Gå til innhold

Mindre datapakke, samme operatør - dobbel pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Mon tro om Telenors pressekonferanse er om roaming i EU? Det er snart 30. april.

 

Edit: sier denne undersøkelsen noe om hvilke hastigheter man oppnår? Er det noen svensker, dansker eller finner som opplever 220 mbit nede på metroen? Norske nordmenn får det.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Tom Bäcker: Dette er kun en liten prissammenlikning mellom landene, og det har blitt god dekning på banen i Norge. I Stockholm og flere andre storbyer verden rundt bygges det nå t-bane-dekning i stor stil. Det er ikke kun her i Oslo det er et fokus.

 

Og uansett - hva skal du egentlig bruke 220 Mbit/s til dersom kvoten er for mager. Forbehold for daft hode på tampen av dagen og rask utregning på ... T-banen, men lasting ved 220 Mbit/s skulle gi 1,65 GB i minuttet. Da kan du holde det gående i hele 15 minutter før du har spist opp 25 gigabyte.

 

De færreste driver nok med slike ting - men noen minutter Netflix og/eller Youtube om dagen kan fort spise opp kvoten det også.

Endret av fjarle
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Telia/Sonera i Finland har også et alternativ til c.a. kr 258 med fri bruk av internett, men som "kun" inkluderer 1200 minutter (20 timer) tale og 1200 sms.

 

Kunne tatt det abonnementet med kun 500 minutter og 500 sms og fortsatt aldri risikert å gå tom. Med en liten innsats kunne jeg klart meg med 250 av hver også. Internet>>>>>Telefon og sms.

Lenke til kommentar

Egentlig så skjønner jeg ikke meningen med begrensning av minutter og data i det hele tatt. Om man har en internettlinje hjemme som er begrenset til f.eks. 10mbit, så bruker man så mye man trenger samme om den er belastet for fullt 24/7 eller i mindre og varierende grad.

Enegimessig buker nok hele switsj/modem sulamittet utenfor huset mer energi hvis det er belastet for fullt, men den kostnaden er nok ubetydelig. I tilfellet trådløse løsninger (uansett frekvens) til mobile enheter så er det nok en del mer strøm som går for å kommunisere med enhetene om de brukes lite eller mye, men kan umulig være til de gradene at for eksempel om man overstiger en datakvote at det *virkelig* koster f.eks. NOK 100 for 1 GB.

Neste utfordringen bortsett fra teleoperatørens strømregning er nok båndbredde, siden det er nok grenser for hvor mange abonnementer kan være tilknyttet på ett og samme område og samtidig kreve full båndbredde alle sammen, altså per "celle". Så da er det nok ikke så meningsløst å sette "fartssperrer" enten basert på geografi, samtidige brukere, etc.

 

Det kan hende at det er jeg som ikke ser det store bildet, men jeg klarer ikke skjønne hvorfor det ikke er mulig å selge abonnement som er så å si "all inclusive" uten begrensninger på taleminutter, SMS og data, for eksempel for NOK 500 per måned, med eneste begrensingene som jeg skrev "datastruping" for å hindre at noen brukere havner mellom to stoler, slik at det er nok båndbredde for alt og alle.

Og for de som trenger noe simplere kunne det for eksempel vært ubegrenset tale, sms, og data strupet ned til 1mbit. Det billigste da med kun tale og SMS, uten data.

Kan nok tenke meg at det blir en del sånne som vil da bruke mobilen 24/7 som et datamodem rett og slett for å unngå å kjøpe internett via kabel/fiber etc, men fortsatt så ser jeg ikke problemet.

I denne sammenhengen er dette med begrensninger på SMS enda mer absurd, med tanke på at i forhold til data eller tale overføres det 160 tegn per sms, altså langt mindre data enn 1 sekund med tale. Hvorfor i all verden er det man har begrensninger der er som det så fint heter "beyond me".

Lenke til kommentar

Det har blitt klinkede klart at Norge har bare 2 mobil leverandører. Telenor og Telie, alle de under selspakene slik som Onecall, Chess, Talkmore osv er kun der for å gi en illusjon av mangfold. men sum og sumera så er det bare telenor eller telia som styrer dem. det er ser man blant annt ved at pakkene deres er mer eller mindre like. 

 

 

Synd at Tele2 ble presset ut slik som de ble, men får see hvordan Ice klarer fylle det hullet.  håper uansett telenor får jeg en smekk av ESA nå snart.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmål:

Hvis vi for eksempel tar utgangspunkt i det danske Telia-abonnementet, så står det jo der at man får
"100 GB
Fri tale og sms/mms
I Norden og Baltikum"

Og når man så velger tjenesten "Roam Like Home Europe", står det der "Med Roam Like Home Europa kan du tale, bruge sms/mms og surfe i udlandet".

