Gå til innhold

TEST: Multicom Kunshan P640R møter MSI GS40


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra test ja helt enig. Men, problemet i dag med gaming laptops er jo overopphetingen over lengre spilleøkter. Jeg har til slutt gitt opp gaming på bærbart, pga veldig høye CPU og GPU temperaturer virker det unormalt at den skal tåle 90-95C og høres ut som at viftene kommer ut av maskina. Mulig dette er helt normalt, men jeg har vært på alt fra Asus G(serien) MSI og Acer gaming laptops og stortsett, mer eller mindre store varme problemer.

 

Det burde kanskje ha vært torture-test (prime95) lignende programmer for å presse maskina 100% i flere timer for så å lese av resultatene.

 

Selv valgte jeg å gå over til stasjonær med vannkjøling og nyter idle på 19C og full load på 40C,ikke minst helt stille gaming. :)

 

Men for all del veldig bra artikkel.

Lenke til kommentar

 

Men, problemet i dag med gaming laptops er jo overopphetingen over lengre spilleøkter.

 

14nm GPU kan ikke komme fort nok :)

 

 

 

Litt synd at ikke flere pc-produsenter muliggjør undervolting av cpu\gpu

 

Helt enig, utrolig mye å hente på undervolting.

Endret av leifeinar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TN paneler har bedre sortnivå enn IPS paneler?

 

Og dere skriver det som om IPS skjermer er en ting. Det er ekstremt store forskjeller på IPS paneler! Du kan faktisk oppnå 2000 i kontrast på IPS paneler. Det er mot andre IPS paneler som er toppmodeller og allerede har bra sortnivå. De gjør det ikke med økt lysstyrke, men lavere sortnivå.

 

Forstår at dere ikke vil gå for dypt inn i det, men generaliseringer som dette blir feil. IPS er ikke IPS. Alle IPS skjermer er ikke like gode. Du kan få TN skjerm som er bedre enn IPS skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår at dere ikke vil gå for dypt inn i det, men generaliseringer som dette blir feil. IPS er ikke IPS. Alle IPS skjermer er ikke like gode. Du kan få TN skjerm som er bedre enn IPS skjerm.

 

 

Takk for tilbakemelding. Jeg skrev dette fra min erfaring med skjermer som bruker henholdsvs TN og IPS-paneler. Jeg opplever at gode TN-paneler generelt har hatt bedre sortnivå enn IPS-panelene jeg har erfaring med, men et godt eksempel som støtter innlegget ditt (om å ikke generalisere) er for eksempel Apples IPS-skjermer i MacBook Pro-serien – som har et utmerket sortnivå. Fjernet denne bemerkningen fra testen.

Lenke til kommentar

Det stemmer, jeg kom ikke på det. Dere tester jo stort sett bare high-end TN paneler. Så da er det jo faktisk naturlig å skrive det utifra et slikt perspektiv. For det stemmer jo det, high end TN paneler er faktisk ganske gode på mange områder, og vil nok slå de fleste IPS skjermer på sortnivå. De vil bare ikke slå ekvivalente IPS skjermer (i pris) på sortnivå. Eller kunne konkurrere med IPS skjermer som fokuserer på det.

 

Spesielt japanske produsenter som Sharp og Panasonic (Sharp for XPS, og Panasonic for Surface Book) virker å fokusere veldig på lave sortnivå, og fortsatt høy lysstyrke. Der de mest high-end skjermene går er jo og helt klar til maskiner som XPS, Surface, Macbook, Thinkpad osv. Alle de maskinene har stor fordel av høy lysstyrke og kontrast, slik at de kan brukes ute. Det vil og si at de beste skjermene produsentene utvikler er for denne typen bærbare, og da må alle ha høy lysstyrke. Gaming bærbare derimot legger seg sjeldent mye høyere enn 300 nits, som er vanlig maks lysstyrke for en skjerm. De brukes jo ikke akkurat mye ute (du trenger jo skøyteledning til det :p ). Derfor er det jo og rimelig å anta at de ikke bruker samme type skjermer som high end PCer ellers. Altså er nok ikke panelene på samme nivå når det kommer til sortnivå heller. Et unntak er jo Razer sin Blade serie. De har veldig gode skjermer, og er lagd for å kunne brukes ute også. (Også det er Sharp).

 

Dessuten er det verdt å merke seg VA skjermer. De er det nærmeste vi kommer OLED med LCD. VA skjermer har definitivt lavere sortnivå enn IPS i samme priskategori. VA skjermer klarer greit å oppnå 3000:1 kontrast hvis de er av grei kvalitet. VA er jo det mest brukte i TVer, sannsynligvis på grunn av dette. Selv om noe IPS brukes også der. Så hvis en regner ekvivalent i pris, og regner med hvor bra det kan bli. Med det mener jeg at TN kan bli bra, men jeg har enda ikke sett en TN skjerm har 1700:1 i kontrast, som IPS kan klare. Heller ingen IPS skjerm som kan klare 3000:1, noe VA kan. Så rekkefølgen blir jo TN, IPS, VA, OLED, men igjen det blir jo en generalisering som ikke trenger å stemme. Noe din erfaring er godt bevis på. Pga de skjermene du har sett og testet så vil det være logisk for deg å anta at TN er bedre på sortnivå. Samtidig vil en person med Mac og en TN skjerm til 1000 kr ikke helt være enig i at TN er best på sortnivå.

