Gå til innhold

Dette kameragrepet skal gjøre iPhone-kameraet ditt betydelig bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kickstarter-produkt vil la deg koble til speilrefleksutstyr til mobilen.

Og hvilken speilrefleksutstyr kan du koble til da ?, finner ikke noe dedikert speilrefleksutstyr nevnt i artikkelen.

"I bunn sitter det nemlig en standard skrue til stativer og annet utstyr, og på toppen sitter det en blitssko. Ved hjelp av sistnevnte kan du koble til eksterne mikrofoner, blitser eller annet utstyr for å øke kvaliteten på opptak og bilder."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott produkt! Det løser noen av telefonens mangler på ergonomi og bruksopplevelse ved fotografering. Skulle bare ønske det kom i hvert fall én telefon skikkelig ment for fotografering så vi som vil prioritere det over andre egenskaper (som størrelse) fikk valgmuligheten. Så kan alle som vil ha noe annet fortsette å velge slike telefoner som fins på markedet i dag.

Lenke til kommentar

Så, i stedet for å ha med seg et saklig kompaktkamera i tillegg til mobiltelefonen, så skal man ha et klumpete grep til mobiltelefonen som tar like mye plass som et kompaktkamera?

 

Mest dustete produkt siden selfiestanga.

 

Koster sannsynligvis mye mindre enn et dedikert kompaktkamera, pluss at et kompaktkamera ikke har de samme smarte funksjonene som en telefon har, slik som automatisk opplasting til skytjeneste, integrering med bildedelingstjenester/facebook/annet.
Lenke til kommentar

 

 

Kickstarter-produkt vil la deg koble til speilrefleksutstyr til mobilen.

Og hvilken speilrefleksutstyr kan du koble til da ?, finner ikke noe dedikert speilrefleksutstyr nevnt i artikkelen.

"I bunn sitter det nemlig en standard skrue til stativer og annet utstyr, og på toppen sitter det en blitssko. Ved hjelp av sistnevnte kan du koble til eksterne mikrofoner, blitser eller annet utstyr for å øke kvaliteten på opptak og bilder."

 

Jo, men det er ikke spesifisert til kun speilrefleks, blitssko og stativfeste finnes på stort sett alt av kameraer "utenom de aller billigste". Når det står "koble til speilrefleksutstyr" tenker jeg heller på utbyttbare objektiver "ikke forsats-linser", blitsstyring, optisk søker, etc.

 

Det burde heller stått "kamerautstyr" selv om man sannsynligvis ikke kan bruke vanlig kamerautstyr utenom det som kan kobles på stativfestet da. Blisskoen kan nok ikke brukes til en vanlig blits hvis ikke dippeduppen har innebygget 3.5mm plugg til blits siden det ikke er kontaktpunkter.

 

Så vil ikke si at overskriften rettferdiggjør hva produktet kan gjøre.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott produkt! Det løser noen av telefonens mangler på ergonomi og bruksopplevelse ved fotografering. Skulle bare ønske det kom i hvert fall én telefon skikkelig ment for fotografering så vi som vil prioritere det over andre egenskaper (som størrelse) fikk valgmuligheten. Så kan alle som vil ha noe annet fortsette å velge slike telefoner som fins på markedet i dag.

 

Hvis du kan gi slipp på telefon-funksjonene finnes det noe som heter fotokamera... :tease:

Lenke til kommentar

Samsung hadde vel ett par forsøk på å slå sammen nettopp smartmobilen og ett ok kamera.

Tenker du på Samsung Galaxy NX? I så fall tror jeg grunnene til floppen var:

 

- alt for høy pris

- ingen ringemulighet så det kunne ikke erstatte telefonen

- alt for stort for å være en telefon-erstatter

 

Med andre ord var det et kamera med et unødvendig OS.

 

Så vidt jeg husker hadde de et kompaktkamera også med Android og noen telefoner med optisk zoom men uten gode specs. Med andre ord ikke noe folk erstatter et ok kamera med. Altså flere dårlige hybridforsøk som vitner om at kameraavdelingen og telefonavdelingen til Samsung ikke prater sammen.

 

Det er så vidt jeg vet fortsatt ingen som har klart å lage en god hybrid. Ei heller Panasonic med CM1 som hadde en kjip telefondel kombinert med et ok kamera og kostet alt for mye.

 

Jeg liker flere av designelementene fra dingsen i artikkelen. Grepet, kontrollhjulene, utløseren, stroppefestet og stativfestet. Det burde være noen som øyner muligheten for at det er et marked for en telefon med disse tingene integrert. Blitsskoen bør de jobbe mer med for å få noe nyttig funksjonalitet ut av den. En helt enkel sikteramme som vippes eller skyves opp burde også være på plass. En vipp-opp blits med utvippbar diffuser ville også hjulpet kraftig på blitsrefleksene og røde øyne. Det ville vært en god start. Så kunne man gjerne jobbet litt med selve kameraet. Brukt innmaten og fatningen til Pentax Q for eksempel og laget et pannekakeobjektiv til det. DNG råformat og menyer som systemkamerafolket ikke får hetta av.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg liker flere av designelementene fra dingsen i artikkelen. Grepet, kontrollhjulene, utløseren, stroppefestet og stativfestet.

