Gå til innhold

Nå slår The Pirate Bay-grunnleggeren tilbake mot plateselskapene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

The Pirate Bay-medgrunnleggeren har nemlig bestemt seg for å gå til motsøksmål mot de aktuelle plateselskapene for det han kaller ærekrenkelse og for å ha kostet ham mye tid og ressurser.

Mener navnet hans er skadet

– Jeg har bestemt meg for å saksøke dem for å ha skadet mitt gode navn og for å stjålet masse tid fra meg. Jeg er en offentlig person i Finland, og de kaller meg en kriminell selv om de vet at jeg ikke er involvert i det de saksøker meg for. Det er ærekrenkelse, sa Sunde til TorrentFreak.

Blir ikke dette som anders bedring brevik saksøker staten for å bli dårlig behandlet i fengelset?

 

Har man valgt å være pirat må man ta ansvaret å risikoen ved å dele filer.

Tror han hadde sluppet unna hvis man hadde fult opp harddiskene til personer å sendt de som brev.

Eller lage lukket nettverk (VPN) som gjør det vanskeligere for plateselskapene å finne han lekker platene.

 

Du bader ikke i alanterhavet med mindre du håper på å drukne eller bli spist av hai.

 

Han får skylde på seg selv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg håper Sunde vinner. :)

Syns det ikke er helt riktig sunde skal vinne.

Er ikke slik man skal bli belønnet for å være priat selv om kanskje han har rett med ærekrenkelse.

Så blir det feil å være pirat som yrke.

 

Ellers kan jo piratebay starte platekompani, selge kinesisk kopier av ekte plater\spill filmer som neste sted.

 

Kalle det piratebay shop, der man kan kjøpe dette til tilsvarende priser som dealextreme\ebay.

Hva syns folk om det? Tror det blir neste steg hvis sunde vinner.

 

Eneste som jeg kanskje er litt uenig:

 

Peter Sunde ble dømt til å betale en erstatningssum på 3,3 millioner kroner til fire store plateselskaper. Nå melder TorrentFreak at Sunde har sett seg lei av å være skyteskive.

Mener han burde bli dømt 100 000 kr i erstattning per plateselskap. Med mindre man har inntekt til å dekke dette.

Det tviler jeg på, så å kreve så mye penger tror jeg plate selskapene kan se langt etter, han er nok personlig konkurs fra før av.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Sunde har ikke delt noen filer men saksøkes fordi han var assosiert med Pirate Bay, som faktisk klarte å bli dømt for å ha delt lenker til "piratfiler".

...hvilket også google linker til - hvorfor sitter ikke DE i saksa?

 

Fordi rettsystemet favoriserer de som er mest pengesterke. :(

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Sunde er vel grunnlendene av piratebay, selv om han kanskje ikke lengere er blant de største fildelene, så er han grunnen til pirate bay lever.

 

Ergo er det ikke rart plateselskapene gir han skylden, da han har ansvaret.

Blir samme som en leder i stort selskap blir saksøkt for å ha brutt loven.

 

De kan ikke dytte ansvaret på noe andre. De har ansvaret for piratebay gjør noe ulovlig.

Lenke til kommentar

Sunde la ned PirateBay, så var det noen andre som startet opp igjen, så da må de saksøke de som driver TPB nå og ikke forrige "eier"

Hvem eier pirate bay nå?

Hvis det er hemmelig er det ikke rart Sunde blir holdt ansvarlig, hvis ikke han vil si hvem som eier TPB?

Er det hemmelig, så telles det ikke positivt i sunde sitt fravør.

Lenke til kommentar

 

Sunde er vel grunnlendene av piratebay, selv om han kanskje ikke lengere er blant de største fildelene, så er han grunnen til pirate bay lever.

 

De kan ikke dytte ansvaret på noe andre. De har ansvaret for piratebay gjør noe ulovlig.

 

Hvis du starter et firma du lager et kjemikalie som kan gjøre at mennesker dør og gir alvorlige sykdomer, men du bruker det selvfølgelig ikke til noe, og så selger firmaet inkludert patentet på kjemikaliet.

 

De nye eierne bruker kjemikaliet til onde ting, f.eks. heller det i vannreservoaret til en by eller fem og tar livet av noen millioner mennesker og de resterende overlevende er ødelagt for livet.

 

Du er da ansvarlig for denne handlingen og du skal straffes for de millionene som har dødd og de overlevendes helvete.

 

Bra logikk LMH1.... Dette er ikke et argument for eller imot TPB resultatet, men vær så snill å komme med noe fornuftig hvertfall :)

 

 

I følge din analogi var det bare lovlig fildeling på the pirate bay før de skiftet eiere? Hvis du skal klage på andres logikk burde du sørge for at du har orden på din egen først.

