Gå til innhold

Microsoft skal snart stanse produksjonen av Surface 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er spent på hvilken løsning de har for dette marked segmentet. Core M er alt for dyr for Surface serien, Intel ser ut til å droppe den rimelige Atom serien. Joda, Apollo lake er ikke offisielt kansellert enda, men det kommer neppe en etterfølger.

Med mindre AMD har noe på lur (tvilsomt), ser det ikke ut til å være en rimelig x86 basert cpu under utvikling.

Da er man tilbake til ARM for rimelige windows brett, noe som feilet ganske brutalt sist. Jeg tror derimot windows er mer moden for det nå med UWP/UAP fokuset til Win 10. Kanskje litt for tidlig fremdeles, men før eller siden migrerer vel de fleste nyere win32 applikasjoner til UWP/UAP og dal skal de I teorien også kunne kjøre på ARM baserte systemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da er man tilbake til ARM for rimelige windows brett, noe som feilet ganske brutalt sist. Jeg tror derimot windows er mer moden for det nå med UWP/UAP fokuset til Win 10. Kanskje litt for tidlig fremdeles, men før eller siden migrerer vel de fleste nyere win32 applikasjoner til UWP/UAP og dal skal de I teorien også kunne kjøre på ARM baserte systemer.

 

Det er/var ikke noe problem å kjøre win32 applikasjoner på RT utover at Microsoft sperret for desktop applikasjoner på RT. Vanskelig å tolke det på noen annen måte enn at Microsoft ikke ønsket full Windows-funksjonalitet på ARM-hardware (med unntak av deres egne Office-applikasjoner og IE).

 

Sannsynligvis så de ARM som en mellomløsning inntil Intel hadde en prosessor som kunne konkurrere i dette segmentet og ønsket ikke at utviklere skulle kompilere desktop program for ARM når de uansett skulle droppe plattformen ganske raskt. Når de først har flyttet low end Surface til Intel-plattform er det lite sannsynlig at ARM kommer tilbake på Surface.

 

Stopper de produksjonen først om et halvt år ville det vært en sensasjon om etterfølgeren allerede var lansert, det ville jo ødelagt salg av nåværende modell. Jeg vet selvsagt ikke noe om planene for ny Surface-modeller, men ønsker Microsoft å ha en modell i dette segmentet klarer de sikkert å finne en Intel-prosessor som passer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

[...] Med mindre AMD har noe på lur (tvilsomt), ser det ikke ut til å være en rimelig x86 basert cpu under utvikling.

Da er man tilbake til ARM for rimelige windows brett, noe som feilet ganske brutalt sist. Jeg tror derimot windows er mer moden for det nå med UWP/UAP fokuset til Win 10. [...]

 

Jeg skal ikke si at det ikke vil komme flere UWP-baserte produkter (sånn som en potensiell Surface Phone) men...

 

Dersom de nå kødder mer med oppfatningen av "Surface"-brandet så skader de seg selv. "Surface Pro"-produktene er den ene nye tingen som de tjener penger på, og de bør beskytte navnet. De har ikke all verdens goodwill i markedet. 

 

"Surface" og Windows RT ble som du sier mottatt ganske brutalt, og den neste gangen de brukte "Surface" var det på en enklere utstyrt variant av Surface Pro-maskinene.

Jeg tror de bør være svært forsiktige med å gjenåpne assosiasjonen mellom "Surface" og Windows RT så lenge de vil bruke "Surface" videre på "Surface Pro", "Surface Book", eventuelt "Surface Phone" etc.

Da burde de heller kalle det "Surface Lite" eller noe, slik at folk ikke kommer hjem, tror de har kjøpt en Surface 3-oppfølger og oppdager at de har kjøpt en sekk med bare en halv katt i.

 

Jeg vet selvsagt ikke noe om planene for ny Surface-modeller, men ønsker Microsoft å ha en modell i dette segmentet klarer de sikkert å finne en Intel-prosessor som passer.

 

Jeg er ikke sikker. Som Tinkerer er jeg av den oppfatning av at Intel gjør seg litt vriene her, altså. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...