Gå til innhold

Nå kan Vipps revolusjonere måten du handler på nett på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke helt se revolusjonen med dette.

 

Hvordan er noe som alerede eksisterer en revolusjon fordi en ny aktør kommer på markedet med samme løsning?

 

Kva løysingar i dag fungerer så enkelt som det er førespegla Vipps vil verta? Næraste eg kjem er PayPal, men mange som ikkje har det.

Lenke til kommentar

Hvis det alerede er et "one click checkout" system på markedet så er det ikke en revolusjon, men heller et forsøk på å rulle ut systemet til de store massene. Vil du si at Wright brødrene skapte en revolusjon eller de som startet med masseproduksjon av flyene.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Går det kopi av transaksjonen til Facebook? I tilfelle jeg roter bort kvitteringen?

 

(Dette var egentlig spydig ment, men når jeg tenker meg om er det kanskje ikke så dumt likevel.)

Lenke til kommentar

Jeg savner en løsning som fungerer på tvers av land - i det minste innad i Skandinavia. I Sverige har flere banker gått sammen om Swish, vil DnBVipps eller mCash integrere mot Swish? Vil kanskje flere av bankene i Norge samarbeide og integrere tjenestene sine sammen hvor det til slutt blir opp til en hver enkelt hvilken tjeneste de ønsker å bruke. 

 

-Jeg vet det finnes alternativer som PayPal etc, men det må være noe massene i Norge tar i bruk. 

Endret av joppzter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg savner en løsning som fungerer på tvers av land - i det minste innad i Skandinavia. I Sverige har flere banker gått sammen om Swish, vil DnBVipps eller mCash integrere mot Swish? Vil kanskje flere av bankene i Norge samarbeide og integrere tjenestene sine sammen hvor det til slutt blir opp til en hver enkelt hvilken tjeneste de ønsker å bruke. 

 

-Jeg vet det finnes alternativer som PayPal etc, men det må være noe massene i Norge tar i bruk. 

Ikke glem hvem som er den ene parten: DnB. De er sykt opptatt av å skaffe seg verdensherredømme i Norge, og for dem har det vært et hakk i sengegavlen å kunne gjøre en avtale med Elkjøp.

Lenke til kommentar

Har selv MobilePay og PayPal, sistenevnte brukes egentlig kun på ebay transaksjoner.

 

Frem til nå vil jeg ikke si at mobilbetaling har vært et fremskritt i betalingsverdnen, snarere tvert i mot. I norge har man Vipps, mCash og MbilePay, mens SnapCash rulles ut. Ingen av de fungerer over landegrensene, spesielt skuffende av DanskeBank som ikke har fått til det, man har ikke samarbeid slik at man kan bruke tjenestene på tvers (ala bankaxept) samarbeidet og det tar lang tid før pengene er overført hvis man ikke er kunde i samme bank som den som har kortet. Blander man den lokale konkurransen med det faktum at Paypal har en fungerende App som fungerer over landegrensen og Apple har sin egen løsning, så sier det seg selv at man må tenke lenger fremover hvis det skal bli noe ut av dette også i fremtiden.

 

Foreløpig synes jeg det "gammeldagse" plastkortet fungerer ypperlig. Det jeg savner en implementering av i langt større grad er betaling med NFC. Ufattelig at man henger så tilbake på denne teknologien (event. i kombinasjon med bluetooth-funksjon og QR- kode til mobilbetaling). Her har man mye å lære av MobilePay som støtter NFC, Bluetooth og QR.

 

Mobilbetaling har blitt et motefenomen, så får vi se om man klarer å gjøre noe vettugt ut av det. Skal det ha en fremtid så er jeg overbevist at butikkene må støtte betalingsapper på tvers av leverandør, og at man får mulighet til å overføre på tvers av leverandør/ grenser som en god start.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ett av problemene med Vipps er at det ikke er straksbetaling til kunder i andre banker. DnB har valgt å satse på sin egen løsning i forhold til betalingene, og har fått god suksess med dette. Det jobbes imidlertid med løsninger som gir straksbetalinger mellom bankene. Den vil trolig bli lagt inn i de eksisterende mobilbank-appene (kan være forskjell fra bank til bank her), og blir trolig lansert i Q2 i år. Det vil med andre ord ikke komme en egen app ala Swish, men man kan bruke dagens bank-app.

