Gå til innhold

– Utrolig tilfredsstillende å se resultatet av testen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Så var det på 'an igjen. Gleder meg (not!) til nok en tråd der folk kommer med gripende fortellinger om dekningen på hjemplassen og hvor godt/dårlig det ble etter at de byttet operatør. Regner med at alle kjenner hvor høy hastighet jeg får på Tøyen?

Lenke til kommentar

Så var det på 'an igjen. Gleder meg (not!) til nok en tråd der folk kommer med gripende fortellinger om dekningen på hjemplassen og hvor godt/dårlig det ble etter at de byttet operatør. Regner med at alle kjenner hvor høy hastighet jeg får på Tøyen?

 

Det ser ut som at du, ved å være tidlig ute og peke på akkurat det, fikk unna de som eventuelt kom for å kommentere slik du beskriver. Og det takker jeg (sannsynligvis vi) deg for.

Når det er sagt, merket ingen forskjell på dekningen etter at jeg flyttet. :D

Lenke til kommentar

Er det ikke egentlig litt samfunnsøkonomisk ulønnsomt å ha to forskjellige nett?

 

Forutsatt en oppetid på 3285% så holder det med ét nett.

Det som også er en hyggelig bivirkning av kun ett nett er jo redusert konkurranse med forfriskende treg utbygging...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Er det ikke egentlig litt samfunnsøkonomisk ulønnsomt å ha to forskjellige nett?

For ikke å snakke om tre. ICE er snart på banen. To må til for konkurransens skyld, tre er vel i overkant. Trenden i Europa er å slå sammen nett, i Sverige deler alle fire operatørene nett på ett eller vis. Jeg var i Sverige i helga, og til tross for fire operatører kunne jeg velge mellom fem (!) nett. Da ga jrg opp og satte nettvalg på "auto".

Lenke til kommentar

Artig at Telia får litt skryt også. Jeg er imponert av hva begge leverandørene har klart å bygge ut i Norge, med veldig utfordrerne topografi. Jeg bruker mobilt bredbånd som mitt hjemmebredbånd, og er strålende fornøyd. Får bare håpe at utviklingen kommer litt lengre slik at vi kan få fri bruk. Selv 200GB fra Telia blir fort litt tynt om en skal laste ned et spill eller 2.  Ellers så er jeg overasket over at responstiden er såpass bra over 4G. Akuratt nå har jeg 15 i ping. http://www.speedtest.net/my-result/5348716446

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig at Telia får litt skryt også. Jeg er imponert av hva begge leverandørene har klart å bygge ut i Norge, med veldig utfordrerne topografi. Jeg bruker mobilt bredbånd som mitt hjemmebredbånd, og er strålende fornøyd. Får bare håpe at utviklingen kommer litt lengre slik at vi kan få fri bruk. Selv 200GB fra Telia blir fort litt tynt om en skal laste ned et spill eller 2.  Ellers så er jeg overasket over at responstiden er såpass bra over 4G. Akuratt nå har jeg 15 i ping. http://www.speedtest.net/my-result/5348716446

 

Imponert? Det er i hvert fall ikke jeg... Makan til tregt det går i 2016... Litt utafor Kongsvinger er det ikke E engang, så vidt nødanrop... Må gå ut på trappa for å motta en SMS. Kjører du 2km fra huset får du 4G dekning... Dette med Telenor sin dekning. Med Telia får vi 4G, men så vidt dekning med det også...

