Gå til innhold

Kommer det nye Nokia-produkter snart?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg snakker for meg selv vil jeg absolutt si at Nokia for seg selv har et sterkt nok merkenavn til å være interresant på markedet, men et merkenavn er ikke alt. De må også ha produkter som har spesifikasjoner gode nok, til å bli interresante. Men basert på siste generasjon topp mobiler fra Nokia, burde det ikke være noe problem med hardwaren om man oppdaterer prosessor og litt annet småtteri. Ca Nokia 808 eller N950 med ny prosessor, amoled skjerm med litt bedre oppløsning, og litt annet småfiks, ja takk!

 

Håper Nokia tør å være NOKIA, og lansere noen telefoner som skiller seg litt ut, som N950 og E7, men med topp spesifikasjoner, og gjerne med varierende operativsystem som for eksempel Jolla eller Ubuntu, i tillegg til Android og eventuelt Windows, selv om jeg mistenker de har brent seg litt på det.

 

Go NOKIA! Gleder meg til å se hva som kommer!

 

(Og ja, litt Nokia fan boy, men hvorfor ikke, de har vært de beste lengst, og ville ha vært det enda om det ikke var for en viss direktør som ikke var helt rett valg......)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis jeg snakker for meg selv vil jeg absolutt si at Nokia for seg selv har et sterkt nok merkenavn til å være interresant på markedet, men et merkenavn er ikke alt. De må også ha produkter som har spesifikasjoner gode nok, til å bli interresante. Men basert på siste generasjon topp mobiler fra Nokia, burde det ikke være noe problem med hardwaren om man oppdaterer prosessor og litt annet småtteri. Ca Nokia 808 eller N950 med ny prosessor, amoled skjerm med litt bedre oppløsning, og litt annet småfiks, ja takk!

 

Håper Nokia tør å være NOKIA, og lansere noen telefoner som skiller seg litt ut, som N950 og E7, men med topp spesifikasjoner, og gjerne med varierende operativsystem som for eksempel Jolla eller Ubuntu, i tillegg til Android og eventuelt Windows, selv om jeg mistenker de har brent seg litt på det.

 

Go NOKIA! Gleder meg til å se hva som kommer!

 

(Og ja, litt Nokia fan boy, men hvorfor ikke, de har vært de beste lengst, og ville ha vært det enda om det ikke var for en viss direktør som ikke var helt rett valg......)

Men, teamet som laget de telefonene som du nevner jobber nå for Microsoft. Det eneste som er igjen av gamle nokia (mobil) er merkenavnet og en eske med patenter.

 

Jeg sier ikke at de dermed ikke kan lage gode produkter. Men hva de en gang var vil altså ikke ha noen som helst innvirkning på hva som eventuelt kommer. Man kjøper ikke ny Nokia fordi de gamle mobilene på en eller annen måte var så bra. Da kjøper man faktisk en Microsoft mobil.

 

Nokia må på mange måter starte fra bunnen av, det de har er merkevarenavnet. N1 nevnes i denne artikkelen, men hvor mye Nokia var egentlig dette brettet? Nokia vil sikkert like å fremstille det som et Nokia produkt, men i praksis var det Foxconn som ikke bare sto for utviklingen, de håndterte også alt av produksjon, markedsføring, distribusjon og kundestøtte. Nokia stilte med en logo og patenter. Og produktet fikk heller ikke noen vidstrakt distribusjon.

 

For når de mistet mobilavdelingen mistet de ikke bare utviklings og produksjonskapasiteten, de mistet hele forhandler, distribusjon og markedsføringsnettverket. Og man skal ikke undervurdere denne delen. MS hadde ikke behov for å kjøpe Nokias mobilavdeling for å få laget noen devicer et eller annet sted i Asia.

 

Og å antyde at Elop sto for Nokias fall blir bare feil. Nokias fall begynte i praksis lenge før. Og selv om de hadde valgt Android ville det på den tiden ikke nødvendigvis betydd all verden til forskjell, og Nokia led allerede økonomisk. Husk, Nokia ville vært en underdog i et tidlig android marked allerede dominert av andre. Nokia var på den tiden de valgte å gjøre et skifte allerede "glemt" av for mange. Vi kan bare se på Sony og HTC og hvordan de har slitt og forsåvidt sliter, selv på Android. Jolla eller Ubuntu ville heller ikke gitt det umiddelbare løftet de behøvde.

 

Selvfølgelig kan det ha gått bra, men det jeg sier er at det ikke er noen automatikk i dette, og at Elop ikke er mannen bak Nokias fall.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Om Nokia velger og gå for android som brettet har de en hard jobb og gjøre, de må være noe de andre ikke er, ellers så drukner de mellom android telefonene slik som den tidligere smart telefon produsenten har gjort, htc er jo bare en skygge av hva de var i desire tiden.

