Gå til innhold

TEST: Panasonic TX-65DX780


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den er ikke blant de aller raskeste vi har testet på inputlag, men likevel ikke dårlig heller. Når vi sjekker med en oppløsning på 1080p, ligger denne skjermen rundt 16 millisekunder.

 

 

Hvordan har dere testet dette?

 

16 millisekunder tilsvarer ett bilde ved 60 bilder i sekundet, så 16 ms kan bety at den effektivt ikke har noe input lag. Uansett er 16 ms veldig lavt.

Lenke til kommentar

Angående fjernkontrollen.

 

Grunnen til at den nok oppleves litt treg er at den har myke gummi knapper.

Har selv hatt DX900E i 3 uker nå, hvor de har metall knapper, og den er kjapp og god å bruke.

Her fulgte det også med en touch fjernkontroll som i likhet med de fleste slike ikke går an å bruke.

Det er kjappere å bruke den normale fjernkontrollen.

 

Det jeg ikke liker med FireFox OSet, det kan være appene sitt problem, er at den forventer at man bruker fjernkontrollen for å skrive søkeord,og det er da litt tungvint å bruke Bluetooth tastatur, da f.eks. backspace ikke funker som på ett tastatur, men heller som "Back" knappen, og hopper tilbake til forrige vindu (I hvertfall i Youtube).

 

Youtube osv funker ok, men det er utrolig mye bedre og enklere oversikt over abonnerte kanaler på PC, slik at jeg fortrekker å bruke HTPCen på den fremfor appen. Netflix funker bra, utenom at den har en lydfeil som kan komme, noe flere brukere har opplevd. Siden alle DX TVene bruker samme firmware, så kan det fort være problemet her også. Problemet er at lyden i Netflix faller ut i brøkdelen av ett sekund med jevne mellomromm (2-3 sekunder i mellom) når man bruker ARC funksjonen (For det meste Marantz og Denon brukere som har rapportert dette, så feilen kan ligge der). Feilen hos meg oppstår kun hvis jeg har brukt Netflix, så brukt en annen app, sett noe via HDMI eller noe annet på TVen, så går tilbake til Netflix. Bruker man Netflix fra start av, eller starter det etter annen bruk så er det ikke noe problem. Det skal være rapportert at Panasonic kommer med en fix på dette. Løsningen er å skru TV og forsterker av og på igjen.

 

Vet ikke hvor mye innstillinger det er på denne TVen, men det var litt uvant at man ikke får tilgang til alle bilde innstillinger, men kun de som gjelder for det signalet man gir inn. Slik at man må bytte signaltypen inn for å få stilt inn riktig på 1080p og UHD.

 

Når det kommer til HDR, så må det aktiveres hvis det kommer via HDMI, og da settes lysstyrken når den får slikt signal til 100%, noe som dreper sortnivået, også på DX900. Her ser det ut til at hvis man skal bruke UHD Blu-ray formatet hvor alle filer til nå har HDR koding, må leve med å bytte mellom bildeinnstillinger, og ikke kjøre en for alt. Men det går nokså kjapt å bytte.

 

Det er irriterende at f.eks. appene ikke har like mange forhåndsvalgte innstillinger å velge i mellom som HDMI inngangene. Youtube har bare "Dynamisk" og "Normal", eller som jeg ville kalt dem, "horribel" og "nesten horribel". Hadde man bare kunne hatt en "Cinema" som hadde gjort det enkelt for de som ikke liker å skru selv.

Lenke til kommentar

Imponerende skitten skjermen var på baksiden etter en så kort test!

 

Kommer an på om det er en skjerm testeren har kjøpt selv, eller om TEK har fått den inn til test. For hvis det er sistnevnte så er det en skjerm som sendes rundt om kring for testing av flere, og den blir da pakket inn og ut en haug ganger.

 

Hvis det er egen kjøpt, så er det mulig testeren har lagt den ned for å kunne montere føttene på den, tror de kommer umontert, og det er ingen god måte å få de montert på uten å faktisk legge den ned og håndtere den litt feil.

 

Det er en ok løsning hvis man skal ha den på veggen. Det var motsatt med Sony sin modell fra i fjor, som er 4mm fra halvveis og til toppen. Der kom beina ferdig montert, og skulle man ha den på vegg, som vi skulle, så var det ett sant helvete å få den av. Spesielt med tanke på at det faktisk fulgte med veggstativ i esken som standard.