 

Ble imponert da jeg var i Thailand engang. Det skjedde noe med internettet i huset og vi ringte en reparatør. Han kom i 100 på scootern og var der på 10 min. I Norge måtte man ha sitti med timesvis lang kundeservice og vente en uke på hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Artig at Telia får litt skryt også. Jeg er imponert av hva begge leverandørene har klart å bygge ut i Norge, med veldig utfordrerne topografi. Jeg bruker mobilt bredbånd som mitt hjemmebredbånd, og er strålende fornøyd. Får bare håpe at utviklingen kommer litt lengre slik at vi kan få fri bruk. Selv 200GB fra Telia blir fort litt tynt om en skal laste ned et spill eller 2.  Ellers så er jeg overasket over at responstiden er såpass bra over 4G. Akuratt nå har jeg 15 i ping. http://www.speedtest.net/my-result/5348716446

Imponert? Det er i hvert fall ikke jeg... Makan til tregt det går i 2016... Litt utafor Kongsvinger er det ikke E engang, så vidt nødanrop... Må gå ut på trappa for å motta en SMS. Kjører du 2km fra huset får du 4G dekning... Dette med Telenor sin dekning. Med Telia får vi 4G, men så vidt dekning med det også...

 

Ble imponert da jeg var i Thailand engang. Det skjedde noe med internettet i huset og vi ringte en reparatør. Han kom i 100 på scootern og var der på 10 min. I Norge måtte man ha sitti med timesvis lang kundeservice og vente en uke på hjelp.

 

 

Som testen også viser, dekkingen er stort sett god men det er fortsatt områder som er veldig dårlige. Jeg bor rett bak Haukeland Sykehus i Bergen som er i gangavstand fra sentrum, allikevel er ikke dekkingen her oppe spesielt god, men med en ekstern antenne monterte ute på terrassen fikk jeg inn ca 500% bedre signal.  Men drar jeg ut på hytten på fjellet har jeg mye bedre dekking enn inne i byn. Så det varierer jo veldig. 

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

 

 

 

- Jeg for min del synes dem begge tenker (litt) feil..., da det er forskjell på signalstyke og rekkevidde av de forskjellige typene nett.

 

GSM og GPRS er et minstekrav til mobildekkning...

Dem burde ha først strukket strikken så langt den rakk..., og deretter suplert med 3G-nett der GSM og GPRS ikke strekker til.

Og igjen suplert med 4G-nett der 3G ikke strekker til.

 

Videre hadde det vært logisk å suplere med 4G+-nett der 4G ikke strekker til.

Og så suplert med 5G-nett der 4G+ ikke strekker til.

Osv...,osv...

 

Det er i dag alt for mye fokus på Hastighet fremfor enn generell dekning.

 

Denne "Mye vil ha mer"-mentaliteten passer dårlig i denne sammenhengen.

Da dem som allerede har mer enn god nok deknig får stadig vekk bedre dekkning og høyere hastigheter..., mens der sitter folk rundt omkring med svært dårlig dekkning og til tider, og på enkelte plasser, NULL dekkning.

 

Da hjelper det lite at Fredrikk Konrad Pedersen sitter med full fress på 450Megabit/s via 4G+-nettet, har full 4G-dekkning og 3G-dekkning, samt full GSM og GPRS-dekkning.

 

Synd, men sant...

 

Det er tragikomisk at det pr. i dag er bedre dekkning i tunneler enn der finnes på flere plasser i friluft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Jeg for min del synes dem begge tenker (litt) feil..., da det er forskjell på signalstyke og rekkevidde av de forskjellige typene nett.

 

 

Steng 2G-nettet, ikke av grunner som å utestenge utstyr. Men, en gang må man ta affære og fornye seg, selv på utstyrssiden. Kom igjen!

 

Et stykk mindre G-nett å måtte switch'e mellom  :wee:

 

Det er frekvensen som avgjør rekkevidden, så 4G over 800 Mhz må nødvendigvis nå lengre enn 4G over 2600 Mhz. Men båndbredden vil lide bittelitt når man går ned i frekvens.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeg håper da både 2G og 3G består. Har null bruk for 4G. Det suger bare ekstra mye batteri.

 

Testen beviser derimot at jeg valgte rett da jeg gikk for Telenordekning her jeg bor. For Teliadekningen er meget svak. Men det visste jeg jo allerede.

