Gå til innhold

– Kurvede TV-er er ikke en gimmick!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle unntatt en eller bare nesten alle unntatt en? :p Det var en merkelig formulering.
 

Thomsen peker på at det kurvede designet har den fordelen at det gir en god synsvinkel over et større område enn vanlige TV-er, slik at man kan få en god opplevelse uansett hvor man sitter i stuen.

Det gjelder kun hvis man sitter i trekanten mellom skjermens ytterkanter og buens sirkelsenter. Altså normalt kun én person. Hvis det var meningen at flest mulig skulle se skjermen godt fra ulike vinkler så burde skjermen være flat. Hvis det er sånn at de som står langt ut mot sidene ikke trenger å se hele flaten så kan den godt være buet enten den ene eller andre veien (konkav/konveks).

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Uttalelsene hans baserer seg på tall fra selskapet, som viser at kurvede TV-ene gjør det bra i vår del av verden. I 2015 utgjorde de kurvede TV-ene hele 33 prosent av det totale antallet solgte Samsung-TV-er i Norden i størrelsen 55 tommer og over.

 

Kan dette kanskje ha noe med at de som ønsket seg de bedre bildepanelene ikke hadde noe valg? Da de fleste toppmodellene kun var å få som buet? :)

Men på årets modeller kommer vel 8-serien som flat, og der er det vel samme panel som i 9-serien om jeg ikke tar feil, så da er vel kun buet den eneste forskjellen? Så får vi se på salgstallene da :)

 

Er selv på jakt etter 65" TV, skal ikke ha buet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Av samme årsak til at folk gjør dette med dual displays, så ser jeg ikke hvorfor det er en gimmick å bøye en større skjerm for å oppnå samme effekt; å gi bedre innsynsvinkel.

 

MaSCvDk.jpg

 

Størrelsen på TV og avstanden du sitter fra har derimot noe å si på hvor stor effekt du får av å ha en kurvet TV.

Personlig synes jeg 65" er minimum størrelse før man kan vurdere en kurvet skjerm med en maks avstand på 3m fra sofa til TV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av samme årsak til at folk gjør dette med dual displays, så ser jeg ikke hvorfor det er en gimmick å bøye en større skjerm for å oppnå samme effekt; å gi bedre innsynsvinkel.

 

MaSCvDk.jpg

 

Størrelsen på TV og avstanden du sitter fra har derimot noe å si på hvor stor effekt du får av å ha en kurvet TV.

 

Personlig synes jeg 65" er minimum størrelse før man kan vurdere en kurvet skjerm med en maks avstand på 3m fra sofa til TV.

 

Det har vel muligens noe med at det kun sitter 1 person foran en PC og gjerne 2 eller flere foran en TV. Det er klart, om du har planer om å kun se TV alene, så er vel buet skjerm muligens et bedre velg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om jeg skulle kjøpt meg en 65-75" 4K TV så hadde jeg vurdert et buet TV. Men da kun pga jeg ville sittet nærmere en vanlig. Er da en får virkelig utbytte av oppløsningen og den buede skjermen.

 

Gimmick? Neppe. For spesielt interesserte? Helt klart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men glossy overflate på en buet skjerm, det er gimmick det!

(eller utviklerfeil)

 

Det jeg sikter til det er: en helt horribel ting med gjenskinn fra lys/lamper får man også når det er buet. Teknisk sett så må det jo være enklere å produsere en flat monitor. Og man slipper å måtte ta hensyn til den optimale innsynsvinkelen som noe buet krever, kan kanskje kalle det "brennpunktet", eller mao. det punktet stolen med person må plasseres.

 

Jeg vil heller at utviklingskostnaden går til å få ut større paneler rimeligere, enn at det spys ut flere buet skjermer. My preference (my 2 cents).

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Av samme årsak til at folk gjør dette med dual displays, så ser jeg ikke hvorfor det er en gimmick å bøye en større skjerm for å oppnå samme effekt; å gi bedre innsynsvinkel.

 

MaSCvDk.jpg

 

Størrelsen på TV og avstanden du sitter fra har derimot noe å si på hvor stor effekt du får av å ha en kurvet TV.

