Gå til innhold

ANMELDELSE: Total War: Warhammer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Total war spill blir bare mer og mer strippet. Nå har man  ikke en gang mat å passe på...

 

Jaja. Ludo med fin grafikk tydeligvis.

 

 

Og Total war har ikke hatt de største slagene. Shogun  1 hadde kanskje. Men Flere spill har overgått de siden da. 

Endret av Gunfreak
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er hva jeg henter ut av anmeldelsen:

 

 

+ Bedre AI

+ Bedre kampanjekart

+ Mer nyskapende enn forgjengerne

+ God produksjonskvalitet

 

- Lite innhold/få fraksjoner

- Ytterligere innhold skal låses opp via DLC-pakker

- Mindre valgfrihet/mer lineære campaigns

- Rotete animasjoner under slag

- Spillet bruker lang tid på å bli interessant

- Få flerspillermuligheter

- Kjedelig musikk

 

 

Jeg ser ikke helt hvordan summen av dette blir 8/10, med mindre de positive aspektene er så gode at de veier opp for svakhetene, som det ble nevnt langt flere av.

 

Når det er sagt er jeg veldig interessert i dette spillet. Jeg har fulgt Total War siden originale MTW og egentlig blitt lei av den etablerte formelen, så det blir spennende å prøve noe friskt og annerledes. Det blir ikke mindre interessant hvis man tidligere har drevet med Warhammer og vært fascinert av den verdenen. Jeg er derimot veldig skeptisk til hva jeg mistenker er en kynisk plan om å gi ut spillet med få fraksjoner for så å låse opp de resterende med hver sin DLC til 50-100 kroner for å drive den totale kostnaden på spillet opp mot tusenlappen. Jeg kommer til å avvente med kjøp til den uunngåelige samlepakken der man får hele spillet med alt innhold til en lavere pris enn hva man nå betaler for hva som kan vise seg å være et halvt spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Total war spill blir bare mer og mer strippet. Nå har man  ikke en gang mat å passe på...

 

Jaja. Ludo med fin grafikk tydeligvis.

 

 

Og Total war har ikke hatt de største slagene. Shogun  1 hadde kanskje. Men Flere spill har overgått de siden da. 

 

Mat-mekanikken fungerte dårlig spesielt i tandem med squalor og public order, og gjorde lite mere enn å tvinge deg til å bygge de samme bygningene i hver by du erobret.

Lenke til kommentar

 

Total war spill blir bare mer og mer strippet. Nå har man  ikke en gang mat å passe på...

 

Jaja. Ludo med fin grafikk tydeligvis.

 

 

Og Total war har ikke hatt de største slagene. Shogun  1 hadde kanskje. Men Flere spill har overgått de siden da. 

Mat-mekanikken fungerte dårlig spesielt i tandem med squalor og public order, og gjorde lite mere enn å tvinge deg til å bygge de samme bygningene i hver by du erobret.

 

 

Nei det funket meget bra, At folk er for late til å tenke på mat til et stor strategispill, ja da er ludo noen man kan spille, finnes sikkert å få på pc også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Total war spill blir bare mer og mer strippet. Nå har man  ikke en gang mat å passe på...

 

Jaja. Ludo med fin grafikk tydeligvis.

 

 

Og Total war har ikke hatt de største slagene. Shogun  1 hadde kanskje. Men Flere spill har overgått de siden da. 

Mat-mekanikken fungerte dårlig spesielt i tandem med squalor og public order, og gjorde lite mere enn å tvinge deg til å bygge de samme bygningene i hver by du erobret.

 

 

Nei det funket meget bra, At folk er for late til å tenke på mat til et stor strategispill, ja da er ludo noen man kan spille, finnes sikkert å få på pc også.

Problemet ligger i at du måtte ikke tenke noe spesielt mye, du visste nøyaktig hva du måtte bygge før du hadde erobret byen. Public order, mat, og sanitasjon var det eneste fornuftige å velge, i tillegg hadde man en provins uten skatt der de militære byggene var plassert. Å fjerne mat gjorde det absolutt ikke lettere, det bare fjernet en mekanisme som fungerte dårlig.

Lenke til kommentar

Dette er det beste Total War hittil. De har gjort en fenomenal jobb. Og spillet vil bare få mer og mer dybde og innhold etter de har en ganske omfattende plan for post launch innhold. 

