Gå til innhold

HP lanserer «verdens tynneste bærbare PC»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig så har man IMHO alrede nådd alle mål med "slanking" av produkter som PC, tablet, mobil etc og vel så det. Hvor mye tynnere skal ting egentlig være? Dimensjonene for flaggskip-produktene per idag er egentlig helt passe.

Det som det burde egentlig fokuseres på er mobiler som med moderat bruk varer fra 2 til 4 dager på full lading, "smartklokker" som egentlig varer ut hele dagen (ikke hele døgnet engang!), og laptoper som holder kanskje 5 timer i gjennomsnittet, i noen tilfeller 10 timer etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hvor mye tynnere kan laptoper bli før du får en Bendgate-skandale der og ?

 

 

Bendgate oppsto vel først og fremst fordi folk satt seg på telefonene sine (har dem i baklumma og lignende) og på grunn av høyt spenn når det ligger i forlummer på trange bukser når man bøyer seg og ellers setter beina i spenn som kan skape veldig høyt press på telefoner som har blitt ganske så store etterhvert.

 

Ser ikke helt hvordan en 13-tommer bærbar skal bli utsatt for de samme problemene. Jeg har ikke for vane å verken sette meg på mine bærbare, ei heller har jeg dem i situasjoner hvor de står i fare for å bøye seg på grunn av spenn/trykk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde tidligere en HP ProBook 6460b i endel år, som etter dagens standarder er en ganske tykk laptop. Men når jeg var eier av den tenkte jeg at det ikke var noen særlig sak, f. eks at byggekvalitet og batterikapasitet var bra blant annet pga. det.

 

Nå som jeg eier en ultrabook (XPS 13) er det vanskelig å si seg imot at tynt faktisk er fantastisk, gitt at byggekvaliteten ikke faller (noe enkelte ultrabooks sliter med). Har litt mindre batterikapasitet, hovedsaklig grunnet høy oppløsning, men ellers kommer nok ikke jeg til å godta særlig tykkere laptop kun for bedre batterikapasitet med det første.

Lenke til kommentar

Denne maskinen føyer seg for alvor inn i listen over veldig attraktive og flotte Windows bærbare som har kommet ut i senere tid. Har egentlig aldri latt meg friste noe voldsomt av Windows bærbare siden min trøblete historie med Lenovo ThinkPad T400, T400S og W510 i sin tid.

 

Har aldri vært noen større fan av Asus sin ZenBook-serie da det alltid har vært noe smårusk på et eller annet punkt som har plaget meg med maskiner i den serien, og de har jevnt over hatt temmelig ræva styreflater/touchpad på samtlige modeller. HP og Toshiba har også forsøkt med et par modeller, men det har alltid vært et eller annet som trekker veldig ned.

 

Men i nyere tid så har vi fått Microsoft Surface Book (selges ikke i Norge), som dessverre hatt fått sin dose med negative tilbakemeldinger på grunn av diverse maskinvare og programvarerelaterte problemer. Nye Dell XPS "Infinity" 13 og nå 15-tommer, HP Spectre 360 (som ikke er helt min smak, men ganske så flott) og nå denne HP Spectre 13.

 

 

Blir veldig spennende å lese anmeldelser på denne. Selv så heller jeg mot Dell XPS "Infinity" 15-tommer, det bare synd at man må punge ut for 512GB SSD og 16GB RAM om man ønsker utgaven med høyoppløst skjerm.

Lenke til kommentar

Når jeg ser litt nærmere på HP Spectre 13 så er jeg kanskje ikke like imponert som jeg først var. Ser at den på både størrelse (omkrets / areal) og vekt egentlig ikke gjør det så fryktelig imponerende alt tatt i betraktning. Ser vel egentlig veldig lite poeng i å gjøre den så fryktelig tynn om den likevel er fysisk større i areal og omkrets og har større vekt enn alternativer som Dell XPS "Infinity" 13-tommer osv..

 

Er heller ingen videre fan av 16:9-format på skjermen når den er såpass liten som 13-tommer. Det blir litt for lite plass å jobbe med i høyden spør du meg. 16:10 fungerer mye bedre, og personlig så syntes jeg egentlig både 4:3 og 3:2 fungerer vel så bra om ikke bedre på så liten skjermstørrelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Laptopper kunne gjerne vært tynnere for min del, om man ser på det aspektet alene, så jeg er ikke enig i at man har "nådd alle mål".

 

AtW

 

Hvorfor det? Per dags dato er for eksempel Macbook Pro 1,8 cm tynn, hvor mye tynnere skal den være og hva er det man vinner i såfall? Vekt kanskje, men ikke fortell meg at en ytterligere reduksjon i tjukkelsen har noe som helst praktisk betydning. Eller rettere sagt: for all del, fortell meg, for jeg ser den ikke.

Teoretisk sett kunne en fullverdig PC være gjerne i form av en kontaktlinse for den saks skyld, men dette er et ad nauseum argument som man blir aldi enige om. At en laptop er 1cm tynn eller enda tynnere vi absolutt ikke ha noe praktisk fordel siden den "bærbare" biten av en bærbar PC forutsetter at den er også beskyttet godt. Jo tynnere, desto svakere fysisk sett, desto mer beskyttelse i form av koffert/etui må man ha.

 

Hvis valget er å gå fra 1,8cm til 1cm vil det også bety redusert batteritid, mindre plass til komponenter (også dyrere komponenter), så her synes jeg er ditt argumentering helt ubegrunnet.

