Gå til innhold

KOMMENTAR: – Det handler om å slippe å tenke på datakvotene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra skrevet!

Det er på tide at de får på plass abonnemang hvor eneste forskjellen er hastigheten , fri bruk burde være standard i dag.

Man kan jo si at det er dyrt å bygge ut basestasjoner, men det er trolig langt billigere enn å legge kabler over alt...

Dyrt å kjøpe seg rettigheter i Russland, India, Indonesia osv   pengene må jo komme fra et sted ikke sant? hvorfor ikke naive nordmenn som spiser kameler til frokost. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bra skrevet!

Det er på tide at de får på plass abonnemang hvor eneste forskjellen er hastigheten , fri bruk burde være standard i dag.

Man kan jo si at det er dyrt å bygge ut basestasjoner, men det er trolig langt billigere enn å legge kabler over alt...

Dyrt å kjøpe seg rettigheter i Russland, India, Indonesia osv   pengene må jo komme fra et sted ikke sant? hvorfor ikke naive nordmenn som spiser kameler til frokost. 

 

 

Mange Naive nordmenn som går over til de som byr på noe bedre, fortsetter vi slik kan Stjelenor og venner plutselig sitte med skjegget i postkassa...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg bodde i USA hadde jeg noe jeg syntes var en god løsning. For det første fantes det ikke et eneste abonnement hos en eneste tilbyder som satte en maksgrense for hvor mye data du kunne bruke i løpet av en måned. Fri bruk. Det de derimot satt en grense for var databruk på det raskeste nettet. Da jeg bodde der første gang (2012) var 4g helt nytt, og jeg fikk 100mb data i den hastigheten hver måned. Etter det fikk jeg fri databruk, men var redusert til 3g-hastighet. Ett år senere var tilsvarende abonnement 2gb data i 4g, for deretter å bli dumpet til 3g resten av måneden.

 

Poenget er at jeg aldri trengte å beskymre meg for ekstrautgifter fordi jeg gikk over grensen. Jeg fikk bare et tregere nett. For min del var det en helt akseptabel løsning.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg håper at nå som teknologien i alle basestasjoner støtter såpass høy hastighet og samtidig støtter mange brukere at de vil la fornuften seire slik at man kan frigi datakvotetenkingen.

 

Jeg er ikke av de råeste når det gjelder forbruk av datamengder over 3G/4G/LTE. Ser gjerne at mer fri bruk over hele verden blir mer vanlig.

 

Både ringetid, SMS/MMS og datakvoter bør flyte relativt fritt men heller bremse på at man ikke kan laste ned data i høyeste hastighet hele døgnet alle dager slik at man unngår råkjør fra enkelte brukere som bruker dette til fildeling og streamingtjenester 24/7

Lenke til kommentar

Norske kunder blir flått og lurt som resultat av mangel på lov om god handelskikk. Sylvi Listhaug(som jeg egentlig ikke liker), forsøkte å få igjennom en slik lov slik alle andre utviklede land har, hun ble umiddelbart avsatt til en annen ministerpost og planene om lovforslaget ble skrinlagt... .en kan lure på hvorfor.

Endret av guest_anon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde problemet med datakvote med Telenor forrige måned ...

Har datakvote på 10 gigabyte på bedriftsabonnementet.

Ei frihelg "skulle eg berre" sjå slutten på ein fotballkamp på stream hos svigerforeldre som ikkje har tilgang til internett via "fastlinje". Det eg ikkje visste var at datakvoten min nesten var brukt opp. Og når det då vart bleieskift, så vart telefonen liggande å streame i over ein time.

 

Om SMS-varsel kom før telefonen vart gløymd, eller før veit eg ikkje - for med stream i fullskjerm, så ser eg ikkje den ...

 

Det vart 960 megagyte til 1 krone pr megabyte ...

 

"Utvidelsespakken" eg bestilte umiddelbart etter eg såg dette fjerna sjølvsagt ikkje kostnaden på 960 kroner, for den var jo bestilt etter bruk av data ut over kvote. Så då vart det enda ein kostnad ...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bra skrevet!

Det er på tide at de får på plass abonnemang hvor eneste forskjellen er hastigheten , fri bruk burde være standard i dag.

Man kan jo si at det er dyrt å bygge ut basestasjoner, men det er trolig langt billigere enn å legge kabler over alt...

Enig. Hvis de eneste forskjellene blant abonnnement er dekning og hastighet ville disse faktorene bli prioritert i mye større grad enn i dag. Spesielt de to siste blir nedprioritert i jakten på å ha det høyeste antall megabyte i måneden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde problemet med datakvote med Telenor forrige måned ...