 

Ikke det at jeg trur at de hører på meg men mitt forslag er og lage mellom 1 og 5 telefoner med enten et annet system altså ikke android eller Windows, kansje Firefox eller jolla. Eller lage bedre Windows telefoner enn Windows, der ligger det vist mange muligheter. Men det som hadde vært skikkelig gøy hadde vært Ubuntu!! (Men det vil ikke skje, det vet jeg, for så dumme er de neppe)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.... og gjerne med varierende operativsystem som for eksempel Jolla eller Ubuntu, i tillegg til Android og eventuelt Windows, selv om jeg mistenker de har brent seg litt på det.

 

Er ikke mye av grunnen til at Nokia gikk åt skogen i sin tid at de tviholdt egne OS som da ble opplevd som tungrodd osv?

 

Gleder meg også til ås e hva de kan dra ut av ermet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

.... og gjerne med varierende operativsystem som for eksempel Jolla eller Ubuntu, i tillegg til Android og eventuelt Windows, selv om jeg mistenker de har brent seg litt på det.

 

Er ikke mye av grunnen til at Nokia gikk åt skogen i sin tid at de tviholdt egne OS som da ble opplevd som tungrodd osv?

 

Gleder meg også til ås e hva de kan dra ut av ermet.

Det er riktig. Men det er mer populært å mene at grunnen til Nokias fall var Elop og Windows. Utover det blir det en meningsløs diskusjon med om og hvis.

 

Er enig i at det blir spennende å se, men jeg forholder meg rolig. Som jeg skrev så er den eneste relasjonen mellom nye Nokia og gamle Nokia logoen. Så jeg blir ikke å kjøpe Nokia bare fordi det er Nokia, selv om de skulle lage en Windows mobil.

Lenke til kommentar

 

.... og gjerne med varierende operativsystem som for eksempel Jolla eller Ubuntu, i tillegg til Android og eventuelt Windows, selv om jeg mistenker de har brent seg litt på det.

Er ikke mye av grunnen til at Nokia gikk åt skogen i sin tid at de tviholdt egne OS som da ble opplevd som tungrodd osv?

 

Gleder meg også til ås e hva de kan dra ut av ermet.

 

 

Vel, jeg skydde iallefall banen når nokia tviholdt på menysystemer som var tilpasset telefoner med taster på touchtelefoner. Hadde de laget et touchvennlig gui. Så kunne jeg ha kjøpt meg en nokia. Men de var for tungvinte å bruke og for sent ute med å justere seg inn til en hverdag der de fleste kastet tastaturet og gikk over til rene touchmobiler. Det er iallefall min formening om hvorfor det gikk så fort i utforbakke med Nokia.

Lenke til kommentar

Og selv om de hadde valgt Android ville det på den tiden ikke nødvendigvis betydd all verden til forskjell, og Nokia led allerede økonomisk. Husk, Nokia ville vært en underdog i et tidlig android marked allerede dominert av andre. Nokia var på den tiden de valgte å gjøre et skifte allerede "glemt" av for mange.

 

Denne diskusjonen har vi hatt for mange ganger. Jeg skjønner at du på det nevnte tidspunktet sammen med mange andre hadde gitt opp Nokia. Men dine følelser er en ting, og faktiske måletall er en annen ting. Og når du presenterer følelser som fakta må du motsies.

 

Først de tingene du har rett i. Og disse tingene skal jeg også presentere subjektivt: Nokia hadde enorme problemer. Det var i det viktigste markedet, Nord-Amerika, de hadde størst problemer. De nordamerikanske tek-bloggerne så og gjorde stort poeng av at Symbian var et gammelt og utdatert OS som ikke lot seg sammenligne med touch-baserte OS, og at Nokia var alt for treig til å knekke touch-koden. Og alle vi leste de nordamerikanske tek-bloggerne og sa oss enige.

 

Så dine følelser for gamle, utdaterte Nokia kan jeg forstå.

 

Men det var ikke nordamerikanske tek-bloggere som kjøpte telefoner fra Nokia. Det var elektronikk-kjeder og telefonselskaper som kjøpte telefoner fra Nokia, og disse fortsatte å selge dem som før. Og videre var det vanlige folk som fortsatte å kjøpe telefoner fra dem, for folk flest går på Elkjøp eller tilsvarende og spør om det merket de har og kjenner har noen nye gode telefoner.

 

Og så er jeg ferdig med den subjektive framstillingen, for resten handler om måletall og udiskutable fakta.

