Gå til innhold

Snart kommer Norges største test av mobilt bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med Ice?

 

Hei, Ice bygger et rent 4G-nett, og inntil de får støtte for Voice over LTE (VoLTE) vil Ice-kunder kun ha dekning via Telia sitt nett på mobiltelefon (de trenger 3G for samtaler, SMS etc). I denne omgang tester vi hvordan mobilnettene fungerer på mobiltelefoner, ikke trådløse rutere for mobilt bredbånd – som er det du trenger for å få dekning via Ice sitt eget nett. Ice har 4G-dekning på 450 MHz, som gir lang rekkevidde (men lavere hastighet) – men for å bruke dette må du altså gå via en bredbåndsruter – ikke mobiltelefon. Etter hvert dukker det vel opp telefoner med støtte for LTE/4G på 450 MHz, og Ice får VoLTE-støtte, og da vil de bli et enda mer interessant alternativ. (de er forsåvidt interessante også i dag pga. pris, men vi tester nettene – ikke operatørene)

 

Når det er sagt, som kommer vi ikke til å droppe Ice helt. Vi kommer til å utstyre en av testtelefonene våre med et Ice-SIM-kort, og så kommer vi til å teste hvorvidt vi får den samme dekningen og ytelsen med et Ice-SIM-kort som med et Telia-SIM-kort. I teorien skal dette være identisk (med unntak av at Ice er strupet på 50 Mbps), siden vi får Telia-dekning. Men vi ønsker altså å sjekke om dette er tilfelle også i praksis.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Hva med Ice?

 

Hei, Ice bygger et rent 4G-nett, og inntil de får støtte for Voice over LTE (VoLTE) vil Ice-kunder kun ha dekning via Telia sitt nett på mobiltelefon (de trenger 3G for samtaler, SMS etc). I denne omgang tester vi hvordan mobilnettene fungerer på mobiltelefoner, ikke trådløse rutere for mobilt bredbånd – som er det du trenger for å få dekning via Ice sitt eget nett. Ice har 4G-dekning på 450 MHz, som gir lang rekkevidde (men lavere hastighet) – men for å bruke dette må du altså gå via en bredbåndsruter – ikke mobiltelefon. Etter hvert dukker det vel opp telefoner med støtte for LTE/4G på 450 MHz, og Ice får VoLTE-støtte, og da vil de bli et enda mer interessant alternativ. (de er forsåvidt interessante også i dag pga. pris, men vi tester nettene – ikke operatørene)

 

Når det er sagt, som kommer vi ikke til å droppe Ice helt. Vi kommer til å utstyre en av testtelefonene våre med et Ice-SIM-kort, og så kommer vi til å teste hvorvidt vi får den samme dekningen og ytelsen med et Ice-SIM-kort som med et Telia-SIM-kort. I teorien skal dette være identisk (med unntak av at Ice er strupet på 50 Mbps), siden vi får Telia-dekning. Men vi ønsker altså å sjekke om dette er tilfelle også i praksis.

Dere tester MOBILT BREDBÅND, det vil si det ICE leverer og ikke bruk av mobiltelefon

  • Liker 5
Lenke til kommentar

mulig jeg er veldig kritisk her, men vil jo si testen blir litt missvisende når dere skal teste "mobilt bredbånd" med mobiltelefoner? For meg er mobilt bredbånd router. feks. Huawei B593/Huawei E5186s/Dlink 8DWR966. Her har jeg heller en følelse at dere skal teste om det er god nok dekning for VoLTE.

 

Men uansett skal dere ha for at dere orker dette store prosjektet!

Det kunne jo også vært artig med en slags løsning / app som vi vanlig brukere kunne sendt inn datainformasjon av down og upload. Ved feks og laste opp med gps hvor man er.

 

Kanskje et annet tema som burde vært tatt opp er hvem som tilbyr mest datakvote iforhold til pris og hastighet. Personlig vil jeg tro folk flest vil ha høyere kvoter enn ekstreme hastigheter som tilbys og som telenor og telia her til lands priser ut i fra.

 

Feks ser vi våres kjære naboer Danmark får man 500gb for 399kr pr.mnd. Her til lands tilbyr feks telenor 80gb for 899kr .

 

Dette er et tema som jeg savner.

 

Blir det kanskje stream fra tek konferansen? :D

 

Uansett lykke til med testingen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det kunne jo også vært artig med en slags løsning / app som vi vanlig brukere kunne sendt inn datainformasjon av down og upload. Ved feks og laste opp med gps hvor man er.

Det kan du gjøre ved å laste ned Open Signal på din telefon.