Lenke til kommentar

Synes ikke testen var helt optimal av tre grunner:

1) Dere må begynne å teste fragegjengivelse (% sRGB og % AdobeRGB), ettersom selskaper som Alienware i det siste har puttet skjermer som ser "okay" ut men som egentlig er av laber kvalitet. Uansett, gjør omtrent alle andre teknologisider dette for tiden, og det tar dere maks 10 min å gjøre.

2) Oppdater spilltestene deres! Nå er vi godt inne i 2016, med nytt Hitman spill til og med, og da er det ikke greit med tanke på kredibiliteten deres som hardware-anmeldere, å bruke spill som er over tre år gamle. Apropos Hitman så har dette spillet også støtte for Direct3D 12, noe som er en av de mest interessante utviklingene på lenge. Folk ønsker å se hvordan nye skjermkort yter med denne nye teknologien, som tre år gamle spill ikke tar i bruk.

3) Greit å nevne hvorfor begge laptopene ikke har støtte for Gsync. Det kommer av at med Gsync kan man ikke samtidig ha Nvidia Optimus teknologi, som sørger for bedre samveksling mellom dedikert og integrert grafikk, som dermed resulterer i markant bedre batteritid. Altså må valget være mellom batteritid eller spillflyt. På laptoper i kategorien <15 tommer så er det vanlig å droppe Gsync nettopp fordi fokuset ligger på portabilitet og batteritid. F.eks så dropper ikke Razer Gsync støtte på deres ganske dyre (eller "Rolls-Royce" laptop som dere vil kalle det) og nye Razer Blade, for moro skyld.

 

Nå sa jeg at jeg skulle ramse opp tre ting, men jeg slenger med en ting til som dere burde gjort mer ut av i anmeldelsen.

Med tanke på det store fokuset på eGPU-er og VR på GDC i år, og i tiden som kommer framover, er det en stor stor fordel å ha Thunderbolt 3 støtte på plass for små gaming laptoper, som MSI GS40. Dette gir også laptopen langt bedre framtidssikkerhet ("future proofing"), ettersom man kan koble til et stasjonært skjermkort når man er hjemme og virkelig spille med alle innstillingene på fullt.

 

For å avslutte vil jeg bare si at jeg synes Tek er en relativt god/grei nettside, men jeg begynner mer og mer å gå til andre nettsider for å lese teknologinyheter, og det tror jeg har mye med hvordan dere f.eks utfører anmeldelser. Hadde dere bare gjort litt mer innsats og fikset dette jeg skrev om så hadde denne anmeldelsen vært langt bedre, med den fordelen også av at leserne deres blir langt mer informert om hvorfor ting er som de er innen nye teknologier og laptoper som kommer ut. Er det ikke dette dere ønsker å oppnå i Tek?

 

Mvh Ruben

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er dårlig av MSI å ikke levere en såpass dyr laptop uten helnorskt tastatur. Den plasten for 2 taster kan ikke koste mange ører. Dog kan det samme sies for alle tastaturprodusenter (gaming) når man kommer i øverste prisklasse. Dem burde bli trekt minst ett poeng for "nordisk" tastatur, kontra helnorskt.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt greia med å henge seg så fryktelig opp i om en maskin har nordisk eller norsk tastatur, er jo ikke slik at tastene har forflytta seg. Tastene er der de skal være borsett fra blekket på tastene viser litt andre ting enn det de eller ville ha gjort. Har GS70 selv og er storfornøyd med maskinen min. Bra byggekvalitet og batteritid, men dog litt dyr som andre påpeker. 

 

Skulle jeg ha valgt mellom disse to er jeg veldig usikker på hvilken jeg hadde valgt. Hadde prisforskjellen vært 2000 kroner så hadde jeg nok gått for msi med tanke på batteritid, utforming og byggekvalitet. Når forskjellen nærmer seg 4000 blir det vanskligere....

Lenke til kommentar

PC-testene Dere gjør er veldig bra, men spillene som brukes er (etter min mening) for gamle. Bruk nyere og litt mer krevende spill. En spill-pc skal også klare nye/nyere spill (med bra oppløsning/fps) for å få en bra karakter. Ytelse sammenlignet med stasjonær gpu er også relevant.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er dårlig av MSI å ikke levere en såpass dyr laptop uten helnorskt tastatur. Den plasten for 2 taster kan ikke koste mange ører. Dog kan det samme sies for alle tastaturprodusenter (gaming) når man kommer i øverste prisklasse. Dem burde bli trekt minst ett poeng for "nordisk" tastatur, kontra helnorskt.

 

Felles nordisk tastatur er en fordel for selskapene ettersom det letter distribusjon mot de nordiske landene og logistikk mellom varehus som opererer i flere land.

 

De sparer altså ikke store penger på "plasten" i seg selv, men de hinderer at to små plastbiter gjør markedet for en maskin veldig lite.

 

Per i dag er det vel bare Apple og Multicom som leverer maskiner med helnorske tastaturer meg bekjent.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et par Multicom-maskiner (skriver på den tredje nå, dog ikke kunshan), og at de yter mer for en billigere penge er det ingen som trenger å være bekymret for. Stort pluss for 0 bloatware, norsk tastatur, bedre prosessorytelse osv.

 

Men, byggekvaliteten tror jeg ikke i det hele tatt er lik som MSI. I hvert fall ikke over lengre tid.

 

Bruker du din Multicom som en sjeldent bærbar stasjonær som er nærliggende med slik batterikapasitet, så er ikke det et stort problem.

Blir den med på turer i sekk eller veske ofte så styr unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...