Gå til innhold

Google skal trolig vise frem en Oculus-konkurrent om få dager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Totalt uinteressant for meg med en VR-løsning som ikke er tilknyttet skikkelig maskinvare. Smak på betydningen av VR, Virtual Reality. Reality kommer ikke av å kunne se seg rundt i Mariolignende spill.

 

Litt flåsete kanskje, for de kan sikkert være morrosamme de også. Men jeg vil at utviklere vil ha muligheten til å faktisk utvikle noe som er bra. Men, med causual markedets store inntog så blir vel det meste på linje med mobilspill...

Lenke til kommentar

Hvorfor trekkes Oculus og ikke Vive frem i overskriften egentlig? Det er vel Vive som foreløpig leder an high end VR så vidt jeg vet?

 

Hvorvidt de leder an kan vel diskuteres, men OR var helt klart den aktøren som virkelig satte fart på VR-utviklingen i den formen vi ser i dag. Og inntil markedet er etablert vil det også være relevant å referere til OR om man skal referere til noen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å gud, enda flere aktører i VR "bransjen".

VR kommer til å kollapse på samme måte som 3D, Smart TV og buede skjermer.

 

Du leste det her først.

 

Antall aktører har da ingenting å gjøre med levedyktigheten til et produkt?

 

Hva er det som indikerer at Smart TV kommer til å forsvinne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Google skal trolig vise frem en Oculus-konkurrent om få dager"

«Android VR» er verken avhengig av mobil eller PC."

 

Her er det bommet litt igjen, riktig tittel her skal være:

""Google skal trolig vise frem en Samsung-konkurrent om få dager""

 

 

 

 

"fullblods konkurrent til Oculus Rift og HTC Vive"

 

"Ifølge Rojas vil Android VR bli kraftigere enn de mobile løsningene som Samsung Gear VR, men ikke like potent som Oculus Rift og HTC Vive."

 

"Det som er kjent fra før, og som Rojas også bekreftet i en separat Twitter-melding, er at Googles VR-fremstøt blir et selvstendig produkt som ikke er avhengig av PC. I lys av dette er nok ikke direkte overraskende at produktet ikke kan matche de to konkurrentene når det gjelder ytelse."

 

 

Her er altså overskriften at Oculus får en ny konkurrent... Hallo HTC og Oculus er konkurrenter på highendVR fronten.... Spill som er utviklet til Vive og Rift krever for mye regnekraft til å kjøres på en mobil løsning.

 

Google sin løsning kommer til å gruse Gear VR, men Samsung utvikler allerede et svar på Google's «Android VR», det er Samsung og Google som blir konkurrenter her.,.

 

Så påstås det at dette blir en "fullbloods" konkurrent til Vive og Rift samtidig som artikkel forfatteren følger opp med at produktet ikke kan matche Rift og Vive på ytelse fordi det ikke drives av en kraftig PC. Paradoks much?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å gud, enda flere aktører i VR "bransjen".

VR kommer til å kollapse på samme måte som 3D, Smart TV og buede skjermer.

 

Du leste det her først.

Du tar nok desverre feil i denne påstanden.

 

VR er veldig nyttig i både spill eller annen "TV underholdning".

Du blir garantert overbevist innen kort tid skal du se. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oculus kunne blitt med på OpenVR de og, men neida, de skulle sitt egent sære og lukkede miljø.

 

De har ikke noe sært og lukket miljø som sådan, i den forstand vi tenker HW og SW økosystemer. Alle kan lage spill og programmer til OR uten å betale en krone til Oculus. Men de må benytte seg av OR SDK og programmere direkte inn mot OR.

 

OSVR er ikke en konkurrent til OR, OSVR støtter allerede OR.

Lenke til kommentar

 

Å gud, enda flere aktører i VR "bransjen".

VR kommer til å kollapse på samme måte som 3D, Smart TV og buede skjermer.

 

Du leste det her først.

 

Antall aktører har da ingenting å gjøre med levedyktigheten til et produkt?

 

Hva er det som indikerer at Smart TV kommer til å forsvinne?

