Gå til innhold

Dette bør du tenke på når du skal handle disk og strømforsyning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vegar:

 

Har du mulighet å utvide denne? Da den er litt tynn og lite nytte for oss som er på samme nivå som deg.

 

SSD:

Problemet med PCI-E (M.2\PCI-E) kun nyere sokkel 2011-03\lga 1151 støtter PCI-E boot.

Så man har lite nytte av PCI-e til eldre hovedkort, eneste bruket er å finne software caching tilsvarende readyboost i windows vista før brukte de minnepenn som ga ikke noe effekt, nå man man bruke PCI-E SSD.

 

Raid? Hvilken SSD\harddisk er egnet?

 

PSU:

 

F.eks Corsair RM1000i har noe som heter Corsair Link Digital

EVGA har noe tilsvarende som jeg ikke husker navnet på.

Det er noe de ektreme vil ha f.eks ved overklokking kan man måle hvor mye strøm maskinvaren tar f.eks skjermkort\cpu inviduelt.

 

Styr unna Consair CX eller andre billige PSU for overklokking.

Det er gjengangere i forumet. Folk tror den er så bra men det er den ikke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De reduser levetiden på delene, og gir hyppig sansynlighet for nedgradering av cpu\GPU

 

I tillegg kan man få brudd i kabelen i PSU får man det med modulær PSU kan man bare bytte kablene, da kan man ikke bytte kabelen om strømforsyningen ikke er modulær, men må bytte PSU hvis man ikke vil miste garanti.

Teknisk sett kan man ta strømforsyningen på garanti, men det tar tid. Ikke gøy å være en helg uten pc.

 

Mye kabler i pcen kan gi dårligere kjøling som man slipper med modulær.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Styr unna Consair CX eller andre billige PSU for overklokking.

Det er gjengangere i forumet. Folk tror den er så bra men det er den ikke.

 

Hvorfor skal man styre unna billige PSU-er for overclocking sålenge de har nok kapasitet?

 

Kapasitet trenger ikke alltid være synonymt med stabilitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vegar:

 

Har du mulighet å utvide denne? Da den er litt tynn og lite nytte for oss som er på samme nivå som deg.

 

SSD:

Problemet med PCI-E (M.2\PCI-E) kun nyere sokkel 2011-03\lga 1151 støtter PCI-E boot.

Så man har lite nytte av PCI-e til eldre hovedkort, eneste bruket er å finne software caching tilsvarende readyboost i windows vista før brukte de minnepenn som ga ikke noe effekt, nå man man bruke PCI-E SSD.

 

Raid? Hvilken SSD\harddisk er egnet?

 

PSU:

 

F.eks Corsair RM1000i har noe som heter Corsair Link Digital

EVGA har noe tilsvarende som jeg ikke husker navnet på.

Det er noe de ektreme vil ha f.eks ved overklokking kan man måle hvor mye strøm maskinvaren tar f.eks skjermkort\cpu inviduelt.

 

Styr unna Consair CX eller andre billige PSU for overklokking.

Det er gjengangere i forumet. Folk tror den er så bra men det er den ikke.

 

Jeg bruker pci-e ssd på mitt hovedkort fra 2008, en samling 950pro. Har hastigheter på 2000/1700ca. Booting var ikke noe problem, satt den inn i første pcie spor, gikk inn i biosen og den kom opp som en vanlig hdd, var bare til å velge denne som boot disk så funket det. Ingen andre ting som måtte konfigureres eller noe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Styr unna Consair CX eller andre billige PSU for overklokking.

Det er gjengangere i forumet. Folk tror den er så bra men det er den ikke.

 

Hvorfor skal man styre unna billige PSU-er for overclocking sålenge de har nok kapasitet?

 

Kapasitet trenger ikke alltid være synonymt med stabilitet.

Enig.

 

En del billigere strømforsyninger bruker dårligere kondensatorer også, disse vil funke greit i starten, men etter mye hardkjør av psu vil disse degraderes fortere enn de dyrere og bedre spekket. Dette vil igjen føre til at spenninger og ripples vil fortere gå ut av spec. Noe en bedre strømforsyning ikke vil gjøre :)

 

Dessverre er det en del semi billige som bruker noen gode kondensatorer på primærsiden, mens de bruker billige kina på sekundær siden, byttet akkurat 8 kondensatorer på en ocz fatility 700w psu som ikke ville gå på lengre. Før dette hadde den lagd bluescreens i ny og ned, pluss random reboots. Tenk deg stakkars komponentene som har vært utsatt for dette ?

 

Har også vært borti billige psu's som stadig vekk lager currently pending sector errors på nye hdd's .

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bruker pci-e ssd på mitt hovedkort fra 2008, en samling 950pro. Har hastigheter på 2000/1700ca. Booting var ikke noe problem, satt den inn i første pcie spor, gikk inn i biosen og den kom opp som en vanlig hdd, var bare til å velge denne som boot disk så funket det. Ingen andre ting som måtte konfigureres eller noe :)

Da må du nesten nevne hovedkort\ distribusjon om du bruker linux grub2 eller noe?

Morderne hovedkort ser slik ut for å få windows 10 å starte.

Har man ikke denne, må man muligens skaffe et program å starte fra CD\DVD eller minnepenn\harddisk\SSD og starte windows på den måten. Har aldri fått det å fungere.

23.jpg

Lenke til kommentar

 

Jeg bruker pci-e ssd på mitt hovedkort fra 2008, en samling 950pro. Har hastigheter på 2000/1700ca. Booting var ikke noe problem, satt den inn i første pcie spor, gikk inn i biosen og den kom opp som en vanlig hdd, var bare til å velge denne som boot disk så funket det. Ingen andre ting som måtte konfigureres eller noe :)

Da må du nesten nevne hovedkort\ distribusjon om du bruker linux grub2 eller noe?

