Gå til innhold

Vi tok en prat med mobilreperatørene for å høre hva som egentlig går galt (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var egentlig helt ekstremt så Iphone/Apple tronet listet med mobil feil/reparasjoner.. blir litt skeptisk... spesielt med tanke på at det ikke reflektere litt engang på markedsandel til Iphone i Norge.

 

Noen som kan klare å forklare hvorfor Apple kommer så dårlig ut her?

Er antall skader i % av antall solgte? Hvis ikke så sier det seg vel selv at iphone ligger i toppen. Selv om at iphone skulle bli like lett skadet som htc telefoner så ville jo iphone ligger skyhøyt på statistikken og htc såvidt vært med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Var egentlig helt ekstremt så Iphone/Apple tronet listet med mobil feil/reparasjoner.. blir litt skeptisk... spesielt med tanke på at det ikke reflektere litt engang på markedsandel til Iphone i Norge.

 

Noen som kan klare å forklare hvorfor Apple kommer så dårlig ut her?

Er antall skader i % av antall solgte? Hvis ikke så sier det seg vel selv at iphone ligger i toppen. Selv om at iphone skulle bli like lett skadet som htc telefoner så ville jo iphone ligger skyhøyt på statistikken og htc såvidt vært med.

Så sier har i artikkelen "Dette skyldes til dels at det selges mange av disse telefonene, men de er likevel proporsjonalt mer sårbare for skader enn flere andre telefoner"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Mobiltelefoner er små og sårbare"

 

Joda... Min gamle nokia 3310 kunne jeg kaste rundt så mye jeg ville. Alt den traff ble ødelagt og det eneste jeg trengte å gjøre for å få den opp å gå igjen var å skrape sammen batteriet, front og bakdeksel.

 

Den eneste mobilen jeg har aktivt kastet på ting/folk og som fortsatt virker. Nytt batteri kunne den trengt da. Masseødleggelsesvåpen uten like.

 

I de senere år så har jeg tatt bedre vare på "smart" telefoner og de har som oftest fått en case og en skjermbeskytter rett etter jeg tok de ut av esken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Var egentlig helt ekstremt så Iphone/Apple tronet listet med mobil feil/reparasjoner.. blir litt skeptisk... spesielt med tanke på at det ikke reflektere litt engang på markedsandel til Iphone i Norge.

 

Noen som kan klare å forklare hvorfor Apple kommer så dårlig ut her?

Er antall skader i % av antall solgte? Hvis ikke så sier det seg vel selv at iphone ligger i toppen. Selv om at iphone skulle bli like lett skadet som htc telefoner så ville jo iphone ligger skyhøyt på statistikken og htc såvidt vært med.

Så sier har i artikkelen "Dette skyldes til dels at det selges mange av disse telefonene, men de er likevel proporsjonalt mer sårbare for skader enn flere andre telefoner"

 

Ja? Og hva er det du egentlig svarer på her?

Proporsjonalt betyr vel akkurat det jeg sa.

La oss si at for hver 1 000 000 million samsung s6 falt/edge som blir solgt så knuses 6% av disse hvert år. Så om samsung har solgt 70 millioner så vil det si  4,2 millioner eksemplarer som blir ødelagt.

Så tar vi iphone 6/pluss. La oss for moro skyld si at den er like utsatt for skade, noe jeg ser på som sannsynlig, så vil det bli en del ødelagte iphoner. Om vi tar for oss ca 1 års salg så er vi jo i nærheten av 200 millioner enheter, men viss vi tar 150 millioner så blir det

9 millioner. Sier seg vel selv at de er høyt på skade og reparasjons statistikk. 

 

PS. har ikke pluss så ser ikke artikkelen. 

Endret av UrgeLoL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Var egentlig helt ekstremt så Iphone/Apple tronet listet med mobil feil/reparasjoner.. blir litt skeptisk... spesielt med tanke på at det ikke reflektere litt engang på markedsandel til Iphone i Norge.

 

Noen som kan klare å forklare hvorfor Apple kommer så dårlig ut her?

Er antall skader i % av antall solgte? Hvis ikke så sier det seg vel selv at iphone ligger i toppen. Selv om at iphone skulle bli like lett skadet som htc telefoner så ville jo iphone ligger skyhøyt på statistikken og htc såvidt vært med.
Så sier har i artikkelen "Dette skyldes til dels at det selges mange av disse telefonene, men de er likevel proporsjonalt mer sårbare for skader enn flere andre telefoner"

Ja? Og hva er det du egentlig svarer på her?