1: Helt korrekt, men VR har ingen fremtid. Det hadde den heller ikke på 90-tallet.

2:Hvem bruker smart TV? Ingen. Ergo: døende.

 

Vis gjerne tall som motviser påstandene.

Lenke til kommentar

 

Å gud, enda flere aktører i VR "bransjen".

VR kommer til å kollapse på samme måte som 3D, Smart TV og buede skjermer.

 

Du leste det her først.

Du tar nok desverre feil i denne påstanden.

 

VR er veldig nyttig i både spill eller annen "TV underholdning".

Du blir garantert overbevist innen kort tid skal du se. ;)

Sikkert, på samme måte som buede skjermer og 3D! :O

En av de store problemene med vr er de gedigene brillene og haugvis med kabler. Folk gidder jo ikke å bruke 3D briller, hvordan tror du folk reagerer på VR brillene da?

Intensjonen er god, men det kommer aldri til å ta av. Dessuten koster de en formue.

Lenke til kommentar

Sikkert, på samme måte som buede skjermer og 3D! :O

En av de store problemene med vr er de gedigene brillene og haugvis med kabler. Folk gidder jo ikke å bruke 3D briller, hvordan tror du folk reagerer på VR brillene da?

Intensjonen er god, men det kommer aldri til å ta av. Dessuten koster de en formue.

Litt usikker på om du har noe erfaring rundt VR. virker ikke sånn.

 

Iallefall de største innen VR har kun én kabel fra PC til headset. (Oculus og HTC Vive).

 

3D briller og VR briller er jo 2 helt forskjellige ting. Helt andre bruksområder.

 

Jo, den vil ta av. det gjør den allerede. Prisen er stiv ja. men sånt bedrer jo seg.

 

Husker i starten når de første 40" flat TVene kostet 40k+. når får man de jo nesten kasta etter seg :p

Lenke til kommentar

Dette er ikke en konkurrent til Oculus og Vive og da blir det litt meningsløst å sammenligne med dem. Fiat mot Mercedes.

 

Skal man sammenligne med Oculus og Vive må det være noe som er bedre enn dem.

 

4K, som følger alle bevegelser, som har masse ekstrautstyr for full VR, ikke noe kvalme, fantasiske bilder og audio...

 

Det blir jo Oculus 2 og Vive 2. Men økt konkurranse hadde gitt bedre og billigere produkter raskere.

Lenke til kommentar

 

 

Å gud, enda flere aktører i VR "bransjen".

VR kommer til å kollapse på samme måte som 3D, Smart TV og buede skjermer.

 

Du leste det her først.

 

Antall aktører har da ingenting å gjøre med levedyktigheten til et produkt?

 

Hva er det som indikerer at Smart TV kommer til å forsvinne?

1: Helt korrekt, men VR har ingen fremtid. Det hadde den heller ikke på 90-tallet.

2:Hvem bruker smart TV? Ingen. Ergo: døende.

 

Vis gjerne tall som motviser påstandene.

Jeg har brukt smarttv i mange år, først brukte jeg Samsung 8000 serien og en Samsung 6000 serie. Brukte apper som HBO Nordic, Netflix og Spotify.

 

På LG OLED TV med WebOS brukte jeg Netflix (der var ikke Hbo Nordic og jeg hadde da byttet til Google Play Music).

 

Men så solgte jeg LG OLED TV og kjøpte Sony 4K 65" bak-led TV i fjor. Den har da Android TV, nå har jeg ikke lenger Hbo Nordic, men tror den appen fins på Android TV.

 

Appene jeg primært bruker på tven er da Netflix med 4K innhold som er veeeeesentlig mye bedre enn 1080P! I tillegg bruker jeg Google Play Music og en del andre apper. Har også sendt noen apper OTA fra mobilen til TVen (apper som ikke fins i butikken). I teorien kunne jeg spilt spill og slikt, men da bruker jeg heller PCen eller PS4.

 

Det fins ikke mange mediespillere som gir 4K netflix.. Forresten er det Plex på Android TV, WebOS og Samsung sine OS (Tizen og det forrige), så man kan ha egen medieserver osv også.