 

På det tidspunktet du viser til, solgte Nokia det høyeste antallet mobiltelefoner noen gang per kvartal. De hadde det høyeste antallet mobilkjøpere noen gang. Antall solgte Symbian-telefoner solgt økte faktisk under Elops tidlige ledelse. Hadde de kommet ut med en Android-satsing, hadde det vært den største mobilprodusenten som hadde eksistert, på sitt aller største i antall omsatte enheter, fortsatt større enn Samsung, som hadde kommet med en Android-satsing.

 

Og når de gjorde det på Windows-plattformen i stedet, så ja, det var også da som den største mobilprodusenten som hadde eksistert, fortsatt målt i antall solgte enheter, større enn Samsung. Og når de annonserte at de skulle gå inn så gjorde de så definitivt all verdens forskjell på den plattformen de gikk inn på - alle andre produsenter trakk seg ut.

 

Men her ble det gjort noen åpenbare feil, og det er udiskutabelt for det gjenspeiles direkte i salgstallene.

 

- De annonserte at de skulle satse på Windows. Det i seg selv trenger ikke være feil.

 

- De annonserte at deres egne plattformer, i flertall, ikke hadde en framtid og skulle dø.

 

- De som følgte med på når Elop sto på scenen og erklærte dette var ikke vanlige forbrukere, men elektronikk-kjedene og telefonselskapene, som ikke hadde fått noen forhåndsvarsel, ikke hadde fått noen med-innflytelse, og vi kan bare forestille oss hvordan det føltes når de satt inne med store lager Nokia-telefoner.

 

- Når Nokia slapp denne brannfakkelen i egen oljetønne, hadde de ikke noen erstatter klar. De hadde ikke snakket med sine forhandlere og vist dem noe spennende stor nyhet. De hadde ingen produkt klar. De hadde ingen prototype klar. De hadde Symbian^3-produkter og et MeeGo-produkt klar til salg, og dette var det kjedene og telefonselskapene måtte velge å kjøpe inn, etter at Nokia hadde fortalt dem at disse produktene ikke hadde noen framtid.

 

Jeg forstår at du synes Nokia var ferdig allerede, fordi de ikke hadde klart å få ut produkter som kunne måle seg med Android- og iOS-produktene.

 

Nokia solgte mobiltelefoner som varme hvetebrød, for å bruke et eksempel solgte de ca. 111 millioner mobiler i 2010Q2, omsetning over ti milliarder euro. Med god margin mer enn Samsung.

 

En hvilken som helst overgang til et annet OS ville forstyrret markedet. Det gjorde det jo også for Windows, men der fantes det jo ingen kjøpere, utover ca. 3 millioner i kvartalet. Som alle gikk over til å kjøpe Nokia-telefoner.

 

Det jeg ikke kan forstå er hvorfor du lyver og driver historieforfalskning, når vi gang på gang presenterer disse kalde fakta og du velger å avskrive dem fordi dine egne meninger tydeligvis er viktigere enn måletallene. Tilpass din oppfatning. Nokia hadde uoverkommelige problemer, men ta til deg at problemene ikke var i salgsleddet. Nokia solgte suverent godt inntil kjedene ble advart, av Nokia, mot å ta inn de produktene Nokia faktisk hadde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og selv om de hadde valgt Android ville det på den tiden ikke nødvendigvis betydd all verden til forskjell, og Nokia led allerede økonomisk. Husk, Nokia ville vært en underdog i et tidlig android marked allerede dominert av andre. Nokia var på den tiden de valgte å gjøre et skifte allerede "glemt" av for mange.

 

Denne diskusjonen har vi hatt for mange ganger. Jeg skjønner at du på det nevnte tidspunktet sammen med mange andre hadde gitt opp Nokia. Men dine følelser er en ting, og faktiske måletall er en annen ting. Og når du presenterer følelser som fakta må du motsies.

 

Først de tingene du har rett i. Og disse tingene skal jeg også presentere subjektivt: Nokia hadde enorme problemer. Det var i det viktigste markedet, Nord-Amerika, de hadde størst problemer. De nordamerikanske tek-bloggerne så og gjorde stort poeng av at Symbian var et gammelt og utdatert OS som ikke lot seg sammenligne med touch-baserte OS, og at Nokia var alt for treig til å knekke touch-koden. Og alle vi leste de nordamerikanske tek-bloggerne og sa oss enige.

 

Så dine følelser for gamle, utdaterte Nokia kan jeg forstå.

 

Men det var ikke nordamerikanske tek-bloggere som kjøpte telefoner fra Nokia. Det var elektronikk-kjeder og telefonselskaper som kjøpte telefoner fra Nokia, og disse fortsatte å selge dem som før. Og videre var det vanlige folk som fortsatte å kjøpe telefoner fra dem, for folk flest går på Elkjøp eller tilsvarende og spør om det merket de har og kjenner har noen nye gode telefoner.

