Gå til innhold

AMDs nye teknologi gir syltynne bærbare supergrafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis kan man kjøpe både en liten og svak og en stor og sterk laptop til den samme totalprisen som et slikt system. :p

Liten og svak, jo da. Men hva om man ikke har lyst på en liten og svak, men heller en liten og sterk? Skal man ha en skikkelig ultraportabel så må man ut med... godt over 10000 (la oss si 12000). Skal man ha en skikkelig gamerlaptop så koster disse også lett opp imot 15k.

 

Tviler sterkt på at den slik løsning kommer til å koste mer enn kanskje 2000-2500 for boksen (i begynnelsen, med billigere løsninger etterhvert), og man trenger ikke å kjøpe et GTX 980 Ti for å spille spill som krever mye mer enn en ikke-gaminglaptop vil slite med. En GTX 970 koblet til en 1080p TV vil fylle behovet til veldig mange, vil jeg tro.

 

På prisjakt ligger den billigste laptopen med i7 og gtx 970m på 14k. Dersom man får en boks + gtx970 til under 7k, så vil det være veldig attraktivt for mange spillere.

 

Det eneste jeg er bekymret for er at en slik boks ikke skal overleve til neste grafikkgenerasjon, på grunn av begrensninger i thunderbolt 3. Kapasiteten vil allerede være makset ut med dagens kort, og det blir temmelig teit om man må bytte ut hele boksen etter bare et år eller to, i stedet for å kunne bytte kun GPU.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

 

 

Det eneste jeg er bekymret for er at en slik boks ikke skal overleve til neste grafikkgenerasjon, på grunn av begrensninger i thunderbolt 3. Kapasiteten vil allerede være makset ut med dagens kort, og det blir temmelig teit om man må bytte ut hele boksen etter bare et år eller to, i stedet for å kunne bytte kun GPU.

 

 

Makset ut i forhold til hva? Jeg regner med man kunne kjørt en god del lavere båndbredde uten veldig stort ytelsestap?

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter hva jeg er sett så blir en GTX 980 begrenset til ca 85% ytelse (avhengig av spill) over Thunderbolt 3. Det er så klart et av dagens toppkort, men neste generasjons mid-end kommer sannsynligvis til å komme tett opp imot ytelsen til 980.

 

Hadde vært kjekt om Intel endte opp med fiberoptisk som standard i TB3, da dette hadde åpnet for mange ganger høyere båndbredde enn de 40 Gbit/s TB3 leverer nå.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Var dette jeg håpet på aller første gangen thunderbolt kom, men det har jaggu tatt tid...

Ja, det har tatt tid å få på plass full støtte. Driverene har fungert ok frem til nå, men har vært endel problemer både hos AMD og Nvidia i forbindelse med at man kobler ut enheten. Det har rett og slett ikke vært implementert full støtte for "PCI Express hot-plug".

 

Endelig støtter AMD også Thunderbolt. Nvidia kom med støtte for dette i januar i år (fra og med driver 361.75)

 

Nå får vi krysse fingrene for at AMD dropper sin egen Thunderbolt-konkurent på Zen og heller implementerer støtte for Thunderbolt.

Lenke til kommentar

Så jeg kan nå kjøpe meg en ultra bærbar og koble til denne ekstra boksen som sikkert ikke er så langt unna prisen til en fullverdig stasjonær maskin. Samtidig som den er helt avhengig av en laptop for å brukes og vil ha en heftig flaskehals i den strømgjerrige CPU'en til laptopen.

Alternativt kan jeg bruke ca. 3000kr ekstra og få en fullverdig stasjonær i tillegg til laptopen.....

Mulig jeg overser noe, men dette tror jeg kun vil tjene en svært liten nisje av markedet.

Lenke til kommentar

 

Var dette jeg håpet på aller første gangen thunderbolt kom, men det har jaggu tatt tid...

Ja, det har tatt tid å få på plass full støtte. Driverene har fungert ok frem til nå, men har vært endel problemer både hos AMD og Nvidia i forbindelse med at man kobler ut enheten. Det har rett og slett ikke vært implementert full støtte for "PCI Express hot-plug".