Lenke til kommentar

 

 

The Pirate Bay-medgrunnleggeren har nemlig bestemt seg for å gå til motsøksmål mot de aktuelle plateselskapene for det han kaller ærekrenkelse og for å ha kostet ham mye tid og ressurser.Mener navnet hans er skadet

– Jeg har bestemt meg for å saksøke dem for å ha skadet mitt gode navn og for å stjålet masse tid fra meg. Jeg er en offentlig person i Finland, og de kaller meg en kriminell selv om de vet at jeg ikke er involvert i det de saksøker meg for. Det er ærekrenkelse, sa Sunde til TorrentFreak.

Blir ikke dette som anders bedring brevik saksøker staten for å bli dårlig behandlet i fengelset?

 

Har man valgt å være pirat må man ta ansvaret å risikoen ved å dele filer.

Tror han hadde sluppet unna hvis man hadde fult opp harddiskene til personer å sendt de som brev.

Eller lage lukket nettverk (VPN) som gjør det vanskeligere for plateselskapene å finne han lekker platene.

 

Du bader ikke i alanterhavet med mindre du håper på å drukne eller bli spist av hai.

 

Han får skylde på seg selv.

Nå har da Sunde ikke delt en eneste fil som er vist til i retten. Men han laget verktøyet som gjør at jeg eller du kan dele filer. Og hva jeg eller du deler, gjør meg eller deg til pirat. Ikke sunde. Sunde lagde "båten" vi bruker til å begå piratvirksomhet. Samme båten kan du bruke til lovlige ting, men vi velger å bruke den til piratviksomhet. Gjør det Sunde til en pirat? Idiotisk sammenligning du kommer med, og har tydligvis ikke helt koll i hvem som gjør hva her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sunde la ned PirateBay, så var det noen andre som startet opp igjen, så da må de saksøke de som driver TPB nå og ikke forrige "eier"

Hvem eier pirate bay nå?

Hvis det er hemmelig er det ikke rart Sunde blir holdt ansvarlig, hvis ikke han vil si hvem som eier TPB?

Er det hemmelig, så telles det ikke positivt i sunde sitt fravør.

Pr dags dato kan samtlige som ønsker starte sin egen piratebay. https://github.com/isohuntto/openbay - der er kildekoden. Skal vi skylde på Sunde for alle som har startet sin egen bay også? Kan nevne at denne er laget av ISOHUNT. Har ingenting med Sunde å gjøre. Om du lager et brekkjern, kan vi ikke skylde på deg om jeg velger å benytte samme brekkjernet til å bryte meg inn en plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

*

*

 

I følge din analogi var det bare lovlig fildeling på the pirate bay før de skiftet eiere? Hvis du skal klage på andres logikk burde du sørge for at du har orden på din egen først.

 

Ikke i følge hva som var poenget mitt. Det som ble sagt er at PS er ansvarlig den dag i dag selv om han har meldt seg ut og alerede fått straff. At han fortsatt er ansvarlig for TPB sine handlinger. Prøv å følge med i svingene ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nå har da Sunde ikke delt en eneste fil som er vist til i retten. Men han laget verktøyet som gjør at jeg eller du kan dele filer. Og hva jeg eller du deler, gjør meg eller deg til pirat. Ikke sunde. Sunde lagde "båten" vi bruker til å begå piratvirksomhet. Samme båten kan du bruke til lovlige ting, men vi velger å bruke den til piratviksomhet. Gjør det Sunde til en pirat?

 

Det er jo den gode gamle "stigesaken" som Telenor argumenterte med, de som lager stigen er ikke ansvarlig for bruksområdet. Problemet er derimot at man ikke burde selge stiger man vet med sikkerhet at skal bli brukt til noe ulovlig.

Lenke til kommentar

 

Nå har da Sunde ikke delt en eneste fil som er vist til i retten. Men han laget verktøyet som gjør at jeg eller du kan dele filer. Og hva jeg eller du deler, gjør meg eller deg til pirat. Ikke sunde. Sunde lagde "båten" vi bruker til å begå piratvirksomhet. Samme båten kan du bruke til lovlige ting, men vi velger å bruke den til piratviksomhet. Gjør det Sunde til en pirat?

 

Det er jo den gode gamle "stigesaken" som Telenor argumenterte med, de som lager stigen er ikke ansvarlig for bruksområdet. Problemet er derimot at man ikke burde selge stiger man vet med sikkerhet at skal bli brukt til noe ulovlig.