Mine pluss

+ Agenter/heroes er mer relevante enn noensinne. De kan fungere som på tidligere lanseringer, men de kan også kjempe på slagmarken som helter! (superkult)

+ Variasjonen mellom fraksjoner og styrker er større enn noensinne. Det er 5 helt ulike fraksjoner. Med unike styrker. Og selv mellom de 5 er det variasjoner. Som Brettonias franskengelske inspirerte styrker og imperiets HRE inspirerte styrker. Og flere er på vei. Wood elves og flere andre vil komme på et senere tidspunkt. Det har aldri vært så få fraksjoner fra start i et TW spill. Men det er fordi det er så store forskjeller på de, og muligheter for reskins som vi har sett mye av tidligere har blitt kraftig redusert. Og da sier det seg selv at det tar mer tid for å utvikle hver fraksjon. Synes 5 helt ulike fraksjoner er godt levert av CA.

+ Optimaliseringen av spillet er fenomenal! Det tar 5 sekunder fra jeg starter spillet til jeg er i menyen. Med alt på maksimum får jeg mellom 40-50 fps med et 780gtx. 

+ De har endelig fikset sieging. Tidligere titler begynte man å ta tap allerede etter 1-2 turns uten research. Det gjorde at det sjelden var nødvendig å angripe byen, og når jeg spilte mp campaign ventet man alltid til motstanderen hadde tatt betydelige tap av beleiringen. Strategien var å vente noen turns til forsvaret hadde mistet 50-70% av styrkene for så å auto resolve kampen. Nå tar det 6 turns uten research før man begynner å ta tape styrer i en beleiring. Kjempebra! Nå må man faktisk vurdere å angripe byen, for å ikke la motstanderen ha 6 turns på seg til å komme med en støttehær.

+ Food er borte. TAKK GUD!

+ Første gang et TW spill har flyvende kampenheter +++

+ Første gang et TW spill har undergrunns kamper

+ Ai er veldig god. Både på kartet og i kampene. (hard)

+ Ui for bygging av bygninger er blitt mye bedre. Man har en kjempegod oversikt nå.

+ Legendary lords! 2 for hver fraksjon. De kan aldri dø, men bli skadet for 5 turns. +++

+ Items og followers. Et veldig godt system for å skreddersy generalen din. Kan fås som drops fra kamper og quest battles. Og jeg er glad at konesystemet fra de forrige 3 er erstattet med dette. 

+ En lord kan få banners som drop, som gir bonus til den enheten du gir den til. 

+ Generaler er ikke så sårbar som tidligere titler. Hvor du måtte være svært forsiktig, og et skudd fra en kanon kunne ta ut generalen din og tape kampen for deg. For tapte du generalen tapte du kampen. Det gjelder også i denne tittelen, mister du generalen taper du sannsynligvis kampen. Men generalen er et monster av en enhet, som ikke kan bli snipet lenger. Det er veldig vanskelig å drepe motstanders general. Og man har en hp bar som gir en klar indikasjon for hvor nær du er å miste han. 

 

- Ship combat er tatt bort siden det først ble introdusert i empire: TW. Men skal visstnok komme i en utvidelse senere.

 

Jeg gir spillet 9/10. Med litt content og oppdateringer er jeg sikker på at det bli en klar 10/10.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Total war spill blir bare mer og mer strippet. Nå har man  ikke en gang mat å passe på...

 

Jaja. Ludo med fin grafikk tydeligvis.

 

 

Og Total war har ikke hatt de største slagene. Shogun  1 hadde kanskje. Men Flere spill har overgått de siden da.

 

Mat-mekanikken fungerte dårlig spesielt i tandem med squalor og public order, og gjorde lite mere enn å tvinge deg til å bygge de samme bygningene i hver by du erobret.

 

Nei det funket meget bra, At folk er for late til å tenke på mat til et stor strategispill, ja da er ludo noen man kan spille, finnes sikkert å få på pc også.

Problemet ligger i at du måtte ikke tenke noe spesielt mye, du visste nøyaktig hva du måtte bygge før du hadde erobret byen. Public order, mat, og sanitasjon var det eneste fornuftige å velge, i tillegg hadde man en provins uten skatt der de militære byggene var plassert. Å fjerne mat gjorde det absolutt ikke lettere, det bare fjernet en mekanisme som fungerte dårlig.