Det som jeg tror er grunnen for at dette blir en flopp er at man like greit kan ha et dedikert entusiastkompaktkamera m/wifi siden det ikke er så mye større en dippeduppen, eller for og si det på en annen måte: "skal man ha med seg noe mer en selve telefonen ute på tur kan det like gjerne være et kamera istedenfor".

 

Tror ikke personer som bruker telefonen som det primære fotoapparatet er villig til og ha med seg noe ekstrautstyr siden mobiliteten forsvinner.

Lenke til kommentar

 

Jeg liker flere av designelementene fra dingsen i artikkelen. Grepet, kontrollhjulene, utløseren, stroppefestet og stativfestet.

Det som jeg tror er grunnen for at dette blir en flopp er at man like greit kan ha et dedikert entusiastkompaktkamera m/wifi siden det ikke er så mye større en dippeduppen, eller for og si det på en annen måte: "skal man ha med seg noe mer en selve telefonen ute på tur kan det like gjerne være et kamera istedenfor".

 

Tror ikke personer som bruker telefonen som det primære fotoapparatet er villig til og ha med seg noe ekstrautstyr siden mobiliteten forsvinner.

 

Jeg vet ikke hvilke kamera du har i tankene når du sier entusiastkompaktkamera, men de jeg tenker på koster over 6000 kr. Det er over 5000 kr mer enn dette tillegget koster, og for noen er nok det en dealbreaker :p

 

At dette tilleggsutstyret fyller en relativt smal nisje skal jeg derimot være enig i, men det er mange produsenter som lever av nisjeprodukter.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilke kamera du har i tankene når du sier entusiastkompaktkamera, men de jeg tenker på koster over 6000 kr. Det er over 5000 kr mer enn dette tillegget koster, og for noen er nok det en dealbreaker :p

 

At dette tilleggsutstyret fyller en relativt smal nisje skal jeg derimot være enig i, men det er mange produsenter som lever av nisjeprodukter.

 

Man kan få et entusiastkompaktkamera helt ned til en 3000.- og er man heldig finner man utgående modeller/tilbud rett under 2000.-

 

Jeg tror ikke prisen er avgjørende om man skal kjøpe et kamera eller et grep til telefonen, det er nok heller enten eller ikke.

 

Jeg ser ikke helt vitsen med og ta med seg en ekstra dippedupp til telefonen istedenfor et dedikert kamera siden man uansett må ha med seg noe ekstra, og de som kjøper et grep til telefonen tror jeg nok gjør det av nysgjerrighet/funfactor.

 

Om det blir noe stort salgsuksess tror jeg ikke, det er nok noen personer som mener at telefonen er det beste kamera og et sådan grep vil øke opplevelsen rundt det å ta et bilde men de er nok ikke i flertall, var vel et par år siden det dukket opp et eksternt objektiv m/sensor som man kunne koble til telefonen for å få bedre bildekvalitet og bruke telefonen som en plattform, har ikke hørt så mye mer om dette etter lanseringen.

Lenke til kommentar

Det som jeg tror er grunnen for at dette blir en flopp er at man like greit kan ha et dedikert entusiastkompaktkamera m/wifi siden det ikke er så mye større en dippeduppen, eller for og si det på en annen måte: "skal man ha med seg noe mer en selve telefonen ute på tur kan det like gjerne være et kamera istedenfor".

Det er fortsatt to dingser med hver sine batteri, hver sine skjermer, hver sine chassiforsider og baksider, etc. Slår man sammen disse til en hybrid vil man klare seg med ett batteri, en skjerm, en chassiforside og bakside. Særlig det med batteri og skjerm vil spare en del vekt og kostnader. Man kan også kaste ut hele kameramodulen fra telefonen som skal spleises med et bedre kamera. Den veier ikke stort, men prismessig kan det være være litt å hente på det.

 

Et annet moment er at folk legger ikke telefonen fra seg hjemme. Den blir med gjennom tykt og tynt og er derfor tilgjengelig til en hver tid. En hybrid vil være det samme, mens to dingser ikke vil fungere på den måten. Da er det lett å legge kameraet hjemme. Bruker man en hybrid så "tvinger" man altså seg selv til å ha med kameraet hele tiden og det er nettopp der tilgjengelighets-gevinsten ligger. Velger man to separate dingser så spiller det liten rolle for tilgjengeligheten om det har Wifi eller ikke. Det er ikke der skoen trykker for de fleste.

 

Tror ikke personer som bruker telefonen som det primære fotoapparatet er villig til og ha med seg noe ekstrautstyr siden mobiliteten forsvinner.

Nå skiftet du tilbake til å snakke om hvermansen igjen. Hvermansen vil fortsatt ha 100+ telefonmodeller å velge mellom, hvis det skulle komme en litt større hybrid a la det jeg prater om.