 

Og så er jeg ferdig med den subjektive framstillingen, for resten handler om måletall og udiskutable fakta.

 

På det tidspunktet du viser til, solgte Nokia det høyeste antallet mobiltelefoner noen gang per kvartal. De hadde det høyeste antallet mobilkjøpere noen gang. Antall solgte Symbian-telefoner solgt økte faktisk under Elops tidlige ledelse. Hadde de kommet ut med en Android-satsing, hadde det vært den største mobilprodusenten som hadde eksistert, på sitt aller største i antall omsatte enheter, fortsatt større enn Samsung, som hadde kommet med en Android-satsing.

 

Og når de gjorde det på Windows-plattformen i stedet, så ja, det var også da som den største mobilprodusenten som hadde eksistert, fortsatt målt i antall solgte enheter, større enn Samsung. Og når de annonserte at de skulle gå inn så gjorde de så definitivt all verdens forskjell på den plattformen de gikk inn på - alle andre produsenter trakk seg ut.

 

Men her ble det gjort noen åpenbare feil, og det er udiskutabelt for det gjenspeiles direkte i salgstallene.

 

- De annonserte at de skulle satse på Windows. Det i seg selv trenger ikke være feil.

 

- De annonserte at deres egne plattformer, i flertall, ikke hadde en framtid og skulle dø.

 

- De som følgte med på når Elop sto på scenen og erklærte dette var ikke vanlige forbrukere, men elektronikk-kjedene og telefonselskapene, som ikke hadde fått noen forhåndsvarsel, ikke hadde fått noen med-innflytelse, og vi kan bare forestille oss hvordan det føltes når de satt inne med store lager Nokia-telefoner.

 

- Når Nokia slapp denne brannfakkelen i egen oljetønne, hadde de ikke noen erstatter klar. De hadde ikke snakket med sine forhandlere og vist dem noe spennende stor nyhet. De hadde ingen produkt klar. De hadde ingen prototype klar. De hadde Symbian^3-produkter og et MeeGo-produkt klar til salg, og dette var det kjedene og telefonselskapene måtte velge å kjøpe inn, etter at Nokia hadde fortalt dem at disse produktene ikke hadde noen framtid.

 

Jeg forstår at du synes Nokia var ferdig allerede, fordi de ikke hadde klart å få ut produkter som kunne måle seg med Android- og iOS-produktene.

 

Nokia solgte mobiltelefoner som varme hvetebrød, for å bruke et eksempel solgte de ca. 111 millioner mobiler i 2010Q2, omsetning over ti milliarder euro. Med god margin mer enn Samsung.

 

En hvilken som helst overgang til et annet OS ville forstyrret markedet. Det gjorde det jo også for Windows, men der fantes det jo ingen kjøpere, utover ca. 3 millioner i kvartalet. Som alle gikk over til å kjøpe Nokia-telefoner.

 

Det jeg ikke kan forstå er hvorfor du lyver og driver historieforfalskning, når vi gang på gang presenterer disse kalde fakta og du velger å avskrive dem fordi dine egne meninger tydeligvis er viktigere enn måletallene. Tilpass din oppfatning. Nokia hadde uoverkommelige problemer, men ta til deg at problemene ikke var i salgsleddet. Nokia solgte suverent godt inntil kjedene ble advart, av Nokia, mot å ta inn de produktene Nokia faktisk hadde.

Jeg er klar over dette, de solgte fremdeles mye, men ikke feature mobiler, ikke mobiler som kunne konkurrere med nye smarttelefoner, og ikke i de viktigste markedene.

 

Salget av Nokia Smarttelefoner begynte å stupe i 2010, og denne fallkurven var betydelig brattere enn stigningen før. Året etter spilte de ut siste hånd med enheter som faktisk hadde store forventninger blant mange i markedet. Disse ble kjøpt av mange, trenden fikk en liten oppsving, men det viste seg at markedet som helhet ikke ble overbevist. Jeg husker ikke hvilken modell det var snakk om lenger, men tusner på tusner med slike mobiler ble liggende usolgt. De ble til slutt nærmest gitt bort.

 

Selv om de fremdeles solgte så var utviklingen katastrofal. Det er ikke slik at de gikk fra verdens største til null enheter over natten. Men det gjør ikke det jeg skrev uriktig. Og like fullt begynte Nokia å falle dramatisk året før Elop tok over styringen.

 

Uavhengig av hva Elop sa og skrev om Symbian så var ikke dette noen bombe. De hadde ikke noe symbian som kunne konkurrere med Android eller iOS. Det ble tydelig med de siste store symbianslippene de hadde, alle så det. Og dette var modeller som var påtenkt lenge før Elop. Han kalte bare en spade for en spade. De kunne fortsette med det som ikke fungerte, eller de kunne velge en annen vei. I Nokias situasjon ville valget av ny plattform føre med seg alle de samme punktene du skisserer uavhengig av valg av plattform.