Lenke til kommentar

Hadde tidligere en HP ProBook 6460b i endel år, som etter dagens standarder er en ganske tykk laptop. Men når jeg var eier av den tenkte jeg at det ikke var noen særlig sak, f. eks at byggekvalitet og batterikapasitet var bra blant annet pga. det.

 

Nå som jeg eier en ultrabook (XPS 13) er det vanskelig å si seg imot at tynt faktisk er fantastisk, gitt at byggekvaliteten ikke faller (noe enkelte ultrabooks sliter med). Har litt mindre batterikapasitet, hovedsaklig grunnet høy oppløsning, men ellers kommer nok ikke jeg til å godta særlig tykkere laptop kun for bedre batterikapasitet med det første.

For "enkelte" vil mangel på porter (og utvidelsesmuligheter) være showstoppere. Har din bruk av PCen endret seg med tiden, siden den gang du hadde 6460b?

 

F.eks. har min nåværende Haswell hoved-PC 4 USB porter; full HDMI, VGA, RJ45 og plass til 2 2.5" disker + en msata. Alle disse portene benyttes relativt ofte. Å fly rundt med (og miste) dyre adaptere for ekstern skjerm, kablet nettverk og ekstern lagring er rett og slett kjipt synes jeg. Noen ultrabooks er OK utstyrt med kontakter, men skuffer ofte (igjen for enkelte, som meg) på lagringssiden med å kun tilby en brønn / port for lagringsmedium. Selv på "tjukke" bærbare slik som årets Dell Latitude 5470 må man velge mellom å bruke m.2 eller 2.5 SATA da portene krasjer.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

Laptopper kunne gjerne vært tynnere for min del, om man ser på det aspektet alene, så jeg er ikke enig i at man har "nådd alle mål".

 

AtW

Hvorfor det? Per dags dato er for eksempel Macbook Pro 1,8 cm tynn, hvor mye tynnere skal den være og hva er det man vinner i såfall? Vekt kanskje, men ikke fortell meg at en ytterligere reduksjon i tjukkelsen har noe som helst praktisk betydning. Eller rettere sagt: for all del, fortell meg, for jeg ser den ikke.

Teoretisk sett kunne en fullverdig PC være gjerne i form av en kontaktlinse for den saks skyld, men dette er et ad nauseum argument som man blir aldi enige om. At en laptop er 1cm tynn eller enda tynnere vi absolutt ikke ha noe praktisk fordel siden den "bærbare" biten av en bærbar PC forutsetter at den er også beskyttet godt. Jo tynnere, desto svakere fysisk sett, desto mer beskyttelse i form av koffert/etui må man ha.

 

Hvis valget er å gå fra 1,8cm til 1cm vil det også bety redusert batteritid, mindre plass til komponenter (også dyrere komponenter), så her synes jeg er ditt argumentering helt ubegrunnet.

 

 

Det er mer praktisk, helt åpenbart. Hadde det kun vært tykkelsen det sto på hadde jeg foretrukket kanskje 3-4mm Det er ganske passe. 

 

Jed har aldri forfektet at en tynnest mulig laptop forsvarer ulempene, men du kom med påstanden at man har "Nådd alle mål", med tykkelse, det har man ikke. Laptoper er unødvendig tykke pga andre praktiske forhold, man har ikke nådd alle mål for tykkelse, man er langt unna.

 

AtW

Lenke til kommentar

For "enkelte" vil mangel på porter (og utvidelsesmuligheter) være showstoppere. Har din bruk av PCen endret seg med tiden, siden den gang du hadde 6460b?

 

F.eks. har min nåværende Haswell hoved-PC 4 USB porter; full HDMI, VGA, RJ45 og plass til 2 2.5" disker + en msata. Alle disse portene benyttes relativt ofte. Å fly rundt med (og miste) dyre adaptere for ekstern skjerm, kablet nettverk og ekstern lagring er rett og slett kjipt synes jeg. Noen ultrabooks er OK utstyrt med kontakter, men skuffer ofte (igjen for enkelte, som meg) på lagringssiden med å kun tilby en brønn / port for lagringsmedium. Selv på "tjukke" bærbare slik som årets Dell Latitude 5470 må man velge mellom å bruke m.2 eller 2.5 SATA da portene krasjer.

Porter er noe jeg savner litt ja. Har adapter for vga og rj45, men bruker det sjeldent så ikke store savnet. Bruken har ikke endret seg noe særlig.

​Dine krav er helt annerledes enn mine. Syns nesten ikke det høres ut som om du er ute etter en ultrabook mtp. hvor mange porter og disker du ønsker.

Lenke til kommentar

Porter er noe jeg savner litt ja. Har adapter for vga og rj45, men bruker det sjeldent så ikke store savnet. Bruken har ikke endret seg noe særlig.

​Dine krav er helt annerledes enn mine. Syns nesten ikke det høres ut som om du er ute etter en ultrabook mtp. hvor mange porter og disker du ønsker.

Kanskje det, utfordringen "min" er at produsentene går i den retning at alle modeller skal gjøres ultralette og tynnest mulig, selv *workstations* til Dell og HP er nå ultrabooks :shrug:

Lenke til kommentar

Kanskje det, utfordringen "min" er at produsentene går i den retning at alle modeller skal gjøres ultralette og tynnest mulig, selv *workstations* til Dell og HP er nå ultrabooks :shrug:

Isj ja, ser den. Kan evt. trøste seg med at eldre modeller fungerer fortsatt helt fint for det meste av bruk gitt at du ikke har behov for høyoppløselig skjerm eller veldig bra CPU.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...