Vi vet med sikkerhet at brekkjern blir brukt til ulovligheter. Burde det trekkes fra markedet? Ikke har Sunde solgt noe heller. Han har gjort noe tilgjengelig. Når det er sagt, deles det mye lovlig innhold via torrents også. Det er ikke 100% "piratvirksomhet". Og det svarer uansett ikke opp. Sunde har ikke begått noen lovbrudd. Med mindre han faktisk har lastet ned og delt filer som er beskyttet av copyrights. Det de gjør er å straffe den de ser at de kan straffe. Ikke de som faktisk har brutt loven. Nemlig meg og deg(de som har delt filer). The piratebay er et tomt lager om ikke jeg og du legger ulovlige filmer tilgjengelig - Ei heller ligger disse filmene hos piratebay. Men hos deg og meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nå har da Sunde ikke delt en eneste fil som er vist til i retten. Men han laget verktøyet som gjør at jeg eller du kan dele filer. Og hva jeg eller du deler, gjør meg eller deg til pirat. Ikke sunde. Sunde lagde "båten" vi bruker til å begå piratvirksomhet. Samme båten kan du bruke til lovlige ting, men vi velger å bruke den til piratviksomhet. Gjør det Sunde til en pirat?

 

Det er jo den gode gamle "stigesaken" som Telenor argumenterte med, de som lager stigen er ikke ansvarlig for bruksområdet. Problemet er derimot at man ikke burde selge stiger til personer man vet med sikkerhet at skal bruke dem til noe ulovlig.

Vi vet med sikkerhet at brekkjern blir brukt til ulovligheter. Burde det trekkes fra markedet?

 

Skrivefeil :p

 

Så kan man komme med argumentet at når man ikke visste det på forhånd så får man ikke tatt tilbake brekkjernet.... Det er litt enklere å se ting live og trykke et par taster enn å finne folk man i ettertid fant ut at brukte brekkjernet ulovlig.

 

Det er forresten mange lagereiere som har blitt dømt for andres ulovlige oppbevaring da de visste om ulovlighetene og ikke foretok seg noenting.

 

Litt vagt og ikke relevant siden internettsjørøving ikke er alvorlig nok til å komme innenfor avvergingsplikten, men er et argument som bør nevnes uansett. https://snl.no/avvergingsplikt

+ §140 https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-6#KAPITTEL_2-6

 

Slik jeg leser det så brøt han teknisk sett norsk lov, men en jurist er nok bedre egnet til å tolke det riktig i forhold til alvorlighetsgrad etc.

 

PS; TPB-saken var en farse uten like og jeg er ikke akkurat enig med utfallet og straffene.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

 

 

 

Nå har da Sunde ikke delt en eneste fil som er vist til i retten. Men han laget verktøyet som gjør at jeg eller du kan dele filer. Og hva jeg eller du deler, gjør meg eller deg til pirat. Ikke sunde. Sunde lagde "båten" vi bruker til å begå piratvirksomhet. Samme båten kan du bruke til lovlige ting, men vi velger å bruke den til piratviksomhet. Gjør det Sunde til en pirat?

 

Det er jo den gode gamle "stigesaken" som Telenor argumenterte med, de som lager stigen er ikke ansvarlig for bruksområdet. Problemet er derimot at man ikke burde selge stiger til personer man vet med sikkerhet at skal bruke dem til noe ulovlig.

Vi vet med sikkerhet at brekkjern blir brukt til ulovligheter. Burde det trekkes fra markedet?
 

Skrivefeil :p

 

Så kan man komme med argumentet at når man ikke visste det på forhånd så får man ikke tatt tilbake brekkjernet.... Det er litt enklere å se ting live og trykke et par taster enn å finne folk man i ettertid fant ut at brukte brekkjernet ulovlig.

 

Det er forresten mange lagereiere som har blitt dømt for andres ulovlige oppbevaring da de visste om ulovlighetene og ikke foretok seg noenting.

 

Litt vagt og ikke relevant siden internettsjørøving ikke er alvorlig nok til å komme innenfor avvergingsplikten, men er et argument som bør nevnes uansett. https://snl.no/avvergingsplikt

+ §140 https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-6#KAPITTEL_2-6

 

Slik jeg leser det så brøt han teknisk sett norsk lov, men en jurist er nok bedre egnet til å tolke det riktig i forhold til alvorlighetsgrad etc.

 

PS; TPB-saken var en farse uten like og jeg er ikke akkurat enig med utfallet og straffene.

Tja.. Straffeloven du refererer til er ikke i bruk. Den var opphevet 1.1.2015. Så tviler på den du :)

 

"I dag inntrer avvergingsplikten når man har sikker (pålitelig) kunnskap om at en alvorlig straffbar handling, som for eksempel voldtekt, seksuell omgang med barn og grove voldslovbrudd er nært forestående eller er i ferd med å bli begått" - Man kan ikke påstå at om noen laster ned en film eller en cd er en alvorlig straffbar handling.

 

Hele greia er en farse. De eneste som rettmessig kan straffes i dag er meg og deg som velger å laste ned/opp. Hadde piratebay cashet innholdet og levert direkte til deg hadde jeg vært enig i at tpb skulle vært "tatt". Men så er ikke tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...