Lenke til kommentar

"Knallgode farger". TV'en min har også tilsynelatende knallgode farger, men når den blir kalibrert, så ser alt grått og trist ut uansett. Dette gjelder samtlige kalibreringer jeg har gjennomført :l Er tydeligvis det som er "naturlig" og det som skal til for bra sortnivå.

Lenke til kommentar

Har ikke Panasonic quantum dot teknologi i sine LCD TVer? Hvis det fortsetter slik så blir Panasonic en produsent av firmware for TVer og produsent av innpakning til TVer. Hverken high end LCD eller OLED kan de lage. De må ha satset altfor hardt på plasma. Med dette tempoet kommer jo Panasonic til å sakte dø ut, for så å bli kjøpt av et kinesisk selskap som er ute etter merkevaren. Høres usannsynlig ut? Sharp ble nettopp kjøpt av Foxconn. Selv om Foxconn ikke gjorde det for merkevaren da, de trenger og teknologi ol.

 

 

"Knallgode farger". TV'en min har også tilsynelatende knallgode farger, men når den blir kalibrert, så ser alt grått og trist ut uansett. Dette gjelder samtlige kalibreringer jeg har gjennomført :l Er tydeligvis det som er "naturlig" og det som skal til for bra sortnivå.

Virkeligheten oppleves for de fleste gråere og tristere enn dynamiske bilder av den typen som er vanlig for TVer ja. Det er derfor de har de profilene. Ikke fordi de ikke klarer å få et 100% riktig bilde, men fordi folk synes saturerte farger ser bedre ut. Mer livlige. Det som kommer til å hjelpe på dette er OLED skjermer eller LCD med quantum dot teknologi. Disse vil representere virkeligheten bedre. Og virkeligheten er bedre enn en TV nå kan vise. De får langt bedre farger, som ikke ser så gråe og triste ut. Uten at de blir saturerte og dermed feil. Sortnivået blir og bedre. Problemet er jo at det finnes lite content som støtter dette da.

Lenke til kommentar

Har ikke Panasonic quantum dot teknologi i sine LCD TVer? Hvis det fortsetter slik så blir Panasonic en produsent av firmware for TVer og produsent av innpakning til TVer. Hverken high end LCD eller OLED kan de lage. De må ha satset altfor hardt på plasma. Med dette tempoet kommer jo Panasonic til å sakte dø ut, for så å bli kjøpt av et kinesisk selskap som er ute etter merkevaren. Høres usannsynlig ut? Sharp ble nettopp kjøpt av Foxconn. Selv om Foxconn ikke gjorde det for merkevaren da, de trenger og teknologi ol.

 

 

"Knallgode farger". TV'en min har også tilsynelatende knallgode farger, men når den blir kalibrert, så ser alt grått og trist ut uansett. Dette gjelder samtlige kalibreringer jeg har gjennomført :l Er tydeligvis det som er "naturlig" og det som skal til for bra sortnivå.

Virkeligheten oppleves for de fleste gråere og tristere enn dynamiske bilder av den typen som er vanlig for TVer ja. Det er derfor de har de profilene. Ikke fordi de ikke klarer å få et 100% riktig bilde, men fordi folk synes saturerte farger ser bedre ut. Mer livlige. Det som kommer til å hjelpe på dette er OLED skjermer eller LCD med quantum dot teknologi. Disse vil representere virkeligheten bedre. Og virkeligheten er bedre enn en TV nå kan vise. De får langt bedre farger, som ikke ser så gråe og triste ut. Uten at de blir saturerte og dermed feil. Sortnivået blir og bedre. Problemet er jo at det finnes lite content som støtter dette da.

Yo.

 

Du fortsetter å svartmale Panasonic ser jeg.

 

Å sammenligne Sharp med Panasonic er som å sammenligne Daihatsu med Toyota. Begge er japanske, begge lager gode biler/produkter, men allikevel i vidt forskjellige klasser.

 

Panasonic er blant de markedsledende eller ypperste innen alt fra riskokere, kameraer, barbermaskiner, elektriske tannbørster, tver, ovner,massasjestoler, støvsugere, vannkokere, kjøleskap, vaskemaskiner, navigasjonssystem, stereoanlegg og diverse andre lydenheter. Spesielt innen "home appliances" er det vel få produsenter som har et såpass godt rykte?