Jepp, det har jeg :) kjekt og få opp sendere der, men ikke alltid det stemmer :p

Lenke til kommentar

Man holder kanskje litt tilbake hvordan testingen vil foregå. Dette har jo en stor markedsverdi.

Det spennende hadde vært om man fikk en mer ekte og reel erfaring, dvs et stort antall brukere med GPS og signal logging over tid. Tross alt så er det et massivt antall "sorte hull i 3g og 4g dekning", ofte i boligområder o.l. som faller utenfor testing på diverse riksveier. Det er jo ofte områder på x antall kvadratkilometer uten god dekning, slikt er umulig å måle, uten en enorm "hær" av testbiler i alle fylker.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når dere tester mobilt bredbånd så synes jeg at ICE også burde være med i testen (altså ICE sitt eget nett). Har nå testet nye ICE 4G routeren mange steder i Danmark, både sentralt i blant annet århus og køpenhavn, og i tillegg noen småsteder. Resultatet er utrolig nok ganske elendig. Flaks hvis man i heletatt fikk nett. Spent på hvordan det er i Norge.

 

Når det er sagt ser jeg frem til Telia vs Telenor. Har reist mye rundt i Norge etter at Telia fikk bygget ut 4g, og må si jeg er veldig fornøyd med dekningen. Høye hastigheter også i usentrale strøk, mellom fjell og skog. Nå kan man jo faktisk regne med at man har god mobilt bredbånd mange steder via telefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta med ICE også!

 

Det skal på begynne med VoLTE på sitt nett på sikt (nå leier de tala og data på Telia sitt nett for mobiltelefonikunder) så derfor er det jo relevant å få de med.

 

Det er dermed relevant å få med ICE sitt eget nett også selv om det ikke har tale enda.

Lenke til kommentar

Når dere tester mobilt bredbånd så synes jeg at ICE også burde være med i testen (altså ICE sitt eget nett). Har nå testet nye ICE 4G routeren mange steder i Danmark, både sentralt i blant annet århus og køpenhavn, og i tillegg noen småsteder. Resultatet er utrolig nok ganske elendig. Flaks hvis man i heletatt fikk nett. Spent på hvordan det er i Norge.

 

Også jeg har opplevd dårligere dekning med nye 4G routeren til ICE. Meget skuffende. Dessverre er standard svaret: "Da må du ha ekstern antenne". - Akkurat det er for dårlig oppfølging av problemet!

 

Kun sentrale Asker jeg har hatt god dekning. Jeg vurderer å bruke en Raspberry Pi (eller tilsvarende) som logger signalstyrke og oppkobling (er tilgjengelig på WEB grensesnittet til routeren) og ta den med når jeg kjører rundt også på småturer får å sjekke dekning og GPS posisjon (med USB GPS mottaker).

 

Den gamle routeren hadde blant annet dekning inne på arbeidet når den sto på innsiden av vinduet. Det kan jeg bare glemme med den nye. Problem å koble seg opp selv når jeg står ute.

 

Problemet med overgang fra CDMA til LTE (4G) på ICE ligner på problemet jeg fikk ved overgang fra gammel Nokia (med Symbian) telefon til moderne smart telefon ved bruk av Telenor nett på hytten. Radio enheten i smarttelefonen var rett og slett for dårlig til å klare mobil data trafikk. Vi klarte å ringe kun på enkelte steder i hytten og MMS samt Internett kunne vi bare glemme.

 

Det ser ut til at radioenheten i de nye routerene er for dårlige og/eller så er de nye senderne til LTE nettet ikke like bra som de på det gamle CDMA nettet.

 

 

Mvh

Ingeniør Tele teknikk.

Lenke til kommentar

Denne testen har feilet på forhånd da de sier de vil bruke mobiltelefoner til å teste MOBILT BREDBÅND

 

Helt riktig. mobilt bredbånd bør testes med routere beregnet for det og dermed også ta med ICE.

 

Om man tar med resultater fra mobil også er mer som en kuriositet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Dere tester MOBILT BREDBÅND, det vil si det ICE leverer og ikke bruk av mobiltelefon

 

Hei,

i denne testen er det databruk på mobiltelefoner som er i fokus. Ser at begrepet "mobilt bredbånd" kan være litt upresist, men det er databruk på mobiltelefon som er mest aktuelt for folk flest – og selv de som trenger å komme seg på nett med en PC av og til bruker nå vanligvis mobiltelefonen som aksesspunkt ("mobilt bredbånd" via mobiltelefonen). En test av mobilt bredbånd via små portable 4G-rutere blir en helt annen test - og en litt smalere test.

 

Formålet med denne testen er å finne ut hvilket mobilnett som gir deg best dekning og best hastigheter på mobiltelefonen.

Endret av Kurt Lekanger
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...