Gå til innhold

KOMMENTAR: – Hvorfor får Microsoft til det uendelig komplekse, men ikke det enkle?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange gode poeng her.

Jeg savner Xobni, det holdt god kontroll over innboksen før Microsoft kjøpte opp selskapet og uten å lykkes prøvde å integrere dette i Outlook.

 

På noen områder elsker MS å forandre ting bare for endringenes skyld, mens på andre områder ser de dessverre ingen behov for endringer.

Lenke til kommentar

Rettskrivingen i Windows 10 er svært irriterende, uansett om jeg skrur av "Autocorrect misspelled words" så endres alltid "i" til "I" i alle Windows Apper. Men ingen andre ord..

 

rart. skjer kun for meg når jeg har engelsk tastaturlayout men noen ganger med engelsk språkdrakt også.
Lenke til kommentar

Rettskrivingen i Windows 10 er svært irriterende, uansett om jeg skrur av "Autocorrect misspelled words" så endres alltid "i" til "I" i alle Windows Apper. Men ingen andre ord..

Det er fordi det ikke er rettskriving av ord som slår til, men en annen funksjon som rette små/store bokstaver. Slå av denne, så vil du se at du får det som du vil ha det.

Lenke til kommentar

Noe av svaret ligger i internkulturen. MS er et troll med mange mange hoder, og det drives masse suboptimalisering (lokal optimalisering) som går ut over helheten. Her er Apple bedre totalt sett, men de har mange løsninger som ikke henger sammen eller er brukervennlige, fra Finder til Photos til iTunes ... sukk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deler din frustrasjon.

Bare se på hva de gjorde med Windows Live mesh (formerly known as Windows Live FolderShare, Live Mesh, and Windows Live Sync) og skydrive / onedrive.

 

Jeg skulle legge opp en backup av en fil på 6 GB til onedrive. Etter en times tid med lasting, fikk jeg beskjed om at så store filer ikke var støttet... Kunne jeg ikke fått vite det med en gang istedetfor å kaste vekk så mye tid?

Eller hotmail, live, outlook epost tjenesten deres. Jeg sliter ofte med å finne login siden...

Msn/ Live messenger / skype?

Eller Microsoft surface: Skal du ha Pro eller RT ?
Mannen i gata vet ikke forskjellen.

Ingen klarer å holde seg oppdatert på produktene deres når de endrer navn og beskrivelser slik som dette hele tiden.

Endret av EnvyAndroid
Lenke til kommentar

dotnet: At selskapet henter mindre penger der enn tidligere er greit. Men de står også midt oppi en overgang der deler av denne strukturen skal tilbys som tjenester. Windows 10 er jo i stor grad et produkt folk (foreløpig) har oppgradert gratis til, og ikke i like stor grad som før kjøpt. Office er på vei inn i skyen den også.

 

Så jo, de er kanskje ikke størst økonomisk ved siste korsvei, men det er produktene folk flest kjenner Microsoft gjennom. Og det vil overraske meg om ikke økonomidelen av det regnestykket kommer tilbake etter hvert som overgangen ruller og går.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående søk i Outlook, så høres det ut som du har et indekseringsproblem. Har du sjekket om du har utestående elementer som ikke er blitt indeksert? Indekseringsstatus finner du under Søkeverktøy på Søk-fanen.

 

Du kan også kjøre en troubleshooter som kan finne eventuelle feil i indekseringen av e-poster. Dette finner du under Alternativer for Outlook->Søk->Alternativer for indeksering->Troubleshoot search and index.

Lenke til kommentar

dotnet: At selskapet henter mindre penger der enn tidligere er greit. Men de står også midt oppi en overgang der deler av denne strukturen skal tilbys som tjenester. Windows 10 er jo i stor grad et produkt folk (foreløpig) har oppgradert gratis til, og ikke i like stor grad som før kjøpt. Office er på vei inn i skyen den også.

 

Så jo, de er kanskje ikke størst økonomisk ved siste korsvei, men det er produktene folk flest kjenner Microsoft gjennom. Og det vil overraske meg om ikke økonomidelen av det regnestykket kommer tilbake etter hvert som overgangen ruller og går.

 

Microsoft sine inntekter kommer i større og større grad til å handle om Azure og Enterprise markedet. Build i år handlet i hovedsak om Azure og en del Xbox. Jeg tipper du kommer til å bli overrasket hvis du tror at Windows/Office i fremtiden vil bli MS sin største inntektskilde..

Endret av dotnet
Lenke til kommentar

Journalisten har noen gode poeng her. Han er ikke alene om å synes at eksempelvis Outlook har en del mangler. Det er litt av grunnen til at jeg var med å starte Exselo for snart 2 år siden. Vi ønsket å komme med et gratis alternativ for å gi bedre søkeopplevelser for oss selv og alle andre på Windows, inklusive Outlook. Nå har det selvsagt ekspandert til Mac og med kryptert peer-to-peer deling, men det er litt på siden av artikkelen her.

 

Jeg kunne tenke meg å få noen tips til andre email-klienter som er like gode som Outlook som jeg kan teste ut (eksklusive Thunderbird). Så langt har jeg ikke funnet noe som har all funksjonalitet som Outlook har, til tross for frustrasjonen som noen ganger kommer ved bruk av Outlook.

Lenke til kommentar

AMEN!

 

Det med søking i Outlook har jeg bare gitt opp. Er mulig det er en feil med indekseringen eller at man må inn i en av ørten innstillinger for å fikse noe men det blir for dumt.

 

Går jeg på gmailen så finner den mailen min på sekundet uansett når jeg skrev eller sendte den.

 

I tillegg så er det nesten umulig å lage en skikkelig struktur i Outlook slik som det er nå. Nå har ikke jeg Office 365 så det er mulig det er bedre der men i Office 2010 som vi har på jobben så er det rene sorgen. Uten skikkelig struktur og søkemuligheter så er det nesten umulig å organisere mailene på en skikkelig måte.

Lenke til kommentar

Veldig godt skrevet. Outlook er i praksis uten konkurrenter, og det merkes. Selv om noen få nye funksjoner har kommet til, fremstår programmet som gammeldags og innfløkt. Og, ja, søk svikter ofte. Synd at Google eller andre aldri har satset seriøst på en epostklient for proffmarkedet. Bare noe så enkelt som at oppgaver ikke synker mot nettet. Håpløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft får det ikke til fordi de ulike teamene tilsynelatende ikke har noen felles strategi. Hvert team designer grensesnitt på den måten de mener er best.

 

Build 2016 er et godt eksempel: Microsoft henviser til insiderne og ønsker at de skal komme med tips til hvordan den nye startmenyen skal se ut. Det første foredraget gikk også med på å takke insiderne for alle tipsene som har kommet inn i forbindelse med andre funksjonaliteter. Altså har ikke ekspertene der inne filla peiling på hva de skal gjøre og spør deg og meg, mannen i gata, om hvordan man designer Windows best mulig. Det er helt utrolig! Grensesnittet til Windows burde være spikret for lenge siden og oppdateringer der burde vises på tvers av hele Microsoft-porteføljen - ikke bare på startmenyen.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kom nylig over til Outlook fra Lotus Notes og det er INGENTING å klage på. Måtte teste søkefunksjonen som det klages på, men her fungerer alt som det skal og i tillegg uendelig mye bedre enn i Lotus Notes.

Kanskje Tek.no bør snakke med sine IT-ansvarlige og finne ut om de har kødda til koblinga mot exchange?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...