Gå til innhold

Vil ikke la fri roaming i Europa gå på bekostning av datapakke og pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle bare ønske noen andre enn Telenor kom på banen med skikkelige datamengder (40 GB data og oppover) til en brukbar pris nå som OneCall, Telipol, Talkmore med flere skryter over at de heller tar seg litt bedre betalt i utlandet mot å tilby mer data året rundt i Norge. Men mulig det er vanskelig å tjene penger på videresalg av større datamengder fremfor der jeg tipper flertallet av kundene ligger i forbruk (1-10 GB).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle bare ønske noen andre enn Telenor kom på banen med skikkelige datamengder (40 GB data og oppover) til en brukbar pris nå som OneCall, Telipol, Talkmore med flere skryter over at de heller tar seg litt bedre betalt i utlandet mot å tilby mer data året rundt i Norge. Men mulig det er vanskelig å tjene penger på videresalg av større datamengder fremfor der jeg tipper flertallet av kundene ligger i forbruk (1-10 GB).

 

 

 

Problemet ligger i at Telia og Telenor eier nettene, og de kan dermed blokkere småleverandørene som bruker deres nett fra å levere store pakker. Banzai brukte å levere 100GB. Mener å huske at det var til 599kr eller noe sånt. Men Telia har nå stoppet de fra å gjøre dette fremover, så nå er den største pakken deres med fri telefon/sms 5GB.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Problemet ligger i at Telia og Telenor eier nettene, og de kan dermed blokkere småleverandørene som bruker deres nett fra å levere store pakker. Banzai brukte å levere 100GB. Mener å huske at det var til 599kr eller noe sånt. Men Telia har nå stoppet de fra å gjøre dette fremover, så nå er den største pakken deres med fri telefon/sms 5GB.

 

 

 

Det vet stemmer, hadde selv Banzai 100 GB i perioden februar-november 2015 og det er synd de ikke lengre får lov å levere en pakke i den størrelsesordenen. De begynte på 599 kr mnd og økte til 659 kr mnd i juli 2015. Utenom Telia/Telenor er Hello 20 GB det største du kan få nå hos en av de mindre operatørene. Jeg har fortsatt et håp om at det kommer noe større snart fra Ice, Hello, Banzai eller noen andre men jeg har mine tvil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle bare ønske noen andre enn Telenor kom på banen med skikkelige datamengder (40 GB data og oppover)....

Hvorfor operere med datapakker i det hele tatt? Det begynner vel å bli en del år siden datamengde var en prisdifferensiator på bredbåndsabonnementene, ingen vil vel tilbake til disse?

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skulle bare ønske noen andre enn Telenor kom på banen med skikkelige datamengder (40 GB data og oppover)....

Hvorfor operere med datapakker i det hele tatt? Det begynner vel å bli en del år siden datamengde var en prisdifferensiator på bedbåndsabonnementene, ingen vil vel tilbake til disse abonnementene?

Jeg er helt enig med deg her. Men jeg tror kanskje at grunnen til at vi ikke har ubegrenset data på mobil enda er pga. at det ville nok sprengt mobilnettet, folk ville jo selvfølgelig ha streamet musikk og video hele tiden uten å gidde/måtte tenke denne jæ*** data-kvoten :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Skjønner godt at Eriksen er på banen. Telia eier 3 (!) lavprisselskap der prisbildet spriker i alle retninger, og det gjelder for ham å profilere seg slik at OneCall ikke blir øksa av Telia. Prisene er per idag så kompliserte at det blir meningsløst å komme med eksempler.

Lenke til kommentar

 

Skulle bare ønske noen andre enn Telenor kom på banen med skikkelige datamengder (40 GB data og oppover)....

Hvorfor operere med datapakker i det hele tatt? Det begynner vel å bli en del år siden datamengde var en prisdifferensiator på bedbåndsabonnementene, ingen vil vel tilbake til disse abonnementene?

Skjønner veldig godt at det må være begrensinger. At noen få skal ødelegge opplevelsen for alle med streaming og nedlastning hvis abonnementene blir ubegrenset vil jeg ikke ha. Når det er sagt er jeg enig i at pakkene er for små i forhold til pris. Kapasiteten på nettene har økt veldig de siste årene, men datapakkene har ikke økt i det samme tempoet. Jeg vil tro det er en del å gå på de stedene med 4g nett.

 

Når det gjelder vanlige bredbåndsabonnement er det mye enklere å fordele kapasitet på kundene. Her er det en linje med en gitt kapasitet som fordeles på de kundene som er koblet opp til denne permanent. Da vet man hvor høy hastighet som kan selges til hver kunde med ubegrenset forbruk uten at det kveler linjen. Dette er mye vanskeligere for mobilt bredbånd ettersom kapasiteten er mer begrenset. Antall kunder koblet opp og forbruk kan variere veldig.