Morderne hovedkort ser slik ut for å få windows 10 å starte.

Har man ikke denne, må man muligens skaffe et program å starte fra CD\DVD eller minnepenn\harddisk\SSD og starte windows på den måten. Har aldri fått det å fungere.

23.jpg

Funket på mitt p6tdeluxe med helt vanlig bios, dette i Windows 10. Drivere ble installert fra Windows update når jeg kom til desktop :)

Lenke til kommentar

 

Enig.

 

En del billigere strømforsyninger bruker dårligere kondensatorer også, disse vil funke greit i starten, men etter mye hardkjør av psu vil disse degraderes fortere enn de dyrere og bedre spekket. Dette vil igjen føre til at spenninger og ripples vil fortere gå ut av spec. Noe en bedre strømforsyning ikke vil gjøre

Har fått Degradert i7 970 og i7 2600k på Consair TX serien f.eks 650\850 watt.

 

Så ja kanskje man må gå for EVGA SuperNOVA 1000 G2 for å være sikket mot degradering av cpu\skjermkort.

Da må det være brukerfeil f.eks for høy tempratur eller for mye overklokking.

 

Selv syns jeg det det er tull å gå for Platium PSU.

80 Plus gold må være mere en bra nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Veldig bra artikkel, men en liten skrivefeil når du skrev om harddisker.

 

"faktisk ville jeg helst hatt to gigabyte." skulle nok vært terrabyte.

Lenke til kommentar

 

 

Enig.

 

En del billigere strømforsyninger bruker dårligere kondensatorer også, disse vil funke greit i starten, men etter mye hardkjør av psu vil disse degraderes fortere enn de dyrere og bedre spekket. Dette vil igjen føre til at spenninger og ripples vil fortere gå ut av spec. Noe en bedre strømforsyning ikke vil gjøre

Har fått Degradert i7 970 og i7 2600k på Consair TX serien f.eks 650\850 watt.

 

Så ja kanskje man må gå for EVGA SuperNOVA 1000 G2 for å være sikket mot degradering av cpu\skjermkort.

Da må det være brukerfeil f.eks for høy tempratur eller for mye overklokking.

 

Selv syns jeg det det er tull å gå for Platium PSU.

80 Plus gold må være mere en bra nok.

Mente at kondensatorene i strømforsyningen vil bli degradert :) når disse tørker ut/sprekker vil filtreringen bli tilnærmet borte. En vil da få masse ripples, og spenninger ut av spec ut av strømforsyningen. Om man da driver med litt avansert overklokking tett opp mot maks på cpu fks, er dette nok til å ødelegge diverse ting. Spesielt imc er jo sårbar på nyere intel cpu'er.

Det som har skjedd med din?

Min x5660 har blitt kjørt på 4.5ghz i to år nå tett opp mot max fortsatt uten problemer:) bruker forøvrig en corsair hx1050.

 

Fatalityen lever enda med litt ny innmat, men ikke skort på psu, det lager mer trøbbel enn det er verdt :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

De reduser levetiden på delene, og gir hyppig sansynlighet for nedgradering av cpu\GPU

Har du en god kilde på dette? Har sett mange påstander om det, men aldri noe som viser konkret til at en dårlig strømforsyning vil øke sannsynligheten for nedgradering av komponenter.

Lenke til kommentar

Vegar:

 

Har du mulighet å utvide denne? Da den er litt tynn og lite nytte for oss som er på samme nivå som deg.

 

 

Artikkelen er strengt tatt ikke ment for folk på ditt nivå. Forhåpentligvis vil den være litt til nytte for nybegynnere uten å skremme med for mange tekniske detaljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De reduser levetiden på delene, og gir hyppig sansynlighet for nedgradering av cpu\GPU

Har du en god kilde på dette? Har sett mange påstander om det, men aldri noe som viser konkret til at en dårlig strømforsyning vil øke sannsynligheten for nedgradering av komponenter.

Har ikke noen kilde nå, så snakker bare av personlig erfaring. Men dersom man har en dårlig strømforsyning som ikke er innenfor spec, vil ripples, og feile spenninger øke stresset på andre komponenter, spesielt andre kondensatorer som må jobbe hardere. Sitter en del på hovedkortet og på gpu. Selve chipene har ikke godt av høye ripples heller, og det er begrenset hva vrm på hovedkort/gpu klarer å fjerne.

 

Harddisker er en av tingene du vil merke det på først ^^

 

En annen ting er at når kondensatorer popper kan man få store spenninger ut på rails i psu, som kan ta livet av komponenter :)

Lenke til kommentar

Har ikke noen kilde nå, så snakker bare av personlig erfaring. Men dersom man har en dårlig strømforsyning som ikke er innenfor spec, vil ripples, og feile spenninger øke stresset på andre komponenter, spesielt andre kondensatorer som må jobbe hardere. Sitter en del på hovedkortet og på gpu. Selve chipene har ikke godt av høye ripples heller, og det er begrenset hva vrm på hovedkort/gpu klarer å fjerne.

Harddisker er en av tingene du vil merke det på først ^^

 

En annen ting er at når kondensatorer popper kan man få store spenninger ut på rails i psu, som kan ta livet av komponenter :)

 

Samme her,  man kan jo prøve å søke litt på google.

corsair cx failure rate

http://www.overclock.net/t/1431436/why-you-should-not-buy-a-corsair-cx

 

Har selv merket med SSD disker at man får bluescreen\frysinger og kurrupt SSD.

Ble så kurrupt at den ble RAW så måtte ta en full formattering.

Nå vet jeg ikke om det er på grunn av PSU i det tilfellet kan være hovedkort eller noe annet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...