Gå til innhold

GUIDE: Disse innstillingene skrur jeg raskt av i Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for en fin og opplysende artikkel. Som Windows bruker i endel år har jeg vært fan av operativ systemet siden Win95. Det er kjempebra at du belyser hvordan Win10 kan gjøres mer forbrukervennlig. Nå gir de jo ikke bort OS gratis for å være snille men for å legge grunnlaget for fremtidig inntjening fra en stor bruker base. Det er derfor ikke utenkelig at dersom de ser at så store masser følger rådene i slike artikler i den grad at det går utover de inntektene som OS'et var ment å genere gjennom slikt som personrettet markedsføring og app store salg, så forsvinner kanskje mulighetene får å slå av visse funksjoner gjennom "nødvendige oppdateringer av programvaren".... men vi får se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for en fin og opplysende artikkel. Som Windows bruker i endel år har jeg vært fan av operativ systemet siden Win95. Det er kjempebra at du belyser hvordan Win10 kan gjøres mer forbrukervennlig. Nå gir de jo ikke bort OS gratis for å være snille men for å legge grunnlaget for fremtidig inntjening fra en stor bruker base. Det er derfor ikke utenkelig at dersom de ser at så store masser følger rådene i slike artikler i den grad at det går utover de inntektene som OS'et var ment å genere gjennom slikt som personrettet markedsføring og app store salg, så forsvinner kanskje mulighetene får å slå av visse funksjoner gjennom "nødvendige oppdateringer av programvaren".... men vi får se.

Det er slike som deg de når med denne typen artikler. Norge står for en brøkdel av antall Windows 10 brukere, en brøkdel av Norges befolkning leser Tek og tar det til seg, og Microsofts inntekter basert på reklame beskrevet i denne artikkelen er lik null. Her snakkes det om personvern, ikke valgfri reklame som suggestions i start menyen. Microsofts mål med Windows 10 er å få folk over på Windows 10. Du får det gratis samme hvilket OS du kommer fra og hvorvidt du har betalt for det eller ikke, og ja Microsoft er et AS som fortsatt må tjene penger for å kunne videreutvikle tjenester og sysselsette 100,000 ansatte. De er ikke et verdensomspennende konglomerat som ønsker å robbe folk for sine rettigheter. Søkelyset her bør være på Big Data og hvordan vi som forbrukere skal sette krav og være varsomme ved bruk av allskens tredjeparts programvare. Det du finner i Microsoft Store er noe av det tryggeste som finnes på denne fronten fordi kravene som stilles er helt hinsides, men for alles sikkerhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om man er klar over mengden av data som samles inn av Microsoft ved bruk av Windows sammenliknet med Facebook, Twitter, Instagram, ikke minst via browser cokies, og for ikke å snakke om alle andre tredjeparts apper du bruker, så virker det ikke lenger som om dette er en veldig belest artikkel.

 

Det er en vesensforskjell mellom et operativsystem og isolerte tjenester. En tjeneste kan man ta i bruk når man ønsker, vurdere hva man vil dele - eller unngå tjenesten helt. Man kan surfe uten cookies, velge alternative applikasjoner som gjør samme nytten, men ikke krever mye innsyn osv. Derimot må du bruke et operativsystemet for alt ovenfor, samt ha tilgang til lokale filer. Sammenligningen med Android og iOS er mer treffende, men selv om noen er verre på innsamling av brukerdata så trenger man ikke være likegyldig til utviklingen Windows har tatt. Vinkling på artikkelen er en ting, men det virker som du også argumenterer for at dette er en ikke-sak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du får det gratis samme hvilket OS du kommer fra

{{Citation needed}}

 

Hvis det er gratis, trenger jeg minst en Windows 10-lisens til. Jeg kan installere Mint eller Ubuntu eller Windows 95 på kjellerstue-PCen, så hvordan får jeg gratis Windows 10 fra det? Det koster, sist jeg sjekka, mer enn Windows 8 og Windows 7 gjorde.

 

Gratis oppgradering er et incentiv for at Microsoft skal få flere brukere over på en oppdatert plattform, og deres mål er at folk skal begynne å kjøpe apper i Store. Men Windows er ikke gratis. Oppgraderingen er gratis, i en begrenset periode. Og Microsoft har vært ute og spesifisert at er ikke lisensen lovlig i utgangspunktet, så er heller ikke den oppgraderte Windows 10 lovlig.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har slått av mange funksjoner allerede.

Onedrive er en plage så den må av.

Microsoft skal ha flest over på win 10 for å selge mest mulig fra store.

Ingen erfarne windows brukere vil at Microsoft skal vite alt om seg og slår derfor av mest mulig av sporingen.

Artikkelen er bra og nyttig for mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Takker du ja til Microsoft-kontoen logger du på maskinen din med hotmail/live.com-adressen din og det samme passordet du bruker for denne.

 

Det er ingenting i veien for å benytte en annen epost-adresse enn hotmail/live.com til Microsoft. Jeg bruker gmail-kontoen min, med eget passord til MS selvsagt.

 

Når jeg reinstallerte Windows 10 for å rydde i noen tullete partisjoner må jeg si det var ganske digg at det meste av eget oppsett var ferdig synket så jeg slapp å bruke tid på det. På jobb bruker vel de fleste ikke samme konto som hjemme uansett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg reinstallerte Windows 10 for å rydde i noen tullete partisjoner må jeg si det var ganske digg at det meste av eget oppsett var ferdig synket så jeg slapp å bruke tid på det. På jobb bruker vel de fleste ikke samme konto som hjemme uansett?

 

er snodig hvis bedrifter i det hele tatt lar ansatte legge til privat synkronisering av slike innstillinger ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå kan vel det meste av desse forandringene ein gjere bli resatt av den påkrevde oppdateringa til MS. Dvs at w10 forsatt ikkje verdt å kaste vekk tid på for min del før oppdateringa er mulig å slå av. Rart å sjå kor mange som er for at privat PC skal kunne overvåkes og styrast av MS. Må være samme folka som helst ser at Snowden blir straffa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er litt forundra over kor stor merksemd Microsoft har fått for dette personverngreiene med tanke på at alle andre samlar minst like mykje informasjon. Telefonapplikasjonar er ein plass å starte. Her anbefalar Tek applikasjonar kvar veke, men dei blir ikkje gjennomgått på den måten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eg er litt forundra over kor stor merksemd Microsoft har fått for dette personverngreiene med tanke på at alle andre samlar minst like mykje informasjon. Telefonapplikasjonar er ein plass å starte. Her anbefalar Tek applikasjonar kvar veke, men dei blir ikkje gjennomgått på den måten.

 

Microsoft er jo den som sterkest har gått ut og kritisert (mis)bruk av personlig informasjon hos konkurrerende selskaper...

 

Forøvrig er jeg enig  med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...