Sist jeg sjekka, er Norge med i både Norden og Europa. Dette betyr vel at man kan få de danske prisene, i Norge, om man bare bestiller fra Danmark?

Dansk konkurranse, i Norge?

 

De nye tjenestene på tvers av landegrenser er nødt til å få utslag for norske priser. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål:

 

Hvis vi for eksempel tar utgangspunkt i det danske Telia-abonnementet, så står det jo der at man får

"100 GB

Fri tale og sms/mms

I Norden og Baltikum"

 

Og når man så velger tjenesten "Roam Like Home Europe", står det der "Med Roam Like Home Europa kan du tale, bruge sms/mms og surfe i udlandet".

 

Sist jeg sjekka, er Norge med i både Norden og Europa. Dette betyr vel at man kan få de danske prisene, i Norge, om man bare bestiller fra Danmark?

 

Dansk konkurranse, i Norge?

 

De nye tjenestene på tvers av landegrenser er nødt til å få utslag for norske priser. 

Er vell som alt ellers med slike ting vi som betaler , da nordmenn har mastergrad i  å svelge kamaler, hvordan ellers kunne telenor har mistet alle de mrd de har "mistet" i russland, india og andre tvilende land?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Det jeg vil ha i et mobilabonoment:

større datapakker forhold til pris

bedre 4G dekning (er bra allerede)

20 Mbit

 

det jeg IKKE trenger i et mobilabonoment:

høyere en 20 Mbit

Lenke til kommentar

Mon tro om Telenors pressekonferanse er om roaming i EU? Det er snart 30. april.

 

Edit: sier denne undersøkelsen noe om hvilke hastigheter man oppnår? Er det noen svensker, dansker eller finner som opplever 220 mbit nede på metroen? Norske nordmenn får det.

 

Vi har allerede blitt enig om at nesten ingen mener det er viktigere med monsterbåndbredde på mobilen enn med større datapakker. 10 Mbit/s holder for de fleste lenge på mobiltelefonen. Sett ned hastigheten og opp datamengden, hvis det liksom er sånn at det ikke går an å tilby begge deler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Sist jeg sjekka, er Norge med i både Norden og Europa. Dette betyr vel at man kan få de danske prisene, i Norge, om man bare bestiller fra Danmark?

 

Dansk konkurranse, i Norge?

Du må ha dansk personnummer for å bestille telefonabonnement

 

 

Jeg vet ikke hvordan det er i Danmark, men tidligere sjekket jeg opp og fant ut at endel nordmenn på ferie skaffer seg abonnement i utlandet for å få overkommelig pris/hastighet på mobilt internett. Mulig det var i Spania, og en variant av kontantkort som måtte bestilles på forhånd. 

 

Trenden med like priser i flere land vil nok sammen med EU-presset på at utenlandske aktører skal ha like konkurransemuligheter, gjør nok at likere priser vil presse seg fram. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke teleselskapene ta vekk den latterlige databegrensningen?
799 kr for 25 GB? Er det mulig hæ? Bruker heller Wi-Fi jeg.

Lurer på hvem som klarer å tilby disse abonnementene først :)

InfinityBasic: Unlimited GB, unlimited SMS/MMS/Talking, up to 10 mbits/s. Price: 39 kr/mnd.
InfinityWind: Unlimited GB, unlimited SMS/MMS/Talking, up to 40 mbits/s. Price: 99 kr/mnd.
InfinityStorm: Unlimited GB, unlimited SMS/MMS/Talking up to 100 mbits/s. Price: 139 kr/mnd.
InfinityExtreme: Unlimited GB, unlimited SMS/MMS/Talking with minimum 100 mbit/s. Price: 199 kr/mnd.

På den måten får ikke teleselskapene lurt til seg ekstra inntekter, som brukeren ikke har kontroll over.
Kun fast månedspris, ikke noe mer. Slikt som vanlig bredbånd, fast månedspris ikke mer.

Det er sånne abonnementer vi trenger her i Norge sant? :)

Endret av Plane
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

Jeg venter på ett "kontantkort" der man kan kjøpe GB. eks: 50kr = 2gb. Så kan man ha noen kroner på siden til ringing og sms. Og da beholder man de antall gigabyte helt til du har brukt dem opp og ikke pr mnd...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...