Gå til innhold

TEST: Celluon PicoPro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det virker merkelig at det ikke skulle være mulig å drive projektoren 24/7 med lader tilkoplet. Jeg tolker det som at det ble benyttet en uoriginal lader ettersom den originale ikke passer i norsk vegguttak. Er det sikkert at laderen som ble brukt i stedet faktisk ga 5V@2A? Ville likt å se en oppdatering med bruk av original lader. Vi snakker tross alt ikke om noen formue så lenge laderen takler 230V.

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det virker merkelig at det ikke skulle være mulig å drive projektoren 24/7 med lader tilkoplet. Jeg tolker det som at det ble benyttet en uoriginal lader ettersom den originale ikke passer i norsk vegguttak. Er det sikkert at laderen som ble brukt i stedet faktisk ga 5V@2A? Ville likt å se en oppdatering med bruk av original lader. Vi snakker tross alt ikke om noen formue så lenge laderen takler 230V.

 

Tipper det har med varme over tid å gjøre. Varme tar livet av alle elektronikk hvis det ikke blir kjølt ned.

Mange tror for eksempel at LED lys ikke avgir varme, noe som er feil. Har en 3x1W lampe på pulten hjemme, og den er uten særlig kjøle elementer, og blir glovarm ved bruk over tid. Ikke mange sekundene jeg kan holde hånden på den. Alle seriøse LED pærer leveres med kjøleribber.

 

Laserpærer utvikler også varme, noe de også nevner i artikkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forsøkt mange ulike ladere til denne. Original lader leverer 5V / 2A. Jeg har opplevd litt ulike driftstider med Quick Charge-ladere, og den varer naturligvis kortere med 5V/1A-varianter. Men noe særlig over 8-9 timer klarer jeg ikke å holde den i gang uansett. Original lader er ikke ratet for over 5V / 2A, så det ser ikke ut til at det er noen ladetriks på gang i den originale - som skulle hatt muligheter for høyere spenning, i så fall.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes det virker merkelig at det ikke skulle være mulig å drive projektoren 24/7 med lader tilkoplet. Jeg tolker det som at det ble benyttet en uoriginal lader ettersom den originale ikke passer i norsk vegguttak. Er det sikkert at laderen som ble brukt i stedet faktisk ga 5V@2A? Ville likt å se en oppdatering med bruk av original lader. Vi snakker tross alt ikke om noen formue så lenge laderen takler 230V.

 

Tipper det har med varme over tid å gjøre. Varme tar livet av alle elektronikk hvis det ikke blir kjølt ned.

Mange tror for eksempel at LED lys ikke avgir varme, noe som er feil. Har en 3x1W lampe på pulten hjemme, og den er uten særlig kjøle elementer, og blir glovarm ved bruk over tid. Ikke mange sekundene jeg kan holde hånden på den. Alle seriøse LED pærer leveres med kjøleribber.

 

Laserpærer utvikler også varme, noe de også nevner i artikkelen.

Mange typer LED og det folk flest tenker på angående LED så avgir de ikke varme og ja, har selv LED lykter som blir varme, men det er en annen type LED..

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en PicoPro ved release. Hadde ingen problemer å bruke den kontinuerlige 24/7 med tanke på strøm. Problemet jeg møtte på var varme, og det var rett som det var at den kuttet fordi den gikk varm.

 

I bruk var prosjektoren en liten plage. Ingen justering for keystoning som sagt. Umulig å få satt den opp på en vettig måte uten å få et vrengt bilde, og fargene var noe knust, spesielt i de mørkere fargene. Men fargene var utrolig klare og vibrante. Et annet problem på disse PicoProene er fokus. Selve mekanismen brukt er utrolig billig og dårlig, noe som går igjen på hvert eksemplar. Om du skal bruke den til å lese tekst må du skalere opp teksten, ellers kan det bli litt vanskelig.

 

Det som er bra med PicoPro er at den har bedre bildeflyt enn alt annet på markede i dag. Den knuser kongen CRT på dette området og ikke nok med det, men den har så og si ingen input lag heller, akkurat som en CRT. 120Hz LCD med ULMB? Mindre lag (60Hz vs 120Hz), men langt fra like bra bilde.

 

PicoPro

Ingen input lag

Ingen pixel delay/korrupsjon eller ghosting

Vibrante farger

+ Beste bilde, størrelse tatt i betrakning

+ Teknisk sett perfekt til dataspilling og video

 

Dårlig kalibrert sortnivå, og litt manglende på gråskalaen

Ingen keystone justering

Dårlig fokus selv etter den interne software kalibreringen (selve mekanismen er for dårlig)

Laser speckle (kan unngåes ved bakprosjektering)

- Den blir glodvarm når når den viser mye lys på skjermen

 

 

+/- Raster Scan (60Hz oppdateringsfrekvens er for lite, men ikke på langt nær så ubehagelig som 60Hz CRT)

 

 

Av alle skjermteknologiene vi har i dag er laser desidert best, men alt til sitt bruk.