 

Endelig støtter AMD også Thunderbolt. Nvidia kom med støtte for dette i januar i år (fra og med driver 361.75)

 

Nå får vi krysse fingrene for at AMD dropper sin egen Thunderbolt-konkurent på Zen og heller implementerer støtte for Thunderbolt.

Ja, tok veldig lang tid (sånn med tanke på "endelig" ;)).

 

Artikkelen du linker til er fra 2012, og det virker som om de har droppet dette, finner ingenting om lightning bolt på amd.com ihvertfall.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det eneste jeg er bekymret for er at en slik boks ikke skal overleve til neste grafikkgenerasjon, på grunn av begrensninger i thunderbolt 3. Kapasiteten vil allerede være makset ut med dagens kort, og det blir temmelig teit om man må bytte ut hele boksen etter bare et år eller to, i stedet for å kunne bytte kun GPU.

 

 

Makset ut i forhold til hva? Jeg regner med man kunne kjørt en god del lavere båndbredde uten veldig stort ytelsestap?

 

AtW

Eg har en beast expresscard to 16x PCIe http://m.banggood.com/Expresscard-Version-V8_0-EXP-GDC-Beast-Laptop-External-Independent-Video-Card-Dock-p-1009976.html

 

Denne kjører PCIe 1.0 1x og den yter meget bra https://goo.gl/photos/QfFzPn6UASqMqT5o7

 

Prøvd på en dell E6410 med core i5 men den sliter med spill som har høye krav til CPU Som har med physikk i spillet. Kjører farcry med rundt 36-48 fps med et amd HD 7950 kort. Selvsagt vil 1x PCIe være en flaskehals men ganske mye kraftigere enn det innebygde. Så eg vil tro at den Thunder bolt saken burde yte ganske bra.

Lenke til kommentar

Eg har en beast expresscard to 16x PCIe http://m.banggood.com/Expresscard-Version-V8_0-EXP-GDC-Beast-Laptop-External-Independent-Video-Card-Dock-p-1009976.html

 

Denne kjører PCIe 1.0 1x og den yter meget bra https://goo.gl/photos/QfFzPn6UASqMqT5o7

 

Prøvd på en dell E6410 med core i5 men den sliter med spill som har høye krav til CPU Som har med physikk i spillet. Kjører farcry med rundt 36-48 fps med et amd HD 7950 kort. Selvsagt vil 1x PCIe være en flaskehals men ganske mye kraftigere enn det innebygde. Så eg vil tro at den Thunder bolt saken burde yte ganske bra.

Jepp,

 

Siste versjon av ExpressCard (versjon 2.0) har en teoretisk båndbredde på 0,625 GB/s.

Thunderbolt 3 ligger på rundt 5,0 GB/s til sammenligning ligger 16x PCI Express 3.0 lanes på 15,75 GB/s.

 

Så vidt jeg vet bruker ikke en typisk grafikk-workload i nærheten av båndbredden som er tilgjengelig i 16x PCIe Gen3.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg kjempestort behov for laptop, men jeg har bevisst ventet på at noe slikt skal komme. Blir nok færre og færre oppgraderinger på min stasjonære PC nå som dette begynner å ta form. Da blir det laptop til gaming hjemme og enkel underholdning på farten :)

Lenke til kommentar

Har ikke folk gjort dette med Macer over Thunderbolt lenge allerede?

Og er det egentlig en AMD teknologi? Er det ikke mer støtte for Thunderbolt og hotswap støtte for PCIe? Så du kan vel fint lage din helt egen boks med egen strømforsyning og gjøre dette selv? F.eks ta en 300W PSU og putte den i en pappeske sammen med et R9 390 for så å koble den med Thunderbolt inn i en XPS 15 f.eks? Istedenfor å kjøpe Razer sin boks som sikkert koster sånn 3000 kr uten kort.

(Må selvfølgelig være pappeske :p)

AMD har noe stort på gang i år :) Dette ser veldig lovende ut! AMD har satt seg et mål innen grafikk, så nvidia sin DX11 storhetstid er over! Det lukter rollebytte veldig snart!

47105_06_amds-gpu-market-share-drops-aga

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...