Proporsjonalt betyr vel akkurat det jeg sa.

La oss si at for hver 1 000 000 million samsung s6 falt/edge som blir solgt så knuses 6% av disse hvert år. Så om samsung har solgt 70 millioner så vil det si 4,2 millioner eksemplarer som blir ødelagt.

Så tar vi iphone 6/pluss. La oss for moro skyld si at den er like utsatt for skade, noe jeg ser på som sannsynlig, så vil det bli en del ødelagte iphoner. Om vi tar for oss ca 1 års salg så er vi jo i nærheten av 200 millioner enheter, men viss vi tar 150 millioner så blir det

9 millioner. Sier seg vel selv at de er høyt på skade og reparasjons statistikk.

 

PS. har ikke pluss så ser ikke artikkelen.

Har ikke ekstra jeg heller :/

Lenke til kommentar

 

Var egentlig helt ekstremt så Iphone/Apple tronet listet med mobil feil/reparasjoner.. blir litt skeptisk... spesielt med tanke på at det ikke reflektere litt engang på markedsandel til Iphone i Norge.

 

Noen som kan klare å forklare hvorfor Apple kommer så dårlig ut her?

Er antall skader i % av antall solgte? Hvis ikke så sier det seg vel selv at iphone ligger i toppen. Selv om at iphone skulle bli like lett skadet som htc telefoner så ville jo iphone ligger skyhøyt på statistikken og htc såvidt vært med.

 

Det står ikke direkte, men det menes garantert antall, og ikke i% av solgte. Dette er tallet fra et selskap som fikser mobiler, de har ingen tall for hvor mange som selger.

 

De har og en liste over 13 mest vanlige reparasjoner.  Så det er opp til oss å sammenligne med f.eks Telenor og Netcom sine lister. Det er jo uansett noe som favoriserer Apple i denne sammenhengen.

 

På listen over reparasjoner kommer ikke overraskende Z3 compact. Selger mye ifølge lister, og mange som snakker om knust skjerm på dem. Sorte versjonen havner her på en 3. plass og hvite på en 12. plass, for reparasjon av LCD panel. 3. plass her, er høyere enn antallet som blir solgt. Så det er åpenbart at denne telefonen faktisk er litt ekstra utsatt for slike skader.

 

På 11. plass er programvare-reparasjoner, usikker på hva det betyr.

 

Resten av listen? Apple. Alt sammen. iPhone 6 LCD sort og hvit er 1. og 2. iPhone 5 batteri er 4. Tom 4S utskifting av batteri er der.  Samsung er ikke et eneste sted på listen i det hele tatt. Selv om iPhone muligens selger mer i Norge, så er det at den er totalt fraværende ganske tydelig bevis på at den faktisk er mindre utsatt for skader. Med mindre en skal komme og si at Apple-brukere er ekstra dumme og ødelegger dem. Likevel, hvem er det som faktisk tror på dette? Galaxy og iPhone selger jo i samme prisklasse, og selger til mye samme type mennesker. Jeg tror og det blir vanskelig å si at Samsung brukere ikke får telefonene sine reparert, eller at de reparerer andre steder. Z3C er jo tross alt ganske høyt på lista her. både Sony og Samsung gir deler til reparasjon.

 

Du kan finne mange argumenter for at Apple ligger høyere på listene, det er jeg enig i. Det at de ikke finnes på topp 13 i det hele tatt derimot, ser jeg ingen annen måte å forklare enn at de faktisk ikke knuser like lett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

iPhone er nok mer utsatt for skjermskader ja. Reparerer både Samsung og Apple der jeg jobber, og det er mye mer iPhone's enn Samsung'er som kommer inn. Noe eksakt tall har jeg ikke, men det er i alle fall min erfaring.

 

Salgstall har en innvirkning, men det forklarer ikke hele forskjellen. Hva de andre årsakene er, kan jeg ikke svare på. Er iPhone-eiere mindre forsiktige med telefonen sin? Er glasset foran skjermen av dårligere kvalitet?

 

Alt jeg vet, er at 99% av telefonene som kommer inn med knust skjerm (Apple eller Samsung), har ikke beskyttelsesfilm foran skjermen. Noen av de har en slik hard plastikkcase rundt telefonen, men den fungerer ikke i det hele tatt.