Endret av Antoweif
Lenke til kommentar

Veldig kjekt at dere tester denne typen produkter.

 

Den pris sammenligningen dere gjør, "ikke så dyr om en sammenligner med en dyrere mobil telefon" virker noe rar og overflødig..

 

Kan dere ellers forklare litt mer teknisk om hvordan denne projektor teknologien virker?

Er det i bunn og grunn en 1-LCD eller 3-LCD projektor med laser lyskilde fremfor LED eller UHP pære (får vi en ny "det er ikke en LED TV, kun en LCD TV med LED bak belysning" kategori?) ? Eller er det mer som en DLP projektor uten fargehjul (ingen bevegelige deler), med en RGB laser? Eller er det kanskje noe mer som en CRT projektor hvor en RGB laser tegner bildet direkte, piksel for piksel?

 

Er det mulig å stille lysstyrke på laseren direkte eller er den konstant? (bruker den mindre strøm om den viser ett mørkt bilde?)

 

Ett annet punkt: Dere nevner også at bildet alltid er i fokus uansett bilde størrelse/projektor avstand. Hvordan er dette mulig?

 

Angående temperatur/batteri/strømforbrukt,

Hva er det som blir varmt? batteri? Optikk? laseren? CPU/GPU?

Hvor stort batteri er det i denne enheten? Og hva er strømforbruket? (mer detaljer enn "trekker solide mengder strøm" :))?

Hvis faktisk er slik at den ikke klarer å spille av mer enn 9 timer pga batteriene blir varme (burde ikke bli varme om de ikke er i bruk), og/eller batteriene blir utladet, kan det jo virke som laderen er for svak? 2A/5V er jo endel effekt med tanke på at laseren er på 90mW og en mobil telefon klarer å lade ved bruk selv ved en 1A/5V lader.

 

Helt til slutt, har dere mulighet for noe info/sammenligning om hvor lys sterkt bilde ble? Hvordan var den sammenlignet med Yoga Tab 3 Pro dere testet "nylig" ?

Lenke til kommentar

keramikklampe: Prissammenlikningen er mest for å sette prisen i perspektiv. For de fleste er rundt 4000 kroner for en lommeprojektor en relativt kostbar enkeltting. I hvert fall om man risikerer å bli skuffet. Å se til mobiler er naturlig siden det gjerne er slike som vil være signalkilder for denne, og telefonene våre betaler vi gjerne veldig mye mer for i dag. Direkte sammenliknbare er de naturligvis ikke - det er bare en lettbeint måte å si at vi allerede har langt mer kostbare saker i lommene våre allerede :)

Rent teknisk er jeg ikke nerd nok til å ha stålkontroll på hva som foregår inni. Men av det jeg kan lese meg frem til er mikromekaniske (MEMS) speil og ikke en LCD-matrise slik som i mange av de rimeligste småprojektorene. Microvision som lager selve driverenheten skriver ikke DLP noe sted, men såvidt jeg vet er vi i samme nabolag som den gamle Texas Instruments-teknologien når vi begynner å snakke om speil.

Det er Microvision som lager driveren, og de kaller teknologien PicoP. Mer her:
http://www.microvision.com/technology/picop-display-technology/

Akkurat hvordan fokusløsningen foregår er jeg også litt usikker på. Enkelte i tråden her har snakket om autofokus, men jeg har ikke vært i stand til å se projektoren gjøre endringer i fokus - flytter jeg den frem og tilbake foran lerretet, er det alltid i fokus. Enten har den en helt ekstremt rask fokusmotur, eller så har den ingen i det hele tatt og det er noe annet som foregår. Muligens relatert til at den bruker laser og ikke ordinært lys? Såvidt meg bekjent er ikke "fokusfri" noe man snakker om for annet enn nettopp laserprojektorer.

Der du ser at projektoren ser ut til å være delt, virker å være skillet mellom projektordelen og teknikk+batteri-delen. Det er projektordelen som virkelig blir varm, mens den andre delen holder seg lunken under drift og lading. Batteriet er på 3100 mAh. (http://www.celluon.com/docs/PicoPro_Manual.pdf)

Vi har styrt unna å si så mye om lumen, ettersom laserprojektorer ikke forholder seg så godt til den enheten. Det jeg har lest meg frem til er at den skal ha en styrke på rundt 32 lumen, men at den for øyet ser vesentlig sterkere ut. Det kan virke som om laserbaserte projektorer har en del til felles med AMOLED-skjermer i så måte at de ikke er helt enkle å sammenlikne direkte med andre løsninger basert på rene måletall.