 

Jeg bruker også den innebygde castefunksjonen i Android TV som jeg før hadde chromecast for. dvs sender da youtube osv rett til tven. (kan også speile mobilen rett mot tven).

 

Så jeg og andre bruker i høyst grad Smart TV :-) Jeg er langt fra den eneste. Men klart smarttv er best for de som bruker strømmetjenester og har en smarttv som har de tjenestene de bruker.

 

Man kan selvsagt koble en PC til tven, men da får du ikke 4K netflix for eksempel. Men hvis det ikke er viktig for deg og du vil ha PC osv, bytte input, m.m. så er det jo en grei løsning. Men jeg personlig liker smarte smart-tver... :-)

Lenke til kommentar

Dette er ikke en konkurrent til Oculus og Vive og da blir det litt meningsløst å sammenligne med dem. Fiat mot Mercedes.

 

Skal man sammenligne med Oculus og Vive må det være noe som er bedre enn dem.

 

4K, som følger alle bevegelser, som har masse ekstrautstyr for full VR, ikke noe kvalme, fantasiske bilder og audio...

 

Det blir jo Oculus 2 og Vive 2. Men økt konkurranse hadde gitt bedre og billigere produkter raskere.

Selvfølgelig kan man sammenligne med OR og Vive, på samme måte som man faktisk kan sammenligne en Fiat med en Mercedes, eller en dyr og billig mobiltelefon.

 

Ser man eksempelvis på konsoll vs gaming PC så kan ingen argumentere mot at en PC rent teknisk sett vil være overlegen konsollen. Like fullt har konsoll en enorm målgruppe, og utviklere har stor fokus på disse. De enklere konsollene har nemmelig flere fordeler, de er billige, lette å ta i bruk, krever lite vedlikehold, krever ikke oppdatering (maskinvare) og de er lette og forstå. Man kjøper en av to (jeg vet) produsenter og mer teknisk behøver man ikke være.

 

For utviklere gir det en stabil plattform. Alle har samme maskinvare, alle har samme kontroller, og man ingen forventer like stor grafikk og spillteknisk utvikling som man har gjort på PC.

 

OR og Vive vil trolig være totalt overlegne Googles alternativ på de fleste tekniske måter. Men, en billigere pris, enklere og billigere spill, og alt det som følger med causual markedet vil kunne bety at utviklere slipper unna med enklere spill som kan selges i stort antall, slik vi allerede ser på mobil og nettbrett.

 

Hvis det enkle er bra nok for ekstremt mange, hvorfor da bruke ekstremt mye mer resurser på å utvikle for de få som kjøper dyrere utstyr. Hvor mange av oss har ikke de siste årene ventet på spill som utfordrer gaming riggen, men som har innsett at konsollene henger i utviklingen som et blylodd. Eller som har sett at alt skal dummes ned og gjøres så glatt og lett at enhver idiot skal kunne kjenne på mestringsfølelsen.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det snakk om VR briller som plasserer seg på et nivå mellom MobilVR og PC VR, hvor det ligger an til at det blir kamp på kniven om kundene mellom Samsung og Google,

(og Samsung får antageligvis litt teknisk drahjelp fra Oculus og John Carmack slik som de gjorde med Gear VR.)

 

 

Å påstå at Android VR er det samme som Rift og Vive er skivebom. Vive og Rift kan kjøre de samme spillene, Android VR kan ikke matche minmumskravene for å spille disse spillene og konkurrerer derfor ikke på highend markedet.

 

Samsung utvikler også standalone VR briller i samme gate som Google's Android VR så spillutviklere som satser på dette mellomsegmentet vil kunne lage spill til begge disse..

 

Samsung og Google vil altså konkurrere mot hverandre. Ikke som media liker å fremstille det som Google eller Samsung mot Oculus og HTC.

 

Selvfølgelig kan man sammenligne med OR og Vive, på samme måte som man faktisk kan sammenligne en motorisert rullestol med en Mercedes, eller en billig tastetelefon med en dyr smarttelefon. Men selv om det er fristende å fokusere på likhetene mellom disse istedet for forskjellene, bør en sette en grense et sted.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...