 

Jeg skal på ingen måte forgude Elop, men symbian ville dødd uansett. Jeg driver ikke historeforfalskning, ei heller lyver jeg, se på alle grafene for nokia smart phone salg. Så kan man også merke seg at inntektene til Nokia begynte å falle betraktelig allerede i løpet av 2007.

 

Det som kan være diskutabelt er hva som hadde skjedd om Nokia hadde valgt Android. Men der har jeg ikke påstått noen verdens ting. Jeg skrev at det ikke nødvendigvis ville...

 

Jeg baserer meg også på min oppfatning av fakta. Du mener problemet var Elop, jeg mener det rett og slett var at mobilene ikke lenger holdt mål over hode og at markedet forkastet dem. Mobiler med Symbian lå i hyllene, folk flest visste nada om noe av dette og langt mindre hvem Elop var. De valgte noe annet.

Lenke til kommentar

 

Salget av Nokia Smarttelefoner begynte å stupe i 2010, og denne fallkurven var betydelig brattere enn stigningen før. Året etter spilte de ut siste hånd med enheter som faktisk hadde store forventninger blant mange i markedet. Disse ble kjøpt av mange, trenden fikk en liten oppsving, men det viste seg at markedet som helhet ikke ble overbevist. Jeg husker ikke hvilken modell det var snakk om lenger, men tusner på tusner med slike mobiler ble liggende usolgt. De ble til slutt nærmest gitt bort.

 

Selv om de fremdeles solgte så var utviklingen katastrofal. Det er ikke slik at de gikk fra verdens største til null enheter over natten. Men det gjør ikke det jeg skrev uriktig. Og like fullt begynte Nokia å falle dramatisk året før Elop tok over styringen.

 

Uavhengig av hva Elop sa og skrev om Symbian så var ikke dette noen bombe. De hadde ikke noe symbian som kunne konkurrere med Android eller iOS. Det ble tydelig med de siste store symbianslippene de hadde, alle så det. Og dette var modeller som var påtenkt lenge før Elop. Han kalte bare en spade for en spade. De kunne fortsette med det som ikke fungerte, eller de kunne velge en annen vei. I Nokias situasjon ville valget av ny plattform føre med seg alle de samme punktene du skisserer uavhengig av valg av plattform.

 

Jeg skal på ingen måte forgude Elop, men symbian ville dødd uansett. Jeg driver ikke historeforfalskning, ei heller lyver jeg, se på alle grafene for nokia smart phone salg. Så kan man også merke seg at inntektene til Nokia begynte å falle betraktelig allerede i løpet av 2007.

 

Det som kan være diskutabelt er hva som hadde skjedd om Nokia hadde valgt Android. Men der har jeg ikke påstått noen verdens ting. Jeg skrev at det ikke nødvendigvis ville...

 

Jeg baserer meg også på min oppfatning av fakta. Du mener problemet var Elop, jeg mener det rett og slett var at mobilene ikke lenger holdt mål over hode og at markedet forkastet dem. Mobiler med Symbian lå i hyllene, folk flest visste nada om noe av dette og langt mindre hvem Elop var. De valgte noe annet.

 

 

S8Tx8sO.jpg

 

Nei, Nokia begynte ikke å falle året før. Markedet vokste mye raskere og Nokias markedsandel falt som en stein, men Nokias salg vokste. Måletall. Du kan se nesten på dagen hvor salget stoppet opp. 

 

Naturligvis ville Symbian ha dødd uansett, og det var på tide også, men man skyter ikke melkekua si før man har erstatteren klar. Jeg vil ikke si at Elop var problemet, men jeg vil si at Elop gjorde en fatal feil. 

 

Før han holdt plattform-talen sin, det var vel en eller to arbeidsdager før, ble hans memo om problemstillingen lekket. Jeg vet ikke om dette var en styrt lekkasje eller ikke, men skal man se på handlingsmønsteret tror jeg ikke han ville ønsket dette. Han ble da tvunget til å følge det opp med action, og den talen kuttet drastisk i handlingsrommet til innkjøperne i kjedene og i telefonselskapene. Mobiler fra Nokia ble faset ut av kjedene og derfor kunne de heller ikke bli solgt. Denne grafen lyver ikke.

