Gå til innhold

Tusenvis som har plombert sin TV kan likevel bli nødt til å betale NRK-lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen av de politiske partiene viser positiv støtte til dette, ingen innbyggere.. Så dette er vel bare en sak å skrive ekstra mye om, fordi det hisser opp folket.. Kommer neppe til å skje. Kommer noen endringer til å skje, kan det være at PCer og mobiler blir lisensbelagt.

 

Og siden så å si alle norske husstander har mobil og nettbrett, blir jo alle lisenbelagte uansett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Galskap, vi sa opp tv i år da vi ikke bruker det og gledet meg til å få plombert tv'en og slippe lisensen. Ikke bruker jeg NRK heller, om ikke bilen finner på å dra seg over på radioen av seg selv da. 

 

Har tidligere vært positiv til lisens da en kan komme seg unna om en virkelig ikke ønsker produktet, men om det blir totalt tvang. Ja da blir jeg nesten litt små irritert. 

Lenke til kommentar

Plombering av TV har aldri vært en godkjent løsning for å slippe å betale lisens. Dog har NRK i stor utstrekning praktisert at det er ok.

 

Plombering i likhet med lisensen er noe som hører fortiden til. I dag er det en idiotisk løsning da de aller fleste kan få signalene levert på annen måte, være seg via eksterne bokser eller innebygde apper i TV'n.

 

Hvis man føler seg snytt for å nå måtte betale lisens har man ikke satt seg inn hva man "kjøpte" når man plomberte tv'n.

 

Blir som om man skulle slippe å betale veiavgift hvis man plomberte nøkkelhullet til sjåførdøra på bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

– Hvis du ser på NRK på andre måter enn via et TV-apparat i heimen, uten at du betaler lisens til NRK, så er du en gratispassasjer, og det blir urettferdig overfor fellesskapet, fortalte Tore Olaf Rimmereid til Tek.no.

 

Ja, det er greit nok. Men ikke alle som har en smarttelefon, PC, nettbrett, you name it, ser på NRK. 

Blir ikke det urettferdig overfor de som ikke ser på NRK? De skal altså betale for noe de ikke bruker? Siden vi er inne på passasjerer, det blir som om alle som bor i Norge skulle betalt en fast avgift til NSB eller Ruter for å forhindre de som sniker på bussen/toget.

Jeg fatter ikke at de ikke ser hvor latterlig denne modellen er. Hvor vanskelig kan det være, gjør NRK nett-TV til en innloggingsløsning der du logger inn med lisensnummer som beviser at du har betalt lisensen, eller du betaler en fast sum per måned (som alle andre tilsvarende tjenester får til helt fint).

 

 

Velkommen til samfunnet vi lever i, hvor neste alle bidrar, noen mye mer enn andre, og enkelte skal være gratis passasjer. Slik er det over alt, skatter, avgifter. Det offentlige leverer tjenester, jeg betaler 50% av inntekta mi for å sponse disse, andre betaler ikkenoe.

NRK er mer enn TV...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Velkommen til samfunnet vi lever i, hvor neste alle bidrar, noen mye mer enn andre, og enkelte skal være gratis passasjer. Slik er det over alt, skatter, avgifter. Det offentlige leverer tjenester, jeg betaler 50% av inntekta mi for å sponse disse, andre betaler ikkenoe.

NRK er mer enn TV...

 

 

Nå er vell ikke NRK en del av velferden... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei det er en del av demokratiet.

 

Synes en skatt per husstand virker vesentlig bedre enn dagens ordning, som er alt for byråkratisk. En slipper diskusjoner om gråsoner, lisensjegere som ringer på døra osv. Jeg vil mye heller at lisenspengene mine går til NRK enn til å dekke lønna til en lisensjeger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
– Hvis du ser på NRK på andre måter enn via et TV-apparat i heimen, uten at du betaler lisens til NRK, så er du en gratispassasjer, og det blir urettferdig overfor fellesskapet, fortalte Tore Olaf Rimmereid til Tek.no.

 

 

Hvis folk ønsker ikke å se på TV-kanaler i det hele tatt, men bruke TVen som en skjerm for å se på Netflix og hva ellers, så må både tullingen Rimmereid og "utvalget" hans for det første skjønne at ikke alle ønsker ikke å se på NRK. For det andre så må de ha såpass anstendighet at de ikke skal på liv og død suge penger ut av folks kontoer bare fordi de "tror" man ser på NRK, jeg får lønn fra arbeidsgiveren ikke fordi noen bare tror at jeg jobber men fordi jeg er tilstede og gjør jobben min. For det tredje så har NRK blitt en svær kreftsvulst som består av 3 TV-kanaler og 3 Radiokanaler pluss en nettside med meget utvidet funksjonalitet og om de synes de har fått for lite penger så kan de selge 4 TV og radiokanaler til private aktører, havne i "pluss" med tv-lisens som den er idag og sette ned lisensavgiften etterpå.

Om NRK var bare 1 TV og 1 radiokanal, og om man måtte skatte en eller annen fornuftig fast sum fra lønna så hadde det vært akseptabelt. Men ikke greit i det hele tatt at man skal sponse nyhets,- og underholdningskanaler der TV-lisensen skal dekke for at en eller annen tulling tatovere seg "på gøy" i TV-sendingen. Og nei, den sendigen har jeg ikke sett, men lest om på nettaviser.

 

Og forresten: alle normale, private mediehus som ikke krever betaling for deres produkter (pay-per-view, månedlig abonnement etc) direkte finansieres av reklame. Er det da så innmari vanskelig å bruke reklame som inntektskilde? Ja, jeg kjenner til argumentene: "vil ikke se reklame", "hater reklame", "bra at NKR er reklamefri". Men sett fra en annen side - slik fungerer det frie markedet, slik fungerer kapitalisme. Og det fungerer meget bra!

Kan si med det samme - takk og lov for reklame, for ellers så måtte man nok betale "tek.no lisens" og "forum-lisens" for å skrive dette innlegget.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tre radiokanaler? Det er i alle fall seks. For å oppfylle sin "folkeopplysningsrolle" så kan jeg umulig se at mer enn 1 kanal og 2 radiokanaler er nødvendig. Det er fullstendig latterlig at de skal kringkaste to kanaler som i veldig stor grad består av innkjøpte programmer som interesserte seere kunne ha fått tilgang til gjennom andre, valgfrie kanaler (vid betydning av ordet kanal, ikke nødvendigvis fjernsynskanal).

 

Dersom NRK hadde holdt seg til å sende særnorske programmer, og formidle nyheter og informasjon som er spesielt interessant for nordmenn, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å betale en liten sum på kanskje 700-1000 i året, men jeg har ingen interesse av å tvinges til å betale for noe som dusinvis av kommersielle kanaler allerede tilbyr.

Endret av Pseudopod
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...