Gå til innhold

TEST: Goal Zero Nomad 20 og Brunton Hydrogen Reactor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

" Etter en halvtimes lading (med originalkabel, som det står i manualen) har jeg gått fra 24 til 27 prosent av fullt batteri! Med den hastigheten vi det jo ta hele dagen å fullade den."

 

Ganske tragisk, for å si det mildt. Li-po pakker tiltenk for bruk som USB-ladere vil nok utkonkurrere denne "reaktoren" på alle måter.

Lenke til kommentar

Artig artikkel, gleder meg til å se resultatet for campstove'en.

Siden man likevel gjerne fyrer i ovnen med ved på hytta, hadde det ikke vært mer effektiv å plassere en dampturbin på selve ovnen? Regner med et slikt setup ville kunne produsere adskillig mer strøm enn den litje Biolite campstove'n?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artig artikkel, gleder meg til å se resultatet for campstove'en.

Siden man likevel gjerne fyrer i ovnen med ved på hytta, hadde det ikke vært mer effektiv å plassere en dampturbin på selve ovnen? Regner med et slikt setup ville kunne produsere adskillig mer strøm enn den litje Biolite campstove'n?

 

Der har du en gullgruve. utvikle en liten dampturbin som settes på ovnen, effekt kan lett være over 100 watt, drit i å gjenvinne vannet, det kan man heller fylle på mer av etter hvert.

da blir det en liten dampturbin med en liten generator, tipper man kan presse vekten ned til under 5 kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

" Etter en halvtimes lading (med originalkabel, som det står i manualen) har jeg gått fra 24 til 27 prosent av fullt batteri! Med den hastigheten vi det jo ta hele dagen å fullade den."

 

Ganske tragisk, for å si det mildt. Li-po pakker tiltenk for bruk som USB-ladere vil nok utkonkurrere denne "reaktoren" på alle måter.

 

Minus med Li-Po batterier kan ikke lagres 100% eller 0% over lengre tid. Da batteriet begynner å ta skade av det. Ved å få en kemisk reaksjon og ese utover og til slutt være en brannfare.

 

Li-Ion derimot er tryggere.

Lenke til kommentar

Det beste og billigste på tur er å bruke en USB powerbank. Helst rundt 10A. Skal du på tur over en uke eller mere så kanskje ta med deg flere powerbanks.

 

Solcelle, hydrogengenerator eller peltierelement fungere alt for dårlig med dagens tec. Med tanke på vekt og effekt de klarer å produsere. Det som kanskje hadde fungert er en liten dynamo/generator for vind eller vannkraft. Alt etter hvilken årstid du er i.

Lenke til kommentar

 

" Etter en halvtimes lading (med originalkabel, som det står i manualen) har jeg gått fra 24 til 27 prosent av fullt batteri! Med den hastigheten vi det jo ta hele dagen å fullade den."

 

Ganske tragisk, for å si det mildt. Li-po pakker tiltenk for bruk som USB-ladere vil nok utkonkurrere denne "reaktoren" på alle måter.

 

Minus med Li-Po batterier kan ikke lagres 100% eller 0% over lengre tid. Da batteriet begynner å ta skade av det. Ved å få en kemisk reaksjon og ese utover og til slutt være en brannfare.

 

Li-Ion derimot er tryggere.

Øh, ja, kanskje de fra sen 90-tallet eller begynnelsen av 00-tallet kunne ta fyr pga "hva som helst", inkl fulladet lagring over tid, men ikke de batteriene man kan kjøpe idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Kan "hydrocore" kjernene/beholderne lagres ubegrenset lenge i "full" tilstand eller kommer gassen til å sive ut etter hvert?

 

Og kan brensels-cellen og kjernene/beholderne lagres i minusgrader eller brukes i minusgrader?

 

 

Redigert: Linustechtips (videoen det linkes til i artikkelen) sier at gassen kan lagres ubegrenset.  :)  men lurer fortsatt på om den kan lagres og brukes i minusgrader.

 

Redigert 2: fant en god pris på reaktoren og fire cores på prisjakt dot no så skal bruke den til nødstrøm hjemme, trenger ikke å tåle minusgrader da :)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

 

 

" Etter en halvtimes lading (med originalkabel, som det står i manualen) har jeg gått fra 24 til 27 prosent av fullt batteri! Med den hastigheten vi det jo ta hele dagen å fullade den."

 

Ganske tragisk, for å si det mildt. Li-po pakker tiltenk for bruk som USB-ladere vil nok utkonkurrere denne "reaktoren" på alle måter.

Minus med Li-Po batterier kan ikke lagres 100% eller 0% over lengre tid. Da batteriet begynner å ta skade av det. Ved å få en kemisk reaksjon og ese utover og til slutt være en brannfare.

 

Li-Ion derimot er tryggere.

Øh, ja, kanskje de fra sen 90-tallet eller begynnelsen av 00-tallet kunne ta fyr pga "hva som helst", inkl fulladet lagring over tid, men ikke de batteriene man kan kjøpe idag.

 

Li-po batterier du kjøper i dag tar fortsatt fyr,  det er nok derfor lipo ikke er så mye bruk til sånne ting. Det er vel stort sett 18650 li-ion som blir brukt i usb batterier,  disse tar også fyr hvis de ikke blir ladet riktig, men er mye tryggere enn lipoceller

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Helvete, fikk jo ingen opplysning om at det følger med to hydrocores i pakken med reaktoren, kunne spart meg for de nesten 400 ekstra for fire hydrocores.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-329093

Har fått brenselcellen og de fire ekstra "cores" nå, og på informasjonen som følger med står det at man ikke engang trenger bruke opp hele beholderen (core) når man setter den i, man kan ta dem ut igjen og lagre dem videre :) kongelig.

 

Kanskje logisk at man ikke kan bruke den i minusgrader, da vanndampen og kondensen av prosessen vil fryse og tette/ødelegge brenselcellen kan jeg tenke meg... :hmm:

 

Redigert: Skal nok ganske sikkert kjøpe lader til hydrogenbeholderne også :wee: helfrelst på denne dingsen!

 

Redigert 2: Hmmm, 2800,- kroner for hydrolizer... lønner det seg tro? Eller skal jeg kjøpe opptil 30 nye hydrocores etter hvert som de blir utbrukte? Synes også å ha hørt at man kan lade dem opp (gratis?) i butikker som selger hydrocores... Håper på skikkelige dumpingpriser på hydrolizer... :)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest medlem-329093

Heisann, glemte denne tråden. Hydrocore gir knapt 0,5 ampere når "turboknappen" er slått på, og man må ha mobilen avslått for å få noen skarve prosent lading. Dette tar LAAANG tid. Nå har jeg bare flere batteripakker ("nødladere") for mobil liggende oppladet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...