 

Om alt hadde gått optimalt, hadde innslagspunktet for Lumia/Windows-telefoner vært samsvarende med den opptegnede linja, for når du annonserer "SYMBIAN ER DØD" så må du ha klar produkter å selge som ikke er Symbian-telefoner. I stedet satt de inne med store lager ned N8 eller hva det var de solgte, og de kom ut med en N9 på MeeGo som solgte ganske bra selv om de hadde annonsert at N9 ikke ville få en erstatter uansett hvor godt de solgte. Hvilke muligheter hadde kjedene - kjøpe inn telefoner som de visste ikke ville få oppdateringer, ikke ville få fullgodt support life, og ikke ville få en upgrade path, eller slippe den varme poteten og heller selge flere Android-telefoner? 

 

Først etter at N9 var ferdig begynte Elop se på den, likte den, og sa "denne skal vi gjøre om til en Windows-telefon". Det var alt for seint. Han trengte en prototype på møtet i februar 2011. 

 

Mer enn valget av Windows Phone var det måten Elop skremte bort innkjøperne som jeg setter spørsmålstegn ved. Jeg kan ikke se at det finnes en mer uheldig måte å gjøre det på. 

Lenke til kommentar

 

 

Salget av Nokia Smarttelefoner begynte å stupe i 2010, og denne fallkurven var betydelig brattere enn stigningen før. Året etter spilte de ut siste hånd med enheter som faktisk hadde store forventninger blant mange i markedet. Disse ble kjøpt av mange, trenden fikk en liten oppsving, men det viste seg at markedet som helhet ikke ble overbevist. Jeg husker ikke hvilken modell det var snakk om lenger, men tusner på tusner med slike mobiler ble liggende usolgt. De ble til slutt nærmest gitt bort.

 

Selv om de fremdeles solgte så var utviklingen katastrofal. Det er ikke slik at de gikk fra verdens største til null enheter over natten. Men det gjør ikke det jeg skrev uriktig. Og like fullt begynte Nokia å falle dramatisk året før Elop tok over styringen.

 

Uavhengig av hva Elop sa og skrev om Symbian så var ikke dette noen bombe. De hadde ikke noe symbian som kunne konkurrere med Android eller iOS. Det ble tydelig med de siste store symbianslippene de hadde, alle så det. Og dette var modeller som var påtenkt lenge før Elop. Han kalte bare en spade for en spade. De kunne fortsette med det som ikke fungerte, eller de kunne velge en annen vei. I Nokias situasjon ville valget av ny plattform føre med seg alle de samme punktene du skisserer uavhengig av valg av plattform.

 

Jeg skal på ingen måte forgude Elop, men symbian ville dødd uansett. Jeg driver ikke historeforfalskning, ei heller lyver jeg, se på alle grafene for nokia smart phone salg. Så kan man også merke seg at inntektene til Nokia begynte å falle betraktelig allerede i løpet av 2007.

 

Det som kan være diskutabelt er hva som hadde skjedd om Nokia hadde valgt Android. Men der har jeg ikke påstått noen verdens ting. Jeg skrev at det ikke nødvendigvis ville...

 

Jeg baserer meg også på min oppfatning av fakta. Du mener problemet var Elop, jeg mener det rett og slett var at mobilene ikke lenger holdt mål over hode og at markedet forkastet dem. Mobiler med Symbian lå i hyllene, folk flest visste nada om noe av dette og langt mindre hvem Elop var. De valgte noe annet.

 

 

S8Tx8sO.jpg

 

Nei, Nokia begynte ikke å falle året før. Markedet vokste mye raskere og Nokias markedsandel falt som en stein, men Nokias salg vokste. Måletall. Du kan se nesten på dagen hvor salget stoppet opp. 

 

Naturligvis ville Symbian ha dødd uansett, og det var på tide også, men man skyter ikke melkekua si før man har erstatteren klar. Jeg vil ikke si at Elop var problemet, men jeg vil si at Elop gjorde en fatal feil. 

 

Før han holdt plattform-talen sin, det var vel en eller to arbeidsdager før, ble hans memo om problemstillingen lekket. Jeg vet ikke om dette var en styrt lekkasje eller ikke, men skal man se på handlingsmønsteret tror jeg ikke han ville ønsket dette. Han ble da tvunget til å følge det opp med action, og den talen kuttet drastisk i handlingsrommet til innkjøperne i kjedene og i telefonselskapene. Mobiler fra Nokia ble faset ut av kjedene og derfor kunne de heller ikke bli solgt. Denne grafen lyver ikke.

 

Om alt hadde gått optimalt, hadde innslagspunktet for Lumia/Windows-telefoner vært samsvarende med den opptegnede linja, for når du annonserer "SYMBIAN ER DØD" så må du ha klar produkter å selge som ikke er Symbian-telefoner. I stedet satt de inne med store lager ned N8 eller hva det var de solgte, og de kom ut med en N9 på MeeGo som solgte ganske bra selv om de hadde annonsert at N9 ikke ville få en erstatter uansett hvor godt de solgte. Hvilke muligheter hadde kjedene - kjøpe inn telefoner som de visste ikke ville få oppdateringer, ikke ville få fullgodt support life, og ikke ville få en upgrade path, eller slippe den varme poteten og heller selge flere Android-telefoner? 

