Gå til innhold

E-SPORT: Elevene overbeviste rektoren om å ha e-sport som idrettsfag på Gausdal videregående skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er en gretten gammel gubbe. Har elsket å spille siden jeg var guttunge - forstår fremdeles ikke greia. For meg blir dette kun å få lov til å drive med favoritthobbyen sin i skoletida. Sorry.

 

Dette er nok ment for dem som ønsker å satse, og bygge videre på ferdighetene sine som ett lag, og kanskje få muligheten til å komme seg opp i telenorligaen/ESL.

Ikke for gretne gamle gubber som syns det er litt morro å slå ihjel ett par timer på kveldinga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en gretten gammel gubbe. Har elsket å spille siden jeg var guttunge - forstår fremdeles ikke greia. For meg blir dette kun å få lov til å drive med favoritthobbyen sin i skoletida. Sorry.

Forsåvidt ikke helt uenig, men den kritikken gjelder jo alt av idrettsfag. Skal man ha det ene kan man vel ha det andre. AtW

Lenke til kommentar

Jeg er en gretten gammel gubbe. Har elsket å spille siden jeg var guttunge - forstår fremdeles ikke greia. For meg blir dette kun å få lov til å drive med favoritthobbyen sin i skoletida. Sorry.

Samme kan jo sies om folk som er skikkelig glad i fotball, og deretter får utvikle seg som fotballspiller på en idrettshøyskole. Selv om du kanskje synes det er rart, så er det ikke en stor endring fra hvordan det har vært i årtier, bortsett fra at nye sportsgrener har blitt anerkjent.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

 

Hva er galt med å gjøre hobbyen sin til et yrke?

Ikke noe galt med det. Men det kan diskuteres om det er noe skoler skal bruke penger på, når hobbyen i utgangspunktet ikke er nyttig som sådan. AtW

og hva er nyttig med fotball eller all annen slags idrett?

Lenke til kommentar

En av hovedforskjellene på idrett og gaming er at det siste er en potensielt meget avhengighetsskapende og usunn aktivitet som mange unge gutter bruker skremmende mye tid på, mens det er ekstremt få som bruker så mye tid på idrett at det går ut over det sosiale livet og skolearbeidet. Det er hovedgrunnen til at jeg er mer skeptisk til e-sport som fag enn for eksempel fotball.

Lenke til kommentar

 

 

Hva er galt med å gjøre hobbyen sin til et yrke?

Ikke noe galt med det. Men det kan diskuteres om det er noe skoler skal bruke penger på, når hobbyen i utgangspunktet ikke er nyttig som sådan. AtW

og hva er nyttig med fotball eller all annen slags idrett?

 

 

Jeg foreslår du leser innleggene mine i denne tråden.

 

AtW

Lenke til kommentar

En av hovedforskjellene på idrett og gaming er at det siste er en potensielt meget avhengighetsskapende og usunn aktivitet som mange unge gutter bruker skremmende mye tid på, mens det er ekstremt få som bruker så mye tid på idrett at det går ut over det sosiale livet og skolearbeidet. Det er hovedgrunnen til at jeg er mer skeptisk til e-sport som fag enn for eksempel fotball.

 

Dette stemmer jo ikke.

Avhengighetsteorien din kan jeg knuse med en gang. Man kan ikke bli fysisk avhengig av å spille dataspill på samme måte som eksempelvis heroin eller mat. Man kan bli psykisk avhengig, ja, men det kan man med alle substanser i rom og tid. Blir man psykisk avhengig av noe er man som oftest også biologisk mer mottakelig for denne typen avhengighet enn andre. Noen er psykisk avhengig av å sutte på tommeltotten sin mens andre er psykisk avhengig av dataspill. Det er helt normalt, og dersom denne psykiske avhengigheten tar overhånd er det de nærmeste sitt ansvar å hjelpe den avhengige ut av det dersom han/hun er under 18 år. 

 

Når det gjelder usunn-påstanden vil jeg gjerne vite hvorfor du mener det er mer usunt å sitte på en stol å spille dataspill enn å sitte på en stol å lese i ei bok.