Lenke til kommentar

Jeg håper da både 2G og 3G består. Har null bruk for 4G. Det suger bare ekstra mye batteri.

 

Testen beviser derimot at jeg valgte rett da jeg gikk for Telenordekning her jeg bor. For Teliadekningen er meget svak. Men det visste jeg jo allerede.

 

Er du sikker på at 4G suger batteri dersom det går over 7-800 Mhz?

 

Det sier seg jo selv at en høyere frekvens vil trekke mere strøm, i og med at det er mer energikrevende. Så har du noe belegg for å påstå at det er noe annet enn frekvensvalget som trekker den ekstra strømmen, eller at du har glemt å slå av WiFi, som også benytter høye frekvenser, eller Bluetooth som også kjører på høy frekvens..

 

Man kan ikke forandre fysikkens lover for elektromagnetisme:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_spectrum

 

 

Kikk helt helt til høyre i tabellen for Energiforbruk, så ser du hva jeg egentlig vil fram til. Det er vel lite som skal tilsi at en 4G-protokoll egentlig trekker mer strøm enn en 2G-protokoll på samme frekvens.

 

Hvordan de stokker om på bits er jo et designspørsmål, derav navnevalgene 2G, 4G etc. Man får ikke skviset særlig flere bits igjennom, annet enn med komprimeringen vel? Komprimeringen har jo bevisste valg med tap av data, og endrer jo lite på hvor mange fysiske bits som overføres.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeg har ikke noe bevis for det, men jeg få inntrykk av at mobilen varer mye kortere tid når 4G er på.

 

Det kan være at jeg innbiller meg det. Kan jo også ha noe med telefonene mine å gjøre da ikke alle er kjøpt i Norge/Europa.

 

Samtidig registrerer jeg jo at når 4G står på så har jeg 1-2 stolper på dekningindikatoren, mens når jeg bruker 2G+3G da har jeg ofte 4-5 stolper. Så det har vel noe med dekning å gjøre også tenker jeg.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

 

Hvilket nett tror dere blir stengt ned først: 2G eller 3G?

Det er det ingen grunn til å lure på. Det spørsmålet er for lengst besvart:

http://www.dinside.no/933219/3g-nettet-skal-stenges-bilen-blir-et-offer

 

 

 

@Jeve Stobs:

Om du leser i lenken ovenfor, så forklares 4G at benytter "carrier aggregation", altså en sammenslåing av flere frekvenser. Jeg kan lite om 4G og det der, men fysikken kan du likevel ikke forandre på.

 

Så når 4G fra teleoperatør velger å slå sammen la oss si 800 Mhz + 2600 Mhz, så vil 2600 Mhz lyssignalet likevel være det som trekker mest strøm av disse to ihvertfall fysisk sett. Men, du må jo slukke 2600 Mhz, for å spare batteriet for den belastningen det utgjør.

 

De fleste ser jo på 4G som et framskritt, men det krever jo sitt batteri som du er inne på. Håper du ble litt klokere nå på hvordan det henger i sammen.

 

 

@bmork:

Riktig, se det 3G er linjesvitsjet. Artikkelen tar for seg biler.

 

La oss ta for oss moderne husalarmløsninger i samme vending. Flere og flere alarmløsninger tilbyr videokamera i pakkene. Etterhvert vil dette stille ekstra krav til utstyret, og dermed så vil ihvertfall mye av utstyret måtte oppgraderes likevel. Sånn sett så mener jeg man egentlig i framtiden fint skal kunne stenge både 2G + 3G-nettene.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Artig at Telia får litt skryt også. Jeg er imponert av hva begge leverandørene har klart å bygge ut i Norge, med veldig utfordrerne topografi. Jeg bruker mobilt bredbånd som mitt hjemmebredbånd, og er strålende fornøyd. Får bare håpe at utviklingen kommer litt lengre slik at vi kan få fri bruk. Selv 200GB fra Telia blir fort litt tynt om en skal laste ned et spill eller 2.  Ellers så er jeg overasket over at responstiden er såpass bra over 4G. Akuratt nå har jeg 15 i ping. http://www.speedtest.net/my-result/5348716446

