Gå til innhold

Ni norske spill får støtte fra Norsk filminstitutt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis en ikke har nok tro på sitt eget produkt at en ikke vil ofre for å se det gjennomført eller ikke klarer å få investorer til støtte seg, så kanskje ikke disse prosjektene skulle eksistert til å begynne med?

 

Samtidig når vi allerede blir skattet 35% bare i inntekt skatt så hvorfor ikke la noe av det gå til spill industrien istedenfor bare de tradisjonelle fjøsnissene i det Norske kulturlivet. Alt i alt er dette positivt gitt forutsetningene vi lever under imo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

<Snipp>

 

Jeg skjønner ikke hvorfor skattebetalerne må være med å finansiere ting som kunst, musikk, film og spill. De som ønsker å drive på med disse tingene må være velkomne til det, men de får klare seg på egen hånd slik som alle andre som ønsker å skape noe.
Lenke til kommentar

Noen av disse selskapene har tjent mange millioner.

 

Hvorfor gis pengene til selskaper som allerede har etablert seg? 

 

Er ikke en tilhenger av denne ordningen, men ville i det minste forvente at pengene ble brukt på nyetablerte for å hjelpe de å komme i gang. Ikke som ekstra lommepenger til de som allerede har et veldig godt fotfeste i bransjen. 

Lenke til kommentar

 

<Snipp>

Jeg skjønner ikke hvorfor skattebetalerne må være med å finansiere ting som kunst, musikk, film og spill. De som ønsker å drive på med disse tingene må være velkomne til det, men de får klare seg på egen hånd slik som alle andre som ønsker å skape noe.

 

 

Er enig med deg, men kollusjonen i staten er for stor og det er for store summer som står på spill at dette vil aldri bli forandret med mindre en ekstern faktor endrer det. Bare se på LO og tenk på hvordan en privat organisasjon i et demokratisk samfunn har rett til å kontrollere 100% av statlige ansatte etter Einar Gerhardsen innførte redskapsbyråkratiet. Kollusjonen er for enorm at de som havner på utsiden ikke har noen mulighet til å forandre systemet.

Lenke til kommentar

 

<Snipp>

Jeg skjønner ikke hvorfor skattebetalerne må være med å finansiere ting som kunst, musikk, film og spill. De som ønsker å drive på med disse tingene må være velkomne til det, men de får klare seg på egen hånd slik som alle andre som ønsker å skape noe.

 

 

Samfunnet vårt mener, gjennom våre folkevalgte, at skatt ikke bare skal dekke det mest grunnleggende, men også brukes for å skape kreativitet, livsglede, innovasjon og inspirasjon blant våre landsmenn. Se på kvalitetsforskjellen på NRK og private kanaler. De sistnevnte renner over av billige, bedritne realityprogrammer, som gjør folk til smakløse idioter. Vi er heldige som har gratis tilgang til alternativer til rennestein-kulturen som de private tilbyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

<Snipp>

Jeg skjønner ikke hvorfor skattebetalerne må være med å finansiere ting som kunst, musikk, film og spill. De som ønsker å drive på med disse tingene må være velkomne til det, men de får klare seg på egen hånd slik som alle andre som ønsker å skape noe.

 

 

Samfunnet vårt mener, gjennom våre folkevalgte, at skatt ikke bare skal dekke det mest grunnleggende, men også brukes for å skape kreativitet, livsglede, innovasjon og inspirasjon blant våre landsmenn. Se på kvalitetsforskjellen på NRK og private kanaler. De sistnevnte renner over av billige, bedritne realityprogrammer, som gjør folk til smakløse idioter. Vi er heldige som har gratis tilgang til alternativer til rennestein-kulturen som de private tilbyr. 