 

Personlig synes jeg 65" er minimum størrelse før man kan vurdere en kurvet skjerm med en maks avstand på 3m fra sofa til TV.

Det har vel muligens noe med at det kun sitter 1 person foran en PC og gjerne 2 eller flere foran en TV. Det er klart, om du har planer om å kun se TV alene, så er vel buet skjerm muligens et bedre velg.

 

Ikke sammenlignbart i det hele tatt, og det er ikke som om folk føler at opplevelsen blir ruinert fordi de sitter litt på siden av midtpunktet på skjermen.  
 
Faktisk vil jeg si at det er ikke store forskjellen mellom flat og buet skjerm for de som sitter veldig langt ut på siden ( med mer enn 5 personer i en sofa). Dårlig innsynsvinkel og opplevelse blir det for de som sitter forbi 45 grader anyways.
Og selv om man er kun 1 person, så vil den beste spotten være rett foran skjermen uavhengig av flat og buet. Men med en subtil bonus dersom skjermen er buet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg skulle kjøpt meg en 65-75" 4K TV så hadde jeg vurdert et buet TV. Men da kun pga jeg ville sittet nærmere en vanlig. Er da en får virkelig utbytte av oppløsningen og den buede skjermen.

 

Gimmick? Neppe. For spesielt interesserte? Helt klart.

 

Jeg har den 65" toppmodellen i buet.

Prøvde å få fatt i flat, men de hadde kun buet i den modellen.

Never buet again!!!!

Tro meg, innsynsvinkelen bare 1 sitteplass til siden i sofaen er betydelig dårligere.

Og tro meg, du ser faktisk geometrisk fordreining som en u-ting når du sitter foran skjermen.

 

Og så stikke skjermen unødvendig langt ut på sidene fra veggen, så lerret og høyttalere måtte flyttes.

 

Buet er en gimmick i mine øyne, og selv Samsung kommer til å legge dette på hyllen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Var en tur på Elkjøp i går for å hente noen greier, og da tok jeg samtidig en kikk på hva som skjer på TV-fronten om dagen. Tok meg selv i å tenke at de buede TV-ene allerede nå ser ut som gårsdagens nyheter. Ser for meg at det blir totalt nisje i tiden fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

....bare 1 sitteplass til siden i sofaen er betydelig dårligere.

Og tro meg, du ser faktisk geometrisk fordreining som en u-ting når du sitter foran skjermen.

Riiiight... Som jeg nevnte tidligere, er det en selvfølge at sweetspotten er rett foran skjermen, uansett om det er buet eller flatt. Men en uakseptabel uting, never again, og at innsynsvinkelen er ødelagt for deg fordi du sitter et hakk på siden er bare bullshit.

 

Om du faktisk ser det større bildet altså opplevelsen og hvor du stirrer 90% tiden, f.eks under en film, så er det sentralt på skjermen, og man legger svært lite til at skjermen er buet. De få gangene jeg legger merke til det er når jeg gamer og må se på minimappet, resursmenyen og den slags user interface som vanligvis befinner seg langs kanten. Det er smak og behag, men ikke en deal-breaker med mindre man absolutt skal ha det flatt som får meg til å lure hvorfor anskaffe en buet i utgangspunktet da?

Og så stikke skjermen unødvendig langt ut på sidene fra veggen, så lerret og høyttalere måtte flyttes.

Så klart vil en buet skjerm ha sine vertikale sider stikke mer frem enn en flatskjerm. Det er en feature, ikke en feil, og noe man burde ta høyde for når man kjøper en ny brunvare.

Lenke til kommentar

Buet skjerm er for å kunne gi bedre stabilitet på en tynn skjerm.

 

Finnes en mye bedre løsning, og det er å la TVen være litt tykkere. Om den er 4mm eller 2cm spiller ingen verdens rolle, da man ikke ser på den i fra siden uansett.

 

Men Samsung har korrekt, buet skjerm er ingen gimmick. Det er idioti.

 

Det har vært rapportert flere som har vært uheldig å få små knekker på de nye OLED TVene til LG, og Sony sine tynneste (de som er rundt 4mm tykke). Noe som har gitt synlige merker på bildeflaten. Litt kjedelig år man får det av å løfte den ut av esken. Spesielt når TVen koster 75.000,-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...