 

Det finnes fortsatt steder med kun 3g. Store pakker beregnet på kapasiteten til 4g har tatt knekken på noen av disse etter min erfaring. Det samme kan jo skje med 4g nettene hvis man begynner å tilby for gode abonnement.

 

Håper det kan være mulig å bytte ut pakker med kun hastighetsbegrensning i fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Veldig godt poeng. Kablet bredbånd er stajonært, trådløst bredbånd er mobilt. Det gjør det mye vanskeligere å dekke kapasitetsbehovet.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Skjønner veldig godt at det må være begrensinger. At noen få skal ødelegge opplevelsen for alle med streaming og nedlastning hvis abonnementene blir ubegrenset vil jeg ikke ha.

 

Dette er mye vanskeligere for mobilt bredbånd ettersom kapasiteten er mer begrenset. Antall kunder koblet opp og forbruk kan variere veldig.

Hva vet almenheten egentlig om kapasiteten til dagens mobilnett? Med QoS bør man kunne fordele kapasiteten uten at de på lavest hastighet får en dårlig brukeropplevelse. I den første delen antar du at noen vil ødelegge ved å legge beslag på uforholdsmessig store ressurser.

Man kan jo tenke seg en fremtidig modell med ok baseline hastighet, og de dyrere aboer med betydelig høyre hastigheter når kapasiteten tillater det (hvis hastighet igjen skal bli prisdifferensiatoren)

 

Veldig godt poeng. Kablet bredbånd er stajonært, trådløst bredbånd er mobilt. Det gjør det mye vanskeligere å dekke kapasitetsbehovet.

Jeg tror at det er litt overdrevet, operatørene vet veldig godt hvor mye kapasitet som trengs, hvor og når. Mennesker er vanedyr og operatøren må vel sitte på nok "big data" (for et uttrykk) til å kunne balansere og planlegge nåværende og fremtidige kapasitetsbehov.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ja til fri roaming i EU.

Det at onecall tilbyr 100mb til 59,- i europe, er ran!

Det er 200 MB

 

Edit: når Pepcall tar (eller tok) 40 kr for en MB i USA, da kan du snakke om ran.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Mitt håp er at det etterhvert kommer datapakker som f.eks har ubegrenset streaming fra utvalgte tjenester, f.eks Netflix, spotify, hbo nordic..Da kan man i det minste se film med god samvittighet, samtidig som det stopper alle bekymringene rundt "nettet kommer til å kveles med all piratkidsa som laster ned"

Lenke til kommentar

Mitt håp er at det etterhvert kommer datapakker som f.eks har ubegrenset streaming fra utvalgte tjenester, f.eks Netflix, spotify, hbo nordic..Da kan man i det minste se film med god samvittighet, samtidig som det stopper alle bekymringene rundt "nettet kommer til å kveles med all piratkidsa som laster ned"

 

Å prioritere noen tjenester fremfor andre strider mot prinsippet Nettnøytralitet.

Se denne videoen for å lære mer om problematikken.

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle hatt mobildata for 20-30GB og oppover. Med dagens kvoter har man brent opp 5-6GB på en enkel dag om man liker å streame fra f.eks. Netflix og HBO.

Hadde Banzai 100GB fra sept 2015 til de ikke fikk lov å ha det lengere i år. Må si det var behagelig å slippe å tenke på om man snart var i ferd med å svi av knøtte-kvoter som alle andre opererte med.

Skal man ha lignende kvoter nå så må man ha rent mobilt bredbånds abonnement i stede for å ha tale og data i et enkelt abonnent.

Ikke rart at Telia måtte sette ned foten, Banzai ville jo utkonkurrert Telia sitt 100gb mobilebredbånds abonnement....

Lenke til kommentar

Banzai arbeider med et nytt konsept som du kanskje kan forhåndsbestille inne på Mine sider.

Jeg har fått forhåndsbestillt det ved å kontakte kundeservice.

Det skal bli mulig å ta i bruk i slutten av mai måned.

 

Da får du ringe, tekste og bruke 100GB i samme SIM-kort.

Ulempen/fordelen er at du ringer med deres egen app, nesten som Skype.

Det krever wifi, 3G eller 4G. Funker ikke på 2G.

Telia har så god dekning at det kan jeg leve med.

 

Du beholder ditt telefonnummer, så du slipper å ringe alle vennene dine og si du har byttet nummer.

 

Om du er mer konvensjonell, og ikke vil ringe med en app, så kan du sjekke Telenor sine nye abonnement.

Du får 60GB i stedet for 25 som de hadde før.

 

Ting blir bedre :-)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...