 

 

Det er ingenting som er så lett som å være gavmild med andre folk sine penger. Folkevalgte bruker sin politiske makt til å øke offentlige budsjett til å fordele goder til sine støttere. Kvaliteten som NRK har er kjøpte dokumentarer fra utlandet, Norsk produserte programmene er drit uten like og hvis du har studert mediekunnskap ser du hvor amatørmessig og latskap de bruker for å fylle ut programmene. Når folk snakker om "Samfunnet" og "Mine Landsmenn" så vær på vakt, gratis sier han som om NRK lisensen ikke eksisterer og at kultur departementet ansatte er betalt av regnbue og enhjørning penger. Dette er en ren løgn, NRK er ikke gratis, det finnes ikke noen offentlige goder som er gratis.

Endret av Gunman1986
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Samfunnet vårt mener, gjennom våre folkevalgte, at skatt ikke bare skal dekke det mest grunnleggende, men også brukes for å skape kreativitet, livsglede, innovasjon og inspirasjon blant våre landsmenn. Se på kvalitetsforskjellen på NRK og private kanaler. De sistnevnte renner over av billige, bedritne realityprogrammer, som gjør folk til smakløse idioter. Vi er heldige som har gratis tilgang til alternativer til rennestein-kulturen som de private tilbyr. 

Det er ikke "samfunnet" eller "fellesskapet" som mener dette, det er politikerne; og politikernes meninger gjenspeiler ikke nødvendigvis folkets meninger. Dessuten med den retorikken du bruker her så er det jo nesten ingen grense for hva skattebetalerne må være med å betale for.

 

Ellers synes jeg ikke NRK er spesielt mye bedre enn for eks Discovery, BBC eller National Geographic. NRK er heller ikke, som Gunman påpeker, gratis. NRK finansieres ved å tvangsinnkreve milliarder av lisenskroner fra alle med TV i dette landet.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

<Snipp>

Jeg skjønner ikke hvorfor skattebetalerne må være med å finansiere ting som kunst, musikk, film og spill. De som ønsker å drive på med disse tingene må være velkomne til det, men de får klare seg på egen hånd slik som alle andre som ønsker å skape noe.

 

 

Dette er ikke spesielt for kultur! De fleste andre som ønsker å skape noe har flust med støtteordninger å søke på de og. Det er ekstremt mange fond og støtteordninger for entrepenørskap og innovasjon i Norge og EU.

 

Hvorvidt det burde være sånn dog er jo naturligvis bare et spørsmål om politikk. Bør vi gi penger til forskning? Til å skape nye arbeidsplasser? Til kultur? Eller er statskassa kun for å drifte velferd og infrastruktur, uavhengig av hva annet som måtte være samfunnsnyttig på sikt?

Lenke til kommentar

Noen av disse selskapene har tjent mange millioner.

 

Hvorfor gis pengene til selskaper som allerede har etablert seg? 

 

Er ikke en tilhenger av denne ordningen, men ville i det minste forvente at pengene ble brukt på nyetablerte for å hjelpe de å komme i gang. Ikke som ekstra lommepenger til de som allerede har et veldig godt fotfeste i bransjen. 

 

De aller fleste selskapene i norsk spillbransje har svært dårlig økonomi, så "etablerte" slik du mener det finnes det faktisk ikke mange av! I tillegg så har vel filmfondet en målsetting om at så mange av prosjektene de gir penger til som mulig skal realiseres. Det gjør jo naturlig nok at de ofte velger studio som har bevist de evner å levere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette er ikke spesielt for kultur! De fleste andre som ønsker å skape noe har flust med støtteordninger å søke på de og. Det er ekstremt mange fond og støtteordninger for entrepenørskap og innovasjon i Norge og EU.

 

Hvorvidt det burde være sånn dog er jo naturligvis bare et spørsmål om politikk. Bør vi gi penger til forskning? Til å skape nye arbeidsplasser? Til kultur? Eller er statskassa kun for å drifte velferd og infrastruktur, uavhengig av hva annet som måtte være samfunnsnyttig på sikt?

Spill er vel en slags kultur, og kultur bør være noe som man selv må finansiere dersom man vil bedrive med. For å si det sånn: jeg går ikke og forlanger penger av andre for at jeg skal kunne holde på med mine hobbyer.

 

De andre tingene du spør om er vel egentlig tema for en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...