Gå til innhold

Her er verdens raskeste spillskjermer med 240Hz-panel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eizo har hatt dette i noen år nå...

Nja, det stemmer vel, så vidt jeg vet, at Eizo er de eneste som har implementert "Lightboost"-teknologi på hardware-siden og kaller det 240hz. Skjermen du sikter til har ikke mulighet til å vise flere enn 120 unike bilder i sekundet, og oppnår den oppgitte 240hz oppdateringsraten ved å slå av baklyset mellom hvert bilde. Dette er en teknikk med relativt gamle aner, for eksempel i projektorer belyser hvert bilde flere ganger, og dermed tradisjonelt har hatt en oppdateringsrate på 24, 48, 72 eller 96 hertz. For monitorer blir dette derimot å strekke begrepet 'oppdateringsrate' langt ut i gråsonen, da de fleste forbinder begrepet med hvor ofte en monitor kan vise et nytt bilde, noe som også stemmer bedre med hvordan begrepet brukes i andre fagfelt.

 

At Eizo-skjermer er de eneste skjermene som har kunne oppnå denne "240hz"-oppdateringsraten er uansett helt feil. Dette var mulig lenge før Eizo lanserte dette markedsføringsstuntet, ved å bruke programvare (som tilpasser skjermdriverne) på de fleste (alle?) 120hz-skjermer, noe som ga tilsvarende effekt.

Endret av Sondre K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

240 er jo i det minste en mer fornuftig rate, 120 og 240 passer bedre enn den noe underlige raten 144.

 

AtW

 

120 Hz som høyeste frekvens er en dårlig deal siden flere konkurransespill kjører på 128 og 125 Hz, da er 144 bedre egnet siden det gir headrom og støter de frekvensene som trengs i spillmiljøet. To ganger 60 bør selvsagt være med, men ikke som høyeste frekvens. Den påstanden din om 144 Hz leser du ut av bunnen på en potetsekk. 240 er også for lite da enkelte spill krever 125x2 128x2. En fornuftig skjerm støtter 280 eller 300 Hz, siden en på 240 Hz faller mellom to stoler i flere spill, selv om man kan kjøre 4x60 Hz eller 10x24 Hz på andre spill og film.

 

Utfordringen i markedet er at verken spillprodusenter eller produsenter av skjermpaneler ser ut til å følge med på sesifikasjonene til hverandre.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Eksempel:

CS: GO kjører 128 FPS, men helst 300 og QUAKE LIVE kjører 125 men helst 250.

 

Jeg overlever med 125 Hz, men det hadde vært gledelig med 250 Hz etter 17 år med 125.

 

Begge spillene "Kjører" jo i 120 fps også.

 

AtW

 

 

Man kan kjøre hva som helst, men det går ikke matiematisk opp så det blir ikke en smooth opplevelse. Det er ikke noe å anbefale hvis man er seriøs.

Lenke til kommentar

De fleste av oss ser vel knapt forskjell på noe over 60-90. Så om det er 100, 120, 144 eller 240 blir jo rivende likegyldig for de aller fleste, om ikke alle.

 

Man skal helst ha hele tall som passer med grafikkmotoren på lik linje med at man helst skal ha tall som går opp i 24 for å se film fra Blu-ray. Man kan lage egendefinerte innstillinger med oppløsning og frekvens så lenge det er <= skjermens høyeste spesifiserte frekvens. De fleste spillene som da kan kjøre 4x60 drar i utgangspunktet ikke noe nytte av å ha oppdateringer over 60 Hz i utgangspunktet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...