 

Først etter at N9 var ferdig begynte Elop se på den, likte den, og sa "denne skal vi gjøre om til en Windows-telefon". Det var alt for seint. Han trengte en prototype på møtet i februar 2011. 

 

Mer enn valget av Windows Phone var det måten Elop skremte bort innkjøperne som jeg setter spørsmålstegn ved. Jeg kan ikke se at det finnes en mer uheldig måte å gjøre det på. 

 

Jeg har sett denne, jeg har lest side opp og side ned, og jeg er ikke overbevist. Det er klart at man kan sette linjer der det passer budskapet noen ganger, men jeg kjøper ikke at Elop, som startet i september 2010 sto for nokias fall som startet i 2010. Som sakt, jeg liker ikke fyren, men det får være måte på hvor stor og umiddelbar innflytelse han kunne ha hatt. Og Tommi er vel ikke kjent for å være en ekstremt nøytral kilde i denne saken. Det finnes side opp og side ned med mot-artikler til mange av påstandene. Jeg sier ikke han ikke vet mye, men han hadde også en klar agenda.

 

Og, et faktum som fremdeles står er at det ble shippet mengder med symbianmobiler i 2011 også. Men de ble ikke spesielt godt mottatt. Kundene som skulle kjøpe disse visste ikke noe om Elop, memoet eller en gang spesielt mye om konseptet OS på mobiltelefoner. Det de visste, jeg hadde en N97 selv, var at OS'et ikke kunne måle seg med alternativene og det var et nytt merke man skulle ha. Derfor stupte salget. 

 

nokia_rim_unit_sales_absolute.png

Eller så mener du kanskje at Elop sto for akkurat den samme utviklingen hos RIM også? Rim var kanskje enda mer inngrodd hos sine fans. Tomi spikrer skylden for RIM på Heins, men var Heins og Elop begge så udugelige at salget bare kollapset? Tomi velger å se bort i fra det faktum at onde hensikter og udugelighet hos disse to kanskje ikke var årsaken til utviklingen. Kanskje fordi det ikke passer med hans egne påstander.

 

Faktum er at Nokia ikke hadde fulgt med. Vet ikke om disruptive technoligy er riktig begrep her, men effekten er den samme. Heins og Elop tok begge over en synkende skute, og ingen ting de kunne ha gjort ville snudd denne trenden. Mange påpeker at alt ville vært annerledes om og hvis. Android nevnes. Mange andre hardbarska Nokia fans hevder at en Meego satsning ville reddet selskapet. RIM prøvde allerede det med BlackBerry 10. Det var ikke lenger det navnet som var kult. Det var ikke det folk ville ha. Det var for lite, for sent. N9 med MeeGo var en ok device, jeg brukte den en stund på jobb, og det var bøggy as bare det, men det var ikke grunnen til at de som, i det minste de jeg snakket med, ikke valgt N9. De hadde allerede bestemt seg for å prøve det siste nye som var i butikken. Her til lands, primært iPhone.

 

Men vi kan synes så mye som bare det, hvis om hva hadde skjedd blir ren spekulasjon. Poenget er fremdeles at min tolkning er at Elop ikke var streken i 2010 spom forårsaket Nokias fall.

 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Det du ser på de to grafene der er at RIM har en naturlig topp mens Nokia har en brå knekk i første kvartal 2011... Toppen er siste målepunkt i 2010, det neste målepunktet er etter Symbian selvskuddet. Det var ikke fall i salg (total) målt før i Q1, grafen viser bare dette fordi den er trukket mellom de to punktene. Tomis graf er misledende fordi han har stipulert fram en vekst fram til tale-dagen, men ellers viser grafene det samme: vekst ut 2010.

 

Hvis Nokia hadde fått en naturlig topp, hadde de hatt mulighet til å få på plass den første Windows-telefonen, og gjennomført en glidende overgang.

 

Iphone var gammelt nytt i 2011, det var Android som var i sterkest vekst.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det du ser på de to grafene der er at RIM har en naturlig topp mens Nokia har en brå knekk i første kvartal 2011... Toppen er siste målepunkt i 2010, det neste målepunktet er etter Symbian selvskuddet. Det var ikke fall i salg (total) målt før i Q1, grafen viser bare dette fordi den er trukket mellom de to punktene. Tomis graf er misledende fordi han har stipulert fram en vekst fram til tale-dagen, men ellers viser grafene det samme: vekst ut 2010.