 

Sharp lager også svært mange av de samme produktene, men selv her i Japan har ikke Sharp den samme statusen og kvalitetsinntrykket som Panasonic har. Det har de vel ikke hatt siden 80-tallet eller tidlig 90-tallet. De eneste Sharp-produktene jeg har er et kjøleskap og en elektronisk ordbok. Begge funker bra, men det var først og fremst pga prisen jeg kjøpte dem (kjenner du igjen et lignende scenario i Norge, med litt andre merker?), og kommer nok til å velge annerledes neste gang.

 

Om du kan, vis meg gjerne en produktgruppe som Panasonic er store i hvor de ikke er synonymt med kvalitet.

 

At de har falt tilbake salgsmessig innen home entertainment-seksjonen er selvsagt alarmerende, men som Tek ( og samtlige andre) sine tester understreker lager fortsatt Panasonic noen av de ypperste TVene på markedet, uansett hva du mener Panasonic TVene mangler.

 

( Disclaimer: Jeg har selv et Toshiba 4K TV).

Lenke til kommentar

Har ikke Panasonic quantum dot teknologi i sine LCD TVer? Hvis det fortsetter slik så blir Panasonic en produsent av firmware for TVer og produsent av innpakning til TVer. Hverken high end LCD eller OLED kan de lage.

 

Nei, Panasonic bruker Wide Color Phosphor Technology. Quantum Dot er blå LED-lys som må gjennom QD filteret for å produsere hvitt baklys som øker fargerommet.

 

Panasonic sin løsning er å bruke hvite LED-lys som gjør at man får like stort, eller større fargerom, samtidig som man bruker mindre strøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sharp har lenge vært helt i front på skjermer, og leverer paneler til mange av de største produsentene. Jeg synes din vurdering av sharp i forbindelse med TVer er noe underlig.

 

AtW

 

Joda, Sharp lager gode skjermer men det er vel allikevel et visst kvalitetsskille fra produsenter som Sharp, Toshiba, Mitsubishi opp til Panasonic og Sony er det ikke? Prismessig er det ihvertfall en forskjell, og det er lenge siden jeg har sett en test hvor Sharp var en av vinnerne.

 

At disse aktørene knapt finnes i Europa lenger er vel kanskje en av grunnene, men selv i japanske tester virker det å være sånn.

 

Sharp er og har vel vært ganske gode på og tidlig ute med giga TV'er, men det er vel en annen sak.

Lenke til kommentar

 

Har ikke Panasonic quantum dot teknologi i sine LCD TVer? Hvis det fortsetter slik så blir Panasonic en produsent av firmware for TVer og produsent av innpakning til TVer. Hverken high end LCD eller OLED kan de lage.

Nei, Panasonic bruker Wide Color Phosphor Technology. Quantum Dot er blå LED-lys som må gjennom QD filteret for å produsere hvitt baklys som øker fargerommet.

 

Panasonic sin løsning er å bruke hvite LED-lys som gjør at man får like stort, eller større fargerom, samtidig som man bruker mindre strøm.

 

Søkte litt på teknologien. Du har helt rett :) Var ikke klar over at det fantes noen konkurrent til Quantum Dot teknologien. Tusen takk for info om dette :)

 

Da blir det spennende å se Panasonic TVer med denne teknologien mot TVer i samme prisklasse fra LG, Samsung, Philips osv med quantum dot teknologi. Altså 2016 modeller.

Lenke til kommentar

Yo.

Du fortsetter å svartmale Panasonic ser jeg.

 

Å sammenligne Sharp med Panasonic er som å sammenligne Daihatsu med Toyota. Begge er japanske, begge lager gode biler/produkter, men allikevel i vidt forskjellige klasser.

 

Panasonic er blant de markedsledende eller ypperste innen alt fra riskokere, kameraer, barbermaskiner, elektriske tannbørster, tver, ovner,massasjestoler, støvsugere, vannkokere, kjøleskap, vaskemaskiner, navigasjonssystem, stereoanlegg og diverse andre lydenheter. Spesielt innen "home appliances" er det vel få produsenter som har et såpass godt rykte?