Har datakvote på 10 gigabyte på bedriftsabonnementet.

Ei frihelg "skulle eg berre" sjå slutten på ein fotballkamp på stream hos svigerforeldre som ikkje har tilgang til internett via "fastlinje". Det eg ikkje visste var at datakvoten min nesten var brukt opp. Og når det då vart bleieskift, så vart telefonen liggande å streame i over ein time.

 

Om SMS-varsel kom før telefonen vart gløymd, eller før veit eg ikkje - for med stream i fullskjerm, så ser eg ikkje den ...

 

Det vart 960 megagyte til 1 krone pr megabyte ...

 

"Utvidelsespakken" eg bestilte umiddelbart etter eg såg dette fjerna sjølvsagt ikkje kostnaden på 960 kroner, for den var jo bestilt etter bruk av data ut over kvote. Så då vart det enda ein kostnad ...

 

Kjenner til dette svineriet ja. Jeg brukte kartet på telefonen når jeg var på ferie i USA som nødløsning første dag på en strekning fordi jeg ikke visste hvor jeg var. Det ble 100MB til den nette pris av 15kr pr MB. Burda jo selvsagt ha lasta ned kartet før jeg kom til landet, men det unnskylder ikke slike priser.

 

Lovlig ran kaller vi dette.

Lenke til kommentar

"Egentlig handler dette om å bruke vettet før man klager".

 

Jeg regner med at alle forstår at Norge med 5 mill innbyggere, landstørrelse og utfordrende topografi ikke vil kunne oppnå samme prisnivå som f.eks Danmark. Og det uansett om konkurransen skulle være optimal.

 

Og jeg er klar over at kapasitet er viktigere i dag en dekning på mange måter, noe som gjør at man selv med befolkningstetthet som i Danmark faktisk må investere i forholdsvis mange nye basestasjoner.

 

Det er fremdeles mange i Norge som ikke har hverken skikkelig bredbånd eller mobildekning, eller mobildekning som kun kan brukes til tale, - i realiteten alt for mange. Og så klager vi på priser som vi faktisk har god råd til å betale. Det var en i Nordland som eneste dataforbindelsen han hadde var ISDN. Telefonregninga pr mnd var ca 18 000 kr. 

 

For meg er faktisk ikke prisene et problem i det hele tatt - men at 4G-dekning (uansett operatør) er direkte tilfeldig utenfor bykjerner/tettsteder er et reelt problem. Det er da jeg har bruk for 4G dekning, ikke når jeg er hjemme eller på kontoret. Så jeg betaler gjerne 400 - 600 kr mnd, dersom man kan få på plass skikkelig dekning (ikke tilfeldig dekning som idag). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Egentlig handler dette om å bruke vettet før man klager".

 

Jeg regner med at alle forstår at Norge med 5 mill innbyggere, landstørrelse og utfordrende topografi ikke vil kunne oppnå samme prisnivå som f.eks Danmark. Og det uansett om konkurransen skulle være optimal.

 

Og jeg er klar over at kapasitet er viktigere i dag en dekning på mange måter, noe som gjør at man selv med befolkningstetthet som i Danmark faktisk må investere i forholdsvis mange nye basestasjoner.

 

Det er fremdeles mange i Norge som ikke har hverken skikkelig bredbånd eller mobildekning, eller mobildekning som kun kan brukes til tale, - i realiteten alt for mange. Og så klager vi på priser som vi faktisk har god råd til å betale. Det var en i Nordland som eneste dataforbindelsen han hadde var ISDN. Telefonregninga pr mnd var ca 18 000 kr. 

 

For meg er faktisk ikke prisene et problem i det hele tatt - men at 4G-dekning (uansett operatør) er direkte tilfeldig utenfor bykjerner/tettsteder er et reelt problem. Det er da jeg har bruk for 4G dekning, ikke når jeg er hjemme eller på kontoret. Så jeg betaler gjerne 400 - 600 kr mnd, dersom man kan få på plass skikkelig dekning (ikke tilfeldig dekning som idag). 

 

Det er vel ingen som klager på prisene som sådan, men manglende kvote. Kan de ikke droppe å bygge ut hastigheten og konsentrere seg om kvote og dekning for samme pris?

Lenke til kommentar

Noen som husker Stjelenors forsøk på begrenset datamengde via adsl i sin tid? Husker jeg ikke feil tok det ganske lang tid før de skjønte hvor dumt det var.

 

Det var det stuntet som svartelista Telenor for meg permanent. Det vil aldri komme en dag der jeg gir Telenor en eneste krone frivillig igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...