Gå til innhold

Google åper for Cast-teknologi kan bygges inn i alle TV-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er vel ikke noe forskjell på kompatibiliteten på om man bygger den inn i TV-en eller om man plugger den inn i HDMI porten på TV-en, er jo bare et bilde og lyd signal som sendes?

 

Det står en slik tv hjemme (Sony) , og jeg mener at den ikke fungerer med Spotify men stort sett alt annet castes som vanlig.

Den gamle, altså v1 fungerer ikke med spotify, men det gjør den nye som er avbildet.

Lenke til kommentar

Ennå sterkere google-monopol - Nei takk!

Er da ikke google sin feil at andre ikke klarer å konkurrere?

Jo, det er faktisk mye deres skyld. Google bruker sin markedsmakt til å slå ned på forsøk på konkurranse. Oppkjøp, rekruttering av nøkkelmedarbeidere, nedprioritering i søkeresultater, kopi-forsøk, etc. Det er egentlig ganske standard prosedyre for selskap med for mye makt. Google er selvsagt ikke de eneste. Dominerende markedsmakt er den rake motsetningen til det kapitalistiske idealet om fri og sunn konkurranse. De skadelige effektene av kommunisme finner du igjen i slike maktkonstallasjoner.

 

Du kan f.eks søke (gjerne med noe annet enn google) på "standard oil" for å se et eksempel på hvordan et selskaps skadelige markedsmakt kan uskadeliggjøres.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du kan f.eks søke (gjerne med noe annet enn google) på "standard oil" for å se et eksempel på hvordan et selskaps skadelige markedsmakt kan uskadeliggjøres.

 

 

Vet ikke om jeg helt forstår hvor du vil hen:

 

Google:

https://www.google.no/search?q=standard+oil&oq=standard+oil

 

 

Duckduckgo:

https://duckduckgo.com/?q=standard+oil&ia=about

 

 

Hva er det jeg ikke får øye på?

Lenke til kommentar

 

 

Er vel ikke noe forskjell på kompatibiliteten på om man bygger den inn i TV-en eller om man plugger den inn i HDMI porten på TV-en, er jo bare et bilde og lyd signal som sendes?

 

Det står en slik tv hjemme (Sony) , og jeg mener at den ikke fungerer med Spotify men stort sett alt annet castes som vanlig.

Den gamle, altså v1 fungerer ikke med spotify, men det gjør den nye som er avbildet.

V1 fungerer med spotify.

Kjøpte min fra 1 batch i USA.

Lenke til kommentar

Du kan f.eks søke (gjerne med noe annet enn google) på "standard oil" for å se et eksempel på hvordan et selskaps skadelige markedsmakt kan uskadeliggjøres.

 

Vet ikke om jeg helt forstår hvor du vil hen:

 

Google:

https://www.google.no/search?q=standard+oil&oq=standard+oil

 

 

Duckduckgo:

https://duckduckgo.com/?q=standard+oil&ia=about

 

Hva er det jeg ikke får øye på?

Begge viser til Wikipedia blant de første treffene. Blant de første linjene der:

 

Its controversial history as one of the world's first and largest multinational corporations ended in 1911, when the United States Supreme Court ruled that Standard was an illegal monopoly.

Standard Oil dominated the oil products market initially through horizontal integration in the refining sector, then, in later years vertical integration; the company was an innovator in the development of the business trust. The Standard Oil trust streamlined production and logistics, lowered costs, and undercut competitors. "Trust-busting" critics accused Standard Oil of using aggressive pricing to destroy competitors and form a monopoly that threatened consumers.

John D. Rockefeller was a founder, chairman and major shareholder. With the dissolution of the Standard Oil trust into 33 smaller companies, Rockefeller became the richest man in the world.

Saken utdypes selvsagt lengre ned i teksten og selve rettsoppgjøret har sin egen wikipedia-artikkel.

 

Poenget er at en tvungen splittelse av selskapet løste monopolet og fikk avverget problemet. Det er altså en måte å gjenopprette sunn konkurranse i markedet på. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er den beste løsningen for Google, men den makten de sitter med i dag har gått for langt og bør i hvert fall ikke gå ennå lengre ved å integrere Google Cast inn i alle TVer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er vel ikke noe forskjell på kompatibiliteten på om man bygger den inn i TV-en eller om man plugger den inn i HDMI porten på TV-en, er jo bare et bilde og lyd signal som sendes?

 

Det står en slik tv hjemme (Sony) , og jeg mener at den ikke fungerer med Spotify men stort sett alt annet castes som vanlig.

Den gamle, altså v1 fungerer ikke med spotify, men det gjør den nye som er avbildet.

Der tar du feil. Den gamle fungerer like bra med Spotify. Den gamle har til og med fått fast play. Eneste fordelen med den nye er støtte for 5GHz nett.

Men cast til Android TV fungerer ikke med Spotify. Spotify har sperret for dette av en eller annen uforståelig grunn. Ellers fungerer casting til Android TV like godt som til Chromecast.

Lenke til kommentar

 

 

Er vel ikke noe forskjell på kompatibiliteten på om man bygger den inn i TV-en eller om man plugger den inn i HDMI porten på TV-en, er jo bare et bilde og lyd signal som sendes?

 

Det står en slik tv hjemme (Sony) , og jeg mener at den ikke fungerer med Spotify men stort sett alt annet castes som vanlig.

Den gamle, altså v1 fungerer ikke med spotify, men det gjør den nye som er avbildet.

Jo den gamle fikk støtte for Spotify like etter v2 ble utgitt.

Lenke til kommentar

Miracast/WiFi Direct er bygget inn i min TV fra Sony. Skjermspeiling og Throw fungerer stort sett bra fra Sony Z5 og Android (avbrekk kan forekomme...) og overhodet ikke fra Surface Pro 3. Det kan vel tyde på at dingser som ChromeCast og Microsoft Wireless Adapter gjør en bedre jobb selv om de bruker samme overføringsteknologi som den innebygde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...