Gå til innhold

TEST: DEKNINGSTEST: Norges største test av mobildekning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

IKKE PRØV DETTE SELV! Hvis du tester med Ookla Speedtest kan du fort bruke 200-400 MB av datapakka di. Hvis du er over på overforbruk eller har en dårlig avtale kan det koste deg flere hundrelapper å teste.

Lenke til kommentar

Tek er nok sponset av netcom\telenor.

 

Men ja tror det er dyrt, særlig med netcom\telenor.

Tror regningen kom på 5000 kr eller noe slik, dermed hadde man fått mye mere valuta for pengene med fiber.

Særlig hvis man kun skal teste speedtest.

 

Fordelen med app, er det er ikke like optimalisert for høye hastighet, ofte er 100 mbit maks.

Hadde man tatt i bruk 4.5G eller 4g+ ville nok prisen ha vært stiv.

 

Kanskje tek kan teste stabiliteten på rask hastighet?

 

 

Netcom SMART Total

Dette kunne tek teste. Om de gir hva det lover, for tror man må bytte mobilen\routeren hvis dette skal være mulig.

Få steder hvor man får 300 mbit trådløs gjennom 4g+.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tom Bäcker:

Veldig godt poeng. Folk bør kun teste linja nær slutten av måneden om de ikke ennå har brukt opp kvota si.

Testen fungerer ved at den laster ned en stor mengde data, og måler hvor lang tid det tar å overføre denne datamengden.

Dette går selvsagt hardt ut over små datakvoter.

 

En annen viktig faktor er at jeg vet selv om min operatør har god dekning der jeg bor og oppholder meg.

Hvilket nett som vinner en dekningstest er mindre viktig enn hvilket selskap som har dekning der jeg bor, jobber, trener, eller liknende.

Det er ike lengre mulig å kåre en vinner som alltid er best. Folk vil ha ulike erfaringer avhengig av nærmeste basestasjon, geografi og husets byggmateriale.

 

Folk må foreta sin egen dekningstest på sine mest brukte steder.

Sammenlikn med hva slags dekning venner oppnår på samme sted.

Jeg byttet fra Netcom til Telenor for noen år siden da jeg sammenliknet med en fetter som hadde Telenor.

Han fikk 3 ganger raskere nedlastning. Fra GPRS til EDGE.

Etter at både Telenor og Telia fikk 3G har jeg kunnet velge operatør med Telia-nett igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne testen er så teoretisk at det vl knapt ha noe med virkeligheten å gjøre. Det blir som å teste SSD / HDD med kun de største filer og konkludere at det er ganske likt.

 

Det blir for barnlig - Internett og nettverk er litt mer komplisert enn nedlasting av enkelt filer som i tillegg ligger på servere i naboromet til Telenor / Telia i Oslo.

Lenke til kommentar

Så lenge dere har varslet telenor/tele2/ice om dette i forkant, så er all data dere har samlet inn ugyldig.

 

Noe av poeng ved og  ha test som er forbrukerrettet altså med de vanlige vilkårene som vi som forbruekr får, ikke de dere får når dere får enten utlevert simkort eller fått tilpasset abonnementet  deres.

 

Telenor/Tele2/Ice ønsker jo selvkalrt komme bra ut så da gir de jo dere QOS.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tom Bäcker:

Veldig godt poeng.

Folk bør kun teste linja nær slutten av måneden om de ikke ennå har brukt opp kvota si.

Testen fungerer ved at den laster ned en stor mengde data, og måler hvor lang tid det tar å overføre denne datamengden.

Dette går selvsagt hardt ut over små datakvoter.

 

En annen viktig faktor er at jeg vet selv om min operatør har god dekning der jeg bor og oppholder meg.

Hvilket nett som vinner en dekningstest er mindre viktig enn hvilket selskap som har dekning der jeg bor, jobber, trener, eller liknende.

Det er ike lengre mulig å kåre en vinner som alltid er best.

Folk vil ha ulike erfaringer avhengig av nærmeste basestasjon, geografi og husets byggmateriale.

 

Folk må foreta sin egen dekningstest på sine mest brukte steder.

Sammenlikn med hva slags dekning venner oppnår på samme sted.

Jeg byttet fra Netcom til Telenor for noen år siden da jeg sammenliknet med en fetter som hadde Telenor.

Han fikk 3 ganger raskere nedlastning. Fra GPRS til EDGE.

Etter at både Telenor og Telia fikk 3G har jeg kunnet velge operatør med Telia-nett igjen.

 

 

 

 

- Jeg er veldig enig i det du sier...

For min del så er det stikk motsatt.

 

Jeg gikk i fra Telia-nett(3G) via "UCAN2" og over til OneCall da Telenor hadde satt opp flere (Minst 3 stk. om jeg ikke tar helt feil?) basestasjoner utover øygruppen på nordre enden av Bømlo.

Alt var bare fryd og gammen helt til Telia gikk til oppkjøp av OneCall..., så nå er jeg like langt...

Fordi Telia-dekningen der er helt elendig.

 

Mye har som du sier med beliggenheten av nærmeste basestasjon, toppografi, etc...

Men jeg tror også at det har en del å gjøre med hvilken mobiltelefon man har.

Da ikke alle er bygget helt likt og det igjen vil føre til at noen mobiltelefoner vil kunne ta imot signalene bedre enn andre.

 

Noe som TEK/HW snakket litt om tilbake i rundt 2014 om jeg ikke husker helt feil.

