? Man får jo brukt bare en om gangen.

For de aller fleste MCer, de aller fleste veteranbiler, og svært mange kabrioleter, så brukes de lite, og bare i noen måneder av året. Man må likevel betale full avgift! Den eneste måten å betale halv avgift på er å ha kjøretøyet registrert halve året, men april-oktober er ikke et alternativ... Nei, det er enten januar-juni, eller juli-desember! Så for nevnte entusiastkjøretøy ender man uansett opp med full årsavgift, det samme om med "vinterbilen".

Bønder har gjerne flere traktorer eller andre landbrukskjøretøy, full årsavgift på alle sammen, t.o.m. på snøscooteren de bruker i skogen vinterstid.

Så i mine øyne kommer ikke NRK-lisensen på førsteplass over forhatte avgifter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil bare takke alle som har betalt skatt hele livet, slik at jeg kunne gå arbeidsledig i snart 15 år. Jeg vil arbeide, men i dag er det ingen bedrifter som tørr satse på en med hull i CV. Jeg er 100% arbeidsfør, men blir bortprioritert fordi jeg er for dyr i drift kontra innvandrere og utlendinger. Nå vet dere hva skattepengene deres går til. Hilsen mann som vil jobbe, men får ikke lov i gode snille Norge.

Lenke til kommentar

Man kunne vel like gjerne bakt årsavgiften over på en ekstra drivstoffavgift. Så kan heller samfunnsnyttige kjøretøy få avgiftsfritak. problem solved.
 
 

Jeg vil bare takke alle som har betalt skatt hele livet, slik at jeg kunne gå arbeidsledig i snart 15 år. Jeg vil arbeide, men i dag er det ingen bedrifter som tørr satse på en med hull i CV. Jeg er 100% arbeidsfør, men blir bortprioritert fordi jeg er for dyr i drift kontra innvandrere og utlendinger. Nå vet dere hva skattepengene deres går til. Hilsen mann som vil jobbe, men får ikke lov i gode snille Norge.


Det er ganske komplekst det du skisserer her. På den ene siden så har man en og annen bedrift som tør ta sjansen på "usikre kort", på den andre siden så må det betales en del "LITE SMART"-avgifter, for pr. ansatt man hyrer. I tillegg så er vi inne i en dyp krise i arbeidsmarkedet. Prøv å skaff deg jobb i Rogaland. Går sikkert, men du må nok streve ekstra for å få jobb der.

 

I tillegg er det sikkert mer kompleksitet utover det jeg allerede nevnte her. Litt avsporing dette da. Lykke til med jobbsøkingen  ;)

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...