 

Jeg har beskyttelsesfilm på skjermen og en tynn gummicase rundt min iPhone. Den har gått i bakken mange ganger, og skjermen er like hel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Samsung og Apple bruker begge samme glass (Gorilla glass 4 om jeg ikke tar feil?) så det er nok ikke der forskjellen ligger. Eller, dette er jo for de nyeste versjonene, kanskje det har vært annerledes før. Så det har nok mest med konstruksjon rundt glasset å si. Likevel, vanskelig å si..... det er så mange faktorer her.

 

Lurer på om vi om litt vil se Edge modellene til Samsung kommer inn her? Jeg har ingen tall for det, men de må jo nesten være ekstra utsatte for å knuse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

iPhone er nok mer utsatt for skjermskader ja. Reparerer både Samsung og Apple der jeg jobber, og det er mye mer iPhone's enn Samsung'er som kommer inn. Noe eksakt tall har jeg ikke, men det er i alle fall min erfaring.

 

Salgstall har en innvirkning, men det forklarer ikke hele forskjellen. Hva de andre årsakene er, kan jeg ikke svare på. Er iPhone-eiere mindre forsiktige med telefonen sin? Er glasset foran skjermen av dårligere kvalitet?

 

Alt jeg vet, er at 99% av telefonene som kommer inn med knust skjerm (Apple eller Samsung), har ikke beskyttelsesfilm foran skjermen. Noen av de har en slik hard plastikkcase rundt telefonen, men den fungerer ikke i det hele tatt.

 

Jeg har beskyttelsesfilm på skjermen og en tynn gummicase rundt min iPhone. Den har gått i bakken mange ganger, og skjermen er like hel.

 

Det betyr med andre ord at du bør kjøpe ekstrautstyr til en allerede dyr telefon for å sikre deg mot at den ikke kneler ved første kontakt med virkeligheten ;-)

Lenke til kommentar

 

Det betyr med andre ord at du bør kjøpe ekstrautstyr til en allerede dyr telefon for å sikre deg mot at den ikke kneler ved første kontakt med virkeligheten ;-)

 

Dyrere telefoner tåler mer, og nå så tåler de en del. Det er heller langt ifra alle som får sine nye dyre mobil knust.

 

Det er sant at noen burde kjøpe beskyttelse til telefonene sine, men det gjelder uansett om den er dyr eller ikke. Ingenting hjelper mot det. Dyre ting er og vanligvis noe en bør passe på. De er ikke nødvendigvis lagd for å tåle mest mulig.

Lenke til kommentar

 

 

 

Var egentlig helt ekstremt så Iphone/Apple tronet listet med mobil feil/reparasjoner.. blir litt skeptisk... spesielt med tanke på at det ikke reflektere litt engang på markedsandel til Iphone i Norge.

 

Noen som kan klare å forklare hvorfor Apple kommer så dårlig ut her?

Er antall skader i % av antall solgte? Hvis ikke så sier det seg vel selv at iphone ligger i toppen. Selv om at iphone skulle bli like lett skadet som htc telefoner så ville jo iphone ligger skyhøyt på statistikken og htc såvidt vært med.

Så sier har i artikkelen "Dette skyldes til dels at det selges mange av disse telefonene, men de er likevel proporsjonalt mer sårbare for skader enn flere andre telefoner"

 

Ja? Og hva er det du egentlig svarer på her?

Proporsjonalt betyr vel akkurat det jeg sa.

La oss si at for hver 1 000 000 million samsung s6 falt/edge som blir solgt så knuses 6% av disse hvert år. Så om samsung har solgt 70 millioner så vil det si  4,2 millioner eksemplarer som blir ødelagt.

Så tar vi iphone 6/pluss. La oss for moro skyld si at den er like utsatt for skade, noe jeg ser på som sannsynlig, så vil det bli en del ødelagte iphoner. Om vi tar for oss ca 1 års salg så er vi jo i nærheten av 200 millioner enheter, men viss vi tar 150 millioner så blir det

9 millioner. Sier seg vel selv at de er høyt på skade og reparasjons statistikk. 

 

PS. har ikke pluss så ser ikke artikkelen. 

 

 

Jo, det er riktignok litt klumsete formulert, men det tar for seg akkurat det du sa, apple skades disproposjonalt mer er påstanden i artikkelen, dvs at de også skades mer per solgte enhet.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...