Lenke til kommentar

 

Det som jeg tror er grunnen for at dette blir en flopp er at man like greit kan ha et dedikert entusiastkompaktkamera m/wifi siden det ikke er så mye større en dippeduppen, eller for og si det på en annen måte: "skal man ha med seg noe mer en selve telefonen ute på tur kan det like gjerne være et kamera istedenfor".

Det er fortsatt to dingser med hver sine batteri, hver sine skjermer, hver sine chassiforsider og baksider, etc. Slår man sammen disse til en hybrid vil man klare seg med ett batteri, en skjerm, en chassiforside og bakside. Særlig det med batteri og skjerm vil spare en del vekt og kostnader. Man kan også kaste ut hele kameramodulen fra telefonen som skal spleises med et bedre kamera. Den veier ikke stort, men prismessig kan det være være litt å hente på det.

 

Et annet moment er at folk legger ikke telefonen fra seg hjemme. Den blir med gjennom tykt og tynt og er derfor tilgjengelig til en hver tid. En hybrid vil være det samme, mens to dingser ikke vil fungere på den måten. Da er det lett å legge kameraet hjemme. Bruker man en hybrid så "tvinger" man altså seg selv til å ha med kameraet hele tiden og det er nettopp der tilgjengelighets-gevinsten ligger. Velger man to separate dingser så spiller det liten rolle for tilgjengeligheten om det har Wifi eller ikke. Det er ikke der skoen trykker for de fleste.

 

Tror ikke personer som bruker telefonen som det primære fotoapparatet er villig til og ha med seg noe ekstrautstyr siden mobiliteten forsvinner.

Nå skiftet du tilbake til å snakke om hvermansen igjen. Hvermansen vil fortsatt ha 100+ telefonmodeller å velge mellom, hvis det skulle komme en litt større hybrid a la det jeg prater om.

 

Jeg prater om alt mulig rart jeg :p

 

Jeg er helt enig, en hybrid som ikke hadde vært mye større en en normal telefon ville nok solgt.

 

Som du sier at man ofte vil la kameraet ligge hjemme og det samme vil jeg tro vil skje med et telefongrep, så det er vel egentlig det jeg vil frem til, at personer ikke er villig til å ta med seg mer en telefonen i hverdagen, og skal de avgårde til en plass der de vet at de blir og ta bilder så tror jeg at personer enten er fornøyd med en ren telefon eller tar med seg et dedikert kamera, tror et telefongrep ligger langt nede på listen over medbragte duppedipper da.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

 

Det som jeg tror er grunnen for at dette blir en flopp er at man like greit kan ha et dedikert entusiastkompaktkamera m/wifi siden det ikke er så mye større en dippeduppen, eller for og si det på en annen måte: "skal man ha med seg noe mer en selve telefonen ute på tur kan det like gjerne være et kamera istedenfor".

Det er fortsatt to dingser med hver sine batteri, hver sine skjermer, hver sine chassiforsider og baksider, etc. Slår man sammen disse til en hybrid vil man klare seg med ett batteri, en skjerm, en chassiforside og bakside. Særlig det med batteri og skjerm vil spare en del vekt og kostnader. Man kan også kaste ut hele kameramodulen fra telefonen som skal spleises med et bedre kamera. Den veier ikke stort, men prismessig kan det være være litt å hente på det.

 

Et annet moment er at folk legger ikke telefonen fra seg hjemme. Den blir med gjennom tykt og tynt og er derfor tilgjengelig til en hver tid. En hybrid vil være det samme, mens to dingser ikke vil fungere på den måten. Da er det lett å legge kameraet hjemme. Bruker man en hybrid så "tvinger" man altså seg selv til å ha med kameraet hele tiden og det er nettopp der tilgjengelighets-gevinsten ligger. Velger man to separate dingser så spiller det liten rolle for tilgjengeligheten om det har Wifi eller ikke. Det er ikke der skoen trykker for de fleste.

 

Tror ikke personer som bruker telefonen som det primære fotoapparatet er villig til og ha med seg noe ekstrautstyr siden mobiliteten forsvinner.

Nå skiftet du tilbake til å snakke om hvermansen igjen. Hvermansen vil fortsatt ha 100+ telefonmodeller å velge mellom, hvis det skulle komme en litt større hybrid a la det jeg prater om.

 

Jeg prater om alt mulig rart jeg :p

 

Jeg er helt enig, en hybrid som ikke hadde vært mye større en en normal telefon ville nok solgt.

 

Som du sier at man ofte vil la kameraet ligge hjemme og det samme vil jeg tro vil skje med et telefongrep, så det er vel egentlig det jeg vil frem til, at personer ikke er villig til å ta med seg mer en telefonen i hverdagen, og skal de avgårde til en plass der de vet at de blir og ta bilder så tror jeg at personer enten er fornøyd med en ren telefon eller tar med seg et dedikert kamera, tror et telefongrep ligger langt nede på listen over medbragte duppedipper da.

 

Med tanke på hvor mange turister jeg ser som står og tar bilder med en tablet, så tror jeg det er mange som har plass til å ta med en telefon + kameragrip i stedet :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...