 

Sharp lager også svært mange av de samme produktene, men selv her i Japan har ikke Sharp den samme statusen og kvalitetsinntrykket som Panasonic har. Det har de vel ikke hatt siden 80-tallet eller tidlig 90-tallet. De eneste Sharp-produktene jeg har er et kjøleskap og en elektronisk ordbok. Begge funker bra, men det var først og fremst pga prisen jeg kjøpte dem (kjenner du igjen et lignende scenario i Norge, med litt andre merker?), og kommer nok til å velge annerledes neste gang.

 

Om du kan, vis meg gjerne en produktgruppe som Panasonic er store i hvor de ikke er synonymt med kvalitet.

 

At de har falt tilbake salgsmessig innen home entertainment-seksjonen er selvsagt alarmerende, men som Tek ( og samtlige andre) sine tester understreker lager fortsatt Panasonic noen av de ypperste TVene på markedet, uansett hva du mener Panasonic TVene mangler.

 

( Disclaimer: Jeg har selv et Toshiba 4K TV).

 

Sharp har mange områder der de lager veldig gode skjermer. Se f.eks i Dell sine XPS modeller. De har veldig gode paneler, og er laget av Sharp. Selv om Panasonic senere har kommet med et panel som satser på mye av det samme, men gjør det bedre, som du finner i surface book. Folk forbinder jo IGZO med Sharp. Til tross for at det er utviklet på et japansk universitet og blir lisensiert ut til ikke bare Sharp, men også Panasonic, LG, Samsung osv.

 

De tre som leverer paneler til Apples Macbook har jo alltid vært LG, Samsung og Sharp. Likevel, i det siste er det områder der det har blitt vanskeligere for Sharp, som gjør at de ble kjøpt opp. Det betyr ikke at det de lager er dårlig av den grunn. Mulig de selger mer av lavere kvalitet i Japan, men her skryter produsenter av å ha Sharp IGZO panel i maskinene sine. Enda til gode å se noen skryte over en Panasonic skjerm.(altså, ikke TVer).

 

Panasonic er markedsledende på skjerm ja.... det er vel derfor de kjøper paneler fra LG til toppmodellene sine :)

Panasonic hadde en markedsandel på TV markedet i 2011 på 6.2%. I 2015 var det 2.9%. LG har 12% og Samsung har 21%.

Hiense, Skyworth og AOC som er kinesiske produsenter selger alle bedre enn Panasonic.

 

Skal jeg, utifra disse tallene, hylle Panasonic? Som markedsleder? Hvordan har det at de lager gode riskokere noe å si på TVene deres? Hvordan svartmaler jeg hele selskapet Panasonic med å uttrykke bekymring over fremtiden til TV avdelingen? Jeg tror du tar det litt vel personlig.

 

Hvordan kan jeg sammenligne Sharp med Panasonic, Toshiba og Sony? Lett. Sharp hadde en peak på 9% markedsandel. Sony var nesten oppe i 14%. Toshiba var over 7%. I dag er ikke Sharp eller Toshiba en egen entitet i statistikken lengre. De er i "others". Sony er nede i 5.5%. Alle de japanske selskapene går ned. Fortsetter Panasonic slik som 2011-2015 så er de helt ute i 2019. Sony, Toshiba og Hitachi har jo dannet Japan Display, da de separat ble for små. Sony har skilt ut TV avdelingen fra hovedselskapet. Ingen av selskapene har noe OLED teknologi. De bare kjøper fra Korea. Japansk økonomi er stagnert i en laaang periode, uten noen lyse fremtidsutsikter. 

 

Hva mener du jeg skal skrive om Panasonic? Jeg heier på dere, til tross for hvordan det ser ut så kommer det sikkert til å gå bra?

Panasonic hadde i plasma-alderen best bilde. De hadde høy kvalitet på produktene sine. De hadde lav pris. De ble fortsatt utkonkurrert. De mistet og hele plasma-satsingen, og sitter nå og klarer ikke å konkurrere i toppen på mange områder lengre.

 

 

Hvis du tenker på Japan har sikkert Panasonic godt rykte på "home-appliances". Hvis du går og ser i en elektronikkbutikk et sted i Europa derimot? Hvem tror du har navnet sitt på alle typer varer, hvilken produsent tror du har mest varer overalt? Hvilket elektronikkselskap er klart, og uten tvil, verdens største? Det er Samsung. Panasonic var klart større i Norge før. Ser mindre Panasonic nå for tiden. Varmepumper er vel det de er størst på i Norge ville jeg tro. Mye japanske varmepumper i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...