Det er blant annet sosialt å spille dataspill kontra å sitte begravd i kjipe pensumbøker. Man trener også opp reaksjonsevnen sin, og sin evne til å trekke logiske slutninger i henhold til problemløsning. Usunt? Neppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv kommer jeg nok aldri til å gå med på at "e-sport" kan sidestilles med idrett. Ja, det er godt mulig at mange vil argumentere for at man må ha sunt kosthold og holde seg i fysisk god form for å prestere, men jeg tviler faktisk på at det til slutt er avgjørende. Samtidig er det å være i fysisk god form ikke hovedmålet, det kan bare være en potensiell "fordel" for å tenke klarere i spillet. E-sport er en konkurranse, ikke en konkurranse-idrett. Man kunne like godt hatt en "Jeopardy-linje." Jeg er også selvsagt klar over at sjakk regnes som en idrett, uten at jeg nødvendigvis er enig i det. I mitt noe steinalderaktige hode går man på skole enten for å utvikle seg selv og sine fysiske prestasjoner, å bli et forbilde som andre kan se opp til, eller man tar fag som gjør at man får en jobb som bidrar til fellesskapet eller som driver verden fremover på en eller annen måte, f.eks ved forskning.

Lenke til kommentar

Selv kommer jeg nok aldri til å gå med på at "e-sport" kan sidestilles med idrett. Ja, det er godt mulig at mange vil argumentere for at man må ha sunt kosthold og holde seg i fysisk god form for å prestere, men jeg tviler faktisk på at det til slutt er avgjørende. Samtidig er det å være i fysisk god form ikke hovedmålet, det kan bare være en potensiell "fordel" for å tenke klarere i spillet. E-sport er en konkurranse, ikke en konkurranse-idrett. Man kunne like godt hatt en "Jeopardy-linje." Jeg er også selvsagt klar over at sjakk regnes som en idrett, uten at jeg nødvendigvis er enig i det. I mitt noe steinalderaktige hode går man på skole enten for å utvikle seg selv og sine fysiske prestasjoner, å bli et forbilde som andre kan se opp til, eller man tar fag som gjør at man får en jobb som bidrar til fellesskapet eller som driver verden fremover på en eller annen måte, f.eks ved forskning.

Skyting har status som idrett da... faktisk det eldste særforbundet i idrettsforbundet :) Er veldig nærliggende å sammenligne e-sport med skyting, mye mer så enn sjakk.

Lenke til kommentar

Selv kommer jeg nok aldri til å gå med på at "e-sport" kan sidestilles med idrett. Ja, det er godt mulig at mange vil argumentere for at man må ha sunt kosthold og holde seg i fysisk god form for å prestere, men jeg tviler faktisk på at det til slutt er avgjørende. Samtidig er det å være i fysisk god form ikke hovedmålet, det kan bare være en potensiell "fordel" for å tenke klarere i spillet. E-sport er en konkurranse, ikke en konkurranse-idrett. Man kunne like godt hatt en "Jeopardy-linje." Jeg er også selvsagt klar over at sjakk regnes som en idrett, uten at jeg nødvendigvis er enig i det. I mitt noe steinalderaktige hode går man på skole enten for å utvikle seg selv og sine fysiske prestasjoner, å bli et forbilde som andre kan se opp til, eller man tar fag som gjør at man får en jobb som bidrar til fellesskapet eller som driver verden fremover på en eller annen måte, f.eks ved forskning.

 

Å være "i fysisk god form" er ikke hovedmålet i noen idrett på toppnivå, det er en bieffekt av å yte best mulig i en gitt idrett. Og med en så vid definisjon av hvorfor skoler eksisterer som din, så er jo e-sport innenfor med god margin.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er en gretten gammel gubbe. Har elsket å spille siden jeg var guttunge - forstår fremdeles ikke greia. For meg blir dette kun å få lov til å drive med favoritthobbyen sin i skoletida. Sorry.

 

Lol, jaja, så i ditt hode er det bare fysiske sporter/idretter man skal kunne drive med i skoleverket. Du har helt rett, du er virkelig en gretten gammel gubbe.

 

EDIT: du sier også tidligere i tråden at det er greit å gjøre noe fysisk sport i skolen for å bli et forbilde..så utøvere av mindre fysiske sporter er ikke forbilder?

Endret av NinjaVal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...