 

Hvis Nokia hadde fått en naturlig topp, hadde de hatt mulighet til å få på plass den første Windows-telefonen, og gjennomført en glidende overgang.

 

Iphone var gammelt nytt i 2011, det var Android som var i sterkest vekst.

Jeg ser ikke den logikken i det heletatt. Nokias fall er ikke mer unaturlig enn RIMs, det er bare større og startet litt før. Dette skyldes i stor grad at EIM-brukere hadde større tro på produktene noe lengere enn Nokia brukere.

 

Tomis graf er misvisende fordi han har en agenda han skal hamre gjennom. Tilfeldigheter, indisier, og små justeringer av fakta, utsnitt av grafer, og datagrunnlag valgt for å vise det man ønsker skaper ikke virkelighet. Salget av symbian smartmobiler begynte å falle allerede i 2007 med slippet av iPhone. I 2007 hadde symbian 64% av markedet, i 2008 hadde dette falt til under 45%. Faktisk mistet Nokia til og med mange kunder til Blackberry. Så de hadde allerede et skudd i baugen, og med Androids virkelige økende inntog i markedet (2,8% i 2009 opp til 33% i 2010) så var det i praksis gjort. Året etter hadde de passert 50%.

 

Leser man enda mer detaljer så ser man at sjefene i Nokia allerede i juni 2010 bestemte å kutte satsingen på Symbian, først på de viktige N-serie mobilene. De kunne da ha valgt Android, men det ble avgjort at man skulle satse på MeeGo. Først en måned senere ble Olli-Pakka faset ut, og i september be Elop valgt inn. Noka hadde altså før Elop i det heletatt var aktuell signalisert til markedet at Symbian var ute ved å annonsere MeeGo på sine toppmodeller. I oktober annonserte Nokia (ikke Elop) at de ikke ville satse på nye versjoner av symbian. 

 

I februar 2011 skrev Elop sitt Burning Memo. To dager etter annonserte de at de ville velge Windows Phone, og at de skulle FORTSETTE utfasingen av Symbian. Så nei, jeg klarer ikke å knytte Nokias fall til Elop. Det kan være jeg tar feil, det har skjedd før. Men kom ikke her å si at jeg lyver eller driver med historieforfalskning. For mine meninger er forankret i fakta tilgjengelig til meg, slik jeg tolker dem. Og jeg har enda ikke sett beviser på det motsatte, og Tomis beviser overbeviser ikke meg.

 

Spør en hvilken som helst nokiabruker som ikke er over middels teknologi eller mobilinteressert om hvorfor han/hun i den perioden skiftet til en annen smarttelefon? Hvis en eneste av dem sier Elop eller noe som helst relatert til dette, altså noe annet en at mobilene ikke lenger var gode nok (inklusive "ville prøve noe nytt") så blir jeg mektig imponert.

 

Noka ville aldri ha klart å få en glidende overgang over til Windows. Jeg mener fremdeles Windows er det beste OS'et i dag, men på den tiden hadde skuta allerede seilt, både med tanke på hva folk nå skulle ha (ikke uten grunn at folk kjøpte samsung selv om både philips og sony leverte billigere og bedre TV'er innimellom), og hva som var tilgjengelig til økosystemet. Siden da har Windows Phone først måttet ro etter, før de ved å skifte til påhengsmotor nå etter hvert nærmer seg skuta til Android og iOS. Like langt, men det er fremdeles liten båt i brått sjø. Forhåpentligvis kan de snart få tak i en stige og klatre om bord.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg både håper og tror at Nokia kommer ut med telefoner igjen. Og de må gjerne videreføre maemo plattformen (n900,n9)

Men det kommer nok til å gå dårlig hvis dem vil ha litt penger i kassen, så alt annet enn Android vil nok være en stor overraskelse.

En topp spekket Nokia med Android tror jeg mange vil ha. Mange fler enn de som ville ha en Nokia med WP.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke spesielt opptatt av å få Windows Phone på mobilen min, nei. I mine øyne er det et forsøk på å gjenoppfinne iOS's økosystem, og da er "øko" en forkortelse for "økonomi". 

 

Men dersom jeg kunne få en 5-tommers versjon av PCen min, som kunne kjøre VMWare og/eller dual boot, kjøre topp-programmene fra Adobe og Corel med støtte for stylus, koble til en skjerm og mus, og samtidig hadde akseptabel telefon-funksjonalitet, så hadde jeg vært ekstatisk. 

 

Jeg vet hva jeg ber om også, den eneste Nokia-telefonen jeg har hatt, var en PC: Nokia N900. 

 

nokia-n900-photoshop.jpg

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...