Igjen - helt nytt felt, så en del av dette fremstår også for oss som et lite stykke "magi", men det virker åpenbart at dette er et område som kan eksplodere dersom tilgjengeligheten øker :)

 

(Edit)

Og som nevnt over har jeg brukt mange ladere på denne - inkludert 5V/2A-ladere som har nøyaktig samme oppgitte spesifikasjoner som den medfølgende laderen. Det skal sies at jeg ikke har brukt den medfølgende laderen så langt, ettersom jeg har vært innom en 6-8 alternative varianter - med og uten Quick Charge, i alle tilgjengelige styrker. Det samme skjer hver gang - rundt 8-9 timer og den varsler om at den er tom for strøm.

 

Men det skal sies at det også virker som om bevegelser i bildet og farger/lystrykk påvirker tiden. Hvis jeg lar den fortsette å vise Youtube fra batterivarselet kommer klarer den seg i rundt ti-tjue minutter fra første varsel. Hvis jeg bare kobler fra i programvare på PC-en kan meldingen om å koble til med HDMI stå på lerretet i rundt en time. Da er det kun tekst med svarte områder rundt, og null bevegelse i bildet.

 

Det er ikke mulig å regulere lysstyrke på den. Såvidt jeg har funnet ut.

 

(Edit2)

 

Det var ikke jeg som testet Lenovo-nettbrettet, men jeg har såvidt sett det i drift, og har også hatt anledning til å prøve andre integrerte projektorer. Felles for dem er at lysstyrken - i hvert fall opplevd - er vesentlig svakere. Og så langt har jeg til gode å se native HD-oppløsning i noen integrerte løsninger. Yoga Tab 3 Pro kjører såvidt jeg vet 480p, som blir i kjipeste laget når bildet begynner å bli stort.

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@"keramikklampe" og "fjarle ":

 

Slik jeg i det minste innbiller meg at en laserprojektor fungerer er ved å sende ut (en) laserstråle®, og at denne/disse tegner opp bildene omtrent som bildene

blir tegnet opp linje for linje i en CRT-skjerm, men linje for linje, og ikke annenhver som i en CRT-TV (Vet ikke om det er annenhver linje eller linje for linje som tegnes opp i en CRT-monitor).

 

Siden en laserstråle ikke passerer gjennom et objektiv, men rettes rett mot lerretet (via et speil eventuellt), og ikke spres som "vanlig lys" blir den heller "aldri" uskarp, og trenger derfor heller ikke fokuseres på noe vis. Dermed vil bildet alltid forbli skarpt "automagiskt"...

 

Speilet fungerer vel heller ikke som i en DLP-projektor hvor speilet mer fungerer som av-/på-bryter for hvert enkelt piksel, men her fungerer speilet/speilene trolig heller som en enhet som retter laseren(e) mot riktig punkt(er) på lerretet. Usikker på om det er en laser som farges i riktig farge for hvert piksel, eller om det er tre (RGB-) lasere som vekselsvis tegner opp bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PicoPro bruker raster scan teknologi.

Lyset som blir generert av laser-diodene går rett inn i hver sin linse som fokuserer strålene (4 lasere - 4 linser), som videre blir ført via en speilbane til MEMS speilet som da tegner opp bilde du ser. Det er 4 lasere som sagt. 1 blå, 1 grønn og 2 røde. Grunnen til at det er 2 røde er for å redusere det som heter 'laser speckle'.

 

Ved varmgang er det selve laser-diodene som går varme. En hvit bakgrunn er nok til å få det til å koke her altså.

 

Angående sortnivå er det ingenting som stopper laser-teknologien fra å ha et perfekt stortnivå. PicoPro har ikke perfekt sortnivå, fordi de bruker en kalibreringsstripe av lys til noe mikkmakk inni selve PicoProen.

Endret av Antoweif
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker meget for info og linker til dere alle tre.

 

Har endelig fått litt bedre forståelse for denne "nye" projektor teknikken.

 

En liten korrigering i artikkel kan da være at projektoren ikke er utstyrt med èn 90mW laser, men 3-4 stk med en samlet effekt på 225-315mW (grønn 50mW + blå 85mW + rød 90mW * 2?). Da snakker vi egentlig om en ganske kraftig laser effekt skulle denne MEMS chippen/speilet gå i lås (eller projektoren for den skyld) og fokusere hele strålen på ett punkt..

 

Siden laserene "switcher", vil jo dette bety at ett mørkere bilde bruker mindre strøm og alle fordeler som kommer av dette (som OLED).