 

Denne løsningen er og klargjort for å kunne "be om penger", noe som i praksis betyr betaling for varer. Hvorvidt denne funksjonen er aktiv fra dag 1 er noe usikkert, og de forskjellige bankene ligger noe ulikt an i løypa på dette.

Lenke til kommentar

Ett av problemene med Vipps er at det ikke er straksbetaling til kunder i andre banker. 

 

 

Jeg har ikke DnB, men opplever at pengene kommer fram til de jeg sender til med en gang. Uavhengig av tidspunkt på døgn/helligdager etc.

 

Hvilke banker er det som ikke støtter straksbetaling?

Lenke til kommentar

 

Ett av problemene med Vipps er at det ikke er straksbetaling til kunder i andre banker. 

 

 

Jeg har ikke DnB, men opplever at pengene kommer fram til de jeg sender til med en gang. Uavhengig av tidspunkt på døgn/helligdager etc.

 

Hvilke banker er det som ikke støtter straksbetaling?

 

Akkurat Vipps har jeg ikke såpass inngående kunnskaper om at jeg skal gå for mye inn på dette, men kan det være at du og mottaker har samme bank?

 

Straksbetalinger mellom banker er det meg bekjent ingen banker som tilbyr pr i dag (lite forbehold om at Eika-bankene muligens har fått dette opp å gå). Dette er et felles initiativ fra Finans Norge som kommer i månedene fremover.

 

Edit: Fant en relevant artikkel fra Dinside: http://www.dinside.no/934526/snart-kan-du-vennebetale-hvem-som-helst-hvor-som-helst

Endret av learntofly
Lenke til kommentar
Han understreker at løsningen blir gebyrfri.
For vanlige overføringer mellom privatpersoner er det et gebyr for overføring av mer enn 5000 kroner.
Men innen Norge vil dette bli en debetkortløsning med mindre gebyrer, sier Bentestuen.

Selvmotsigelsene står altså i kø. Det er nettopp gebyrer som gjør at hverken Vipps eller kredittkort/debetkort-løsninger kan bli et fullgodt alternativ til kontanter. Siden jeg ikke kan se for meg at noen kommersielle banker noen sinne vil gidde å bruke ressurser på å utvikle og tilby gebyrfrie løsninger så spår jeg at enten vil kontanter bestå eller så må Norges bank på banen med en egen helt gebyrfri løsning som ikke er bundet mot noen spesiell bank eller banker. Meg gebyrfrihet mener jeg selvsagt gebyrfritt for både betaler og mottaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vipps er vel og bra det, men misliker at DNB stjal ideen til en grunder de støttet i flere år. mCash var først ute med løsningen som DNB nå har lansert nesten en blåkopi av. Revolusjonen kommer dog ikke før det er mulig å selv velge løsningen man vil bruke og at alt fungerer overalt. At jeg kan bruk mCash å sende penger til en Vipps bruker etc... Nå er det ett salig rot av apper som etter min mening holder teknologien tilbake for potensialet er stort

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vipps er bra. Om noen år kommer nok ganske sikkert dette (sammen med konkurrerende tjenester) til å fjerne behovet for kontanter helt. Om Vipps var først eller ikke spiller mindre rolle, det viktige er hvem som kommer med en tjeneste som virkelig bryter vei i markedet og tilbyr en gjennomarbeidet løsning som folk flest bruker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg hadde heller foretrukket at Apple, Google eller andre lignende selskaper tok seg av disse løsningene.

Enig. Da hadde vi fått løsninger som virket over hele (den siviliserte) verden fra dag 1. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...