Det handler om å ta valg. Lager du mat bygninger. Er det en mindre krigsbygninger. Research bygninger osv du kan bygge. Sier seg selv fjerner man noe så basis som mat. Gjør man spillet dummere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

 

 

Total war spill blir bare mer og mer strippet. Nå har man  ikke en gang mat å passe på...

 

Jaja. Ludo med fin grafikk tydeligvis.

 

 

Og Total war har ikke hatt de største slagene. Shogun  1 hadde kanskje. Men Flere spill har overgått de siden da.

 

Mat-mekanikken fungerte dårlig spesielt i tandem med squalor og public order, og gjorde lite mere enn å tvinge deg til å bygge de samme bygningene i hver by du erobret.

 

Nei det funket meget bra, At folk er for late til å tenke på mat til et stor strategispill, ja da er ludo noen man kan spille, finnes sikkert å få på pc også.

Problemet ligger i at du måtte ikke tenke noe spesielt mye, du visste nøyaktig hva du måtte bygge før du hadde erobret byen. Public order, mat, og sanitasjon var det eneste fornuftige å velge, i tillegg hadde man en provins uten skatt der de militære byggene var plassert. Å fjerne mat gjorde det absolutt ikke lettere, det bare fjernet en mekanisme som fungerte dårlig.
Det handler om å ta valg. Lager du mat bygninger. Er det en mindre krigsbygninger. Research bygninger osv du kan bygge. Sier seg selv fjerner man noe så basis som mat. Gjør man spillet dummere.

Som nevnt tidligere hadde man ikke så mye valg av bygninger i Attila. Det var nesten kun ett oppsett som fungerte optimalt og man måtte egentlig ikke tenke så mye på hva man bygde siden man visste hva man måtte bygge for å ha et fungerende imperium. Dette er ikke noe som krever ¨smart¨ tenking.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Total war spill blir bare mer og mer strippet. Nå har man  ikke en gang mat å passe på...

 

Jaja. Ludo med fin grafikk tydeligvis.

 

 

Og Total war har ikke hatt de største slagene. Shogun  1 hadde kanskje. Men Flere spill har overgått de siden da.

Mat-mekanikken fungerte dårlig spesielt i tandem med squalor og public order, og gjorde lite mere enn å tvinge deg til å bygge de samme bygningene i hver by du erobret.
 

Nei det funket meget bra, At folk er for late til å tenke på mat til et stor strategispill, ja da er ludo noen man kan spille, finnes sikkert å få på pc også.

Problemet ligger i at du måtte ikke tenke noe spesielt mye, du visste nøyaktig hva du måtte bygge før du hadde erobret byen. Public order, mat, og sanitasjon var det eneste fornuftige å velge, i tillegg hadde man en provins uten skatt der de militære byggene var plassert. Å fjerne mat gjorde det absolutt ikke lettere, det bare fjernet en mekanisme som fungerte dårlig.

Det handler om å ta valg. Lager du mat bygninger. Er det en mindre krigsbygninger. Research bygninger osv du kan bygge. Sier seg selv fjerner man noe så basis som mat. Gjør man spillet dummere.

 

 

Mat bygninger er ikke borte. Men mat som ressurs er borte. Du kan fremdeles bygge "farms", som gir bonus til vekst og replenishment for troppene. Det erstatter et dårlig system hvor man egentlig ikke hadde et valg. Og ting du ikke hadde kontroll over kunne ha enorm påvirkning på deg. Uforholdsmessig stort. Jeg likte personlig ikke denne ressursen. Og det er en grunn til at den er borte. Dette er en endring som kommer etter et enormt påtrykk fra spillerne.

 

Hadde en mp campaign i charlemagne. Hadde stålkontroll på mat. Men så erobrer fienden min to av mine matproduksjonssenter, og jeg får noen dårlige events som påvirker mat. Og hele hæren min kollapset som et resultat. Det gir en så stor snowball effekt at det rett og slett ikke er gøy å spille med det. Og man føler man har liten kontroll over det. Samtidig som det ikke gir et reelt valg for spilleren. Du må ha så og så mye matbygninger, og systemet føles så hult og unødvendig. Gi meg heller valgfrihet som nå. Ja jeg kan produsere mer mat for at byene mine vokser fortere, og mine tropper blir fylt opp igjen kjappere. Men jeg trenger ikke. Jeg har et valg!