 

Med ett batteri på 3.1Ah ved 3.7V, havner vi på ca 12Wh. Testen dere sier ca 3 timer på batteri = forbruk på ca 4 Watt per time.

En 2A/5V lader leverer 10 Watt per time. Dette burde være nok til å drive projektoren, varmetap inkludert.

 

Så da stemmer det nok med Antoweif at det er varmen som skrur av projektoren. Det som jeg stusset litt over, var at dere også nevnte at den etter 8-9 timer klaget på for lite strøm (tomt batteri).

 

Dette bekrefter videre det Fjarle nevner om at Youtube visning sluker mer strøm og utvikler mer varme enn hvit tekst på svart bakgrunn. (selv om batterivarsel virker noe missvisende i og med at det egentlig er en temperatur varsel, med mindre batteriet faktisk blir tappet...??)

 

Igjen takk, det blir nok ett kjøp på meg også. Må bare finne ut om jeg skal gå for denne PicoPro eller Sony MPCL1.

Lenke til kommentar

keramikklampe: Det kunne vært så enkelt som at projektoren har feil oversettelser i on screen-menyene, men den har også en "gammeldags" batteriindikator på toppen, som viser ladestatus med LED-lys, og også disse viser at den er tom etter så lang tids bruk.

 

Fordi specen på USA-lader og de andre laderne er lik har jeg ikke brukt den originale så langt, men det skal forskes litt mer på det ved første anledning. Akkurat nå er originalladeren til denne med en kollega som er på tur. For alt jeg vet har de bygget inn annet fiksfakseri som gjør at den virker spesielt godt med denne - enkelte Quick Charge-ladere snakker for eksempel ekstremt dårlig med eldre enheter, så det er forskjell på ting her, selv om det egentlig ikke burde være det når det gjelder kompatibilitet.

 

Hvis du får tak i den er antakeligvis MPCL1 den beste, gitt at den har keystoning i kombo med samme bildemotor :)

Lenke til kommentar

Merkelig at Sonys skal ha så lav rating. Den har nøyaktig samme driver som denne - jeg leste 30 000 timer et annet sted, og jeg ser et lite virrvarr av påstander om alt mellom 10 og 30 000 timer som normal for laserprojektorer. Jeg har forsøkt å komme i kontakt med Celluons teknikere for spørsmål om ladebiten, og ser om de kan gi noe utfyllende på levetid.

 

Det sagt - dersom den faktisk sliter med å holde seg ladet uansett lader i de mest krevende situasjonene, har jeg en mistanke om at lampedød uansett ikke vil inntreffe før batteridød. Men igjen - nytt område, så det er veldig mye å finne ut av på en gang her :)

 

Oppdaterer testen med tallene fra bruksanvisningen i første omgang.

Lenke til kommentar

Håper det kommer flere UST til Norge etterhvert. Syntes det virker mer spennende.

 

Lg har en sak som selges i USA til 1500 dollar som lager 100" bilde bare noen cm fra veggen.

 

Er jo en annen prisklasse enn denne. Men hadde vært perfekt på soverommet. Samtidig har den 1000 lumen så går Ann å bruke på dagtid.

 

Bilde av saken her

http://www.lg.com/us/images/TV/features/PF1000U-1-center.jpg

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nå har jeg "i alle år" hørt at om en kikker på en laserstråle så kan en fort bli blind. Hva slags (potensiell) fare utgjør disse her for øyne?

Lenke til kommentar

Liker at tek.no involvere seg mer i laser og projektorer.

 

Picopro er vel mer en laser klasse 3B og ikke 3R hvis vi ser på total laser effekt, men kanskje klasse definisjon er annerledes når den blir fordelt på ett større areal?

 

Se her for tabell om laser klasser og evt hvor farlig de forskjellige klassene er.

 

http://www.nrpa.no/fakta/90813/laserklasser

 

LG projektoren er vel LED, ikke batteri drevet og ikke vifteløs. Mener også denne er DLP basert. Jeg så den i ett møterom her omdagen, og da la jeg merke til regnbue effekten. Var forøvrig meget finurlig å se en så kort kasteavstand. Var sikker på at det var bak projektor skjerm til å begynne med :-P

Lenke til kommentar

Spennende produkt! Kan bildet flippes rundt slik at den kan monteres i tak? Det medfølgende stativer kan vel ikke monteres i tak vil jeg tro? Kan den stå 3,5 meter fra lerret? Hva er maks avstand til veggen? Kan det være litt vinkel på projektoren i forhold til veggen uten at det går utover bildeformatet?  Det er det som er keystoning ja. Må lese artikkelen nøyere..

Endret av buundi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...