Da ble det nevnt at EU var innepå tanken om å innføre krav til prdusentene om å merke mobiler og lignende med noe 'ala' Energimerkingen av andre elektroniske produkter, som f.eks. Tørketrommler og/eller kjøleskap(NB!...: Nå også Leiligheter og Hus...!!!).

Men altså i dette tilfellet så er det snakk om antennens evne til å ta imot signaler.

 

Generell energimerkning av mobil og lignende hadde ikke vært så dumt det heller, da det hadde medført at det hadde blitt innført et minstekrav til strømgjerrighet i sånne produkter også.

 

Selv om at det i dag har blitt bedre enn det var før så er det fortsatt et ganske stort skille mellom den mest gjerrige og den mest gulpske mobiltelefonen der ute.

For ikke å snakke om bærbare datamaskiner..., men det blir en diskusjon for en annen anledning.

Lenke til kommentar

Energimerking av mobil er ingen dum idè. Da kanskje Samsung begrenser bloatware som konstant kjører i bakgrunnen for å oppnå bedre score.

En EU-regel som krever at alle apper skal kunne avinstalleres på vanlig måte er heller ikke dumt.

 

Det stemmer at det er forskjell på hvilke frekvenser telefonene støtter.

En eldre telefon som ikke støtter alle frekvensene vil kunne gå glipp av 4G enkelte steder.

Lenke til kommentar

"På nordvest-landet og i Mellom-Norge er Telenor litt bedre enn Telia," For min del er det kun Telenor som har dekning der jeg ferdes.

 

For øvrig er det slik at dersom hastighet og dekning er tilnærmet lik, så må man se på hva annet som er inkludert i abonnementet. I mitt bedriftsabonnement har jeg 1TB lagringsplass i OneDrive bl.a. Dette er for meg viktigere enn om jeg oppnår 15 eller mer i hastighet.

Lenke til kommentar

Kva er greia med å så og seie ikkje teste i Sogn og Fjordane? Der er jo omtrent ingen målingar i heile Sogn og Fjordane før nokre få heilt langs grensa til Møre og Romsdal (Måløy og Stadlandet). Målinga som er gjort på Vestkapp er dessutan gjort 150 meter frå ei Telenormast (kva teknologi telenor har installert der har eg ikkje oversikt over). Men ser ikkje hensikta med å måle der når ingen bur på toppen av Vestkapp (Kjerringa som fjellet heiter), men i bygdene i dalane rett nedafor. Der har det vore elendig dekning i lang tid og i perioder ingen dekning etter at Telenor fjerna dei øverste 50 meterane av masta på grunn av skade. Telenor informerte ikkje om dette før dei gjorde det og det tok lang tid før det blei gjeve noko svar etter mange klager frå folk i området. Telenor blei til slutt politianmeldt ca 6md seinare. Utfallet av det, og kva endringar Telenor har gjort no snart to år seinare har eg ikkje noko oversikt over, men det er nok truleg utbedra. Poenget er at når ein først er i området så er det veldig misvisande å måle der om hensikta er å faktisk sjekke korleis det faktisk er å bruke dei ulike netta, i kvart fall når det er gjort så få målingar i det området og i heile Sogn og Fjordane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telia har ikke dekning to steder jeg har bruk for mobilen (i Sør-Rogaland), da snakker jeg ikke om lav datahastighet, da snakker jeg om ikke dekning i det hele tatt, så jeg får ikke engang brukt telefonen til primæroppgaven - ringe med den.

 

Så jeg er "låst" til Telenor sitt nett enn så lenge. Har abonnement fra Hello.

 

Men er åpen for å bytte til Telia om de finner på å bygge ut nettet der jeg trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen viktig faktor er at jeg vet selv om min operatør har god dekning der jeg bor og oppholder meg.

Hvilket nett som vinner en dekningstest er mindre viktig enn hvilket selskap som har dekning der jeg bor, jobber, trener, eller liknende.

Det er ike lengre mulig å kåre en vinner som alltid er best. Folk vil ha ulike erfaringer avhengig av nærmeste basestasjon, geografi og husets byggmateriale.

 

Folk må foreta sin egen dekningstest på sine mest brukte steder.

Sammenlikn med hva slags dekning venner oppnår på samme sted.

Jeg byttet fra Netcom til Telenor for noen år siden da jeg sammenliknet med en fetter som hadde Telenor.

Han fikk 3 ganger raskere nedlastning. Fra GPRS til EDGE.

Etter at både Telenor og Telia fikk 3G har jeg kunnet velge operatør med Telia-nett igjen.

 

100 % einig med deg. Eg ferdast mykje i skog og mark, medan desse testane ofte fokuserer på område nær allfarveg. Ein test som dette er på det næraste verdilaus for meg, det er mine eigne erfaringar og erfaringane til slekt og vener som vert avgjerande for min del.

 

Arbeidsgjevaren min kjem no til å skifte frå Telia til Telenor rett og slett av den enkle grunn at Telia er svært mykje dårlegare på ein del plassar der det er viktig for oss å ha dekning.

 

For min del synest eg det er synd at det skal brukast ressursar på å ha fleire separate mobilnett her i landet. Eg meiner staten burde ha bygd ut mobilnettet, og så kunne dei ulike tenesteleverandørane kjøpt seg inn i nettet med ein prosentdel som svarar til kor stor del av kundemassen dei har. På denne måten kunne dekninga vore mykje betre alle plassar, uavhengig av kva for ein tenesteleverandør ein har.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...