Gå til innhold

Samsung har laget app som skal beskytte øynene til mobilbrukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-68389

Hadde senest igår en diskusjon med en VR-supporter. Han hevdet at det var null problem å bruke VR over mange mange timer, og at det fantes god dokumentasjon om dette. Personlig er jeg ganske sikker på at øynene ikke har godt av å fokusere hardt på en skjerm så nærme øynene over lengre tid, og med et overveldende inntrykk av sterkt lys. Hjemme har jeg tatt meg råd til en bra skjerm(Dell U3014) og har også kalibrert denne riktig så ting vises riktig, og i tillegg er behagelig å bruke over tid. Jeg sitter vel hvert fall 80cm i fra skjermen, og har den også justert slik at når jeg ser rett frem så er øynene mine på høyde med midten av skjermen. I tillegg har jeg god belysning, og er nøye med å ha bakgrunnsbelysning i tillegg så det ikke blir stor forskjell mellom skjermen og det rundt. Jeg kommer ikke til å handle meg VR, og ser kun på det som en hype.

Lenke til kommentar

Hadde senest igår en diskusjon med en VR-supporter. Han hevdet at det var null problem å bruke VR over mange mange timer, og at det fantes god dokumentasjon om dette. Personlig er jeg ganske sikker på at øynene ikke har godt av å fokusere hardt på en skjerm så nærme øynene over lengre tid, og med et overveldende inntrykk av sterkt lys. Hjemme har jeg tatt meg råd til en bra skjerm(Dell U3014) og har også kalibrert denne riktig så ting vises riktig, og i tillegg er behagelig å bruke over tid. Jeg sitter vel hvert fall 80cm i fra skjermen, og har den også justert slik at når jeg ser rett frem så er øynene mine på høyde med midten av skjermen. I tillegg har jeg god belysning, og er nøye med å ha bakgrunnsbelysning i tillegg så det ikke blir stor forskjell mellom skjermen og det rundt. Jeg kommer ikke til å handle meg VR, og ser kun på det som en hype.

Typisk bla bla. Så prøver folk det og så blir en litt flau også blir tonen annerledes.

Lenke til kommentar

Når man bruker VR-briller, fokuserer ikke øynene, så vidt jeg vet, på skjermene. De er krysset og skjermene "merges" slik som når man ser på 3D-bilder. Har denne måten å se på en effekt på synet? Hvis man hele tiden fokuserte på én skjerm helt inntil fjeset ville man opplevd hodepine etter kort tid og dette ville påvirket synet kraftig.

 

Hvis man tar dette konseptet og bruker det når man ligger i senga og stirrer på mobilen - er det da "ufarlig" å 'krysse øynene' mens man ser på mobilen helt inntil fjeset etter man har tatt av seg briller/linser?

 

Nå er kanskje dette et upraktisk spørsmål, men ... Jeg gjør dette når jeg ligger i senga fordi det er for anstrengende å fokusere med mobilen 10 CM unna fjeset.

 

Noen tanker? lol

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Det eneste du har foran deg er jo skjermen, og den er veldig nærme. Du MÅ altså fokusere på skjermen, ellers så må du lukke øynene. Ettersom en skjerm skaper en dybdefølelse(ved 3D innhold) som ikke er réell, så må du fokusere hardere, på noe som faktisk er rett foran øynene dine. Dette er nok ikke bra over lengre tid.

Lenke til kommentar

Nå er det jo litt mer komplisert enn som så da du har en bra utviklet menneskehjerne for å koble dette sammen. Tror faktisk ikke hjernen har direkte vondt av VR så fremt den virkeligheten hjernen din prøver å oppfatte er nær virkeligheten og ikke pikslert, det vi oppfatter til vanlig er er jo og en "illusjon".. men men, tiden vil vise:)

Lenke til kommentar

Det eneste du har foran deg er jo skjermen, og den er veldig nærme. Du MÅ altså fokusere på skjermen, ellers så må du lukke øynene. Ettersom en skjerm skaper en dybdefølelse(ved 3D innhold) som ikke er réell, så må du fokusere hardere, på noe som faktisk er rett foran øynene dine. Dette er nok ikke bra over lengre tid.

Så du mener at man MÅ fokusere på ting som er helt inntil øynene? Hva hvis man lukker øynene eller slår av lyset? Fokuserer man da på henholdsvis øyelokket og mørket?

 

Det er vel ikke gjeldende språkbruk... Man MÅ ikke fokusere på ting som er nært øyet, man kan jo justere fokuset som man vil: Man kan anstrenge seg for å lese noe nært eller man kan la være og oppleve at man ikke ser noen ting. Spørsmålet mitt er om det er denne anstrengelsen når man fokuserer på noe nært - en anstrengelse som er nødvendig f.eks. når man leser - som fører til at synet blir dårligere over tid. I så fall kan jeg anbefale alle det jeg gjør, da det er langt mindre anstrengende.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Det eneste du har foran deg er jo skjermen, og den er veldig nærme. Du MÅ altså fokusere på skjermen, ellers så må du lukke øynene. Ettersom en skjerm skaper en dybdefølelse(ved 3D innhold) som ikke er réell, så må du fokusere hardere, på noe som faktisk er rett foran øynene dine. Dette er nok ikke bra over lengre tid.

Så du mener at man MÅ fokusere på ting som er helt inntil øynene? Hva hvis man lukker øynene eller slår av lyset? Fokuserer man da på henholdsvis øyelokket og mørket?

 

Det er vel ikke gjeldende språkbruk... Man MÅ ikke fokusere på ting som er nært øyet, man kan jo justere fokuset som man vil: Man kan anstrenge seg for å lese noe nært eller man kan la være og oppleve at man ikke ser noen ting. Spørsmålet mitt er om det er denne anstrengelsen når man fokuserer på noe nært - en anstrengelse som er nødvendig f.eks. når man leser - som fører til at synet blir dårligere over tid. I så fall kan jeg anbefale alle det jeg gjør, da det er langt mindre anstrengende.

 

I spill skjer det ofte mye hele tiden, og skjermen er jo klistret til øynene så du kan ikke argumentere for at man ikke må fokusere på noe. Så sier du at man ikke MÅ fokusere på det som er nærme, men fakta er jo at skjermen ER veldig nærme. Det skjermen skaper er jo kun en illusjon av dybde som IKKE er réell. Det er ikke det samme å se på en skjerm, som å gå ut døra å se nedover gata.

Lenke til kommentar

Dette er kjempe bra! Bra at noen tenker utenfor boksen og fokuserer på barn!

Håper dette også kommer Apple, både Iphone og Ipad.

Er jo en solid mengde barn som bruker Iphone og spesielt Ipad, så her har vi ett veldig verdifullt og innovativt produkt som burde vært obligatorisk tilgjengelig på alle platformer som brukes av barn (spesielt med tanke på hardcore Apple foreldre som heller tviholder på ett produkt, fremfor å bytte for barnas beste... :))

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...