Gå til innhold

– Facebook lytter til samtalene dine gjennom mikrofonen på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ikke lenge til mennesker får operert inn noe i øynene ved fødselen slik at vi kan se reklame hele døgnet, selv med øynene lukket.

 

Det ser jeg frem til, gud forby hvis vi skulle gå glipp av et godt tilbud. :D

 

Når det er sagt så er ikke Facebook den ideelle plassen å være hvis man er opptatt av personvern, får i si det sånn.

Lenke til kommentar

Burde vel knapt nok være på internett om man er opptatt av personvernet.

 

Når det kommer til reklame synast effekten både oppskrytt og meiningslaus i si nåværande form.

 

Er dog synd at store selskap som facebook driter såpass på egne forbrukere. Alikevel vil svært få gje slipp på den tida og aktiviteten di har lagt ned i egen konto samt fordelane di har fått. Så jo, di fleste selger seg som billige horer til alt som kan gje ein fordel, sjølv om det går på bekostning av eget personvern.

Lenke til kommentar

Opplevde dette i Skype under Window 10.. Har gjort flere tester og det er ingen tvil - Skype under Windows 10 kjører voice recognition for å servere målrettet reklame.

 

Med w10 har man gitt MS grønt lys for å bli teppebomba med reklame på alle mulige måter.

 

Målretta reklame er bare eit fancy ord for å innbille stokk dumme forbrukere om at reklamen er til deres egen fordel. Fatter ikkje at folk lar seg lure til å tru på slikt fjas.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at det kan være så sykt mye å hente på reklame. Selv har jeg aldri klikket meg inn eller blitt påvirket av en reklame tidligere.

 

Får jo lyst på en Cola av og til, men tror ikke akkurat det er nok ikke reklamen sin skyld.

 

Da vet du ikke hvordan reklame fungerer.

 

Og du vet ikke når du utsettes for reklame.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje det er dette som skal til for at reklamen skal gå fra å være irriterende irrelevant til relevant? Hvor ofte har du ikke søkt etter ting på nett, bestilt produktet og dagen etter fått tilbud fra konkurrenter i form av reklame? Da er reklamen irriterende og irrelevant fordi du allerede har kjøpt produktet det reklameres for. Hvis vi i stedet kan få reklame for det vi ikke har kjøpt enda, men har uttrykt interesse for, så kan reklamen brått bli interessant og generere klikk.

Lenke til kommentar

Nå klarer jeg ikke finne artikkelen TU.no hadde for bare noen dager siden, skulle nesten tro de slettet den, der det var snakk om at "alle" skulle få Facebook-kontoer og at det var det "nyeste og beste" verktøy for jobb/kommunikasjon/HR.

Jeg har to spørsmål:
Når skal folk endelig innse at hvis noe er "gratis" å bruke, så er det DU som er produktet? Facebook samler inn helt vanvittig mye informasjon, privat informasjon, meldinger som ble aldri sendt, din geografiske plassering og alle dine forhold til dine venner, familie etc, og nå driver de med avlytting i tillegg.
Neste spørsmål er når er det den kjære regjeringen vår kunne tenke seg å innføre strengere lover for privatbedrifter/tjenester som begrenser hva de kan ta opp/lagre/gjøre med informasjonen fra privatpersoner? For per dags dato så kan slike tjenester/apper gjøre så godt som alt. Dette kommer bare til å spre seg, avlytting og overvåkning altså. Og det virker som at Datatilsynet er grovt underbemannet pluss at de har ikke verktøyene/myndigheten de burde hatt for å stoppe slike ting, i alle fall ikke i den graden de burde kunne... noe som vil involvere kontroll av tjenester ifbm hva de påstår at de driver med contra hva de faktisk driver med, og slike tjenester blir bare flere og de blir teknisk sett mer og mer kompliserte, noe som vil kreve mer penger og mennesker til å kunne håndtere.

Og dette med NSA, at FB baserer seg i Statene og er dermed 100% underlagt amerikanske lover, at de VIL bli straffet hvis de så mye som innrømmer at de driver med avlytting for staten, at de ER tvunget til å avlytte ALT staten krever der borte - uansett om brukeren er en 12-år gammel jente som bor i Norge etc... er en annen tema, noe som er kanskje 10x vanskeligere å løse enn så å si "uskyldig" kommersiell avlytting siden da USA sier "hopp" så spør den norske regjeringen "hvor høyt skal vi hoppe?"

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dog synd at store selskap som facebook driter såpass på egne forbrukere. Alikevel vil svært få gje slipp på den tida og aktiviteten di har lagt ned i egen konto samt fordelane di har fått. Så jo, di fleste selger seg som billige horer til alt som kan gje ein fordel, sjølv om det går på bekostning av eget personvern.

 

Med respekt å melde, så har du nok misforstått. Facebook tar tvert imot svært godt vare på forbrukerne sine; altså de bedriftene som kjøper personinformasjon fra dem. Vi som villig vekk deler personinformasjon med Facebook, er ikke forbrukere men produsenter, som nessuno også påpeker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det slik at i USA godtar man at Facebook avlytter det amerikanske folk fordi de er en kommersiell aktør mens NSA og FBI får pepper dersom det oppdages at de gjør det samme? Facebook er fra før av bannlyst på min telefon.Kanskje vi får en Snowden som hopper av fra Facebook en dag og sjokkerer oss. Husker for noen år tilbake vurderte jeg å innstallere DNB nettbank appen på mobil'n men steilet da jeg leste i brukervilkårene at jeg ga DNB lov til å ta bilde av meg når som helst med mobil kameraet uten min medvirkning og uten forvarsel. Vet ikke om det fortsatt er slik for jeg innstallerte ikke appen og vil heller aldri tenke tanken igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange har lest hele brukervilkårene til Facebook før man samtykket? Facebook gjør nok ikke noe uten at man har samtykket på forhånd, eller samtykket senere. Selv ikke giganter vil ha enorme søksmål mot seg.

 

Dette gjelder vel ikke om man bruker nettleserutgaven på mobil?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...