Gå til innhold

Med denne riggen skal vi teste nye grafikkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal dere kjøre minnet på lavere hastighet enn 2800mhz? Ddr4 er råbillig og selv 3600mhz ddr4 er billig. Nå finnes det tilogmed ddr4 4133mhz som er på lager her i Norge. Vi snakker om hele 1300kr for 3600mhz 16GB pdd.  :) 

Greitt nok at E plattformen er valgt bort, men er det ikkje best med minst mulig flaskehalser?

Potensielt med en f.eks 5960x kunne dere testet cpuskalering på flere kjerner ved å disablet noen. Ved å ha høyere minnehastighet som standard, så er det lettere å teste minnehastighetskalering også, ved å sette ned hastighet.

Slik info liker iallefall jeg å vite om ved benchmarking av skjermkort i spill.

 

Nei for all del ha litt flaskehals i testmaskinen, så kanskje nyere skjermkort ikkje vil få så stor forskjell som de kanskje har.

 

Spill bruker ikkje mere enn 4 kjerner uansett?  :hmm:

 

Jo visst gjør det det. Velkommen til 2016 gutter og jenter!

 

The Division med 5960x @ 4500mhz HT=off

 

cpu%20division.png

Endret av Nizzen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Med seg på laget har denne prosessoren et skikkelig «premium» hovedkort basert på Z170A-brikkesettet, nemlig MSI Xpower Gaming Titanium Edition (Prisguide.no). Dette lar oss kjøre både to- og tre-vei SLI-oppsett uten å svette,

I følge manualen klarer dette kortet bare SLI/CF i 8x/8x eller 8x/4x/4x. Kan ikke det bli flaskehals med nye skjermkort?

 

 

 

Selv om det "kjører 2 og 3-vei sli uten å svette", så er det vel kanskje ikke planen til tek.no ?

 

Jeg synes det har blitt mer og mer artikler jeg liker å lese på tek.no om dagen. For ikke alt for lenge siden var det mye mas fra forumbrukere i kommentarfeltet på så å si samtlige artikler. Jeg liker utviklingen, men er nok redd jeg ikke kommer til å bry meg med tek.no sine tester av skjermkort. Det er veldig omfattende og tidkrevende å gjøre dette grundig. Og det er nok av internasjonale nettsider som har resurser til å gjøre dette.

 

Jeg håper virkelig tek.no, jeg håper! Vi får se! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå spør jeg bare fordi jeg er uvitende. Tidligere var det alltid tull når man byttet fra nVidia til Radeon.

 

Er det fortsatt slik at det er greit med den reinstall av Windows når man bytter mellom dem, eller holder det å avinstallere driverne?

 

Det er kanskje ikke største problemet for oss som gjør dette maks 1 gang i året - da stort sett alle jeg kjenner har spill installert på egen partisjon, men på en testbenk er det vel hyppigere veksel mellom nVidia og AMD?

Lenke til kommentar

Tilgi meg om jeg spør dumt men...

 

Gitt at man ellers har identiske komponent i en maskin (som til sammen bruker mindre enn 500W) - vil en 1000W strømforsyning trekker mer strøm enn en 500W strømforsyning?

 

Antakelig litt mer, da strømforskyninger ofte er mer effektive når de har litt last (de er mindre effektive på veldig lite av maks kapasitet, og helt opp mot maks kapasitet), men dette er avhengig av mange faktorer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bra spm og svar, lurer litt på dette selv

 

Greia er vel at byggekvaliteten ofte stiger i takt med kapasitet, samme med kjøling og dimensjonering på komponenter.

 

Vil det si at en strømforsyning med større kapasitet har høgere effektivitet gitt samme prosentvise last som en mindre ?

 

Og tommelfingelregelen virker ofte å være at det dobbelt max trekk av enkel til normal last er lurt da en strømforsyning er mest effektiv midt i spekteret.

Lenke til kommentar

Nå spør jeg bare fordi jeg er uvitende. Tidligere var det alltid tull når man byttet fra nVidia til Radeon.

 

Er det fortsatt slik at det er greit med den reinstall av Windows når man bytter mellom dem, eller holder det å avinstallere driverne?

 

Det er kanskje ikke største problemet for oss som gjør dette maks 1 gang i året - da stort sett alle jeg kjenner har spill installert på egen partisjon, men på en testbenk er det vel hyppigere veksel mellom nVidia og AMD?

 

Bare å kjøre DDU (Display Driver Uninstaller), så er ikke det noe problem. Rydder vekk alt av de gamle driverene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tilgi meg om jeg spør dumt men...

 

Gitt at man ellers har identiske komponent i en maskin (som til sammen bruker mindre enn 500W) - vil en 1000W strømforsyning trekker mer strøm enn en 500W strømforsyning?

 

Spørsmålet er ikke dumt i det hele tatt. Men for å svare på det, så bør man nesten se på hva du trekker av strømbruk.

 

I "idle" modus så kan det være at en 1000W-PSU trekker mere strøm enn en 500W-PSU, fordi den trenger litt mere strøm til å holde normaltemp. Dog er forskjellen så liten, at det er neglisjerbart.

 

Når du presser systemet, så vil en 1000W-PSU jobbe mindre anstrengt, og ikke bli så varm, som en 500W-PSU gitt at strømforbruket nærmer seg hva den minste klarer.

 

Det er en god regel å sjekke effektiviteten til PSUen, flere er merket som 80+ i enten gull sølv eller bronse-kategori, hvor man rett og slett ser hvor mye av oppgitt kapasitet den klarer å levere.

 

En 500W 80+ Gold kan godt være bruker mindre strøm enn en 1000W som ikke er 80+ sertifisert om ikke man er for nær "peak"-ytelsen i forbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...