Lenke til kommentar

Jeg snakker da ikke om tølper spillet Atilla. Men Total war spill, Attilla tels ikke.

 

En av de mest vitale tingene man må passe på når man har en/et hær/rike er mat folk folket. Fjerner man det ja da er spillet simplere enn Age of Empire.

 

Du likte ikke å mista mat byene dine, nei pass på de da. Derav dybde(selv i atilla)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg snakker da ikke om tølper spillet Atilla. Men Total war spill, Attilla tels ikke.

 

En av de mest vitale tingene man må passe på når man har en/et hær/rike er mat folk folket. Fjerner man det ja da er spillet simplere enn Age of Empire.

 

Du likte ikke å mista mat byene dine, nei pass på de da. Derav dybde(selv i atilla)

 

i alle dager...

 

Attila er da sannelig et total war spill, bedre en Rome 2 og Medieval 2 for den del. Problemet til Kron høres mere ut som dårlig planlegging, persolig sørger jeg for at hver provins kan forsørge seg selv. Problemet til Kron gjør uansett ikke noe annet enn å styrke argumentet mitt. Det er kun en effektiv måte å bygge på og å ha samme layout i hver by gir hverken dybde eller økt vanskelighetsgrad. Det var en restriktiv og dårlig implementert mekanikk.

Lenke til kommentar

Jeg snakker da ikke om tølper spillet Atilla. Men Total war spill, Attilla tels ikke.

 

En av de mest vitale tingene man må passe på når man har en/et hær/rike er mat folk folket. Fjerner man det ja da er spillet simplere enn Age of Empire.

 

Du likte ikke å mista mat byene dine, nei pass på de da. Derav dybde(selv i atilla)

 

Jo selvfølgelig. Det var ikke av mangel på forsøk. Men i et krigsspill så vil man miste ting man sitter på. Og selv om det skal ha en strategisk viktighet, skal det ikke være slik at man regelrett taper fordi man mister et par småbyer i den store sammenheng. Det skal ikke være slik at det er automatisk tap, fordi effekten av det skaper opprør og store tap på styrkene dine. Som sagt, det er en så stor snowball effekt, at det ikke er gøy. Gameplay før realisme. Det har alltid vært total war sitt mantra. Og er det noe som ikke er gøy, til hel**** ut med det!

 

til Ulrik Digerud. Byer vil alltid være minus i mat, og må støttes opp av småsteder rundt. Tar motstander er par av småstedene dine, så kan mat bli et problem. Jeg er ikke enig i at jeg planlegger dårlig. Har alltid et stort fokus på mat. Men om du spiller mot en human player, er det vanskelig å sikre seg 100% mot det, fordi en taktikk er å prøve å få deg til å kollapse pga mat, man lar byer være i fred, så tar man bare småstedene. Problemet er uansett at om det skjer, at du går i minus og tar store tap pga det, har du mest sannsynlig tapt slaget. Og må gi opp. Og det er hva jeg ikke liker. Mekanikken har altfor stor påvirkning på spillet. Og samtidig er den lite gøy å spille med.

 

Hæren er uansett den siste som ville blitt påvirket av en matkrise i krig. Det ville gått ut over sivilbefolkningen, men administrasjonen ville uansett sikret at militæret fikk nok mat, så de kunne fortsette å kjempe. Du kunne heller ikke bygge opp matlagre. Har du 100 overproduksjon av mat turene før du går i minus? Spiller ingen rolle, den overproduksjonen er borte. Man har ingen matlagre, for dårligere tider. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Mitt største problem med senere tiltler (etter TW Medieval 2 tror jeg) er at kampene som utspilles foregår i "klumper" eller mosh pits og ikke linjer/orden. Det handler mer om å ha den største klumpen og ikke om taktisk forflyttning. Er det slik her og?

 

Det har aldri vært slik. Da er det du som legger opp til det. Jeg hadde en linje. Og ville kanskje forsterke den men en linje til. Ellers ville jeg forsøke å flanke og gå rundt med mine andre styrker. Om du sender alt du har inn i en stor klump, er det din egen feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...