Imponert? Det er i hvert fall ikke jeg... Makan til tregt det går i 2016... Litt utafor Kongsvinger er det ikke E engang, så vidt nødanrop... Må gå ut på trappa for å motta en SMS. Kjører du 2km fra huset får du 4G dekning... Dette med Telenor sin dekning. Med Telia får vi 4G, men så vidt dekning med det også...

 

Ble imponert da jeg var i Thailand engang. Det skjedde noe med internettet i huset og vi ringte en reparatør. Han kom i 100 på scootern og var der på 10 min. I Norge måtte man ha sitti med timesvis lang kundeservice og vente en uke på hjelp.

 

 

Som testen også viser, dekkingen er stort sett god men det er fortsatt områder som er veldig dårlige. Jeg bor rett bak Haukeland Sykehus i Bergen som er i gangavstand fra sentrum, allikevel er ikke dekkingen her oppe spesielt god, men med en ekstern antenne monterte ute på terrassen fikk jeg inn ca 500% bedre signal.  Men drar jeg ut på hytten på fjellet har jeg mye bedre dekking enn inne i byn. Så det varierer jo veldig. 

 

 

 

 

Du illustrerer bare noe av det som er problemet/utfordringen med å bygge mobilnett i byer.  Avhengig av hvor senderne er plassert så kan signalene dempes betydelig.  Vet selv om steder hvor dekningen varerer fra maks til min i løpet av en 15-20 meter.  Ett stort betongbygg eller bygning med bly-vinduer (noe som er vanlig i nyere bygg for å dempe varmetap) kan nesten "drepe" mobilsignaler.  

 

Dette er problemstillinger som alle operatører opplever.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Jeg for min del synes dem begge tenker (litt) feil..., da det er forskjell på signalstyke og rekkevidde av de forskjellige typene nett.

 

 

 

 

 

Steng 2G-nettet, ikke av grunner som å utestenge utstyr. Men, en gang må man ta affære og fornye seg, selv på utstyrssiden. Kom igjen!

 

Et stykk mindre G-nett å måtte switch'e mellom  :wee:

 

Det er frekvensen som avgjør rekkevidden, så 4G over 800 Mhz må nødvendigvis nå lengre enn 4G over 2600 Mhz. Men båndbredden vil lide bittelitt når man går ned i frekvens.

 

 

 

- Jeg tror du misforsto meg litt der...

 

Jeg sa ikke noe om å ikke kunne stenge spesifikke nett?

Men det blir som å skyte seg selv i foten om man stenger et nett som fortsatt er nødvendig.

Da ikke alle har 4G+-dekkning, eller 4G-dekkning for den sakens skyld.

 

Der finnes også fortsatt plasser der man ikke en gang har 3G-dekkning.

Så da gjør man seg selv en bjørnetjeneste ved å stenge GSM og GPRS-nettet.

 

Det jeg var inne på var det å gi mobil-dekkning til flest mulig menesker, i motsettning til å kunne tilby høyest mulige hastighet, som ikke alle for gleden av sånn som situasjonen er den dag idag.

 

Når det målet er nådd så kan man bygge videre på total dekkningen ved å tilby tilgang til bedre standarder, og over tid kan begynne å fase ut det som ikke lengre har noen nytteverdig.

 

Men å fase ut alt utenom et nett er definitivt en risikosport, da det hadde vært surt om 4G-dekkningen skulle plutselig falle bort i et område på grunn av tekniske problemer og man ikke har noen nødløsninger å falle tilbake på.

 

Det gjelder nok ikke alle..., men jeg er ganske så sikker på at der er noen der ute som føler seg fullstendig hjelpeløs uten mobilen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...